Varför CTCSS ?

Många fler har CTCSS i radion utan att veta om det eller bry sig. Manualen är ju i första hand förpackningsmaterial. :rolleyes:
 
Men hur ska du ha nytta av 1750-öppning om repeatern måste vara CTCSS-styrd samtidigt? Med 1750 ton görs repeatern därefter bärvågsstyrd och CTCSS stängs av? Eller hur menar du nu? Ie om du nu skall behålla CTCSS parallellt vad skall då 1750-tonen göra?

Hej!

Vi aktiva användare kommer att använda CTCSS eftersom det är smidigare men vi har några äldre som vrider på stationen några gånger om året för att byta några ord. (Jag uppskattar dom tillfällena så mycket att jag därför väljer att ha kvar 1750)

När ingen längre använder 1750 så kommer jag med bara ett musklick ta bort funktionen 1750.

Jag skulle även ta bort 1750 om jag upplevde liknande problem som RNA beskriver där gummitummar förstör.

Den stora skillnaden i hur jag tänker använda CTCSS ligger i att ett flertal repeatrar kräver CTCSS kontinuerligt (som grundtanken med CTCSS är) men här blir det mer som en aktiveringston. (kan lätt ändras)

Dessutom gillar jag att repeatern ligger med bärvåg och relativt kort hängtid då jag mest kör mobilt via repeater och får lite mer känsla för att den är med när jag har svagare signalstyrkor.

På länksändaren som går på 70cm finns inget häng och kan användas med crossband för räckviddsökning temporärt

Hoppas jag klarade förklara hur jag ser på det hela!

mvh Håkan SM7WSJ

Lagt till:

Kom på att jag gillar att höra lite avlägsna svaga stationer som går in oavsiktligt och indikerar eventuell tropohöjning. (ger lite känsla för hur bandet uppför sig)
 
Last edited:
Jag tror som WSJ att man skall tolka IARU som att aktivering av repeatern får ske med CTCSS eller 1750. Eller DTMF. Vilket som får väljas. Sedan den väl kommit igång behövs varken förnyad CTCSS, DTMF, 1750 eller något annat på rimlig tid, dvs repeatern behöver inte ha CTCSS-squelch.

Varför ? Jo, annars kommer man ju inte in på repeatern som man hör 59+, om man svarar på ett allmänt anrop men inte råkar ha rätt subton inställd. Har råkat ut för det ett par gånger då man är mobil och i ett annat distrikt, skanningen stannar och man vill svara på anropet men kommer inte ihåg vilken subton som gäller. Frustrerande....

För oss som ligger så till att vi behöver varenda en som kommer in på repeatern faller valet på att CTCSS bara behövs vid öppning, men jag har full förståelse för att andra väljer att göra på annat sätt. Låt oss ha kvar den friheten under ansvar.
Och givetvis pratar vi nu om repeatrar som inte ligger uppe över 10s, lever rövare o.s.v.
 
Last edited:
Så användes CTCSS av en anarkist.. Eller idiot. Därmed avslutad debatt för min del. Ni är inte ens värda att diskutera med.

Ärligt talat är jag inte riktigt säker på vem du avser är idioten :confused:.
1) Den som utestänger andra från att svara bara för att dessa besökande inte har i huvudet vilken subton som råder i distriktet, eller (2) den som infört CTCSS men bara för aktiveringen och därmed riskerar att släppa in annat när repeatern väl gått upp.

Att jag blir idiotförklarad har jag inga problem med. Det blev jag redan på 80-talet när jag gjorde den första av användaren styrbara ihoplänkningen så radioamatörer kunde köra andra valfria 2m-repeatrar via vår 70cm. Då var länkning något "fult", tio år innan Dalalänken och allt som kom sedan. Det fanns repeateransvariga som byggde om sitt kvittenspip till DTMF-"D" (disconnect) för att förhindra att "andra" utsocknes körde och kom in på deras repeater, jag blev anmäld till Televerket Radio för brott mot B90 (vilket de kom fram till att jag inte gjorde) o.s.v.

