Piratradio SWL kortvågslyssning

Seriöst Bengt!!!
En lite annan fråga när vi har lite rundradiolyssnare i farten.
Jag tänker på 11 meters BC band: 25670 - 26100 kHz, nu har det ju sista tiden varit kraftiga öppningar på de högre HF-banden, men stendött på detta BC-band.
Förr var det full fart och med den höga frekvensen blir selektiv fading mycket låg, och det kunde låta mycket bra.
Inte minst på tiden för HCJB att sända med en 100 Wattare rån Equador.
Minns exvis på 60 talet när jag trimmade ner en 27 MHz pyts lite och fick höra nyutgivna Beatles låtar, vilken höjdpunkt.
Troligen var det RSA (Radio South Afrika), men det var många fina BC-stn då.

Så frågan är om någon annan lyssnat på kortvågens höga BC frekvenser? och hört något, eller om rundradiosändning här är helt nedlagd?

Ganska låg aktivitet på 21 MHz BC band oxo.

de
FPD
 
Har inte hört några stationer på 25 MHz på länge Roy. Bara några få kvar på 21,5 MHz verkar det som. Det tunnas ut snabbt på KV tycker jag. Kanske tur att piraterna finns?

Lyssnar just nu på Horizon FM från norra Teneriffa på 5780 kHz med bra styrka och skaplig ljudkvalitet. Samma program streamas på deras hemsida Horizon FM Tenerife - 102.5/104.5 and across Europe on Shortwave | Tenerife's Best Music med betydligt bättre kvalitet så man kan verkligen undra varför man envisas med att lyssna på kortvåg.

Horizon FM står listad som pirat på flera DX-bloggar och uppges sända med 1 kW till en inverterad dipol på 15 m höjd. Ser att flera lyssnare ifrågasätter om dom verkligen sänder från Kanarieöarna. Någon gissar UK/Irland. Mer info här Home
 
Nu är dom igång igen, RWI på 11401 kHz AM. (nu = 09.00-xx.xx 2014-03-22)
En legendarisk pirat som jag kollar varje helg, är igång sporadiskt, men när dom väl har värmt upp brukar de höras hela helgen.
de
FPD
 
FPD och naturligtvis alla andra...

Detta är en mycket intressant nisch av radiohobbyn! Jag började en gång (1956) som BCDX -are, det var en högtidsstund när QSL-korten kom, ibland med vimplar,mexikanska miniatyrhattar, o.s.v.

Men en helt annan sak, det var -68 när sovjetunionen gick in i tjeckoslovakien,Prag.

Jag och xyl (gifte oss -67) kom hem sent en natt från en närbelägen danskrog på Frösön. Innan det var dax för bingen så måste jag ju lyssna över "banden". Lyssnade både på 3,5 och 7 Mc, till min häpnad fick jag höra att någon form av distresstraffic pågick. Telegrafi naturligtvis. Stationerna som var involverade hade suffixen FREE och det var t.ex. OK1FREE, OK2FREE,
OK3FREE etc. Det blev en mycket lång natt/morgon, då jag följde trafiken minutiöst. Motstationer var i första hand DL. Det handlade om att vidarebefordra nyhetsinfo till press/radio/TV, om ryssarnas framfart med tanks kilometer för kilometer och de ev. övergrepp som förekom. Absolut inga störningar förekom, en föredömlig disciplin, såna som jag, lyssnare, höll sig till just att lyssna och inte "gripa in" när tyskarna hade problem med QSB vid gryning. Det var en ödmjuk inställning från hela EU vad jag uppfattade.

Tragiskt nog så försvann den ena efter den andra "FREEhetssändarna" och de kvarvarande meddelade att OK den och den hade tystats in action.

Det var tur att jag inte skulle på jobbet den dagen, då jag gick till sängs abt. 1200 Snt. Det var ju gudskelov söndag.

Ett minne av flera liknande, men som ännu är högst levande för mig. Allt avlyssnat på en nybyggd SB101 Heatkit + 2x20m stegmatad dipol i underbart höga tallar på Skogsv.18 Frösön. Antennen fick jag upp med hjälp av brandkårens stegbil och kompisen SM3BYH Gösta, som var brandch. tyvärr SK.

