Switchat- eller transformatornätagg?

Ett bra tips om man kör switchad aggregat är göra rent fläkten med jämna mellanrum, damm samlas lätt på bladen och gör verkningsgraden dålig och som resultat att fläkten går längre och oftare.
Finns luft att köpa på burk för dom som inte har en luftkompressor med fuktavskiljare. Kan bara stämma in ang MAAS aggregaten lite fläktljud stabbar bra och är billig, kör den på min 756pIII
/BUM
 
Last edited:
... Kan bra stämma in ang MAAS aggregaten lite fläktljud stabbar bra och är billig, kör den på min 756pIII
/BUM

Dom MAAS nätaggregaten med kylfläns placerad inuti lådan är inte tysta och fläkten går konstant.
du kanske menar de MAAS med integrerade kylflänsar utanpå lådan och en liten fläkt som går intermittent.
 
Grovt sammanfattat:

SWITCHAT

Fördel
Lätt
Litet
Billigt
Bättre verkningsgrad
Oftast billigare


Nackdel
Risk för störningar!
Svårare att reparera
Varning för Kina

/Lasse

Varning för Kina, kanske det, mitt höll ca 1 år. Inga rf-störningar, termostatstyrd fläkt, fungerade bra ua.
Har beställt ett nytt likadant få se hur länge det nya håller. Kostar 190:- inklusive frakt.

http://img2.buyincoins.com/sinedya/switch-power-supply-14.jpg

/Urban
 
Är det något som inte tillverkas i KIina... ? :)
Agregatet i länken ser inte direkt ut att vara avsett för amatörradio.
 
Sec 1223 1675 kr
Helt störningsfritt...väldigt tyst
Väger 1,5 kg så det är lätt att bära med sig vid behov.

//Kjell
 
Det blev en MAAS SPS-30-II
det funkar fint och stör inte. Fläktarna går väl, men det är absolut inget som stör mig.
 
Novisen vid spisen undrar, är jag helt bortgjord om jag använder ett halvnytt ATX-kragg för dator. Det är åtminstone en märkesnätdel, Cooler Master, och det ger 2 x 18A vid 12V, och jag kopplar dem parallellt för att säker kunna ge de "minst 20A" som min Yaesu FTM-400D säger sig vilja ha. Specarna säger att den som mest använder upp till 12A vid 13,8V vid sändning med 50W på 70 cm, alltså motsvarande 13,8A vid 12V, så egentligen borde en 12V-lina om 18A räcka bra. Stämmer siffrorna har den en verkningsgrad på 30 % på UHF, det låter inte mycket i mina öron.

En intressant sak är att spänningen är väldigt stabil, när jag ber radion rapportera inspänning istället för klockslag är det konstant 12,0V den får, med reservation för att jag inte har studerat vad som händer om jag skulle sända längre tider oavbrutet. Ett nätagg för dator måste ju lämna ganska stabil spänning, så det kanske inte är helt förvånande att den gör det.

Radion ifråga kör alltså 2 m och 70 cm, och jag har inte några kortvågsapparater än. Är det ändå risk för störningar? Utan att ha några vetenskapliga bevis för det har jag fått för mig att dessa dator-nätagg ändå är hyfsat avstörda från början.

När jag har testat att använda radion i bilen har jag matat den från någon av de SLA-blyackar jag har, ursprungligen från en UPS, och det verkar ha fungerat bra än så länge.
 
Det finns/fanns en hel del beskrivningar på ombyggnad av gamla PC-nätagg för amatörradio. Jag är helt ovetande om hur nyare aggregat fungerar men på äldre (t.ex. AT och ATX) reglerade aggregaten på +5V-utgången och de övriga "blev vad det blev". Modifieringarna brukade (jag har ett själv någonstans) gå ut på att flytta över avkänningen från +5V till +12V-utgången. Brukar kräva lite ändring av motståndsvärden. Sedan har i alla fall aggregat som inte tillhör det absoluta bottenskrapet en övervakning av +5V som fimpar aggregatet om den spänningen blir för hög. Eftersom man gärna ökar på till 13.8 V så blir då +5V för hög och aggregatet trippar på överspänning.

Eftersom aggregaten är avsedda att sitta inne i en annan apparat är förmodligen utgångarna inte speciellt avstörda så det kan krävas lite EMC-åtgärder för att slippa störningar. Nätaggregat av lite klass som är CE-märkta bör ha acceptabel störnivå på nätintaget. Ofta finns en skaplig skärmlåda så med några genomföringsfilter för utspänningen kan det bli riktigt bra.

Det verkar som de flesta aggregaten kan/kunde ge avsevärt mer än specad märkström om bara +12V-utgången användes, eventuellt med uppgradering till kraftigare likriktardioder på sekundärsidan. Det kanske finns anledning att kolla upp hur regleringen beter sig för en starkt varierande last (CW, SSB) för jag misstänker att en dator drar ganska stabil ström.
 