Det finns och har alltid funnits "idioter" inom amatörradio. Gränsen är hårfin. Men någon gång ibland kanske det just krävs en idiot. Och framförallt är det ur oliktänkande och olika åsikter som något bra skapas. Så vi skall aldrig sluta diskutera och debattera.

För mig är målet med en repeater att den skall vara så lättkörd för så många som möjligt och att vara ett så litet irritationsmoment som möjligt. Hur denna repeater ser ut och vad den har för funktioner kommer dock skifta över tid, med teknik och med användarnas önskemål.
Men jag kommer inte heller i fortsättningen böja mig för att någon säger "du får inte" med hänvisning till något dokument som vederbörande fått om bakfoten. Inte ens om denne jobbar åt SSA. I synnerhet inte om det går stick i stäv med vad både IARU och min "uppdragsgivare" - klubben och repeateranvändarna - tycker.

Anarkist - javisst, om du så vill :cool:.
 
Tråkigt att du tycker så illa om oss Per! (Vi gillar dig!:))


Kan du förklara för mig hur du som användare som tänker aktivera R0 Kalmar via 79,7 Hz kan ha problem med Värnamo 156,7 Hz ? (enligt den konfiguration jag beskrivit ovan)


mvh Håkan SM7WSJ
 
Om man har både 1750 tuta och subtonsöppning (inget krav på kontinuerlig subton) och ~10sek häng, så kommer så småningom 85% (taget ur luften) att programmera sina stationer med subtonen för att det är bekvämare att ha det så och slippa tuta.

Om grannrepeatern också fungerar så och 85% osv, så kommer 15% av användarna riskera att tjuvöppna repeatern motför i dag, förmodligen dom 15% som är minst aktiva dessutom.

Vips har problemet minskat avsevärt.

Det fungerar på alla repeatrar där det inte förekommer medvetet sabotage och där problemen inte är så stora i dagsläget och låter användare med gammal utrustning fortsätta att använda repeatrarna.

Bara för att det finns storstadsproblem i storstäderna behöver vi ju inte ha det i hela landet.
 
Vill bara påminna om vad CTCSS står för, Continuous Tone-Coded Squelch System.

Man lär sig ganska snabbt subtonerna i det egna och de runt omliggande länen, prexis som man lär sig repeaterfrekvenserna och dess splitt nu. Man kan även ha fusklista och repeaterarna kan även tala om tonen i klartext t.ex. när den stänger. Jag har svårt att förtså hur tekniskt intresserade inte ska klara av att hålla reda på och ställa in sin radioapparat. T.o.m. gammelgubbarna bland älgjägarna löser det med sina apparater.
 
Tråkigt att du tycker så illa om oss Per! (Vi gillar dig!:))


Kan du förklara för mig hur du som användare som tänker aktivera R0 Kalmar via 79,7 Hz kan ha problem med Värnamo 156,7 Hz ? (enligt den konfiguration jag beskrivit ovan)


mvh Håkan SM7WSJ

Jag svarar bara för att det är du Håkan ;)

Som någon skrev så händer det ofta att någon trycker upp repeatrar då och då för att testa. Går då t ex Värnamo igång antingen det är via 1750 eller 156,7 och den efter öppning lämnar CTCSS-mod och går över till bärvågsstyrning kommer jag inte längre kunna köra Kalmar då min sändning med subton mot Kalmar även kommer hålla igång Värnamo-repeatern. (Jag ger ju bärvåg för den felaktigt konstruerade Värnamo som villigt fortsätter sända) Skulle du iofs satt kort häng på Värnamo, så att den faller direkt, blir det inget problem för mig då Värnamo därmed inte sänder när jag lyssnar, men Värnamo-användarna kommer höra mitt QSO med Kalmar och bara höra mig vilket kanske inte är så kul.

Vi har inte statiska driftfall och man måste se olika scenarion i olika sammanhang och kunna se vilken lösning som fungerar bäst i alla situationer. Det gäller ju att väga för och nackdelar men här kommer er "vänlighet" mot den enda som inte skulle ha råd köpa en ny radio, göra mer skada än nytta. Vi har skaffat denna erfarenhet här och de enstaka som inte kunde köra subton skaffade sig gladeligen subtonskort eller fick anledning att skaffa sig en fräsch radio. Att man inte ens vill lägga ner kanske 100 kr/år på sin hobby utslaget över tiden för en ny radio, skall inte försämra för det stora flertalet av användarna, och här gäller det för repeaterbyggaren att inse allvaret och inte falla till föga. Då blir det bara dåligt och man har missat 90% av nyttan med att gå över till CTCSS. Rent sabotage skulle jag vilja säga.


