Mer tips från Blocket och Tradera

Hej tv´å andra olika elektronrör som brukar florera på Tradera till höga priser

är likriktarröret GZ 34 och Indikatorröret EM34.

mvh Lasse sm0ydo
 
Tänkte jag skulle kika litet på en ny förförstärkare. Min gamla lider av att källvalsomkopplaren har lödproblem. Anslutningarna släpper efter några veckor efter det att jag lött om den. Orsaken är galvanisk korrosion. Omkopplarens anslutningar är av en metalltyp som lödtenn inte gillar. Har lött om den 50-11 gånger. Likadant varje gång. Det är en specialswitch, och reservdelar finns inte längre att få tag på...

Ut på webben och leta och det är inte lätt. Dagens konsumenter köper allt-i-ett-boxar vilket inte omfattar för-förstärkare. Letar man sådant befinner man sig farligt nära den audiofiliska trosuppfattningen. Dock anser de "renläriga" att sådant som tonkontroller är styggelser, och som inte tillhörande den trosuppfattningen blir utbudet än mindre...

Efter litet sökande hittade jag en produkt - Vincent SA-31. En rör/transistorhybrid och då jag nyfiket letade information på denna hittade jag ett nerladdningsbart schema.

Categorized Schematics and Service Manuals for free download S-U

Två stycken 6DJ8 (ECC88) som ingångssteg tar man i svenska pengar 4990 kronor för.

Såvitt jag kan bedöma schemat har man lagt ner en hel del jobb på konstruktionen. Jag funderar på om jag skall plagiera den helt rått med några förenklingar.

...eller så blir det något begagnat från "Blocket"
 
Hej jo jag har tittat på Vincent Schemat det går säker att löda ihop men det
går nog åt några Veroboard kort för det skulle jag misstänka.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej!

Ha ha ha, ja det går verkligen utför med språket.
Ölskor, det låter allt de du...
 
... Ölskor, det låter allt de du...
Man behöver inte gå omvägen över att medvetet missförstå utrikiska ord för att "trilla dit". Det räcker så bra med våra egna. Ta ordet polskor, t.ex. Jag hittar, utan att leta, tre helt väsensskilda betydelser bara på det ordet, varav två dessutom uttalas likadant. Stackars invandrare som ska lära sig varianterna i vårt ordfattiga språk. Tänk när dom första bosättarna kom hit efter inlandsisen och skulle lära sig svenska ... :p

/ Göstha
 
Jag minns med sorg den gång då jag lät bli att bjuda på två Dynaco PA77 monoblockförstärkare på en ETA-auktion. Denna underlåtenhet känns svår.

Brukar då och då öppna min pärm "HiFi" där jag förvarar ett särtryck ur "Wireless World". I detta särtryck finns byggbeskrivningen till en Williamson förstärkare. 2st KT66 i push-pull. Ursprungligen från 1947 och 1949 (uppgraderad). Rör finns att köpa till inte alltför hutlösa priser. Transformatorer nytillverkas av Hammond Manufacturing. Resten av vad som behövs är piece-of-cake. I detta särtryck finns också förförstärkare beskrivna. Rören finns kanske/kanske inte att få tag på men som tur är har jag ett litet förråd med "moderna" efterföljare.

Nå'n gång skall det bli av. Man släcker ner belysningen i vardagsrummet. Häller upp ett glas "något starkt". Tänder en cigarr, slår på rörförstärkaren och plockar fram ett kasettband med Leif "Smoke Rings" Andersons program...

...och ser hur vackert det lyser från HiFi-bänken...
 
Last edited:
Konserverad gröt kan se ut litet hur som helst. Undrar just hur många som förköpt sig av den reklamen! :mad:

/ Göstha
 
Allvarligt, är detta en 1:a Aprilsida?
Kolla på säkringar, 395:- för en 5x20 mm säkring.... :eek:
 
Back
Top