Icom HM-36 kinesisk kopia

SM4FPD:

"Sparky! du har väl laddat hem nyaste firware till din SM-20 ???"

Är det IC-7200 "USB Driver (Ver 1.10) Driver Utility and Manuals 2010-12-24" du tänker på ?
I så fall har jag inte laddat in den. Borde kanske göra det, med tanke på att min är köpt 2010-10-10 !
Vad påverkar denna uppgradering i så fall ? Har den något med audiokvalité att göra ??
Till enbart SM-20 finns väl ingen firmware ?!

Sparky
 
Faktum är att det förr fanns OP med rör. Varför bygger man inte med såna numera?

Jodå, vi är allt några fånar som gör sådant också :D

Jag kan varmt rekommendera Fred Forssells konstruktion, en 2-rörs opamp som fungerar mycket bra och har en förvånansvärt låg utimpedans på ca. 8 ohm :)

opamp3.gif
 
SM4FPD skrev:
Faktum är att det förr fanns OP med rör. Varför bygger man inte med såna numera?

SM6XUN skrev:
Jodå, vi är allt några fånar som gör sådant också

Får väl erkänna mig som fåne jag också för jag har en byggd på ett ECC83.
 
Nej Sparky detta är drivrutionen för datorn så att datorn fattar att den skall prata med din IC-7200 med USB.
Dvs likande den drivruting som krävs för mus och rangentbord.

Firmware till SM-20 var ett skämt bara.
Men med 5 st OP:ar enligt SM6XUN kan du bygga en fembands equliser att sätta mellan mic och radio.

Fantastiskt med OP-arna med rör!!!
Visste inte att det fanns sådan fånar. Dvs sådana som bygger sådant.
Det var inte jag som började kalla er för fånar.
Jag är djupt impad!!!!

Vad får en sådan för egenskaper då?
Oändlig förstärkning
Oändligt hög ingångsimpedans
Oändligt bred frekvensgång
Oändligt stabila DC-egenskaper, nja DC egenskaper verkar det vara utan....
Oändligt låg utimpedans, 8 Ohm är väldigt nära, bra!

ja som en 741:a då..

de
Roy


de
FPD
 
SM4FPD skrev:
"Pratet som nämnt här om Asiaters ljusa röst håller jag inte med om. Detta begrepp kom till på 27 MHz tiden då många mickar till dessa var dåliga dynamiska kapslar.
Den diskant vi vill ha är SSSS och FFF ljuden, och har inget med världsdelens röster att göra."

Jo om du läser mitt inlägg igen så ställer jag två olika språkgrupper mot varandra där det ena språket bygger mycket på mjuka sje-ljud och det andra på hårda konsonanter. Språkens röstlägen skiljer sig också. Att det ena språket råkar vara asiatiskt beror på att de ju faktiskt artikulerar på ett annat sätt där.

Generellt har sedan kvinnor ljusa röster och män mer basiga, men exempel på det motsatta finns förstås också.

Att du sedan minns att det levererades undermåliga mikrofoner till billiga radioapparater för 40 år sedan har väl mindre relevans.
 
SM4FPD:

:)
Jag misstänkte det från början, däremot trodde jag att firmware faktiskt avsåg IC-7200, eftersom det återfanns under rubriken "Firmware IC-7200" !
Borde det inte stå: "PC drivers for IC-7200" i st f "firmware".
Firmware används ju för hårdvaran, inte programvaran....
Tack ändå för tipset att det ö h t fanns en uppgradering. För tillfället har jag ingen USB-anslutning till riggen, men det kanske kommer !

Sparky
 
741an är för tråkig, kör med en uA702a istället, alla fel och brister blir själva grejen liksom...:rolleyes:
 
Språkens röstlägen skiljer sig också. Att det ena språket råkar vara asiatiskt beror på att de ju faktiskt artikulerar på ett annat sätt där.
.

Absolut är det så.
Om man tittar på distributionen av talenergin över spektrat 300-3400Hz så skiljer sig en asiatisk mansröst från en nordisk mansröst avsevärt.
 
SM3ZBB:

Ditt inlägg nr 46, riktat till SM4FPD:
"Att du sedan minns att det levererades undermåliga mikrofoner till billiga radioapparater för 40 år sedan har väl mindre relevans."

Min egen reflektion:

Så sant, så sant !
Är det för övrigt relevant ö h t (inte bara mindre)? En Drake-Line med en Sure mik.... Inte överträffat än idag ! Inte precis billig utrustning (som Roy refererar till), men det tillverkades kvalité "på den tiden", som saknar motstycke idag. (Audio alltså).

