Nys eller sanning

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
En god vän (audionörd) frågade mig om ett filter som firman Nordost säljer och som heter Quantum Qv2 line harmonizer. Jag svarade lite löst att man inte ska ta det på allvar, utan att närmare gå in på saken och sade att jag skulle vilja se i nnehållet i "burken". Vad säger den samlade kunskapen här om detta?

Jag lyckades inte lägga in det som en länk på ordet filer utan provar med adressen

 
Last edited:
Jag undrar om det inte finns nån halvtimme eller flera av amerikansk beskrivning av denna produkt (och liknande) på YouTube - det brukar det finnas... Om jag minns rätt finns liknande produkter som i princip består av en kondensator, som påstås optimera strömvinkeln i ditt hem genom belastning med en kapacititiv reaktans. Jag skulle nästan våga påstå att det är ännu en form av ormolja, men bara nästan - jag vill inte verka negativ.

Däremot undrar jag vad det är för skräpstereo som låter hypotetiska missförhållanden på kraftsidan slå igenom på ljudet. Det borde väl vara grundkursens första vecka i förstärkarbyggskolan, att inhämta hur man håller slutsteget isolerat från kraftmatningens intag från nätet.
 
Det här är väl vad man brukar beteckna som "snake oil",
alltså en produkt som vänder sig till lättlurade.
Den ska utge sig för att vara ett "nätfilter" med någon form av
magisk egenskap.
De allra flesta nätdelar är dock numera av "switchad typ" vilket gör att
de har en isolationsbarriär mellan nätet och resten av elektroniken, och dessutom sitter en "hackare" före denna barriär. Detta gör i sin tur att
det som händer på utsidan av ett sådant system redan av den anledningen har svårt att komma igenom till något som behandlar hörbar audio.

Är det dessutom så att den anslutna apparaten är dubbelisolerad, alltså Fi-märkt, är isolerbarriären ganska tjock och ska tåla minst 4 kV.

Erfarenheten har dock visat att i princip allt går att sälja dyrt till "audiophools". För den ljudnörd som har fem oplacerade "tusingar" är
i så fall en isolationstransformator en bättre investering.
 
Man måste ha i åtanke att hifi på denna nivån inte handlar om mätbara fysikaliska storheter. Den som tror att en Quantum QV2 ger bättre stereoseparation, krispigare diskant eller ökad musikalitet kommer också att uppleva förbättrad stereoseparation, krispigare diskant eller ökad musikalitet. Och eftersom ljud förmedlad via en hifi-anläggning handlar just om att uppleva ett inspelat stycke musik där hemma så fungerar det!
;)
 
Tackar för responserna. Min vän tänkte ha filtret mellan vägguttaget och förstärkaren.
 
Den som tror att en Quantum QV2 ger bättre stereoseparation, krispigare diskant eller ökad musikalitet kommer också att uppleva förbättrad stereoseparation, krispigare diskant eller ökad musikalitet
Precis.
Man kan nog också vara ganska säker på att den ger "fruktigare ljud" :)
 
Nordost säljer högtalar kablar som kostar flera hundratusen.
En titt på "specarna" visar att Z0 blir c:a 107 ohm.

Det uppstår alltså ett stort SWR mot högtalarna, vilka vanligen är 8 ohm, ifall kabeln inte är exakt 1/2 våglängd lång. :)
 
Sedan finns gitarrister som vill ha gamla kolmassamotstånd i förstärkaren. Och Spraque "black beauties" aka "Bumblebees" kondensatorer som alla normalt funtade sliter ur en apparat och slänger eftersom de läcker DC en masse (om de inte också exploderar). Har man ett parti germaniumtransistorer kan man mycket väl sitta på en guldgruva eftersom de tydligen är makalöst bra i distpedaler.

En kabel-hype är syrefri koppar, det ska vad jag hört finnas i all normal kopparkabel, kanske rentav i FK till vägguttagen. Oavsett det så känns det ganska meningslöst att köpa en svindyr nätsladd när resten av kablaget är ganska ordinärt. Svalander har f.ö. sålt vanliga proppar med guldpläterade kontaktytor. Kanske även guldpläterade passdelar.
Jag har i alla fall skapligt grov 2.5 kvadrat till högtalarna i min stereo. Fådda sladdar som är äkta Ericssonkabel som används i strömförsörjningen i telefonväxlar. Det blir ett väldigt köttigt ljud med sådan kabel. Annars funkar vanlig lampsladd.
På ett tidigare jobb minns jag en kund som var bilsteronörd. Han hade matat grejerna från en svepgenerator och lagt ner massor på jobb för att dämpa bort resonanser i bilen och det gav tydligen ett kanonljud. Om jag minns rätt använde han vibrationsanalysgrejer från Brüel & Kjaer. Andra lade massor med pengar på guldpläterade säkringsdosor med dito säkringar.
 
