Byggsatser för radioamatören?

På 80 talet så tror jag att man Måste ha lisens för att få köpa trancieverbyggsattserna ifrån Heathki
 
FLM>skickar (åtminstone förut) sina byggsatser från Turkiet
Varför skulle man slippa moms och hanteringsavgift för det? Det är ju antingen inom EU eller inte som avgör. *Frakten* kan möjligen bli billigare dock.
 
Heatkit katalog 1977

En reflektion om Heatkit kan bara beklaga att dagens unga elektronikintresserade inte får uppleva känslan när katalogen kom.
En stor mångfald att botanisera, drömma och spara till och kanske beställa. Jag har under 1970 -80 talet byggt minst tio byggsatser och flera ganska avancerade.

Alla fungerade direkt eller till sist och samtliga för alltid. Gav mig stor rutin i elektronikmontage. Jag använder regelbundet några instrument fortfarande.

De fel man gjorde var att ha för bråttom och inte följa instruktioner utan tog egna initiativ i byggordning. Eller inte klippte av ett ben någonstans. Det fick man ta konsekvenserna av senare. Man lärde sig att bygga korta etapper och checka av vad man gjort fortlöpande. Den erfarenheten har man ju med sig för alltid.

Ska framhållas att spontan bygge ur junken monterat på en plåtbit eller organiserad konkret konstruktion ska inte negligeras och är viktigare men de snygga designerna gav en sober och stolt känsla i schacket .
 
Många om inte dom flesta byggsatser kommer just från USA, UK (eller AU Mini-kita.com.au tex).
Jag var på jakt efter ett styrkort till bistabilt dubbelspole relä (latching) men båda tillverkarna har slutat med det.
Ett kom från G4HUP som tyvärr är SK och vissa konstruktioner säljs av SDR kits dock har dom slutat med Latching Relay Driver och orsaken sägs,
att HAMs inte bygger så mycket och att vissa komponenter är obseleta.
W6PQL har en byggsats enligt hans websida.
 
De fel man gjorde var att ha för bråttom och inte följa instruktioner utan tog egna initiativ i byggordning. Eller inte klippte av ett ben någonstans. Det fick man ta konsekvenserna av senare. Man lärde sig att bygga korta etapper och checka av vad man gjort fortlöpande. Den erfarenheten har man ju med sig för alltid.
Elecraft är uppbyggt som gamla Heathkit. Mycket bra byggbeskrivningar och man bygger i etapper som kan provköras på vägen vilket drastiskt borde öka utsikten att det funkar i slutändan. Är man bara lite lugn och följer anvisningarna blir det bra.

Egna erfarenheter från en K2.
 
Men komponenterna är små och sitter tätt, förstoringslampa och smal lödpennspets krävs. Jag ska försöka hitta orsaken till död mottagare i Elecraft KX1. troligen måste både ATU och tillsats för 10 MHz plockas ur för att ge plats för mätning och ev. komponentbyte. Det är lättare att rota i Heathkit.

Lennart
 
Men komponenterna är små och sitter tätt, förstoringslampa och smal lödpennspets krävs. Jag ska försöka hitta orsaken till död mottagare i Elecraft KX1. troligen måste både ATU och tillsats för 10 MHz plockas ur för att ge plats för mätning och ev. komponentbyte. Det är lättare att rota i Heathkit.

Lennart
KX1 är miniatyriserad på ett helt annat sätt än HW-8. Den senare är ju mest luft i. KX1 ATU sitter med stift så den är rätt servicevänlig trots allt. Lödde min med 50W weller utan problem.
 
Angående QRP Labs byggsatser. Även det är en amerikansk (?) firma, skickar (åtminstone förut) sina byggsatser från Turkiet, och på sätt slipper man dyra tullkostnader. Enda nackdel var/är att det var väldigt lång leveranstid. Flera veckor. Vet inte varför.
Hans är väl Brittisk, G0UPL, skickar som sagt från Turkiet som som tur är inte är med i EU så moms blir det och postens 75kr i tull avgift, han brukar vara väldigt generös med sin tulldeklaration :), min QMX + lite till gick på $135, deklarationen var på $6 ungefär så 18kr i moms, Turkisk post + Postnord tog 8 dagar.

 
QMX på G. Bra syn och stadig hand är en fördel, läs byggbeskrivningen !, läs byggbeskrivningen igen !, och följ den. Som tur är så är allt ytmonterat redan på plats.


QMX.jpg
 
Blev faktiskt lite sugen på att beställa klockan, den är lite retro sent 1970-tal
Hej kul att se jag har en sådan klocka som jag byggde någon gång 1977 eller 78 som funkar änn idag synkar på 50 Hz nätet ,kul att se att det finns kvar
 
Back
Top