När kan man anse sig vara en radioamatör?

kordongmuttrar
Är detta vattenskiljaren mellan mig och en riktig amatör ?
Vad i hela friden är en kordongmutter ?
En kordong vet jag, med mitt norrländska ursprung, vad det är.
Åtminstone på mål.
Men till den finns inga muttrar mig veterligen....
 
En kordongmutter är en sorts mutter som har en lättrad greppyta så att man kan lossa och dra fast den med bara fingerkraft.
På forntidens glödströms-och ringledningsbatterier satt det sådana muttrar på polskruvarna.
Finare sorters batterier hade kordongmuttrar av förnicklad mässing.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Kordongmuttrar är för mig de där lättrade muttrarna som sitter på gamla telegrafinycklar och på lika gamla 6V batterier så man med handkraft kan lossa och ansluta tåtarna.

Edit: den norrländska typen av kordong saknar förvisso muttrar men är ändå bra att ha när man gängar.. ähum.
 
Last edited:
Fanns på Clas i Sjön när dom var ett riktigt företag på 60-talet. Numera kallas de räffelmuttrar.
 
Tack alla ! Nu vet jag :)

Det fanns sådana även på glödströmsbatteriet till min modellmotor på mitt linkonrollerade modellflygplan.
 
Man kan "muttra" om mycket...

På automatsvarvar och vissa revolversvarvar så fanns det ett särskilt verktyg för
"snabbkordongering" av arbetsstycket.
Har för mig att det bestod av två härdade rullar som trycktes hårt mot ytan som skulle räfflas.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja det spårade ur igen Bjarne. Men kanske är det just alla dessa erfarenheterna och intressen för det tekniska som är grunden för att bli en riktig radioamatör. Kan det vara så?

Märklin, ångmaskiner, motorer, Sputnik, radiobygglådor, kemi, Mekano och stjärnkikare. Även om det mesta inte är radio så sysselsattes hjärnan och fler och fler frågor ställdes. Varför, hur fungerar det, skruva i sönder saker och undersöka. Allt detta mixtrande med händerna gav oss ett stabilt fundament att bygga vidare på. Ja så är det nog.
 
Last edited:
Kan bara hålla med Bengt.
Vi som är riktiga radioamatörer har oftast ett allmäntekniskt intresse och kanske fallenhet i botten.
Det kunde lika gärna gått så att vi blivit t.ex. ångloksnördar istället...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag blev frimärkssamlare 1964 och nu är jag filatelist. Det är också en utdöende hobby. 1979 började jag med foto och byggde mörkrum, sedan smalfilm. Super8 med synkat ljud. Ack ja....
 
Krysslettringsverktyg har jag till min svarv. Många tjusiga detaljer kan tillverkas med ett sådant. Två trissor som AOM nämnde.
 
Jag blev fallskärmshoppare med räffl.....ehh rafflande hopp i mer än 13 år. När det spårar ur Bengt så ger det oftast nya infallsvinklar. Jag gör det ofta på jobbet utan att bli utskälld, numera.
 
Ett rörligt intellekt leder ofta till olika, ofta givande, utvikningar från ämnet.

I sammanhanget kan jag citera Leif Lindqvist (SK), Rk på SDJ, som när diskussionerna
avlägsnat sig för mycket från mötenas huvudämnen brukade säga:

"Ehuru intressant, men nu får vi återvända till agendan..."

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Är detta vattenskiljaren mellan mig och en riktig amatör ?
Vad i hela friden är en kordongmutter ?
En kordong vet jag, med mitt norrländska ursprung, vad det är.
Åtminstone på mål.
Men till den finns inga muttrar mig veterligen....

Om det är samma kordonger som i min fars västgötadialekt så kan den begränsa obehagliga överaskningar vid engelskt skruvande ;)
 
Nej, man får nog bara vara någon sorts människa med certifikat som utövar någon slags hobby med någon slags anknytning till amatörradio. :)
 
Då jag inte längre är säker att jag kan kalla mig radioamatör så låter jag min avatar spegla denna osäkerhet!
Då får du nog byta tillbaka, enär du - får man förmoda - empiriskt kunde härleda ordet "kordong" och förstå dess rätta betydelse!
 
