Högspänningstransformator

SM0YDO

Well-Known Member
Hej Micke GLD köpte inte du två transformatorer ifrån Conrad och kopplade ihop sekundärerna på olika vis för att
få ut olika spänning ? Jag håller på och plockar ihop delar till ett Frinear slutsteg efter PA0FRI och skulle vara
intreserad av artikelnumret på traforna.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej Lasse,
Conrad artikel nr: 530111.
Det finns flera storlekar i samma serie.

/Micke
 
En fråga? Data på trafon på Conrad är 400 v primär och 230 V sekundär använder du trafon bakvänt dvs kör in 230 Voch får ut 400 V?

seriekopplat med en till likadann trafo så är man uppe i 800 V innan likriktning och glättning.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej igen jag kollade på Harbach electronics hemsida och dom säljer nätdelar i byggsatts till olika kommersiella slutsteg som heathkit
etc finns det någon nätdel i deras sortiment som skulle kunna passa ihop med dom två traforna ifrån Conrads hemsida som det har
pratats tidigare i tråden om ?

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej om man inte har möjlighet med att cadda och att etsa ett kort till en nätdel är det bättre att köpa en komplett byggsatts istället då?
och jag behöver inte spänningsdublering till min nätdel.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej om man inte har möjlighet med att cadda och att etsa ett kort till en nätdel är det bättre att köpa en komplett byggsatts istället då?
och jag behöver inte spänningsdublering till min nätdel.

mvh Lasse sm0ydo

Visst är det bättre att köpa än att inte göra något alls.

Vilken spänning och ström behöver du?

/Micke
 
Den där byggsatsen är ju att betrakta som billig, köper man komponenterna över disk så lär man passera $80 om man inte hittar surplus.
Det är ju inte alla som har en välfylld junkbox och möjligheten att etsa kort heller så kör på byggsatsen du!
 
Hej spänningen som jag behöver är ca 1100 V 1A men läser man texten så står det att det går bra med 1000 - 1600 V ifrån nätaggregatet
som jag funderar på .

mvh Lasse sm0ydo
 
Den där byggsatsen är ju att betrakta som billig, köper man komponenterna över disk så lär man passera $80 om man inte hittar surplus.
Det är ju inte alla som har en välfylld junkbox och möjligheten att etsa kort heller så kör på byggsatsen du!

Ja så är det, ska man köpa bara P-20 belagt kopparlaminat på Elfa så får man betala 150:- för 200x150mm.
Har man sedan inga resurser för att etsa hemma så ska någon annan få betalt för att göra det och 100:- är väl inte för mycket för det jobbet.
Bara detta har nu kostat 250:- sen ska man hitta komponenter.....
Ja $80 är billigt men ändå irriterande mycket.

/Micke
 
Lasse,
Ska vi ge oss på ett samarbete.
Jag gör en layout till dig och du etsar kort med "toner transfer"-metoden.

Bara att överföra mönstret på ren koppar från en utskrift på laserskrivare med hjälp av ett strykjärn.
Etsa gör du sedan med "etspulver" i varmt vatten, ganska enkelt.

Komponenter finns ju så det är inget problem.

/Micke
 
Hej Micke och tack för förslaget om mönsterkortstillverkning.Jag har provat några gånger med att tillverka mönsterkort på
olika sätt dvs jag har provat med att tejpa direkt på kortet och transfermetoden på spisplattan har jag testat men det kanske
är bättre med ett strykjärn jag har ett mindre resestrykjärn i köket resultatet av det här har varit olika bra men jag kan göra
ett försök jag har nyss budat in en stort laminat på tradera som jag har fått hem nerkapat i en giffypåse.Jag har inte tagit
ur laminaten ur giffypåsen ännu men ett av dom kanske går att använda dom är dubbelsidiga.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej,

Trevligt projekt.

Jag använder ofta tonertransfer när jag bygger och helt klart är ett strykjärn att föredra. Denna layout borde inte vara speciellt svår att få bra. men ett par saker att hålla koll på kan jag tipsa om.

Försök hitta ett papper som släpper tonern lätt, jag använder glättat papper från en gammal Swedol katalog som visat sig funka bäst i min skrivare (HP Laser jet).

Låt kortet med det påstrykta pappret bli riktigt genomblött innan du pillar bort det från toner mönstret.

Före etsning leta upp porer och blåsor i den överförda tonern med hjälp av ett förstoringsglas eller lupp och förslut dem med en etspenna eller lack.

Eftersom det är ganska mycket koppar som skall etsas bort, se till att etsvätskan är färsk.

Lycka till /Kent SM7MMJ
 
Jag använder mig av Nitors 30% saltsyra samt Nitors väteperoxid som etsvätska, ca 50lappen per flaska (1l) över disk hos färghandlaren. Blandar 2delar vatten, 1 del saltsyra, 1 del väteperoxid. Se till att hålla till utomhus då det är lite sting i soppan, glöm inte heller SIV, dvs syra i vatten. detta blir visserligen engångs vätska, men mängden etsvätska som går åt per kort är väldigt liten så jag tycker det är helt okej.
ang. toner transfer, jag köpte speciellt toner transfer papper på ebay, funkar otroligt bra, dock har jag upptäckt att stora kort är lite knepiga att få tonern att sitta bra, beror nog förmodligen på ojämn värme från strykjärnet, småkort däremot, som ryms under strykjärnet värmer jag i ca 40s-1min, och slänger dom i vatten medans dom är varma, sedan är det i princip bara att dra av papperet. Lycka till
 
>glöm inte heller SIV, dvs syra i vatten

Detta gäller endast svavelsyra, inte saltsyra. Koncentrerad saltsyra är redan 67% vatten.

Edit: men rådet att hålla till utomhus är mycket bra. Saltsyraångor får i stort sett allt att korrodera.
 
Tyvärr säljs inte väteperoxid i handeln till folk utan lisens.
Detta är en ny lag som trädde i kraft förra året (eller 2013)
Anledningen är att väteperoxid ingår i sprängmedelstillverkning.
Detta gäller även Aceton som kan användas för drogtillverkning.

Jag har uteslutande använt mig av saltsyra och väteperoxid sedan skoltiden ca 45år :eek:
Har nu gått över till natriumpersulfat.


ang tonertransfer, jag såg att någon använde sig av OH-film isf papper och det var bara att dra av direkt efter lite värmning.



/Micke
 
meh!. Knarkare och terrorister ställer till det för hederliga medborgare. Tur att jag köpte 3 flaskor när jag ändå höll på...
 
Back
Top