Högspänningstransformator

3 flaskor, kan vara lite bortkastat tyvärr.
Väteperoxid sönderfaller ganska fort och då blir det bara vatten kvar.
Förvaras mörkt och kallt för bästa hållbarhet.

/Micke
 
För några år sedan labbade jag med transfermetoden och det gick väl ganska bra men tog lång tid med skapligt resultat jämfört med utskrift av layouten på Classic 6088 overhead film från min antika HP6L och belysning med UV-ljus.

Belyser med en snart 30 år gammal Osram "sollampa" på utprovat avstånd i exakt 4 min. Perfekt resultat ner till c:a 0,2 mm ledarbredd. Viktigt att vända sidan med tonern mot det färdigbelagda laminatet och använda en tjock plan glasskiva med vikter. En sak som man skall tänka på är att fasa av kortets kanter så att klippgraderna etc inte hindrar glasskivan och filmen att ligga dikt an kortet.

Har haft funderingar på att tillverka en värmepress för att under mer kontrollerade former använda transfermetoden. Då kunde metoden vara ett mycket bra alternativ till färdigbelagda kort. Kanske någon byggt en sådan redan?

Vad har "vanlig" lasertoner för smältpunkt?
 
Har haft funderingar på att tillverka en värmepress för att under mer kontrollerade former använda transfermetoden.

Dom som levererar specialpapper för denna metod säljer även plastlaminerings-maskin som kan hantera tjockare saker än papper.
Även modifierade "vanliga" plastlaminatorer kan användas.

/Micke
 
Nu blev det lite OT, kretskortsetsning i st f högspänningstrafon, men....

I sådana här fall brukar jag använda nagellack (!) istället. Finns på ÖB (i alla fall här).

Dels är det inte kritiskt med utseendet på banorna, dels kan man spara etspulver genom att "måla" större områden. Det har i sin tur fördelen att man senare kan borra nya hål om man behöver byta komponenter (och råkar få tag på andra kondensatorer)...

Om man är skraj för vad de ska tänka på ÖB när man köper nagellack kan man ju "låna" av XYL/YL, men det brukar inte vara populärt i längden... Inte heller att använda upp hela "nagellacksborttagaren".

För etsandet brukar jag använda trevärd järnklorid, numera svår att få tag på, men Svebry har också etspulver, ammoniumpersulfat...
Kemikalier - Kretskortsframkallning - Svebry Electronics AB

För att få bort nagellacket tar man aceton ("nagellacksborttagare" innehåller aceton och olja). Har tidigare inte haft några problem att handla aceton på Biltema, men ser att de har eller håller på att ta bort den! De refererar fortfarande till den själva, artikelnr 36-707! Kanske bäst att åka dit och kolla om man kan hamstra ev kvarvarande...

73's

/Ola
 
Hej jag var en sväng in till Stockholm närmare bestämt till Skanstull där PC proffsen ligger på Götgatan och skrev ut lite papper
bla till layouten på nätaggregatet och till ena artikeln till hur man gör mönsterkort med transfermetoden tyvärr så har dom bara papper
och inte oh film eller transferpapper där.På Biltema så har dom transferpapper för mörka och ljusa tyger är det någon som har
testat det till mönsterkortstillverkning.

Jag tror inte att det spelar någon roll hur man vänder layouten på nätaggregatet när man kopiear över den till OH film jag har för
mig att jag har sett Oh film på Biltema men det måste vara flera år sedan





mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Lasse,
Intressant att du skulle nämna markeringspapper för tyg, jag sitter just nu och söker efter just sådant papper, kanske går den sorten att använda.
Ett annat tips var att använda det vaxade papperet som printerettiketter sitter på.
OH-film har jag sedan tidigare så det kan jag prova i kväll.

Layouten är redan spegelvänd för att läggas på mönsterkortets undersida.
Du ser att det står "reflected" på layouten i marginalen.

Du bör använda enkelsidigt kopparlaminat till högspänningsaggregatet.

/Micke
 
Kollade acetonets vara eller icke vara. Finns inte i Biltemas onlinekatalog längre, men åkte dit och kollade, och visst, det fanns fortfarande kvar. Lagret kanske ska säljas slut...
En liter för 40:-- och inga frågor i kassan ;-)



Skickas från min iPad via Tapatalk
 
Kollade acetonets vara eller icke vara. Finns inte i Biltemas onlinekatalog längre, men åkte dit och kollade, och visst, det fanns fortfarande kvar. Lagret kanske ska säljas slut...
En liter för 40:-- och inga frågor i kassan ;-)
Skickas från min iPad via Tapatalk

Jula säljer inte aceton längre men det gör båtbutiken.
Det går ju inte att jobba med polyesterplast utan aceton.