En stor otäck nackdel med linjära oswitchade nätaggregat är att det är endast det tunna PN- skiktet i serietransistorerna som skyddar från den stora katastrofen! Kortslutning i en serietransistor medför ofelbart övrspänning in i radioutrustningen med mycket tråkiga fäljder.
Ju högre ström nätaggregatet skall kunna hantera, desto fler parallella serietransistorer har man.
Risken för kortslutning i reglertransistorerna ökar ju med antalet.
De mer seriösa linjära aggregaten har skyddskrets med en tyristor som gör att säkringen skall lösa ut vid överspänning.
Fattigmansmetoden, som jag själv nyttjar är att ha en zenerdiod på ca 14-15 Volt tvärs över utgången. Säkringen löser förhopningsvis ut när spänningen uppnår denna nivå.
Jag har noterat att den till serietransistorerna inmatade likspänningen kan vara så hög som 18 - 19 Volt.
Detta för att kunna hålla en stabil utspänning på 13,5 Volt till en 100W-station.
Det skulle fordras en osannolikt stor transformator om man skulle klara det med bara någon enda volt överspänning.till serietransistorerna.
Det finns egentligen ingen möjlighet att råka ut för överspänning från ett switchat aggregat.
Jag änvänder numera uteslutande switchade aggregat.
Bygger man in dem i HF-täta lådor och filtrerar både 230VAC och lågvoltsidan så kan jag inte märka någon störning.
Den störning man kan råka ut för är ca 100kHz bred och fordrar lite otur om den skulle hamna på ett amatörband.
Har märkt att det är närmast 40m som den kan hamna på eller nära, men varierar med belastningen.
Men som sagt, filtrera och bygg in i lådor och filtrera.
Jag köper den typen som är avsedd för inbyggnad.
Ett på 20A brukar klara en 100W-radio.

sm7fcu Bengt
 
Jag kör för närvarande på ett moddat 450W PC-agg.
Dessa nyare aggregat behöver ingen last på +5V-utgången för att fungera.

De båda +12V-utgångarna kommer från samma lindning på transformatorn så det är bara att paralellkoppla för att minska dom resistiva förlusterna.

På dessa nyare aggregat så är det +12V-utgången som är reglerad med feedback över till primärsidan.
+5V och +3,3V är ofta matade från +12V-indningen och regleringen är ofta av typen Mag-amp.

En övervakningskrets kollar att spänningarna är OK och signalerar detta till huvudomvandlarens primärsida, detta är en säkerhetsfunktion.
Denna krets sköter ibland om fläktstyrningen också.

Jag rensar bort alla komponenter som har med +3,3V, +5V och -12V att göra.
Sen byglar jag utgången på den optokopplaren som sköter övervakningen.
Jag förbättrar utgångsfilteret på +12V och paralellkopplar dessa båda utgångar.

Sedan letar man reda på den TL431-referens som står för +12V-regleringen och räknar om spänningsdelaren så man får +13,8V om man så önskar.

Det finns ofta en separat +5V-omvandlare som alltid är igång, den används till USB och sådant som måste funka även om datorn är igång eller inte. Denna omvandlare kan vara bra att ha så den låter jag vara som den är.


Ytterligare filtrering på primärsidan kan behövas i vissa fall men om man inte gillar att rota inne i lådan, det kan dessutom vara ganska trångt i den delen närmast nätbrunnen, så kan man förbättre filtreringen med ett externt nätfilter.


Antec_psu_s.jpg


/Micke
 
Nackdel för båda typer om de är Made in Kina, eller billigast möjliga är att de kan ändra utspänning vid HF fält.
Säkrast är att testa ett nytt PS med last av billampor medan man sänder från ett Bilbatteri på alla frekvenser.
Jag har sett alldeles för många riggar som fått överspänning pga v detta.
De
FPD
 
Hur känslig man är för akustiskt fläktsurr är ju väldigt olika. Jag vill ha helt tyst i mitt radiorum. Där för har t.ex. min FT-7800 hamnat i bilen istället för inne. När det gäller nätagg, har jag följande erfarenheter:
1. Yaesu FP-1030. 25 A linjärt/analogt. Beställde ett sådant och upptäckte till min förskräckelse en fläkt som surrade alldeles för mycket för min smak. Såg knepigt ut att byta fläkt i denna. Fick utan knussel lämna tillbaka då jag inte var nöjd.
2. Diamond DZV-4000, switchat 40A. Surrade ganska mycket i original. I denna var det fullt möjligt att ersätta fläkten med en nästan helt tyst kvalitetsfläkt, som skyfflar lika mycket luft. Märker inga HF-störningar från detta agg.
3. SEC 1223. Switchat, 20 A, med originalfläkt som är mycket tyst. Märker inga störningar från denna heller.
4. Mitt gamla linjära 20A-agg från Radiosystem Utveckling AB. Gediget bygge utan fläkt. Har den berömda reglerkretser 723. HF-känsligt och tappar spänningen om det är ogynnsamt mycket HF i närheten. Vibrationsbrummar förstås lite också.
Sture
 
Jag har tre switchade aggregat, alla med förbättrad filtrering både på nät- och lågvoltssidan. Inget av dem stör när jag använder ordinarie koaxmatade KV-antenner, men alla stör om jag använder ändmatad tråd med L-filter, till exempel en tråd från radion till närmaste äppelträd. På ett aggregat har jag variabel frekvens, vilket då är användbart på 80 m-bandet.
Ett Svebry 30 A linjärt aggregat som inhandlades på loppis för 150 kr är visserligen tungt men tyst.