Om det är ett nätfilter, så är det ju i princip inte fel att använda ett sådant. Om man exempelvis har en anläggning som används för en klassisk grammofon, har man ju vissa kretsar med hyfsat låga signalnivåer och därmed följande känslighet för störningar. Om bostaden ligger så till på distributionskedjan, att man kan få in transienter och "skräp" på sin elmatning, kan det göra nytta. Men €480 eller vad det var är ett oherrans pris... I många fall har man kanske också skapat intressanta jordloopar i ljudanläggningen, vilka kan bidra med högst konkreta störningar. Det är nog viktigt att man har definierat det problem man vill lösa innan man pungar ut med såpass mycket pengar.
 
Sen skulle man ju oxo byta ut säkringarna mot helmässingsäkringar, dvs svarvade av en mässingsklump.

Men det finns lite myter inom vår hobby oxo.
varför är det så viktigt med minsta SWR mellan sändare och antenn, när många inte bryr sig om anpassningen och reflektionsdämpningen vid mikrofoningången. Dvs ansluter man en 600 Ohms mic till en ingång som är på 10 kHz så kan de givetvis inte bli bra ljud, eller ens möjligt att köra DX. Har många gånger fått frågan om detta, Man tror på fullt allvar att anpassningen mellan mik och mikingång är viktig., det blir SWR där.
Jag brukar svara på att det är det, men bara om mikrofonledningen är 10 tals km lång, och så var det med telefonen och km långa ledningar.
Exvis modem och trådbundna fjärrstyrningar till komradiobasstationer bör ha god anpassning, på en hyrd ledning.
På SRS byggde jag en reflektionsdämpningsbrygga för LF för ändamålet. För 600 Ohm då.
Men med 1 - 5 meter sladd till miken på radiostationen nej....
Däremot kan en lågohmig ingång förstöra det en högohmig kristallmik ger.... men det är en annan story.
Vanligen rekommenderas 10 ggr impedansen i mikingången jmfr med mikens imp.

En myt inom hobbyn är vid tester av mottagare, i verkligheten testar man bra olika högtalare som finns i riggarna.
Brus testas genom att utan antenn dra upp volymen i bött. den som brusar mest är sämsta radion....
Så myter finns det gott om, HiFi världen är inte ensam om myter.


SM4FPD
 
Sedan finns gitarrister som vill ha gamla kolmassamotstånd i förstärkaren. Och Spraque "black beauties" aka "Bumblebees" kondensatorer som alla normalt funtade sliter ur en apparat och slänger eftersom de läcker DC en masse (om de inte också exploderar). Har man ett parti germaniumtransistorer kan man mycket väl sitta på en guldgruva eftersom de tydligen är makalöst bra i distpedaler.

En kabel-hype är syrefri koppar, det ska vad jag hört finnas i all normal kopparkabel, kanske rentav i FK till vägguttagen. Oavsett det så känns det ganska meningslöst att köpa en svindyr nätsladd när resten av kablaget är ganska ordinärt. Svalander har f.ö. sålt vanliga proppar med guldpläterade kontaktytor. Kanske även guldpläterade passdelar.
Jag har i alla fall skapligt grov 2.5 kvadrat till högtalarna i min stereo. Fådda sladdar som är äkta Ericssonkabel som används i strömförsörjningen i telefonväxlar. Det blir ett väldigt köttigt ljud med sådan kabel. Annars funkar vanlig lampsladd.
På ett tidigare jobb minns jag en kund som var bilsteronörd. Han hade matat grejerna från en svepgenerator och lagt ner massor på jobb för att dämpa bort resonanser i bilen och det gav tydligen ett kanonljud. Om jag minns rätt använde han vibrationsanalysgrejer från Brüel & Kjaer. Andra lade massor med pengar på guldpläterade säkringsdosor med dito säkringar.
Hade tänkt att koppla 48V kablar från Ericsson till mina högtalare men det blev aldrig av, hade varit intressant att se om det blev "köttigt" ljud :)

Kabeln påminner om Supra Ply i konstruktionen med tillplattande ledare.

Annars brukade vi skoja på jobbet att det är ändå bättre att köra med 2x eller 4x 150 mm2 till högtalarna.
Sådan kabel i tjocka parallellkopplade knippen använde vi för att mata våra 600 A PDU'er som satt ute i AXE testkanalerna.
 
Last edited:
Du har just beskrivit den kraftigt sänkta tekniska nivån inom amatörradion, det finns ganska gott om radioamatörer som helt saknar tekniska kunskaper, tyvärr.

