Switchat- eller transformatornätagg?

Nackdel för båda typer om de är Made in Kina, eller billigast möjliga är att de kan ändra utspänning vid HF fält.
Säkrast är att testa ett nytt PS med last av billampor medan man sänder från ett Bilbatteri på alla frekvenser.
Jag har sett alldeles för många riggar som fått överspänning pga v detta.
De
FPD

Några rekommendationer på bra linjära agg >20A som är någorlunda prisvärt? Eller rent av någon mod för t.ex Svebryaggen?
 
SA5A Skriver; " Mitt gamla linjära 20A-agg från Radiosystem Utveckling AB. Gediget bygge utan fläkt. Har den berömda reglerkretser 723. HF-känsligt och tappar spänningen om det är ogynnsamt mycket HF i närheten. Vibrationsbrummar förstås lite också."

....Var hittar jag ett sådant (Ja, eller lika bra) idag? De växer ju inte på träd direkt.
 
En stor otäck nackdel med linjära oswitchade nätaggregat är att det är endast det tunna PN- skiktet i serietransistorerna som skyddar från den stora katastrofen! Kortslutning i en serietransistor medför ofelbart övrspänning in i radioutrustningen med mycket tråkiga fäljder.
sm7fcu Bengt
Man kan bygga en skyddskrets som skyddar mot överspänning till sitt seriereglerade nätaggregat, en s.k. "crowbar circuit".
Crowbar (circuit) - Wikipedia, the free encyclopedia . Men då bör man först se till att aggregatet är överströmsskyddat, för "kofoten" skyddskretsen kortsluter nätaggregatet.
 
Ett billigt skydd är en metalloxidvaristor, MOV,
till exempel 60-307-40.

När man väljer värde på MOV'ens tillslagsspänning får man tänka på att alla konventionella nätaggregat har ett mer eller mindre stort översläng innan reglerkretsen har hunnit få ner spänningen till rätt nivå.
(undantagen är de avancerade aggregaten som rampar upp spänningen)
 
Eller rent av någon mod för t.ex Svebryaggen?
Javisst!
En liten enkel ombyggnad där man bryter upp kopplingen mellan stabb-kretsen och första respektive andra 3055an.
Stabb-kretsen får sedan driva den första 3055an som efter modden blir drivtrissa till de resterande 3055orna.

Byt gärna även ut likriktarbryggan mot en 50A typ då den som sitter där inte tål vare sig temperaturen eller strömmen.

Det kan behövas ett extra motstånd och ett par trådbitar för att få ihop kopplingen men resten går att göra med befintliga komponenter.

En riktig lödkolv som kan löda loss de grova ledningarna från kondensatorerna är ett plus

Kontrollera att alla 3055orna och effektmotstånden (löd loss allt och mät) är hela innan du skruvar ihop det hela och slår på spänning så slipper du rökfenomen och att göra om jobbet igen.:D

OBS! att stabben är ur 79-serien och att aggregatet jobbar med regleringen på minussidan.


Lycka till de SM7NTJ Lorentz
 
Javisst!
En liten enkel ombyggnad där man bryter upp kopplingen mellan stabb-kretsen och första respektive andra 3055an.
Stabb-kretsen får sedan driva den första 3055an som efter modden blir drivtrissa till de resterande 3055orna.

Byt gärna även ut likriktarbryggan mot en 50A typ då den som sitter där inte tål vare sig temperaturen eller strömmen.

Det kan behövas ett extra motstånd och ett par trådbitar för att få ihop kopplingen men resten går att göra med befintliga komponenter.

En riktig lödkolv som kan löda loss de grova ledningarna från kondensatorerna är ett plus

Kontrollera att alla 3055orna och effektmotstånden (löd loss allt och mät) är hela innan du skruvar ihop det hela och slår på spänning så slipper du rökfenomen och att göra om jobbet igen.:D

OBS! att stabben är ur 79-serien och att aggregatet jobbar med regleringen på minussidan.


Lycka till de SM7NTJ Lorentz

Tack för tipset, men det låter ju onekligen bökigt och man undrar varför i hela friden inte tillverkaren gjort detta. -Känner att jag har lite för lite tid för att bygga något om det finns att köpa som min situation ser ut just nu.
 
Det blev en MAAS SPS-30-II
det funkar fint och stör inte. Fläktarna går väl, men det är absolut inget som stör mig.
Hur är det med störningar? Har du märkt om aggregatet genererar störningar på någon frekvens? Särskilt lägre frekvenser, runt 1 MHz?
 
Hur är det med störningar? Har du märkt om aggregatet genererar störningar på någon frekvens? Särskilt lägre frekvenser, runt 1 MHz?