Lennart
 
För en tid sen så lyfte på locket till ett Velleman HQ power, ett vanligt linjärt nätaggregat som säljs lite överallt, jag blev inte positivt överraskad,
kontentan är att man får vad man betalar för, denna fick jag som inbyte med andra grejor som tur var:
---

Idag kom jag över ett nytt HQ power PS1306 nätaggregat med transformator (Velleman)
Detta aggregat lämnar enligt uppgift 6A vid 13.8V och 8A intermittent,
visst låter det som ett trevligt linjärt aggregat för små förbrukare, dessutom nästintill garanterat störningsfritt eftersom det inte är switchat!

Som vanligt är jag av naturen misstänksam och lyfter på locket för att se vilka genvägar som tagits.

Jahapp, en glättningskondensator på 4700µF, för lite för 6A strömuttag, här borde vi ha sett åtminstone 2 stycken 4700µF, jag hör till de som gillar tumregeln 2000µF per Ampere..

Sedan till min förvåning upptäcker jag att man valt 1N5402 som likriktardioder till en halvågslikriktare,
dessa fulingar har en Imax på 3A...nu har de fiffigt nog parallellkopplat två stycken för att öka strömmen men en sådan åtgärd tarvar lika dioder och jag tror knappast att dioderna är matchade på fabriken, risken är alltså mycket stor att en diod poppar om jag drar ut 5-6A kontinuerligt, men hur tänkte de att jag skall kunna suga ut 8 ampere peak utan att överskrida Imax på dioderna?

Jag hittar även en LM723 som reglerhjärnan, just LM723 är ökänd bland radiofolk för att den mycket lätt får spunken och bottnar reglertransistorn om det kryper HF tillbaks in i aggregatet, i denna topologi kan jag inte se att någon särskild hänsyn är tagen till detta, bland annat saknas en 10nF kondensator (lämpligt värde) parallellt över uttagen på frontpanelen.

blog


blog
 
Last edited:
För en bekant undersökte jag "Lafayette PS300F" som också säljs "Brandat" som SRS PS-86. Bland fördelarna är en mycket (!) bra reglering, och att det i alla fall i mitt schack fungerar utmärkt med min gamla Icom 751 HF Transceiver. Bland nackdelarna märks att den har en termostatreglerad fläkt som man gärna byter mot något lågvarvigt som får susa litet kontinuerligt. Jag har lastat agget med 20+ A och det säckar inte. Vill minnas att regulatorkretsen var en 723'a som verkade vara adekvat avkopplad. Transformatorn är en stabil E-kärna.

Har också använt diverse switchade agg i olika sändarapplikationer, bla fyrarna för 144 och 1296 på Tjörn. Elnätet där är eländigt uselt med ofta återkommande underspänningar, varför jag blev tvungen att använda switchagg som klarade från 110 till 260 V inspänning utan omkoppling. Framför dessa sattes en stabbtrafo som nyper transienter. Omoddad spänningsmatning släppte igenom switchbrus som syntes som små sidband +/- bredvid bärvågen nere strax över -90...100 dB ner, men med en extra ferrit + avkoppling blev det så tyst att jag inte kunde detektera något.

För den som har problem med HF i schacket är ett stadigt bilbatteri med en automatisk laddningsreglering ett ganska bra val som spänningskälla. Problemet bara är att många (switchade) batteriladdare spyr ut ledningsbunden HF som följer med in i riggen...
 
Blev trött på mitt gamla tunga linjära 20 amperes aggregat från Svedbry efter att ha bytt likriktaren för tredje gången så blev det ett GSV-4000. Fläkten går hela tiden och jag var tvungen att sätta in gummibussningar mellan fläkten och höljet för att få ner oljudet till en acceptabel nivå.

Nu försvinner ljudet ihop med fläkten från PC:n som står intill och det är ändå mest hurlurarna som är inkopplade.
 
Blev trött på mitt gamla tunga linjära 20 amperes aggregat från Svebry efter att ha bytt likriktaren för tredje gången så blev det ett GSV-4000. Fläkten går hela tiden och jag var tvungen att sätta in gummibussningar mellan fläkten och höljet för att få ner oljudet till en acceptabel nivå.

Nu försvinner ljudet ihop med fläkten från PC:n som står intill och det är ändå mest hurlurarna som är inkopplade...
Ljudet från mitt GSV-3000 drunknar bakom fläktljudet från min FT-847. Det är inte ett av skälen till att jag kör fjärrstyrt, men ändå. :)

/ Göstha
 
Back
Top