Varför är det så mycket dyrare i Sverige???

Betalar du elräkningarna? Då stödjer du någonting som är riktigt mystiskt......

Förklara gärna för mig varför och hur du anser att en jämförelse med elräkningen och dess beståndsdelar är relevant...
Och vad är det som är mystiskt?
 
Var står att något är överpris!? - Bestäm själv vad du vill betala för en vara och spar ihop till det. Du kan sedan göra valet och köpa var du vill, långtbortistan, eller i Sverige, nytt eller begagnat. Ingen kommer ge nåt gratis, inte ens du själv..

/Sven.

I jämförelse med övriga länder är det mycket högre priser i Sverige, därav ett överpris.
Jämför man priserna lokalt i Sverige finns inget överpris då dessa är ungefär lika.
 
Det är ju iallafall en bra tråd och viktig synpunkt på varför det är på detta vis. Stora prisavvikelser väcker iallafall känslor. När vi idag har möjligheten att genom ett tangentklick köpa på en större marknad och till annat pris, än den lokala, så borde det ringa en klocka någonstanns. Jag har inget svar på varför det är så. Sverige kanske är en för liten marknadsplats för att överleva på och därför måste den lokala marknaden ha större marginaler. Vi vill allesamman överleva på något sätt, jag gör mina val och andra sina.. - Är det någon som tagit kontakt med våra återförsäljare inför ett större nyinköp och förhandlat om pris på varan!?
 
Men snälla Sven, det är ligger väl ändå an på de som är i branchen att hålla reda på vilken prisbild konkurrenterna håller. Det är precis lika lätt för en handlare att klicka sig fram på nätet. Dessutom är det så sällan man köper en ny rigg att denna kund/säljar relation i praktiken är icke existerande.

Som jag skrev tidigare, är handlarna inom EU minst lika trevliga som de svenska och det är lika lätt att etablera en relation med dem.

De svenska handlarna måste, precis som alla andra, anpassa sig till den marknad som faktiskt finns, klarar de inte det så får de väl ägna sig åt annat. Jag tänker då inte subventionera deras verksamhet genom att betala överpriser.
 
Last edited:
Förutom att jämföra med andra handlare så tycker jag man kan titta vad som finns på insidan av lådorna. Praktexemplet är ICOM CT-17 som är ett interface mellan RS-232 och CI-V allteså +-12V och 5V. Lådan innehåller en MAX-krets som jag har svårt att tro att tillverkaren ger över 20kr för, några få små lytar och nån drossel. Nån större mängd ingenjörsarbete kan knappast behövts då schemat i stort är plankat direk av MAX egen dokumentation. Vem som rofffar åt sig pengarna vet inte jag. Men nåt är fel här..

CT-17 INTERFACE RS-232 till CI-V

Schema näst sista sidan: http://ham.srsab.se/pdf/manuals/ICOM/90517.pdf

Det samma gäller extrena högtakare. Element och låda motsvarar inte på långa vägar priset... SP-34 "High-End" External Speaker, IC-7700/7800 - 90898 - ICOM jaktradio, marinradio,flygradio, yrkesradio, digitalradio,amatrradio, hamradio,scanner

Om man kan misstänka att riggar i prisklass 10-90000kr har samma förhållande mellan pris och vad man får, så blir inte jag direkt köpsugen...

Liknande saker kan man hitta hos konkurrenterna. Tex ett delningskit till en Yaesu 8900 som består av en plastbit och en telefonsladd numera kostrar dyra pengar..
 
I radio & tv branschen ligger dom största marginalerna på tillbehör såsom kablar och jag antar att detta även gäller amatör & proffs radio utrustning.
 
Det handlar om vad (vilka artiklar) du handlar och var du handlar(Statoil, OK, närbutiken, COOP, ICA-MAXI, etc). På vad och var vill du bränna dina pengar, som du hellre kanske skulle vilja få till övers och lägga på din hobby genom att handla i Sverige.

Jag vet inte vad det är för artiklar i matvaruaffären du stör dig på så mycket? Tror du att vi andra radioamatörer käkar oxfilé varje dag eller?

