HV Power Supply

SM6FPG

Fritidskonsulent
Jag har vid flera tilfällen snuddat vid PA0FRI sida i mitt sökande efter något kul rörprojekt. Speciellt har jag intresserad mig för hans olika beskrivningar av diverse slutsteg fri150eng

http://www.ham.se/hemmabyggen/23498-pp-kopplat-slutsteg-med-s-match-som-tankkrets.html#post68983 gav mig en spark i baken att försöka hänga på Leifs bygge!

Lämplig start för mig bör vara att bygga ett högspännings PS enligt PA0FRI beskrivning hv1300engres med en 220 - 220 transformator (Voltage quadrupler psu).

Jag har funderat över problemet att få tag på en dylik transformator till ett vettigt pris när tanken plötsligt slog mig, jag har ju en bamsing .....

För några år sedan då jag läst SM6ENG artikel om 15. Jordning - ESR lyckades jag komma över en isolationstransformator 220 - 2 x 115 1,8 KVA ( 22 kg) dit min utrustning är kopplad.

Visst bör jag kunna använda denna isolationstrafo till detta tänkta HV PS genom att hämta in den sekundära spänningen till likriktaren utan att göra avkall på att övrig utrustning hämtar sin spänning där.

Inte minst kan detta bli ett utmärkt spänningsagg. för eventuellt kommande byggen och experiment!

Kan tänka mig att denna , för mitt bruk, överdrivna transformator är snudd på miljöförstörelse vad gäller tomgångsförbrukningen.

Vad säger de vise männen om denna tanke?

PS: Måste lära mig på nytt så Koncept för Sändaramatörcertifikat är införskaffad och jag önskade att det fanns en MCD, EQL i min lokala klubb DS:
 
Jag har en liknande trafo med 2 x 115 VAC där jag jordar i mittuttaget och jag har inte kunnat koppla likt din fundering pga att jag får osymmetri i jorden. Nu stökar det mest till det i en del ganska speciella mätningar som jag ibland arbetar med (mätningar på muskelceller åt några forskare) men misstänker att du kan på liknande sätt få problem med var du ansluter minuspolen.

Kanske du kan ha kapacitiv koppling när du ändå har så många kondensatorer inblandade i spänningsdubblingen och slippa osymmetriströmmar? Kanske skapa en virtuell jordpunkt med en resistiv spänningsdelare?

Ang. klubbverksamhet så finns det alltid kunniga personer i en klubb, det gäller bara att se de individuella styrkorna hos medlemmarna och våga att hjälpas åt. Tyvärr är det nog snarast "att våga" som är bristen mer än "att kunna". Men börja med ett litet projekt, inom KRAS var första kursen att lära sig beräkna ett seriemotstånd enligt Ohms lag för att driva en lysdiod från ett batteri. Tänk på att små framgångar är mer värda än stora misslyckanden, då kanske fler vågar att börja.

Skall bli kul att följa dina byggen enligt PA0FRI, säkert finns det gemensamma problem att lösa.
Lycka till.
 
.
Visst bör jag kunna använda denna isolationstrafo till detta tänkta HV PS genom att hämta in den sekundära spänningen till likriktaren utan att göra avkall på att övrig utrustning hämtar sin spänning där.

Jag skulle avråda bestämt från att göra på detta sätt.

Orsaken är att då skulle båda branscherna på alla nätanslutningar hos de
anslutna apparaterna "flyta" på en DC-potential som uppgår till halva likriktarens utspänning vilket kan vara direkt livsfarligt. Isolationen är sällan eller aldrig dimensionerad för sådant.

Ett isolationsfel riskerar att göra ett hölje spänningsförande med både AC och DC och eftersom det inte finns någon definierad väg för en felström till jord
riskerar man dessutom att skyddsjordningen blir mindre effektiv att lösa ut säkringarna vid ett isolationsfel. I samverkan med enpoliga strömbrytare som är ganska vanliga i amatörradioapparater kan man skapa en dödsfälla.

Endast om alla apparater som är anslutna till sekundären skulle vara av dubbelisolerad eller "klass 2"-typ kan något sådant användas någorlunda riskfritt.

Jag anser att livet är lite för dyrbart för att riskeras genom att försöka spara in en transformator.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Förvisso finns det all anledning att använda både hängslen och livrem när det gäller elsäkerhet, men som jag förstår det så avser du att använda en fulltrafo mellan nätet och spänningsfyrdubblaren och då kan jag väl inte egentligen se något hinder...

