Nys eller sanning

Det är ju lite synd på en annars intressant hobby (HiFi) att de seriösa delarna dränks i en kaskad av konstigheter rörande kablage, kontaktering, NOS rör och annat. Men det är ju inte den enda hobbyn som kan ståta med aktiviteter som går "above and beyond" det rimliga, ibland...
 
En gång fick jag hit en finare stereoförstärkare, utan slutsteg, med rör. (ja nån ville jag skulle se på den)
Det visade sig att man hade bytt alla ledningar mellan korten till inneledare i en viss koaxialkabel, denna tråd, bestod av förkopprad ståltråd, mycket stel. Den hade då brutit loss folier på korten just då den var så stel. Den tråden skulle enligt myten då ge bättre ljud....
Efter byta av alla ledningar, och rep av korten började det hela funka.
Vidare följde en liten låda med reservrör med, ECC83:eek:r var det nog. Jag fick reda på vilka som gav bäst ljud, vilka som inte lät alls etc.
Efter lite felsökande såg jag att glödströmmen var kopplad till 6,3 V trots att rören var seriekopplade.
Med 12,6 V uttaget funkade alla rören...
Ja så myterna kan ställa till det.

Ang mitt förra inlkägg med SWR på mikrofonledninegn, jag nämnde inte klass på de radioamatörer som ställde såna frågor. Men tidsklassen borde vara den tid då högohmiga och kristallmikar var aktuella, den tid då inte T-cert ens var påtänkt, dvs inte de radioamatörer som bara känner till elektretmikar.
Ej heller räckte Morsekunskaper till för att förstå saken.
Rätt onödigt att så fort tillfälle ges göra skit av vissa radioamatörer.

SM4FPD
 
Men det är en obstridligt faktum att den tekniska nivån hos amatörradion
har sänkts, och att orsaken till detta i en inte obetydlig omfattning kan sökas i rekryteringsbasen under 70 och 80-talen.

Det hände ibland att man pratade teknik. Ofta rörde det sig om antenner och SWR. Vi fick oss ett gott skratt på Kontrollstationen när jag spelat in ett samtal från en PR-utövare bosatt på en av öarna i Göteborgs södra skärgård. Han beklagade sig över att samatalsnivån från "fastlandet" på hemtelefonen var mycket svagt. Hans motstation hade lösningen. "Pelle, det är stående våg på telefonledningen. Jag har läst att impedansen på Televerkets "tvåtrådsystem" skall hålla 600 ohm. När kabeln går i saltvatten kommer impedansen att ändras och föresten - din dialog håller ingalunda 600 ohm. Det blir ett fruktansvärt högt SWR och som följd därav svaga signaler i luren."
Jag har blivit förskonad från att behöva möta sådana i min egen umgängeskrets, och förstår så här i backspegeln hur lyckligt lottad
jag varit. När jag fick mitt certifikat 1970 så hade det gjorts mycket klart för mig att jag förväntades kvala in i en elit.

Stolligheter som "SWR på mikrofonkablar" och liknande verkar primärt ha haft sin tyngdpunkt i "ett onämnbart frekvensområde strax söder om 28 MHz"
 
En sökning på Youtube gav ett par träffar, bl.a. en som helt enkelt
tagit i sär en "Harmonizer". Den innehöll ett kretskort med en LED, en DIL-krets samt en handfull andra komponenter. Försiktigtvis hade tillverkaren skrapat bort märkningen på kretsen.

Då kan man fundera lite över var denna, sannolikt aktiva, krets är tänkt att göra. Är det så att den på något sätt försöker injicera "motriktade störningar" i elnätet är det värre än vad jag tänkt mig...

När man sedan tittar på specifikationerna för den dyra nätkabeln
så finner man andra egendomligheter. Den ska ha en hastighetsfaktor
av 0,91. Detta implicerar ett effektivt dielektricitetstal av 1,2 och detta är
ganska ofysikaliskt eftersom isolationen utges för att vara extruderad FEP som har ett dieltal av 2. Även om det skulle finnas en hel del luft i kabelkonstruktionen, så är en hastighetsfaktor större än 0,85 mycket svår att realisera.

Audiofilen tvingas alltså acceptera att energin från kraftleverantören når ljudanläggningen en hel nanosekund senare än utlovat med en 3-meters kabel. Helt oacceptabelt i mitt tycke, och skäl för garantianspråk... :)
 
Då kan man fundera lite över var denna, sannolikt aktiva, krets är tänkt att göra. Är det så att den på något sätt försöker injicera "motriktade störningar" i elnätet är det värre än vad jag tänkt mig...