När man studerat alla olika fall som kan ge oönskad trafik eller störningar på en repeater inser man att man måste köra repeatern med kontinuerligt subtonskrav och aldrig låta den gå bärvågsstyrt. Fördelaktigt med kort häng eller nycklad subton som jag förelsagit tidigare för att möjliggöra enkel vidarelänkning i krossbandrepeaters.

Detta har jag redan sagt i tidigare inlägg och nu börjar det kännas tjatigt. Varje form av avsteg från krav på kontiunerlig subton i repeaters ger mer störningar. Både in på repeatern och ut från den då den sänder i onödan.
 
Man lär sig ganska snabbt subtonerna i det egna och de runt omliggande länen, prexis som man lär sig repeaterfrekvenserna och dess splitt nu. Man kan även ha fusklista och repeaterarna kan även tala om tonen i klartext t.ex. när den stänger. Jag har svårt att förtså hur tekniskt intresserade inte ska klara av att hålla reda på och ställa in sin radioapparat. T.o.m. gammelgubbarna bland älgjägarna löser det med sina apparater.

Visst har du rätt i det. På sikt löser det sig också.
Men tills dess är även en teknikintresserad lat, glömsk (kanske mer än andra ?) och har inte den där lathunden där den borde vara.
Att ställa om radion är inget större problem, förutom att Farbror Blå nog inte tycker det är bra att göra det under tiden man kör. Allt mer ligger ju i undermenyer värre än en automatisk telefonpapegojkösvarare, så det kräver uppmärksamhet. Och så kommer det där anropet jag skall svara på och så är inte radion omställd, och trafiken medger inte att jag börjar menysurfa på amatörradion....

Jag vet att det är marginalproblem, att jag är en idiot, anarkist och att jag kan ha en lista för att hjälpa upp minnet. Och att jag kan stanna vid regionsgränsen och ställa om. Och då ge mig sjutton på att någon jag vill tala med just då ropar på en repeater i regionen jag just lämnade. Ja, nu målar jag f*n på väggen, men ändå ;).

Var är den där mikrofonen jag efterlyste tidigare med CTCSS-knappar ?
 
Jag svarar bara för att det är du Håkan ;)

Som någon skrev så händer det ofta att någon trycker upp repeatrar då och då för att testa. Går då t ex Värnamo igång antingen det är via 1750 eller 156,7 och den efter öppning lämnar CTCSS-mod och går över till bärvågsstyrning kommer jag inte längre kunna köra Kalmar då min sändning med subton mot Kalmar även kommer hålla igång Värnamo-repeatern. (Jag ger ju bärvåg för den felaktigt konstruerade Värnamo som villigt fortsätter sända) Skulle du iofs satt kort häng på Värnamo, så att den faller direkt, blir det inget problem för mig då Värnamo därmed inte sänder när jag lyssnar, men Värnamo-användarna kommer höra mitt QSO med Kalmar och bara höra mig vilket kanske inte är så kul.

Vi har inte statiska driftfall och man måste se olika scenarion i olika sammanhang och kunna se vilken lösning som fungerar bäst i alla situationer. Det gäller ju att väga för och nackdelar men här kommer er "vänlighet" mot den enda som inte skulle ha råd köpa en ny radio, göra mer skada än nytta. Vi har skaffat denna erfarenhet här och de enstaka som inte kunde köra subton skaffade sig gladeligen subtonskort eller fick anledning att skaffa sig en fräsch radio. Att man inte ens vill lägga ner kanske 100 kr/år på sin hobby utslaget över tiden för en ny radio, skall inte försämra för det stora flertalet av användarna, och här gäller det för repeaterbyggaren att inse allvaret och inte falla till föga. Då blir det bara dåligt och man har missat 90% av nyttan med att gå över till CTCSS. Rent sabotage skulle jag vilja säga.