Jag använder det regelbundet för att lyssna på mellanvågen med. Inget väsen där. Fast då är ju belastningen inte mer än en Tentec Jupiter som mottagare.
 
SA5A Skriver; " Mitt gamla linjära 20A-agg från Radiosystem Utveckling AB. Gediget bygge utan fläkt. Har den berömda reglerkretser 723. HF-känsligt och tappar spänningen om det är ogynnsamt mycket HF i närheten. Vibrationsbrummar förstås lite också."

....Var hittar jag ett sådant (Ja, eller lika bra) idag? De växer ju inte på träd direkt.

Jag har sett sådana nätagg på loppisar. Då är de ofta ihopskruvade med något slutsteg för 2m eller 70cm. Nätagg och slutsteg blir i bredd lämpligt för 19-tums rack. Kanske dags för någon loppis snart? ;-)
 
Sedan har i alla fall aggregat som inte tillhör det absoluta bottenskrapet en övervakning av +5V som fimpar aggregatet om den spänningen blir för hög.

Enligt ATX-specarna, även de nu aktuella om jag inte missminner mig, övervakas den lägsta spänningen, 3,3V, för att kunna kompensera för spänningsfall beroende på ledarnas längd.

SM0GLD: Det ser ut som riktigt seriösa modifieringar. Själv har jag än så länge nöjt mig med att använda relevanta kontakter (utan att modifiera nätaggregatet alls), koppla de två 12V-linorna parallellt och ge resultatet till radion. Jag har noterat att nyare datornätagg har en gemensam 12V-lina vilket gör det hela lite enklare.

Just idag kan man enligt Prisjakt få ett nätagg som kan ge 60A på 12V för under 500 kronor. För under 300 kronor får man som bäst knappt 46A på 12V. Kan man tänka sig priser upp till 2000 kronor kan man få drygt 108A, under 1000 kronor 72A. Då handlar det om fabriksnya saker. Ekonomiskt sett känns det ganska fördelaktigt att använda ett nätagg för dator och vid behov modifiera och avstöra det.

Tidigare har jag mest sett, och letat efter, beskrivningar på hur man bygger om ett sådant nätagg för att få just de spänningar det är byggt för, för mer traditionell elektronik.
 
Det var en gång för länge länge sedan ......
Jag minns början av 80 talet, (förra århundradet) jag var ny på SRS och en kund hade lämnat in ett större slutsteg för 145 MHz. Alla transistorer blåsta, det var inga billiga grejer att laga på "garanti".
Det gick inte många dagar förrän samma sak hände igen. Efter tredje gången hörde jag med kunden, vad han använde för strömkälla bl.a.
Jodå strömkällan var ett "dyrt proffsigt nätagg som minsann inte var felaktigt". Proffsigt fabrikat, och noll komma nästan ingenting i brum, brus och stabilitet.
Jag bad att få med nätagget vid sista reparationen.
Med oscilloskop på likspänningen och belastning blev hela oscilloskopet grönt. Ja skärmen förstås.
Det fina proffsiga nätagget självsvängde och lämnade ett rippel på 10 kHz - 100 kHz med amplitud på mellan 5 - 28 V.
Inte konstigt att alla de superdyra sluttransistorerna gick hädan där inte.
Vid mer prov visade det sig att nätaggets utsignal, förutom likspänningen kunde innehålla alla former av överlagrad AC beroende på ström.

På den tiden var en strömkälla bättre ju högre förstärkning regulatorn hade, vilket ju gav en stabilare utspänning, som användes som en av dess viktigaste parametrar. Att det kunde själsvänga var en nackdel förstås. Men endast statiska egenskaper var viktiga då. exvis 0,001 V stabilitet vid noll till full last.
Vad som hände med HF strålning kan man undra oxo.
Idag kan vi tillåta en stabilitet på kanske 0,1 V från 0 till 25 A ut. Bara agget håller sig lugnt.

Nåja, med ett annat nätagg höll slutsteget i alla sina dagar.

Liknande händelser har utspelat sig under alla år senare oxo, och mina varningar för proffsaggregat har inte hörsammats.
De flesta tror ju att dyra högspecade saker avsedda för laboratorer är bra saker.

Att även lågprisgrejer, made in China, kan ha liknande egenskaper får vi ju antaga.

De
SM4FotPeDahl
 
SM0GLD: Det ser ut som riktigt seriösa modifieringar. Själv har jag än så länge nöjt mig med att använda relevanta kontakter (utan att modifiera nätaggregatet alls), koppla de två 12V-linorna parallellt och ge resultatet till radion. Jag har noterat att nyare datornätagg har en gemensam 12V-lina vilket gör det hela lite enklare.