KORDONGkordoŋ⁴,r. l. m.; best. -en; pl. -er (KORDONNÉ-, KORDONNERA]
[KORDONG 1]
1)snodd (ofta försedd med tofs o. använd ss. prydnad). Janischar-Musiquen, klädde i full Turkisk drägt ... På Råckarna föllo långa röda Cordons med tofsar ned bak på ryggen. SILKES-KORDONG. – särsk.
[KORDONG 1.a]
a)
[jfr 3 b]
om snodd l. rep som spännes upp för att avspärra ett område. Olympiad.1912 Red. 2011913.
[KORDONG 1.b]
b) (†) hippol.om kapsonlina. KrigVAH1829, s. 113. EHRENGRANAT Ridsk.II. 2: 18 (1836).
[KORDONG 1.c]
c)ss. första led i ssgr, betecknande vissa (eg. snoddliknande, räfflade) mönster.
[KORDONG 2]
2)trädg.gm beskäring erhållen form av fruktträd l. bärbuske, kännetecknad av en (ngn gg två) rak(a), oförgrenad(e) huvudstam(mar) beklädd(a) med korta fruktvedspartier (o. gm sin längd påminnande om ett rep). 2NF1910. GbgTrädg FPrisuppg.1922, s. 3.
[KORDONG 3]
3)i bildl. anv., om föremål l. personer som bilda en rad l. kedja. – särsk.
[KORDONG 3.a]
a) om murlist; särsk. dels (byggn; nnmera bl. ss. förled i ssgr) om genomlöpande, horisontal murlist (t. ex. under en rad fönster), dels fortif; förr) i fråga om fästningsbyggnader, om den murlist som löper längs skärningen mellan den inre gravbranten o. den.bakomvarande vallens yttre sluttning. BEVAKNINGS-, DEMARKATIONS-, POLIS-, SANITETS-, SUNDHETS-KORDONG.
 
[KORDONG 3.b]
b)bevakningskedja av poster l. truppför. band o. d. med uppgift att avspärra ett område (i sht till skedd mot fientligt angrepp l. mot farsot); numera mindre br. utom i ssgn POLISKORDONG l. elliptiskt för denna. Bilda förr äv. draga l. formera en kordong. BEVAKNINGS-, DEMARKATIONS-, POLIS-, SANITETS-, SUNDHETS-KORDONG.
Ssgr
A
– (3 b) 3 b) KORDONG-KEDJA, r. l. f. mil. == KORDONG 3 b. GT 1788, nr 63, s. 1.
– (3 b) KORDONG-LINJE. (kordong- 1859 osv. kordongs- 1831 (knappast br.) mil. SPF 1831, s. 187. KrigVAT 1859, s. 157.
– (jfr 3 a) KORDONG-LIST. byggn. om murlist; numera bl. om genomlöpande, horisontal murlist. STÅL Byggn. 1: 263 (1834). SvD(A) 1934, nr 198, s. 16.
– (1 c) KORDONG-MUTTER. tekn. mutter med räfflad kant. ERICSSON Ur. 130 (1897).
– (1 c) KORDONG-PUNS. tekn. för åstadkommande av snoddliknande mönster på läder, trä,metall o. d. ENEBERG Karmarsch 2: 475 (1861).
– (1 c) KORDONG-RÄFFLAD, p. adj. tekn. HufvudkatalSonesson 1920, 3: 12.
– (1) KORDONG-SILKE. (i fackspr.) kordonnésilke. 2UB 8: 218 1900.
– (1 c) -STEN. VetAH 1805, s. 222.
– (1 c) KORDONG-TRISSA, r. l. f.
[jfr t. kordierrädchen]
tekn. redskap bestående av en trissa med mönstrad kant för åstadkommande av snoddliknande mönster på läder, trä, metall o. d. 2UB 6: 586 1904.
– (2) KORDONG-TRÄD. trädg. UB 3: 352 1873.
B
(†):
– KORDONGS-BEVAKNING
– KORDONGS-LINJE,
 
Back
Top