När kan man anse sig vara en radioamatör?

Rubriken - När kan man anse sig vara en radioamatör?

Kan en möjlig beskrivning vara - när man inte klarar av att delta i en radioteknisk diskussion eller inte kan tillföra något konkret till en sådan diskussion p g a bristande intresse eller avsaknad av kunskaper.

Det tycks ju vara så att de flesta radioamatörer helst fördriver sin tid med samtal om allt annat än det som borde vara hobbyns kärna. Radio i dess olika former.

Är jag något på spåret här tro?
 
Det tycks ju vara så att de flesta radioamatörer helst fördriver sin tid med samtal om allt annat än det som borde vara hobbyns kärna. Radio i dess olika former.

Nu skall du inte vara sådan, jag citerar gärna Karl-Arne enligt nedan;

Ett rörligt intellekt leder ofta till olika, ofta givande, utvikningar från ämnet.

Även om nu sidospåret blev starkt präglat av mitt och vissa andra skribenters barndoms idiom.

Lärdomen blev ju i slutändan vad en kordongmutter är, åtminstone för min egen del.
Ytterst användbart och med klar teknisk anknytning, samtidigt som en viss språkkunskap
förhoppningsvis har bibringats övriga läsare.

Man lär ju aldrig bli fullärd, som sagt :)
 
Jo jag är nog också en radioamatör ibland Christian men jobbar hårt på att bli en vanlig människa intresserad av radioteknik, mekanik och massor av annat. Stämpeln radioamatör är dock svår att sudda ut helt.
 
I första hand är jag människa med allt vad det innebär av "rörligt intellekt". Därefter kan man hänga på mig diverse etiketter utifrån det jag är intresserad av. Jag vill ha det i den ordningen där det förstnämnda dominerar. Ibland möter man de som vänt på prioritetsordningen, det är skrämmande :)
 
>>>Därefter kan man hänga på mig diverse etiketter utifrån det jag är intresserad av.

Ja det är väl uttryckt Lasse. Precis så måste det vara. Jag har länge stört mig på insnöade radioamatörer som utgår ifrån att de är radioamatörer i alla lägen även när de sysslar med helt andra saker som att köra bil eller se på TV. Mer logiskt är ju att "byta skepnad" allt efter som intressena växlar och de situationer vi befinner oss i för tillfället.

Att den som kör bil är bilförare vid det just det tillfället då fordonet framförs är ju ganska logiskt men att framhäva att man är radioamatör som kör bil känns meningslöst på något sätt.

Själv har jag ju bara nytta av mitt amatörradiocertifikat då jag trycker ner telegrafinyckeln och sänder på amatörbanden. I mottagningsläge finns inget behov av något sådant certifikat. Då räcker det att vara människa.
 
Ja du -EQL i någon slags kvantitativ mening är du i så fall bättre människa än mig då du har bättre öron :)
 
När man har avlagt prov och blivit godkänd och betalat in alla avgifter så att man lagligen får använda sin anropssignal på amatörradiobanden.

Jag känner folk som aldrig har haft ett enda QSO på kortvåg, men som har byggt egna mikrovågsstationer och kört massor av QSO med dom.

Jag känner folk som aldrig har byggt något men är aktiva contesters.

Jag känner dom som bygger en ny antenn i veckan, men bara lyssnar och kör ett par QSO för att kolla att den fungerar.

Jag känner en icke licensierad som har byggt ett gigantiskt rörslutsteg som vid tester mot konstlast fungerar mycket bra.

Det är väl bara den sistnämnda som jag inte kallar radioamatör, men han gör inget anspråk på att kallas det heller.

Har man signal och får använda den är man radioamatör, har man ingen signal och inte får vara på amatörbanden så är man möjligen elektronikkunnig byggare med radiointresse och ägare av amatörradioutrustning, men man är inte radioamatör.
 
Alla som sysslar med radio som hobby inkl de som utan att inneha amatörradiocertifikat bygger gigantiska PA-steg kan väl få lov att kalla sig för radioamatörer VJX. Det var ju precis därför SSA valde att definiera sändaramatör för att markera att man inte ville bli förväxlade med de vanliga människorna som bara byggde radio och var allmänt intresserade av det radiotekniska. Man ville vara lite finare än så. SSA bildades för att tillvarata de sändande amatörernas intressen även om lyssnaramatörer var välkomna som medlemmar. Läst i QTC från 1920-talet...
 
Håller helt med EQL, VJX. Alla är de radioamatörer och bortsett från killen som bygger slutsteg så är de också sändaramatörer.
 
Last edited:
Killen som bygger slutsteg och provar det på en konstbelastning gör det helt lagligt. Han är antingen en vanlig människa, amatör som pysslar med radio eller så är han proffs som utvecklat en RF-generator för plastsvetsning eller motsvarande användning. Något det finns flera företags ingenjörer som gjort och gör.

Om PA-steget används på antenn och på amatörbanden av någon som inte innehar amatörradiocertifikat eller utanför det regelverk som gäller för t ex ISM-produkter brukar man kalla denna för radiopirat eller motsvarande olaglig även om radioamatör väl är en fullt legitim benämning där också.
 
En fd potentiell radiopirat som blivit riktig radioamatör menar du Christian?

Sedan finns ju inget som hindrar en radioamatör som saknar amatörradiocertifikat att använda privatradiobandet. Även en radioamatör som innehar amatörradiocertifikat kan sända på privatradiobandet liksom privatradioamatörer gör. Jag känner t o m en fotograf som kör på 27 MHz. Själv kallar jag mig inte fotograf, inte ens amatörfotograf trots att jag har en Pentax 35 mm systemkamera och flera moderna digitala. En vanlig människa med foto som en av mina hobbies räcker det väl med att vara?

Eller?
 
Back
Top