Genom att rensa bort allt som inte behövs får man mer plats över för extra filtrering på 12V-utgången.
Den krets som övervakar spänningarna sätts ur spel så slipper man problem med den alt bygg om så att övevakning sker på 12V-utgången.
Hittar man en TL431/LM431 så vet man direkt att den används som referens till feedback.
En koll i databladet visar hur den är kopplad och dessutom får man veta hur man dimensionerar spänningsdelaren för 13,8V.
Finns det två optokopplare används en till 12V-feedback och den andra till feedback för spänningsövervakningen.
Man bör alltså ta sig lite tid och orientera sig i kretslösningen och identifiera ingående komponenter.
Därefter rita upp lämpliga delar av schemat på sekundärsidan innan man börjar rensa kretskortet.
Det hela är definitivt inte särskilt komplicerat.

/Micke
 
GLD de HAK:
Har du mätt något??? Resultat?

Måste hitta på en metod att ansluta polskruvar på utgången, det är inte riktigt färdigt ännu.
Har dock kollat upp att vi (jobbet) har en elektronisk last som klarar 20A, det får räcka.
EMC-utrustning finns uppställd så det är bara att mäta när väl kablarna är kopplade.

Hoppas hinna med detta kommande vecka.

/Micke
 
Nu har jag mätt lite på Dell server psu.

Denna mätning är utförd vid 15A last.
Mätning på AC-sidan enl EN55022 class B.
Skulle varit class A vilket betyder att limit line ska flyttas ner 10dB!

View attachment Dell_7001080_15A load_AC side.pdf
View attachment Dell_7001080_no load_AC side_small.pdf
View attachment Dell_7001080_15A_DC side_small.pdf
View attachment Dell_7001080_no load_DC side_small.pdf

Mätning på DC-sidan var ganska avskräckande.


Att spänningen var "ful" på DC-sidan var väntat, den ska ju bara mata en server-dator och kommer därför aldrig att distribueras ut till omgivningen.

/Micke
 
Last edited:
Är det inte intresantare att veta hur det ser ut vid modest belastning, någon Ampere
eller så. För det är väl vid mottagning man blir "störd" av aggregatet?

Några tiotal uV vid sändning bör väl inte orsaka så mycket på utgående bärvåg?
 
Tack för svaret -JAB! Nuförtiden efter EuP-direktivet, så finns det stora bekymmer hos många grupper att få tag i störningsfria nätaggregat. Inte minst bland BCDX-are som behöver störningsfri strömförsörjning till sina lap-tops som de använder ihop med sina SDR-mottagare.
 
Är det inte intresantare att veta hur det ser ut vid modest belastning, någon Ampere
eller så. För det är väl vid mottagning man blir "störd" av aggregatet?

Några tiotal uV vid sändning bör väl inte orsaka så mycket på utgående bärvåg?


Tänkte inte på det :D

Du blir inte glad när du får se resultatet, det är bara lite bättre.
Värst är ändå DC-sidan där extra filtrering är ett måste.

/Micke
 
De där serveraggregaten är kanske inte helt ideala för kortvåg men att mata ett VHF-slutsteg upplever jag inte några problem med.
Jag har nu kikat på spänningsfluktuationen när jag kittlar ut 150W ur mitt 2m slutsteg, det blir mer en krusning på ytan medans mitt linjära DAIWA aggregat svajar till betydligt mer, serveraggregaten skall ju mata dyrbar utrustning så de klarar förstås litegranna.

Det hade varit intressant att göra likadana mätningar på:

Modifierat ATX PC-nätaggregat http://elektronikbasteln.pl7.de/converting-computer-power-supplies-to-stabilized-138-v-dc-20-a.html
ICOM PS-126 eller motsvarande "fin-köpeaggregat" http://e-line.srsab.se/servlet/us_p...m&p=H&$22301=92127&$echoLink=92127&$echoVar=0
MAAS SPS-250II billigast möjliga "ful-köpeaggregat" http://butik.limmared.nu/sv/switchade/209-maas-sps-250-ii-23-25a-.html

Lämpligen mätningar vid belastningarna 1,5A och 10A samt fullast, då skulle nog en del agnar skiljas från vetet :)

Är ICOM aggregatet det bästa för min ICOM radio eller finns det ful-köpeaggregat som ger en bättre radiomiljö?
Visst borde moddat PC-nätaggregat vara betydligt sämre än motsvarande serveraggregat, de senare är ju betydligt mer välbyggda och påkostade,
hur klarar sig ett MAAS eller liknande köpeaggregat, motsvarar de bara ett moddat ATX-aggregat eller är de bättre?

-många frågetecken som uträtade skulle bli väldigt intressant läsning.
 
Last edited:
Back
Top