Har många gånger fått frågan om detta, Man tror på fullt allvar att anpassningen mellan mik och mikingång är viktig., det blir SWR där.
Jag brukar svara på att det är det, men bara om mikrofonledningen är 10 tals km lång, och så var det med telefonen och km långa ledningar.
Exvis modem och trådbundna fjärrstyrningar till komradiobasstationer bör ha god anpassning, på en hyrd ledning.
På SRS byggde jag en reflektionsdämpningsbrygga för LF för ändamålet. För 600 Ohm då
En
1693157679026.png
1693157730352.png

1693157790983.png

Hittade "specen" på en 3 m nätkabel för det facila priset av 122 kkr.

1693159713534.png
Dock blir jag grymt besviken över att inte hitta några värden på varken Zo eller de komplexvärda utbredningskonstanterna (dämpning, dispersion mm).

1693160485625.png

Om man förväntas betala 122 kkr för en kabelstump så borde, ifall man inte kan få en beskrivning i form av partiella differentialekvationer,

1693160549788.png


åtminstone en fullständig karaktärisering av stationärtillståndet med s-eller z-parametrar ingå.

1693160821362.png

1693160899352.png


Har, faktiskt i modern tid, haft anledning att undersöka transmissionsledningsegenskaperna hos kraftkablar i både arbetsfrekvensområdet och i HF-området. Då kommer telegrafekvationens både stationära och transienta lösningar in i bilden.

Ni skulle bara se minerna på "tjockströmselektriker" när sådant kommer på tal. :) "Mycket Laplace-transformer blir det"
 
Last edited:
Om det är ett nätfilter
Nej det är inget nätfilter.
Prylen är avsedd att kopplas in parallellt i grendosa eller liknande.

Det är riktigt underhållande att läsa beskrivningen, även med en fri översättning till svenska.:)
Prylen för in " noggrant beräknade pulserande frekvenser, synkroniserade med den ursprungliga 50 eller 60Hz vågformen"
och det "mekaniskt avstämda höljet av kolfiber" gör att...

En mig närstående sa "mumbo jumbo" om någon liknande textmassa.
 
"Mänskligheten vill bedras..."
Stämmer bra. Det finns en psykologisk term för att de flesta hellre håller fast vid den åsikt man har, än att lyssna på andra och omprövar sin, ofta, (objektivt) felaktiga åsikt.

Bra om man rannsakar sig själv, och funderar på alla tvärsäkra åsikter man själv har! Jobbigt, och enklast är att fortsätta försvara sig. Få har så lite prestige att de offentligt ändrar åsikt. ;)
 
Det finns en audiophoolery-tråd på ett brittiskt forum. 164 sidor för tillfället så det finns nog mycket att diskutera i det ämnet.

The Audiophoolery Thread.
https://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=140332

Kontakter är ju ett kärt diskussionstema i sådana sammanhang och här citeras ett inlägg som kan ha viss
koppling till radio:

"I'n surprised the extreme hifi world hasn't latched onto the APC-7 connector. Anything with those looks and such a price ought to sound wonderful.
If Bi-wiring, use APC-2.4 for tweeters - they go up to 40GHz"


Någon hade tidigare diskuterat hur bra det borde vara med dyr korrugerad kopparkabel och tillhörande dyra kontakter från Andrew (Spinner går säkert också bra, huvudsaken är att de är dyra). Där påpekade någon annan att det var viktigt att för allt i världen inte använda kleten i tuben som följer med sådana kontakter eftersom ljudet påverkas och ljudbilden blir kladdig. Med andra ord en lång tråd späckad med goda råd.

Annars finns alltid farbror Barbro i NileCity med goda HiFi-råd. Finns på youtube. "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"
Missa för allt i världen inte när den stackars Rowan Atkinson gör misstaget att gå in i en flådig Hifi shop för att köpa sig en grammofon.
 
Där påpekade någon annan att det var viktigt att för allt i världen inte använda kleten i tuben som följer med sådana kontakter eftersom ljudet påverkas och ljudbilden blir kladdig
För oss utomstående är "audiophoolery" ganska underhållande.

Man kan misstänka att "kladdigt ljud" på något sätt också
kan vara relaterat till övermoget "fruktigt ljud".

Det finns sannolikt en outnyttjad potential i att använda RF-kontakter för audioändamål. Upplevelsen av ljudet från ett programmaterial som gått igenom "svindyra" och guldpläterade APC-7 eller Dezifix C jämfört med samma signal genom simpla XLR-kontakter kan sannolikt inte jämföras.

Audioupplevelser är primärt styrda av förväntningar. Har man betalat "ett U-lands statsbudget" för en ljudanläggning, så bara måste den låta bra.
 
Back
Top