/Micke
 
Hej jag har Biltema på bussavstånd man kanske skulle ta sig en tur dit i morgon
och kolla om det finns några liter acceton kvar innan det är försent om det inte redan
är det

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Har nu provat både papper och OH-film.
Inget funkar :mad:

Sedan hittade jag lite info på nätet och där kunde jag läsa att kolpulvret som Brother använder i sina laserprintrar inte lämpar sig för toner transfer.
Jag har en Brother printer.
Även färglaser toner funkar dåligt sägs det.

Nu kommer inte jag längre med toner transfer.

/Micke
 
Hej svågern har ett par ark med transferfilm och en bläckstråleskrivare av något fabrikat och så
fick jag tag på en dunk med acceton på Biltema för 40 kronor jag har ingen fungerande skrivare
hemma ljust nu.Provade du papperet på Biltema?

mvh Lasse sm0ydo
 
Provade du papperet på Biltema?

Nej inte det papperet.
Jag skrev ut på bakplåtspapper.
Kolpulvret satt inte fast på papperet utan lossnade lätt när man gned lite på utskriften.
Problemet var att kolpulvret inte ville fastna på kopparlaminatet men det ska enligt uppgift bero på kolpulvrets egenskaper.
Jag måste skaffa en printer av annat fabrikat tydligen.

/Micke
 
Laserskrivare och vanliga katalogblad fungerar bra. Jag använder en swedol katalog som kommer att räcka livet ut för mig.
Jula, Clas Ohlsson och dylika kataloger fungerar,
Fotopapper är också bra men det blir mycket papper att gnugga bort och dessutom dyrt.
 
GLD skrev; "Tyvärr säljs inte väteperoxid i handeln till folk utan licens. Detta är en ny lag som trädde i kraft förra året (eller 2013)
Anledningen är att väteperoxid ingår i sprängmedelstillverkning."
----

Jag har kollat i kemikalieskåpet här. Senaste jag köpte Väteperxoxid i färghandeln var i januari 2014. Fanns då i 1 lit flaska från Alfort & Cronholm märkt "19,5% teknisk" En äldre flaska från All Kemi med en liten skvätt kvar är märkt 35%. Saltsyran jag har är några år gammal och är från Alfort & Cronholm märkt "30% teknisk".

Det handlar alltså om utspädda vätskor och jag undrar om det verkligen krävs tillstånd att köpa dessa. För etsning av mönsterkort fungerar dessa koncentrationer utmärkt och även om vi får betala dyrt för vattnet i flaskorna så blir det inte så stora pengar av det.

Googlar man på nätet så ser det ut som 17,5% Väteperoxid och 30% Saltsyra säljs till privatpersoner och utan krav på tillstånd/licens.

Men jag kommer ihåg att färghandlaren inte ville sälja Väteperoxid i jan 2014 med hänvisning till just nya regler. Dock fick jag min liter efter att ha förklarat till vad den skulle användas till och det är flaskan som är märkt "19,5% teknisk". Går kanske gränsen för tillstånd/licens vid 17,5% resp 30% för Saltsyra?

Så vad gäller egentligen?
 
Jaha där ser man. Tack för infon.

"Vem behöver tillstånd?

Tillståndsplikten gäller endast enskilda personer. Med "enskilda personer" avses enligt Artikel 2 i EU-förordning 98/2013, "fysiska personer som agerar i syften som inte är knutna till hans eller hennes näringsverksamhet, affärsverksamhet eller yrke".

Personer som hanterar de berörda produkterna inom ramen för sin näringsverksamhet, affärsverksamhet eller yrke behöver alltså inget tillstånd till detta. Inte heller föreningar som är självständiga juridiska personer omfattas av tillståndsplikten. MSB utgår från att föreningar som fått ett organisationsnummer från Skatteverket är juridiska personer. De aktuella produkterna får då hanteras inom ramen för verksamheten i dessa föreningar, men de får inte överlåtas till de enskilda medlemmarna i föreningen utan att de har tillstånd till detta."

Bra att veta.

Jag ser inte att man nämner Saltsyra i det dokumentet.
 
Hej jag har pratat med svågern via telefon vad han har för skrivare och han har en Epson bläckstråleskrivare av någon sort.

Är det någon som har provat med att skriva ut kretskortslayouter med en sådan skrivare och överföra det till ett kopparlaminat?

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Back
Top