Jag ställde frågan i en annan tråd för ett tag sen: Varför låter en "gammal rörhäck" bättre än en modern transistoriserad av idag ? Jag fick aldrig något riktigt svar. Antydningar om att det hade med bättre dynamik p g a högre drivspänningar och därmed bättre utstyrningsmöjligheter och att transistorer (!) med högre spänningar (än 12 volt, typ) var bättre i det fallet. (Inte bättre än rör dock).

Till kärnfrågan för den här tråden:
Varför ska man behöva modifiera en "ny modern" mikrofon till en ny rig för att den ska låta bra ?
Har helt plötsligt (nåja, 15-20 år tillbaka och till idag) nu också språk och etnicitet börjat påverka ?
Låter som undanflykter och bortförklaringar.
Kan inte föreställa mig att konstruktörerna av HAM-utrustning medvetet levererar olika typer av mik´s till olika kontinenter. Om så är fallet har något brustit i logistiken. Dock, det här fenomenet med moddar tycks vara universellt. Alltså, vad är förklaringen till den försämrade audiokvalitén?

Att avståndet till mkrofonen plus vinkeln mellan talorganet och mik-elementet har betydelse är väl självklart och kan påverka. Därom är vi nog överens, men här erfordras en mer plausibel attack.

En gång, för inte allt för länge sen, var det mode med diverse "svarta lådor" mellan miken och riggen för att "förbättra" talkvalitén efter (eget) tycke och smak. Jag får kalla kårar när jag erinrar mig klanglådorna med mekaniska fjädrar för "space-sound". Brrrr....
En kul grej kanske, men inte förbättrade det uppfattbarheten i halvtaskiga conds.
Samt equalizers med sju kontroller för frekvensåtergivning. Huuuga....
Dessutom krävde vartannat QSO andra inställningar. Om man nu gitte fråga motstationen och om vederbörande hade tid.
PS: Jag har aldrig hemfallit åt detta nöje. Jag har alltid varit nöjd med originalmiken. Tills nu. Och, jag kör 99,9 % CW så varför bry sig ?
En retorisk fråga. Mitt svar: principer :rolleyes:

Sparky
 
Last edited:
Sparky du har helt rätt!
Tyvärr så länge ja minns från 70-talet så har ja alltid moddat micar.
Kanske om man köper dom der du vet som koster 20+ . ja hör på 80m dom sitter me sine dyre rigger å ändrer på equalizern. Så säger Janne du låter som Gud.
Dom vet inte att de koster ingenting för att de ska låte bra.

Ja nu har ja upprört div. men ja står för det

/Elof
 
Jag tycker att det är ett gott tecken när en radioamatör vill experimentera.
Det är ju på det viset man lär sig hur det funkar i praktiken.
Om man sen får ett ärligt svar på frågan om hur det låter, är en annan sak.
Vissa vill kanske inte klaga trots att modulationen låter lite för mörk eller burkig.

Att ändra eller bygga om något i sin station är inte så bra om man tänker sälja den vidare någon gång. Åtminstone inte utan att dokumentera vad man ändrat på.
 
Det skulle ju vara klandervärt ifall en nyköpt radioutsrustning och om dess, av electret, medföljande mikrofon är kass!? En handmick ska ju fungera korrekt även den. - Nu har jag bara erfarenhet ifrån dynamiska mickar, orginalmickar, och so far so good men som sagt, en intressant och viktig funktion i radiosammanhang.
 
Sparky -Åhh, härliga flashbacks från 80tal med CB-radion full av skräniga övermodulerade italienare med eko och roger-beep så att ingen skulle missa att de slutade skrikövningen. Men det kanske låter så än idag?
 
Sparky -Åhh, härliga flashbacks från 80tal med CB-radion full av skräniga övermodulerade italienare med eko och roger-beep så att ingen skulle missa att de slutade skrikövningen. Men det kanske låter så än idag?

Nä, inte på på 11m, de har flyttat till 20m..
 