Matkonto är ett konto och hobbykontot ett annat. Jag ser överhuvudtaget inte problemet? Svälter du dig och käkar studentnudlar 7 dagar i veckan för att ha pengar övers åt dina svenska amatörradioåterförsäljare?

Om det verkligen är så illa att du inte har råd att äta ordentligt så kanske även du borde överväga att köpa amatörradios utrikes så kanske du har råd med en falukorv också..
 
I radio & tv branschen ligger dom största marginalerna på tillbehör såsom kablar och jag antar att detta även gäller amatör & proffs radio utrustning.

Vet inte vilken tröst det är. Undrar hur många CT-17 det ska säljas för att kompencera för de "rabatterade" priserna på IC-7X00?

I USA i alla fall när jag var där i början på 2000-talet så var tillbehören så pass dyra att de var billigare här. Apparterna var billigare där så klart. Men om det beror på det du säger eller om det beror på att de apparaterna har sämre och ev. färre komponenter är svårt att veta.

Oavsett tycker jag CT-17 är att betrakta som ocker. Apparatpriserna är inte rabatterade och det märks även på begagnatsidan. Begpriserna är rena skämtet och omsättningen av apparater nästintill obefintlig. Där tror jag säljarna har lite sig själva att skylla faktiskt..
 
Men snälla Sven, det är ligger väl ändå an på de som är i branchen att hålla reda på vilken prisbild konkurrenterna håller. Det är precis lika lätt för en handlare att klicka sig fram på nätet. Dessutom är det så sällan man köper en ny rigg att denna kund/säljar relation i praktiken är icke existerande.

Som jag skrev tidigare, är handlarna inom EU minst lika trevliga som de svenska och det är lika lätt att etablera en relation med dem.

De svenska handlarna måste, precis som alla andra, anpassa sig till den marknad som faktiskt finns, klarar de inte det så får de väl ägna sig åt annat. Jag tänker då inte subventionera deras verksamhet genom att betala överpriser.

Dessutom får de gratis marknadsfeedback genom ham.se och det är bara för dem att göra bedömningen om deras överpriser är ett problem eller ej - och om de tror sig kunna fortsätta i samma hjulspår och ändå kunna existera framöver....
 
Det kanske är så enkelt som att de Svenska återförsäljarna saknar vetskap om priserna i omvärlden, men jag håller det för föga troligt, det skulle isåfall vara ett svar på varför det är dyrare med amatörradio hos handlarna i Sverige.

/Sven.
 
Det kanske är så enkelt som att de Svenska återförsäljarna saknar vetskap om priserna i omvärlden, men jag håller det för föga troligt, det skulle isåfall vara ett svar på varför det är dyrare med amatörradio hos handlarna i Sverige.

/Sven.

Jag håller med Dig Sven. Det är nog förga troligt att de inte känner till det. Vad som däremot kanske förklarar det hela är att de i sin dolda förhoppning tror att vi kunder saknar möjlighet att använda Google eller att leverantörerna utomlands insisterar på att enbart kommunicera på sina nationella tungomål... Världen förändras vare sig vi vill eller inte.
 
Last edited:
Det som av mig blev en jämförelse med dagligvaror och att där handla smartare och därmed kunna minska på matkontot så det blir mer till hobbykontot var väl kanske inte så bra, men det är ett val som jag gjort. Köpa nya riggar eller liknande är ju för många ett sällanköpsval, även för mig, men likväl kostar det vid tillfället. - Jag hoppas och önskar att våra Svenska återförsäljare finner en väg och blir kvar, så det kan bli känn&klämm, även i framtiden, då dom dyker upp på loppisar eller andra evenemang.

/Sven.
 
Kamerabranschen i Sverige påminner lite om amatörradio då det gäller aktörer och brist på konkurrens men det är ändå en bransch med mera kunder.
Även där brukar det löna sig att köpa via Engelska eller Tyska webshoppar eller beställa från USA men då får man räkna med moms och andra avgifter.

Däremot så finns det inom kamerabranschen en "grå" import där tex. Mediamarkt tar sina produkter från andra europeiska distributörer än tex. Svenska Nikon/Canon.

