HV Power Supply

FPG de GLD,

Så här blir mitt supply med två Conrad trafosar.

HV_SUPPLY.JPG

Genom att serie eller paralell-koppla och sp-dubbla kan jag få flera utspänningar.
560VDC
1120VDC
1680VDC
2240VDC

/Micke
 
FPG de GLD,

Så här blir mitt supply med två Conrad trafosar.


Genom att serie eller paralell-koppla och sp-dubbla kan jag få flera utspänningar.
560VDC
1120VDC
1680VDC
2240VDC

/Micke

Jag hade en liknande lösning på en trefastrafo där jag tänkte likrikta var fas för sig och serikoppla. Dock blev jag avrådd då det menades att isolationen till jord i sekundärlidningen troligen inte var god nog när man hissar spänningen på lindningen med den andra likriktarens HSP. Men det kanske inte är ett problem?
 
Micke!

Jag satsar inte lika högt som du i effekt!

Det får bli 325, 650 och 1300 volt för min del, tillräckligt skräckinjagande :eek:
och tillräckligt för att följa PA0FRI o MCD ide om qqe06/40 med s-match konstalationen.

Lyckas jag så har jag troligen hämtat in kunskap för att gå vidare kanske mot högre effekter fri400qskeng, men ett steg i taget i lung tempo är det som gäller.

Men jag kommer att hålla mig underrättad runt dina byggeskapader :D
 
Jag hade en liknande lösning på en trefastrafo där jag tänkte likrikta var fas för sig och serikoppla. Dock blev jag avrådd då det menades att isolationen till jord i sekundärlidningen troligen inte var god nog när man hissar spänningen på lindningen med den andra likriktarens HSP. Men det kanske inte är ett problem?

Jag får väl isolationsprova transformatorerna innan jag skrider till verket.

/Micke
 
Jag skulle nog ha seriekopplat sekundärlindningarna, använt en spänningsdubblare och nöjt mig med 2240V och/eller 1120V.

Sen kan man välja om man vill ta ut 1120V genom att parallellkoppla lindningarna eller genom att hämta hämta den spänningen över den kondensator som ligger mellan lindningens ena sida och jord, i en traditionell spänningsdubblarkoppling.

Det ställer, vad jag kan förstå, inga extra isolationskrav på transformatorerna.

73/Lasse
 
Jag skulle nog ha seriekopplat sekundärlindningarna, använt en spänningsdubblare och nöjt mig med 2240V och/eller 1120V.


73/Lasse


Du har nog rätt, det känns säkrare även om dessa trafosar är testade med 4kV.


HV_SUPPLY2.JPG
560V, 1120V och 2240V valbart med två switchar.

/Micke
 
Glödströmstranformator

Hur känsligt är det med glödströmsspänning till rör, måste det vara exakt 6,3V?
Det uppstår ju även ett behov av lite olika styrspänningar till diverse reläer och dyligt så önskvärt vore ju en 2 x 6,3V för glöden och för att likrikta.

Frågan är krävs det exakt den angivna glödspänningen eller kan man rucka på spänningen och i så fall inom vilka ramar?
 
Letade lite på nätet och hittade denna sida med datablad.

Databladet för E80CC anger absoluta gänser som 6,0 - 6,6V, men med en brasklapp att man även ska hålla sig inom ett visst strömintervall. Utanför dessa gränser förbrukas röret fortare.
 
Last edited:
Hur bra fungerar toner / transfer metoden. På fotot ser det ut att vara väl definierade kopparbanor. Men skulle du använda metoden för lite finare banor som vid ytmonterat?

Kör med laser på film och sedan belysning, men har läst om den här metoden och den är lockande.

Du har väl bara 2-beningar på kortet? Värre är när man har spindlar eller tusenfotingar (IC), då är spegelvändning förödande och man blir lika förbannad på sig själv varje gång ;)
 
Last edited:
I det här fallet fungerade den klockrent, man kan faktiskt gå ner i ganska smala banor.

Ytmonterat har jag aldrig provat att löda ens (gamla ögon) så det avstår jag nog med den här metoden.

Jag har gjort några kort, provat med fotpapper men föredrar faktiskt urrivna katalogsidor, betydligt lättare att få tonern applicerad på kortet.

Rengörning av kortet med aceton skall göras omsorgsfullt, inga fingerfläckar och sedan ha lite tålamod med strykjärnet.

Värmer ofta upp en spisplatta en stund där jag lägger kortet under strykningen.

Billig metod som ju fungerar ..... om man nu inte användar manhattan style
 
Enligt vad jag läst mig till funkar toner transfer utmärkt till tunna banor, i alla fall om man använder rätt papper. Se här.
 
Spisen är inte så lyckad, vi har gasspis, men man kan alltid köpa nå´n billig kinesisk kokplatta ;)

Med katalogblad menar du glättatpapper?
 
Vanligt katalogblad ur ex. clas ohlsson, jula katalog eller motsvarande, tror inte det är glättat, någon form av "lera".
 
Hur känsligt är det med glödströmsspänning till rör, måste det vara exakt 6,3V?
Det uppstår ju även ett behov av lite olika styrspänningar till diverse reläer och dyligt så önskvärt vore ju en 2 x 6,3V för glöden och för att likrikta.

Frågan är krävs det exakt den angivna glödspänningen eller kan man rucka på spänningen och i så fall inom vilka ramar?

Letade lite på nätet och hittade denna sida med datablad.

Databladet för E80CC anger absoluta gänser som 6,0 - 6,6V, men med en brasklapp att man även ska hålla sig inom ett visst strömintervall. Utanför dessa gränser förbrukas röret fortare.