Det är ganska intressant att läsa igenom trådar om mikrofoner. Jag har alltid undrat varför radioamatörer aldrig tittar hur man gör riktig radio, inte sitter nyhetsuppläsare eller liknande och pratar i en mikrofon med spiralsladd, samtidigt som studiomannen ivrigt kommer med tips om mikrofonen skall lutas eller hållas i mungipan för att undvika SSSS-ljud etc. Nää... sånt trams är endast för amatörer. Riktig mikrofonteknik är en stormembranmikrofon och lämplig ljudprocessor för att normera utsignalen. Idag kostar en bra stormembransmikrofon från 500 kr och uppåt ny, mot 10 000 + som det var på 70-talet.

Låter man dessutom filtrera ljudkurvan så slipper man att toner under 300 Hz bråkar med ALC-system etc. och frekvenser över 3000 Hz kan man ta bort så blir det lite bättre SSS. Jag skrev följande byggbeskrivning med tillhörande nätdel för ett par år sedan och den har varit i drift på alla mina radiosändare. Endast nostalgiska surplus AM-sändare har modulerats med kolkornsmikrofoner, men då ligger ofta en stor del av ljudprocessorn i dimensioneringen av taltransformatorn, varför effekten ändå får rimligt medelvärde.

Glädjande så sticker det upp intressanta toppar här i tråden där mikrofontekniken kan nå nya höjder och rör-op funkar kalasbra som mikrofonförstärkare med balanserad ingång och fantommatning av polarisationsspänningen.

Alltså: klipp av spiralsladden och kasta leksaksmikrofÅnen, köp en stormembransmikrofon och bygg en mikrofonförstärkare med skarpa filter som matchar dina sändarfilter, köp en ljudprocessor som justeras smakfullt, komplettera med en S-match och en stegmatad dipol och ni har en station som i många delar producerar utsignal av kommersiell klass även under contestförhållande när man skriker i upphetsat tillstånd. Samtidigt behöver man inte ändra några rattar när man vill sitta tillbakalutad och detaljerat beskriva alla sjukdomar för övriga lyssnare, allt justeras automatiskt till en normerad utnivå oavset om man skriker eller viskar... men det kräver förstås att man klarar att löda en mikrofonkontakt... :rolleyes:
 
Då bör väl den här fina kondensatormikrofonen TSM MT47 passa?
TSM MT47 Kondensatormikrofon / Mikrofon på Tradera. Mikrofoner | Studio
Fyra kompressorer hittar man här Behringer MDX 1000 Compressor / Limiter 2 Units!! på Tradera. och samma säljare har även preamp med fantommatning.

I studiosammanhang är det faktiskt en budgetmikrofon,
dock är den mycket omtyckt eftersom den låter bättre än många riktigt dyra mickar så prislappen är absolut ingen indikator på välljud (HEIL, någon? ;) )
 
Varför inte en eq mic? BORDSMIC ICOM SM-10 på Tradera. Amatörradio | Amatörradio | Hobby
Här kan trötta ut sin motstation totalt med flera hundratals inställningar.

Eller varför inte en Megafon, mikro, är lite klent: Megafon MF-25S på Tradera. Övrigt | Elektronikinstrument | Hobby

Givetvis försvinner det mesta väljud i en spiralsladd. Byt till rak sladd så ökar läsbarheten, eller rättare sagt hörbarheten med flera R grader.

Ang medskickad mikrofon till riggen, kanske vore det bäst om sådan inte medskickades, utan radioamatören köper sin favoritmik separat. Det gör man ju med antennen.

de
FPD
 
Sen handlar det oxo till stor del om hur folk talar i sina mikrofoner.

...

I walkietalkies börjar metoden att hålla högtalaren till örat och prata till batteriet bli vanlig.
Ett lite sent svar Roy, men det här tycker jag är lite intressant.
Det finns ju ett komersiellt system som ivrigt "hejar på" det sättet att tala i en bärbar, alltså RAKEL. Terminalen går ju att använda både som "telefon" och som gammal hederlig PTT-styrd radio. (och kombinationer av dessa)

Efter att ha försökt utbilda radionoviser i RAKEL så inser jag att det ställer till problem. Det farliga är nog om man som radiokunnig utgår från att "fölk" vet skillnaden och förstår när det ena eller andra sättet ska användas.

Det var inte lätt, det kan jag intyga.

Visst, vi amatörer ska veta hur man gör. Men också vanans makt är stor. Kanske man dessutom ser fördelar att dra ner ljudet på sin 2m/70cm och sätta den till örat för att inte störa omgivningen eller störas av omgivningen.

Då är det ju snarare så att micken på en handapparat är felplacerad eftersom man inte kan bruka handapparaten på ett vettigt sätt.

73 de SM0RVV
 
Back
Top