Mer tips från Blocket och Tradera

Germaniumdioder

Är snart ett minne blott.
Här finns några att fylla junkboxen med Diod AA 118 12 stycken på Tradera. Dioder | Elektronikkomponenter |
och
Diod AA 119 12 stycken på Tradera. Dioder | Elektronikkomponenter |

Ge dioder sitter ofta i SWR mätare, som i sin tur finns som separata instrument, inbyggda i antennavstämmare, och i radiosändare.
Som sagt de lär försvinna snart och med Si dioder måste man rita om skalan på sin mätare.
Något varken ELFA eller SRS kommer att ligga med på lager i framtiden.
Jag rekommendera den som vill kunna laga sina instrument i 25 år framåt lägger upp ett lager sådana.
Varför de ibland går sönder vid hög obalans och HFi chassit har vi ännu inte lyckats får svar på.
Ofta går de sönder på ett sätt som inte avslöjas med Ohmmätning.

De
SM4FPD
 
Grammofonskivor med Morsekurser: Vlkommen till DX-Radio - Torget fr radioentusiaster
Fantastiskt! Hoppas det finns någon som vill förbarma sig över skivorna. Kultur!
Finns det någon som har en 78 varv skivspelare kvar då?
Kanske en trattgrammofon.

Själv fick jag på något underligt sätt tag på grammofonskivor med Morseutbildning, det var när jag skulle lära mig Morse, dessa skivor gick i 20 varv per minut och någon sådan skivspelare var svår att få fram.
Men jag lyckades köra en skivspelare på annan nätspänning med frekvens för att få varvet. Med tongenerator, effektförstärakre och en transfoprmator 8 OHm till 230 Volt fick jag den att gå rätt, Ett stroboskop tillverkades för att kolla varvet.
Det visade sig vara gammelsvenska i militär form som textövningar, men det funkade.
Var skivorna tog vägen vet jag inte. De blev dock bandspelarband för att slippa uppkopplingen.

Det vore kul att veta om någon annan ahr stiftat bekantskap med dessa skivor? Kanske i lumpen som telegrafist?
De
SM4FPD
 
Hej!

20 rpm?? Underligt standard, har ALDRIG sett det på en civil skivspelare. Däremot 16 och några bråkdelar rpm.

Men Roy, att du inte körde på 78...?
 
Jag har sett dessa fingerskivor QRP, än så länge går det väl att ringa med fingerskiva, så den som har en fälttelefon så blir det en fungerande telefon . Som tål åska......
Men inte särksilt kul.
En fingerskiva ger pulser, kortslutningar när den går tillbaka.
Kanske med en lämplig avkodare i andra änden en möjlighet att på två eller tre trådar välja en av 10 antenner.
Dock är de väl dyra för att vara av nästan noll värde.

Jag minns att fingerskivor användes för annat än telefoner inom industrin förr.
Exvis för att ge rapporeter om maskinstillestånd där olika siffor stämplades inne hos driftsingenjören.

Det vore kul om någon har en ide för en kul APP för gamla fingeskivor????
Dessa är ju ändå mekaniska undernverk av ypperlig kvalitet.

de
Roy
 
Lite kuriosa om fingerskivan. I de flesta länder i världen brukar fingerskivorna ha siffran 1 först och därefter siffran 2 och vidare uppåt, vilket genererar lika många impulser. Den sista siffran brukar vara siffran 0 som alltså då kommer efter siffran 9. Men i Sverige är fingerskivorna lite annorlunda. Där finns siffran 0 först och siffran 9 är sist, och en impuls motsvarar alltså siffran 0 och tio impulser siffran 9. Eftersom nollan var den mest använda siffran i telefonering och satte man den därför först.
För att vara lite udda hade Sverige också vänstertrafik på den tid det begav sig.
//QRP
 
Last edited:
Vänsterrafik har vi väl fortfarande?
En jättelångtradare stod på vänter sida häromdagen mitt i vägen.
Gående cyklande och löpare tror ofta att det är vänstertrafik. Även när det är mörkt och utan lyse. Ryttare däremot, unga tjeer som lärt sig i ridskolan kör högertrafik.

Men ok detta är bara gnäll. Låt oss hålla oss till radiotekniken istället.
Detta med nollan , de industrilella fingerskivorna hade nollan sist oxo, kanske för att anlägget var utländskt.
Det var ett kul spratt att byta fingerskiva på någons telefon.


Men visst är det synd på så fina grejer

de
Roy
 
Varför inte använda fingerskivan som gränssnitt till datorn. Mata in bokstävernas ASCII-värde (decimalt naturligtvis), med fingerskivan, när man skriver inlägg på forumet.
Resultatet borde bli korta och väl genomtänkta inlägg.
 
För de som bodde långt ut i skogarna hade Televerket förr radiolänk, ofta på 400 MHz, en helt vanlig komradio som gick i full duplex. Signalering gjordes med subton som pulsades med just fingerskivan.
Subton som i de fallen låg över talbandet, 5 kHz kanske.
Avskiten med systemen var att slippa dra långa telefonledningar.
Som radioamatör kunde man bygga upp selektiv med pulsering på samma vis.
exvis pulsa 1750Hz där olika pulstal, fingerskivenummer, då åstadkommar olika funktioner, exvivs på en relästation.
En 9:a för att starta relät, dvs 10 pulser 1750 Hz.
en femma för att byte antenn på relät etc.
Givetvis kan en radioamatör signalera mellan egna stationer.
Kanske i bilen och hemma kommer då upp olika nummer vid basstationen, och frugan kan se att man är på väg hem, utan att röra radion.
Andra saker, sätta på värmen i hyttan.
Pulser på HF på detta vis borde kunna fjärstyra saker på längre håll.

Bara att ha en fingerskiva i bilen, uppsatt vid micken skulle väcka funderingar.....

de
Roy
 
Var på en hobbyutställning i anrika Ostermans marmorhallar i Sthlm på 60-talet och såg hur man kunde fjärrstyra en modellbåt medelst en fingerskiva. Det imponerade mig mycket då men inte nu då Iphone har blivit något av en de facto-standard för fjärrkontroll.
//QRP
 
Jag gillar den där gamla Heathkit SB-634 stationsmonitorn med digitalklocka, det måste varit ett dyrt tillbehör så det kan väl inte sålts alltför många av den byggsatsen...

Hammarlundhögtalaren som ligger ute kände jag igen, i mitt ungdomlioga oförstånd hade jag en sådan ny i kartong: "äh, den här gamla högtalarskiten" och så slängde jag den.. :eek:
 
En laser på 2000 W hör naturligtvis hemma under jaktredskap.
Helt korrekt! Det är så man blir lite sugen att intressera sig för jakt. :)
 
Det måste väl ändå vara felskrivning.
Det troliga är väl ändå 2000mW vilket ändå är ganska mycket för en sådan handburen tingest.

/Emil
 
Back
Top