Som SM0KBW skriver så skall man hålla sig inom gränserna, för småsignalrör är toleranserna ganska stora men +/- 0,4V tycker jag är ok om det inte är HIFI-grejor..
I HIFI-sammanhang så låter rör på svältglöd väldigt illa.

Stora rör som 3-500Z accepterar sisådär +/- 0,2V,
en för låg glödspänning ger inte längre liv åt röret,
dock är det knappast någon big deal för en radioamatör då steget inte används kontinuerligt.

Värre är då att distortionen ökar kraftigt och du splattrar över bandet som en effekt av en sänkning av glödspänningen.

Mät glödspänningen direkt på benen och med en sann-RMS multimeter, ta gärna hänsyn till eventuella variationer i nätspänningen :)
 
Nu har jag inte varit så disciplinerad att jag etsat ett kretskort till min spänningsdubblare, utan jag har (så klart) fortsatt att arbeta med "träelektronik" bestående av träplattor, mässingsspik och blanktråd. Kanske inte helt optimalt säkerhetstänk, men än så länge funkar plattan som en provisorisk bleeder om det är lite lagom luftfuktighet i lokalerna. :eek:

attachment.php


Jag planerar att kunna använda det färdiga slutsteget portabelt och självklart då att drivas från 12 alt. 24 volt DC (jag har 24 volt i Ratgb1113). För detta har jag använt ett kort från Johnny -UCZs omformare till Paraset, men modifierat lite så att det passar för lite högre spänningar.

SG2525_liten.jpg


Uppbyggnaden är med två transformatorer som kan drivas i serie och parallellt i primärlindningen beroende på om det är 12 eller 24 volt som är inspänning, sekundärlindningarna är alltid i serie och ger 750 VDC likriktat.

attachment.php


Som synes är riktiga glödlampor utmärkt konstlast för att testa HV-nätdelar. Då det går att återkoppla omvandlaren så kommer PWM-regleringen att hålla spänningen konstant på 700 VDC vid lastvariationer mellan 0 - 120 W. Om jag låter systemet gå oreglerat kan jag plocka ut 750 VDC, men då sjunker spänningen 30 volt vid 120 W.

attachment.php


Under kopplandet har jag använt ett trevligt litet oscilloskop typ DS NANO från Electrokit, det lilla formatet funkar riktigt OK, men ibland saknar man att ha två kanaler. Skall bli kul att arbeta med ett tag för att se skillnaden mot mina kära analoga skop. I switchkopplingar är det trots allt ganska mycket info i strålens Z-modulation, men pulskvot etc är enkelt att mäta med detta lilla instrument. :)

attachment.php


Lite ferriter behövs både här och där när det pulsas ström, jag kommer att luta ned flankerna lite mer med lite seriemotstånd till styret, visserligen blir det mer förluster, men det får bli ett pris för lägre nivåer av störningar. Återstår att fundera på om priset är rimligt...
 

Attachments

  • DSCN1871__mini.jpg
    DSCN1871__mini.jpg
    75,8 KB · Views: 405
  • DSC_4082__mini.jpg
    DSC_4082__mini.jpg
    90,5 KB · Views: 407
  • DSC_4083__mini.jpg
    DSC_4083__mini.jpg
    79,5 KB · Views: 396
  • DSC_4088__mini.jpg
    DSC_4088__mini.jpg
    83,1 KB · Views: 408
Stora rör som 3-500Z accepterar sisådär +/- 0,2V,
en för låg glödspänning ger inte längre liv åt röret,
dock är det knappast någon big deal för en radioamatör då steget inte används kontinuerligt.

Värre är då att distortionen ökar kraftigt och du splattrar över bandet som en effekt av en sänkning av glödspänningen.

Mät glödspänningen direkt på benen och med en sann-RMS multimeter, ta gärna hänsyn till eventuella variationer i nätspänningen :)

En procedur som gärna används på stora sändarrör med torierade glödtrådar är att först köra på nominell glödspänning några timmar, och sedan sänka spänningen tills dess att distorsionen vid full tvåtonsutstyrning ökar "en aning".

Typiska värden blir 7,1 - 7,2 V vid 7,5 V nominell glödspänning. När uteffekten minskar eller distorsionen ökar efter något 10000-tal timmar ökas glödspänningen så att värden återställs. Efter ytterligare ett tag så har emissionsreserven uttömts vid en glödspänning av c:a 7,8 V.
Då åker röret tillbaks till renoveringsfirman.

Proceduren fördubblar typiskt livstiden för ett 4CX10000D.
Vinsten är inte lika stor på mindre rör och vid intermittent drift.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Förlorar du inte rätt mycket i transformatorn när du matar med kantvåg?
Är det inte bättre att höja frekvensen och göra ett "riktigt" switchaggregat?
Finns ju billiga 12V/220V omvandlare att tillgå på marknaden?
 
Förlorar du inte rätt mycket i transformatorn när du matar med kantvåg?
Är det inte bättre att höja frekvensen och göra ett "riktigt" switchaggregat?
Finns ju billiga 12V/220V omvandlare att tillgå på marknaden?

Nja, nu är ju detta ett alldeles genuint riktigt switchat aggregat även om jag just nu kör på 200 Hz. Transformatorerna är beräknade för att matas med fyrkantvåg och lindade därefter för att passa -UCZs Paraset och ger då 350 VDC. Järnet funkar alldeles utmärkt upp till 800 Hz, återstår att se var verkningsgraden blir som högst.

Nästa steg blir att använda lite ferritkärnor som det finns bobiner till i KRAS stora junklåda. Vi har hittat flera lika kärnor som är kompletta med hållare och bobin, lindningsmaskin och räknestickan är framplockad och när vi väl bestämt oss för lämpligt flöde och bestämt varvtalsomsättningen med tre decimaler på stickan skall vi prova att linda en transformator för > 10 kHz.
 
Back
Top