När man studerat alla olika fall som kan ge oönskad trafik eller störningar på en repeater inser man att man måste köra repeatern med kontinuerligt subtonskrav och aldrig låta den gå bärvågsstyrt. Fördelaktigt med kort häng eller nycklad subton som jag förelsagit tidigare för att möjliggöra enkel vidarelänkning i krossbandrepeaters.

Detta har jag redan sagt i tidigare inlägg och nu börjar det kännas tjatigt. Varje form av avsteg från krav på kontiunerlig subton i repeaters ger mer störningar. Både in på repeatern och ut från den då den sänder i onödan.


Tycker jag var ett mycket bra svar!

73 Håkan SM7WSJ
 
SM7YES:
De enstaka gångerna som Värnamo tryckts upp av en gummitumme löser det sig ju inom 10s efter att du släppt och Värnamo går ner, då din motpart pratar. Och är det ingen gummitumme så är det kanske på sätt och vis bra att man hörs/går in, då man ju annars kommer störa varandras QSO i alla fall utan att riktigt förstå/höra vad som orsakar interferensen. Repeaterfel ?

Man kan väl konstatera att det finns både för och nackdelar med båda varianterna.

Du som kör väldigt flitigt med subton (om du nu vill svara en idiot): Vilken "uppkodningstid" upplever du med tonsquelch påslagen när du släpper PTT:n ? Alltså det som jag ovan nämnt att jag upplever som slött på min FT-7800. Kanske lite OT då frågan handlar om tonsquelch/mottagning och inte sändning...
 
Var är den där mikrofonen jag efterlyste tidigare med CTCSS-knappar ?

Jag måste ändå imponeras att du verkar komma ihåg repeaterfrekvenerna, bandbredden och shift. Du kanske kör låga delen och fått plugga in fyrfrekvenserna? Bandplanerna? Ja sen alla pinkoder och lösenord till det. Ser även att du har R som första bokstaven i sufixet, vilket borde betyda att även du tvingades lära dig hela stycken ur B:90 utantill. Jag har svårt att tro att du är så hopplös som du framställer dig själv. :)

De Kenwood jag har, har en PF-knapp som man kan programmera in funktionen på, t.ex. direkt access till subtonen. Tror Yaesun har samma, eller om de redan gjort en sådan knapp i från början. En mic med en knapp för varje ton är nog att hoppas på mycket. Då blir nog micen rena surfplattan... Det vanligaste nu när alla apparater programeras med dator är att man lägger in subtonen tillsammans med all annan info och i displayen får upp vilken repeater det gäller i klartext. Det är nog räddingen för den ålderstigne och glömske.
 
Jag måste ändå imponeras att du verkar komma ihåg repeaterfrekvenerna, bandbredden och shift.

Du har en poäng. Om man tog sig tid att programmera in alla varianter av R1-or, R2-or o.s.v. med olika subton skulle man ju kunna skifta minne om den fastnade på "fel" vid skanning och automatiskt få rätt subton. Oj, nu använde jag visst den gamla beteckningen på kanalerna, bakåtsträvare som jag är :eek:.

Nej, allt går. Visst är det så. Allt är heller inte svart eller vitt (förutom ute just nu). Egentligen är vi nog även mer överens än vad debattinläggen kanske återspeglar.

Jo, B90 - det var tider det.....
 
Vill bara påminna om vad CTCSS står för, Continuous Tone-Coded Squelch System.

Jo det vet jag med, vad jag menade med subtonsöppning utan krav på fortsatt subton var ju om någon svarar på anropet och inte har subton så ska repeatern inte stänga utan ett QSO ska kunna genomföras även om ena parten inte sänder subton.

Det skulle fungera här, men inte i ditt fall med värnamo, om man inte ger en lucka och låter den stänga och startar om.

Sen finns ju alltid rekomendationen att inte köra mer effekt ut än nödvändigt, om man inte fläskar på 100w även på blinkäppen man kör repeatertrafiken på så kanske man inte öppnar mer än en?
 
Last edited:
Det skulle fungera här, men inte i ditt fall med värnamo, om man inte ger en lucka och låter den stänga och startar om.