73/Lasse
 
Problemet är att det finns en DC-potential relativt jorden från likriktaren på andra sidan fulltransformatorn.
Denna blir överlagrad på 220 V AC utspänningen till alla apparater som matas från denna sida.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det var någon som föreslog att seriekoppla två transformatorer med 12V sekundär. De kopplas med lågvolts lindningarna mot varandra. Glödströmmen tar man ut där 12V är sammankopplad, HV från den andra trafons 230V lindning. Man får förvisso dubbla förlusten men det kanske man kan leva med?
 
Problemet är att det finns en DC-potential relativt jorden från likriktaren på andra sidan fulltransformatorn.
Denna blir överlagrad på 220 V AC utspänningen till alla apparater som matas från denna sida.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Ja, ok. Jag förstod nog inte att ytterligare apparatur avsågs att kopplas till sekundärsidan av trafon, utan tänkte att det bara var likriktaren. Då är jag helt med på varningarna!

/Lasse
 
Elsäkerhet är något som radioamatörer i alla år har föringat.
Det får inte kosta något. Och det var värre förr. (när man byggde)
Jag har sett modifierade BC-348, BC-312 fullständigt livsfarliga saker.
Jag har sett Heat Kit-pryttlar avsedda att köras på elnätet, livsfarliga saker där man inte ens brytt sig om att modifera elsäkerheten till vårt krav och 220 V.
Jag har sett DRAKE-pryttlar, med högtalarsladdar till elnätet, livsfarliga saker där man inte ens brytt sig om att modifeira elsäkerheten till vårt krav och 220 V.
Jag har sett hembyggen fullständigt livsfarliga
Jag har sett PL-259 via So-259 för 4 000 V 1 A, lätt förväxlingsbart med antennsladden, livsfarligt.
Jag har sett Japanska sker inom hobbyn före den tid då CE-märke och elsäkerhet krävdes för amatörer, utan att radioamatören modifierat saken.
Jag har sett byggen där 220V likriktats direkt.
Jag har sett hembyggda elbuggar som lagt 220 V på nyckeljacken i riggen som förstörts totalt.
Jag har ett strömbrytare avsedda för max 12 V används för 220 V
Jag har sett, kan räkna upp likande saker sidvis utan vidare.
Jag har sett ruttnad gummisldd med grön som skyddsjord., där man ser ledarna, utan att man byter sladd, det är ju dyrt.
Kan bara konstatera att elsäkerhet är underordnat konstnad med hästlängder.
Många historier florerar hur kraftiga elstötar man fått, man nästan skryter om detta.
"När jag vaknade efter att ha mekat med slutsteget låg jag på näsan i andra änden av rummet".
"Katten blev sig aldrig lik efter att ha trampat i PS:et, fick gräva ner den".
"Som tur var han jag dra bort lille Erik, 7 mån, som lärt sig krypa, innnan han nådde nätagget".
Man grillar körv med 230 V utan skyddstrafo eller ens felströmsbrytare.
Många förväxlar jord och jord och man ser antenner byggda med gulgrön, samt HF jord med gulgrön.
Jag har sett byggen där vit eller svart används som skyddsjord bara för att man inte orkar köpa gulgrön.
För att inte tala om alla reparationer.... som gjorts med sprängtråd, högtalarstråd etc vid 230 V, eltejp och papperbitar som isolation.
Vidare så körs säker massor av elanslutna saker med jordad stickpropp i ojordade väggutag.
Nej kostanden är avsevärt viktigare än elsäkerhet, liv och lem bland radioamatörer.
Allt skall vara billigast möjliga.
Få vet ens vad en jordfelsbrytare är.



de
FPD
 
Tack för svaren!

Tänker inte riskera liv och lem så jag följer råden och skaffar en separat trafo!

Jag har ingen junkbox så allt måste i princip köpas in därvid uppstår naturligtvis problem vad gäller det kommande behov till PA av en 2 x 500 pF vridkondensator.
Loppis är ju ett alternativ om man nu har möjlighet att besöka en dylik.
Kanske ett besök på Radiomuseet kan ge något.

Någon som kan peka ut vägen till ett lämpliga inköpställen?

På förekommen anledning:

Det verkar som man uppfattat att jag tänkt mig spara in kostnader med att tulla på säkerheten men så är definitivt inte fallet.
Eftersom jag nu har en trafo så var frågan helt enkelt att utröna om det skulle fungera, vilket svaren klargjort att det inte tillrådligt.
 