Inom radiosidan verkar inte det förekomma i någon större utsträckning och för Icom verkar monopol råda där SRSAB verkar vara den enda återförsäljare och representant som finns.
Icom har följande "group companies" i europa:

Germany : Icom (Europe) GmbH
Spain : Icom Spain S.L.
UK : Icom (UK) Ltd.
France : Icom France s.a.s.
Poland : Icom Polska

Var SRSAB passar in där vet jag inte, dom kanske agerar direkt mot Icom Japan men i dom övriga europeiska länderna så verkar det finnas flera återförsäljare som organiseras under respektive "group company".

Själv har jag köpt det mesta av mina grejor från Martin Lynch&Sons men det lönar sig alltid att jämföra priser, en programmeringskabel & bordsladdare till IC-E92D var faktiskt billigare på SRSAB.

/Lars
 
Kan det vara så att de svenska handlarna är lika tröga som jag. Jag "vågade" ju inte handla utomlands men jag drog in magen, spände bröstet och bestämde mig för att nyttja den större marknaden utanför Sverige.
Det har sagts förut men tål att upprepas.
Vad är det som hindrar den svenske handlaren att vända sig till kunder utanför Sverige för att skapa sig en större marknad??? Hur länge ska man gömma sig bakom den lilla marknaden i Sverige?

// Lars
 
Generellt vid handel (köp/sälj) så finns ju oftast en gräns för vad man kan se som acceptabelt och den känner även jag.

/Sven.
 
Vad är det som hindrar den svenske handlaren att vända sig till kunder utanför Sverige för att skapa sig en större marknad??? Hur länge ska man gömma sig bakom den lilla marknaden i Sverige?

// Lars

En vara som importeras från ex vis Japan till ex vis Tyskland och Sverige håller ett och samma pris (i bästa fall). Med samma påslag i båda fallen blir priset automatiskt högre i Sverige pga 25% moms istället för den lägre skattesatsen i Tyskland.
En svensk handlare som försöker sälja till direktkonsument utanför Sverige tvingar den utländske konsumenten att betala svensk moms.

Det ser vi alla att det är en knasig väg att gå.
 
Med tanke på att det finns så många experter på affärsverksamhet här på HAM.SE, så är jag verkligen förvånad att SRSAB i karlstad inte har åtminstone 10 olika konkurenter som håller åtminstonde 30 - 60 % LÄGRE priser ?

Jag förväntar mig att se minst 5 nya amatörradiosäljare fr.o.m. måndag !
 
En vara som importeras från ex vis Japan till ex vis Tyskland och Sverige håller ett och samma pris (i bästa fall). Med samma påslag i båda fallen blir priset automatiskt högre i Sverige pga 25% moms istället för den lägre skattesatsen i Tyskland.
En svensk handlare som försöker sälja till direktkonsument utanför Sverige tvingar den utländske konsumenten att betala svensk moms.

Det ser vi alla att det är en knasig väg att gå.

Njae, skillnaden i momsen är minimal!

Vi kikar återigen på radion jag spekulerar på. Wimo tar inkl moms 385 euro, med dagens valuta blir det: 385 * 8,38= 3226,6:-

För att göra en mer seriös beräkning räknar jag bort den tyska momsen, och då kostar radion: 323,5 eur = 2710,93 Sek.

SRS Tar 5990:- inkl moms för samma radio och det blir 4792 exkl moms.

Skillnaden i marginalpåslag är alltså 2082 Kr mellan Wimo och SRS.

Om vi leker med tanken att Wimo har relativt lågt påslag på inköpspriset, jag räknar av 30% (vilket motsvarar ca 45% påslag) då kostar den i inköp 1897:- Sek. Om SRS har samma inköpspris så har de i så fall lagt på över 150% på inköpspriset innan moms.:eek:

Skillnaden i moms är ju bara 6 %, skulle inte SRS göra så stora på+slag i ren vinst själva så skulle inte prisskillnaden bli så stor.

Radion inköp: 1897:- 45% åf-påslag = 2750:- 2750 * 19% moms = 522,5:-
2750*25% moms = 687,5:-

687,5 - 522,5 = 165:- Skillnaden är alltså 165:- i moms. Ändå kostar samma radio 2764 Kr mer i Sverige. Det handlar inte om moms gott folk!

// VDT
 
Back
Top