Sen finns ju alltid rekomendationen att inte köra mer effekt ut än nödvändigt, om man inte fläskar på 100w även på blinkäppen man kör repeatertrafiken på så kanske man inte öppnar mer än en?

Ang Värnamo så gällde inte det mig.

Att följa rekomendationer är inte gummitummarnas bästa gren. ;) Sedan kan det ju vara så att man vill köra den repeater som ligger längre bort av två konkurrerande.

Men återigen, för mig personligen är störningar vid passning det absolut största problemet. Repeater-DX är inget som lockar i nuläget. Bara att kunna vara QRV över huvud taget hemma och mobil skulle vara ett lyft.
 
Hej!

Vi tog Värnamo och Kalmar som ett exempel som var lätt att relatera till här nere i söder.

För att förtydliga lite så kör YES från västkusten över till östkusten och då ligger Värnamo mitt i det stråket (fast ca 50km norr över)

Det är alltså mycket större avstånd vi diskuterar än vad repeatrarna normalt ska täcka. Jag tycker ändå att det är kul att folk vill köra långa avstånd på repeatrar och ska så gott som möjligt hjälpa till för att underlätta.

CTCSS öppning samt så kort häng som möjligt på repeatern är en självklarhet. (bara det känns bekvämt vid svag mobilsignal)

Påståendet att IARU säger att 1750 ska bort kan jag inte finna stöd för i något dokument, men det kommer att bli en naturlig utveckling när vi aktiverar fler och fler repeatrar med CTCSS.

Jag tänker ha en övergångsperiod med ett slutdatum där CTCSS aktivering är det som gäller, men innan dess ska alla användare som vill med identifieras och hjälpas igång.

2014 känns som ett bra alternativ.

73 Håkan SM7WSJ
 
Förslag till nya regler år 2017 CW tas bort ut bandplanen för att ge plats för nya digitala moder. SSB ersätts så klart med X-star. Kan det vara något för framiden ? Om nu amatörradion finns 2017. Jag kan konstatera att jag har i alla fall två burkar som inte har CTCSS. Risken är rätt lite att jag behöver använda dom om jag skulle hamna i sjönöd eller något liknande i ett okänt område.
 
hej hej

varför inte låta ssa medlemmer rösta i denna fråga?
vem bryr sig om vad som händer i usa
mvh claus
 
hej hej

varför inte låta ssa medlemmer rösta i denna fråga?
vem bryr sig om vad som händer i usa
mvh claus
Hej!

I princip så har vi nog redan gjort vår röst hörd då vi har valda representanter som åker på IARU möten och representerar oss medlemmar.


I tråden så har nog knappast någon varit mot beslutet och det datum som rekommendationen gäller.


Det finns däremot lite olika uppfattning om tolkningar bland en del av oss som säkert kommer att klarna vid nästa IARU möte.

73 Håkan SM7WSJ
 
Klandra på CTCSS det är helt Okej om man tagit del av allt förarbete och bakgrunden till val av CTCSS, starta med att läsa hela motionen till ssa årsmötet 2012, arbetet påstartades redan på slutet av 80-talet.

Tänk att även Icom 2E hadde option som CTCSS från 1979, så något nytt är inte subton, det fanns även en tid före 1750Hz som var mera förändlig och utvecklande än senaste 20 åren på 2m bandet.

Att klaga på 30 år gammla fungerande apparater är knappast rättvist, tänk vilken kvalité och vilka möjligheter det finns att utveckla apparaterna som saknar ytmonterade komponenter, även en gammal gubbe som jag hittar koponenterna och kan nästan se hur elektonerna hoppar mellan komponenterna för att utföra önskad operation med signalerna.

Jag skulle gärna veta vem som fortfarande har en hälften så gammal mobiltelefon 15år, ja GSM var nytt då och 3G , 4G var inte att tänka på, hur många är det som inte byter sin mobiltelefon inom 5 år eller uppdaterar sin dator ?
Så vist en 30 år gammal radio borde även få pensionera sig om vårdaren är ointesserad av vård av veteran radio.
Vist har jag veteran radio men den har CTCSS och smala filter. / mmo
 
Back
Top