Last edited:
Det var någon som föreslog att seriekoppla två transformatorer med 12V sekundär. De kopplas med lågvolts lindningarna mot varandra. Glödströmmen tar man ut där 12V är sammankopplad, HV från den andra trafons 230V lindning. Man får förvisso dubbla förlusten men det kanske man kan leva med?

Det är kanske min kommentar i en annan tråd du tänker på,
att koppla två trafosar på det viset "rygg mot rygg" är lika mycket som det är en enkel lösning så är det en dålig lösning,
det går fint för små icke strömtörstiga applikationer som några enstaka småsignalrör men inte för ett kraftigt rör-PA, jag har använt metoden med framgång till små LF-preamps med ett eller två 6AU6.

Man skall förstås sträva efter att ha så få steg som möjligt i en spänningspump om man planerar att ta ut stora effekter, det tarvar förstås att man hittat en HV-trafo med redan hög utspänning,
att börja med 220-230V för att skapa sådär 2kV är dömt att misslyckas såvida det inte är QRP-slutsteg man bygger ;)
 
Last edited:
Man skall förstås sträva efter att ha så få steg som möjligt i en spänningspump om man planerar att ta ut stora effekter, det tarvar förstås att man hittat en HV-trafo med redan hög utspänning,
att börja med 220-230V för att skapa sådär 2kV är dömt att misslyckas såvida det inte är QRP-slutsteg man bygger ;)

Är PA0FRI fel ute i hv1300engres menar du?
 
Last edited:
Om du klarar dig med 1100V @800mA, så är det väl helt ok med spänningsfyrdubbling.
 
Är PA0FRI fel ute i hv1300engres menar du?

Nej, men han börjar på nästan 400V och har "bara" en quadruplare (vilket j-a ord...)
Ju fler steg man har desto mer svaj på spänningen fås då man belastar,
jag menar bara att man inte får vara för frikostig med dubblarsteg, det blir inga bra slutsteg om B+ sjunker flera hundra Volt när man gastar CQ :)
 
Last edited:
Såg att PA0FRI beskriver dessa 400V-230V trafos som lämpliga till HV-supply.

hvvoeding


......jag la en beställning och det var fri frakt trots ca 10kg.

/Micke
 
Vid mina inledande tester har jag använt en vridtransformator som är fulltrafo och ger 0 - 250 VAC som likriktas i en spänningsdubblare av denna typ.

Voltage-doubbler_1.jpg


De kondensatorer som -GLD skickade till kursverksamheten har varit synnerligen användbara (Tack än en gång). Med denna koppling får jag 0 - 700 VDC att testa med. nästa steg är tänkt att använda en 400 / 230 transformator omvänt och plocka ut 1000 VDC, genom att lägga till D7 - D8 får man också ut halva spänningen.

PA0FRI använder samma likriktarkoppling/dubblare i det förslag till G2DAF-koppling jag använder

Att tänka på är att det är ganska stor energi lagrad i alla kondensatorer och det gäller att ha klart för sig hur man exempelvis kopplar ett seriemotstånd som strömbegränsning ifall det blir strömrusning.
 
Mitt dåliga minne om EI-trafosar är inte till någon hjälp,
visst var det så att den lindningen med högsta spänningen alltid bör vara lindad närmast kärnan oavsett om det är en primär- eller sekundärlindning, så som alla våra vanliga lågspänningstransformatorer?

I fallet med denna 230/400 trafon bör det då vara så att 400V-lindningen ligger innerst med detta resonemanget, hur ser det ut i verkligheten..?


Att tänka på är att det är ganska stor energi lagrad i alla kondensatorer och det gäller att ha klart för sig hur man exempelvis kopplar ett seriemotstånd som strömbegränsning ifall det blir strömrusning.

Ett NTC-motstånd på primärsidan är väldigt effektivt och fungerar mycket tillfredsställande och har naturligtvis effekt även på sekundären när kondensatorbanken är glupsk och därmed elak mot dioderna.

Många slarvar i början med bleedermotstånd, önskvärt vore att alla monterade slika redan i teststadiet, jag har en rörbyggarvän som har mycket fula ärr efter högspänd likspänning från kondensatorbankar utan bleeders.
Likaså med utjämningsmotstånd över stackade kondensatorer, "faller en faller alla" :)
 
Last edited:
Back
Top