Det är en 555a och med tillhörande komponenter utgör en spänningsomvandlare och en LED-blink krets ;)
 
Tråden utvecklade sig som jag misstänkte. Jag tackar för all respons. Min vän audionörd låter jag få vara i sin egen värld! ;)
 
Jag kom att tänka på den här tråden när jag snubblade över en webbutik som säljer (bland annat) fältspat, dvs stenar.

Citat:
"Fältspat är en av världens vanligaste stensorter, den utgör ungefär 60% av jordskorpan och ingår i bergarterna granit och gnejs." - Ja så långt inget konstig.
"Självförtroende
Fältspaten kan hjälpa oss till bättre självförtroende och öka kärleken till oss själva. Den hjälper oss också att vara medveten om oss själva och våra mönster. Den grundar oss och hjälper oss att följa vårt hjärta och vara i kontakt med våra innersta önskningar. Den hjälper oss att stå upp för oss själva."

- En sten kan göra detta alltså? Hej alla psykologer, nu får ni mindre att göra! :)

"Väljer du ofta fel partner?
Då kan fältspaten hjälpa dig att se och förstå de mönster som orsakar detta. Den hjälper dig också att inse ditt eget värde så att du uppskattar dig själv högre och därmed ser till att bli behandlad med respekt och kärlek. Därav kan den exempelvis vara särskilt bra om du är i ett “medberoende-förhållande” av något slag."
- Det är fortfarande en sten alltså...?

Kan undra om samma stenar även kan minska störningsnivån i tätort med några tiotals dB eller om det krävs andra mineraler för detta. Har ni tips på särskilda DX-stenar eller anti-QRM-mineral så hör av er!
 
Men effekten kommer först efter att man köpt en sådan sten av företaget va?
Så det är själva ägandet som gäller. Att gå ut i naturen och ta en egen sten då?
Eftersom de finns i 60% av jordskorpan så omges vi väl hela tiden av dem, men då hjälper de inte.

Men varför inte köpa något kg, och använd i gropen med jordspettet.
En gång ARRL-handboken kunde man göra en balun av en hushållspappersrulle fylld med stålull omkring koaxen.
Man behöver nog lite kraftigare rör men det finns ju bra plaströr att trä koaxen genom och sen fylla med nämnda mineral.

Artikeln ARRL handboken fanns bara med ett år........

SM4FPD (som inte tror på detta)
 
Har ni tips på särskilda DX-stenar eller anti-QRM-mineral så hör av er!
För QRM fungerar blöt filt bäst. Tillräckligt många och tillräckligt blöta lägges de över antennen och "vips" är störningarna borta.
 
Hej!

Läste att flera av stenarna har "lugnande och jordande" egenskaper, vilket torde vara perfekt om man har mycket lokala störningar?
 
Och då torde det vara så att om man bor på en plats med denna berggrund / mineral i dagen, torde det utgöra ett nästintill perfekt jordplan? OCH man kan ta bitar och göra lite avans på det?
 
Fältspat är en av de vanligare mineralerna, och är råmaterial i flera tekniska processer.
Porslinstillverkning är en sådan.

I Stockholms skärgård bröt Rörstrands porslinsfabrik fältspat till sin tillverkning redan på 1700-talet,
och det var i fältspatsmineral från Ytterby gruva på Resarö som "sällsynta jordartsmetaller" isolerades först.
Totalt nio grundämnen. Erinrar mig att bestämning av holmiums atomvikt var en skrivningsuppgift i
3-ring kemi på gymnasiet.

Så fältspat kan ha oväntade egenskaper, men kanske inte av de övernaturliga slag som marknadsföringen antyder,
 
Var mest raljerande i vanlig ordning från min sida.
Dock har jag varit på Mineral & Smyckestensmässan, det är en upplevelse :)
Säljarna är allt från ovannämnda stentroende, till svindyra samlarmineral som bara återfinns i någon obskyr gruva i någon undanskymd utpost av världen ...
Men i alla fall, för att få tillbaka tråden på ett någorlunda radiorelaterat spår, på sagda mässa kan man hitta galenakristaller till kristallmottagare, vilka inte bör saknas i något hem ... :)
 
Blyglans eller galena, PbS, är en av de första kända halvledarna.
Braun (Nobelpris 1909) upptäckte detta redan 1874, men var länge något av en fysikalisk kuriositet.

Minns från kemin på gymnasiet hur det gicks igenom hur länge
det tog innan de ytkemiska sammanhangen bakom likriktning blev
förstådda. Åtskilligt av den tidiga halvledarfysiken kommer ifrån denna forskning.

1698226675608.png
 
Back
Top