Piratradio SWL kortvågslyssning

På 6095 kan man höra lastbilsradio på holländska.
Trevlig pop och gamla godingar, de hyr in sig på en stark rysk (eller vad det är) sändare som dundrar in i hela europa.
Det gör att ljudkvaliteten blir bra för icke kortvågsfrälsta som bara hör störningarna och fadingen, inte musiken som finns där bakom...

Sändningsschema mm: 6095AM Radio
 
Last edited:
Kolla i kväll och söndag förmiddag:

1611 - 1750 kHz AM
3905 +- kHz AM
4026 +- kHz AM
6200 - 6400 kHz AM
9200 - 9400 kHz
11401 kHz AM
Just nu njutbart på 6308 kHz AM (nu är klockan (sv normal tid) 17.17 lördag 2014-02-22)
Sen är det nog upp till varje piratlyssnare att själv leta och logga vad man hör och tror sig höra.
Typiskt är att en pirat kan ligga på icke 5 kHz kanaler, som den 6308 kHz jag nu hör.

God DX i kväll
de
ÄffPeDeh
 
Tack för tipsen. Ska spana av dom om tiden finns. Ikväll är väl kanske inte läge riktigt att försöka överrösta tv:n med annat ljud än melodifestivalen. Men frekvenser är alltid intressant att ha på ett litet papper när man sitter vid radion.
 
Den på 6308 verkar vara Ukrainska demokratirörelsens piratradio. Eller hör jag fel?
 
Det stämmer säkert. Jag hörde precis deras uttalande på engelska om frihet och demokrati. Hörs ganska starkt här men något överstyrt i basen så läsbarhet 3-4 ungefär. Musiken låter skapligt om än lite mörkt.
 
Styrka -60 dBm här med ganska svår selektiv fading men bra läsbarhet i synkron-AM. Lyssnar på 80 m dipolen. Det är dock inte säkert att sändaren är belägen i Ukraina. Kan mycket väl vara i något annan land i Europa. Men ändå intressant att hänga med på ett hörn.
 
De sa att det är Radio Caroline och Radio Rainbow så antagligen att det inte sänds inifrån Ukraina? Kanske bara är vanliga pirater som sänder angående händelserna i Ukraina. VI får lyssna vidare och se.
 
Stationen står noterad som Pirates of Peace på Achims blogg. Achims Free Radio Desaster | Freeradio auf Kurzwelle und Mittelwelle – Piratensender auf 180m, 76m, 48m und 3m.

Men jag hörde precis nu att de ID-ar som Radio Caroline Rainbow som du nämnde Per. Samma slinga som går runt med info på engelska och ryska. Man kan undra vem som lyssnar mer än vi BCDX-are.... Hur marknadsför man en sådan kanal? Verkar i alla fall inte finnas många spår på nätet det senaste dygnet vad jag kan se.

Finns ett foto på stationens QTH här om man nu kan tro på uppgifterna.
CAROLINETEAM LOGS OF FREE RADIO: 1st photo of transmitting location of "Radio Caroline/Rainbow"// 1st QSL of "Russian Radio"

Lokator JN45TU, i bergen nordost Milano i norra Italien... inte otroligt.

Någon som vet mer?
 
Last edited:
Troligen är kortvåg ett medium som fortfarande är aktivt i våra östra grannländer.
Spännande om det handlar om Ukraina.

Nu (2014-02-22 19.45) lyssnar jag på 6290 kHz häftig 70 tals musik. Five nine, låter förträffligt med 10 kHz AM bandbredd.

En av mina svagheter är att jag inte bryr mig så mycket om att identifiera stationerna jag hör.
Däremot har jag massor av frekvenser i skallen, samt ser, eller hör saken som teknik och intressanta vågutbredningsphenomen.
Vilket visar att vi alla har olika intressen i själva lyssnandet.

de
ÄffPeDeh
 
I gamla östeuropa tror jag man är lite mer benägen att ratta på kortvåg när det händer något, eftersom det traditionellt varit "locket på" eller desinformation från statliga medier. Piratradio brukade inte vara förstavalet, men väl VOA, RFI och BBC.

Sedan ett tag finns det även en snyggt producerat fri TV-kanal (Espreso) på satelliten som sänder Viasat som enbart handlar om revolutionen och visar direkt när det händer.

Har lite plasma-TV-brus nu, men
6322 KHz går hyfsat starkt här.
 
Last edited:
6290 låter ju toppenfin i modulationen Roy! Kanske lite fattig i basen men god diskant. Lågpassfilter skär brant på 5 kHz precis som det skall se ut. Jo det är kul att lyssna på alla dessa pirater som verkar bli allt fler. Kanske sista rycket nu för alla old timers som var med på 60-talet då piratradio från internationellt vatten runt Englands kust var på modet, och vill återuppliva forna tider?
 
"Sista rycket" har det varit för allt som har med radio att göra, amatörradio, DX-ing etc de senaste 25 åren, men det mesta tyx fortsätta.

de
FPD
 
Nu (2014-02-23 10.00) lyssnar jag på 6285 kHz stark och låter ok. Någon Holländare tror jag.
Bengt du har för klen högtalare och för låg LF effekt.

de
Roy
 
Roy påstod: "Bengt du har för klen högtalare och för låg LF effekt."

Nej, jag använder ganska bra högtalare med separat baslåda kopplad till datorn och lyssnar med Winradio G33DDC som jag skaffat som mätmottagare för kommande experiment med vågutbredning och antenner. Mottagaren med efterföljande LF-förstärkare ger vad jag kunnat konstatera spikrak frekvensgång från under 50 Hz upp till maximal mottagarbandbredd. Sen finns möjligheter att ställa in brytfrekvensen både i basen och diskanten och välja lämplig lutning på efterbetoningskurvan i G33DDC. Jag har bara haft "radion" (ingen riktig radio med rattar) några veckor men kan redan nu konstatera enorma skillnader i utsändningskvaliteten mellan olika kommersiella rundradiostationer på MV och KV. Plus att det går att visuellt bedöma sändarnas LPF-filter i modulatorn och förekomst av splatter m m genom närmare analys av vattenfallet.

Det finns några rundradiosändare med moderna styrsändare på KV som utnyttjar hela DRM-bandbredden när de sänder vanlig AM och det låter ju sagolikt vackert när de släpper igenom LF-frekvenser upp till 10 kHz. Med synkron AM påslagen så blir man också av med de värsta effekterna av selektiv fading där ju bärvågen kan försvinna fullständigt under någon sekund eller så. DSB utan bärvåg låter inte särskilt bra i en AM-radio.

Jag har roat mig med att bevaka olika frekvensområden, bl a 1,6-1,7 och 6,2-6,35 MHz under ganska långa perioder och då med vattenfallet påslaget. Aktiviteten från radiopirater är påfallande hög och det finns en hel del sådana som bara sänder några minuter då och då medan några få sänder flera timmar i sträck och mer ofta. Får väl erkänna att de här nymodigheterna med SDR-radio och att kunna se spektrat i realtid ger fina möjligheter till oss som sysslar med "signalspaning" på hobbynivå.

6285 har pendlat mellan -60 till -80 dBm under tiden jag knappat in detta inlägg Roy. Ganska bra ljud men låter lite platt i mina högtalare. Bandbredd på utsänt spektra c:a 9,5 kHz men ingen märkbar processing och LPF-filter så som man ser på de flesta rundradiostationerna där spektrat tar tvärt slut.
 
Back
Top