73 / Uffe -CIQ
 
Last edited:
De ordinarie rundradiostationerna planerar sina frekvenser efter rådande läge i solfläckscykeln. Så för att de skall gå över till andra frekvenser så vill de ha ett någorlunda stabilt läge. Och de senaste åren har det ju inte varit någon fart på de högre frekvenserna, så därför är de väl inte där nu. Det har också bara varit ett fåtal BC-stationer på 11-metersbandet (25 MHz), medan det har varit rätt många i 13-metersbandet (21MHz) under solfläcksmaximum. Detta "solfläcksmaximum" som vi har nu räknas nog inte, då det mest av allt liknar ett västgötaklimax. Sedan tillkommer ju att många av de större radioföretagen har kraftigt dragit ner på sin KV-sändningar.
 
6220 kHz nu. Man kan ju undra vad för grejer man kör med när man går lika starkt som de statliga rundradiostationerna?
sm7yes on Justin.tv lägger jag ut den på nu en stund för den som inte kan lyssna själv.

Som sagt ingen dålig signalstyrka för en AM-sändare.

Mvh
Per
 
Jo piratstationerna utvecklas, bättre sändare, större effekt, bättre antenner bättre ljudalstande saker dvs dator, bättre speakers, tydligen har de, och håller på att utvecklats vad gäller EMC, teknik och kunskap i allmänhet, som krävs för att få ut en stark signal.
Dvs tvärs emot vad amatörradion gör, som vill tillbaka till Morse, eleketronrör, stegar, låter sig störas ut av skräpeleketronik utan att förstå varför.
Amatörradion som minskar i kunskap vad gäller EMC, EMP, elsäkerhet, vågutbredning, SI, svenska, FM-modulering mikrofonteknik.
Amatörradion som aktivt motarbetar allt nytt som kommer, till förmån för aluminiumplåt, rörhållare, chirp, AM, Morse och spikar i en träplatta utan en tanke på EMC och Elsäk.
Amatörradion som går mot mer och mer tester.

Nå då skall vi kolla över Piratbanden nu då...


De
FPD
 
Fast Roy, just contesting är kanske ändå inget bra exempel som motpol till ditt inledande stycke. Tvärtom. De som satsar på den sidan av hobbyn, väljer i regel inga genvägar, nostalgiska eller utvecklingsfientliga lösningar. Jag vill påstå att man i dessa läger finner en stor portion teknisk kunskap, operatörsfärdigheter, energi och kreativitet! Sedan kan man ju ha vilken åsikt man vill om företeelsen som sådan.

Bland de områden som du räknar upp och där du skriver att kunskaperna degraderas nämner du svenska språket. Ja, kanske är det så och det ligger på något sätt i tiden och har ingen särskild koppling till amatörradio. Jag gillar dialekter och anser att dessa berikar vårt svenska språk. Antar att "eleketronrör" är ett värmländskt dialektalt uttryck! ;)

F'låt...

/Lasse
 
OK Lasse visst finns det Contest-radioamtörer som hela tiden utvecklar sina stationer. Men detta evinnerliga tjat 599 599 QSL hit o QSL dit och omfrågningar där 59 betyder att man knappt hör någonting. Som fullständigt fyller alla frekvenser gör att man blir lite irriterad.
Jag skulle mer kunna acceptera tester om det kom något nyttigt ut från dem. Exvis om en test verkligen testade något, exvis vågutbredning och att det utmynnade i framsteg i kunskapen om just vågutbredning.

Ang mina extra e, så är det inte Värmländska, jag tycker dialekter är trevligt men i skrift är det nog bäst med Svenska. Får nog kontrolläsa för detta. Ber om ursäkt för mängden e.

När det gäller dålig svenska så är det nog något som kommer utomlands ifrån. Språket är ännu sämre i väster. Men det skall väl bättra sig rejält i framtiden bara vi får betyg från åk 4. Något som kommer amatörradion till godo då, sen.....

Förr var radioamtörerna i Sverigen betydligt mer ute efter att möta framtiden, man labbade med bättre filter, byggde filter, bättre HF-steg i VHF och UHF anläggningar, man byggde bästa möjliga pre-amp, man sökte efter bästa spec på nyköpen av radio etc.
Idag räknar man på sin höjd antalet knappar och räknar ut knapp per pris förhållandet.

Nå nu var det dock piratradio det handlade om i den här tråden, och jag har inte hunnit med att lyssna något idag.

de
FPD
 
Men OJ, Roy!

Nu tar du i och överdriver i din negativism. Så kassa och okunniga som du hävdar är vi inte.

Dvs tvärs emot vad amatörradion gör ...

Amatörradion som minskar i kunskap ...

Amatörradion som aktivt motarbetar allt nytt som kommer ...

... låter sig störas ut av skräpeleketronik utan att förstå varför.

Jag undrar lite över vilken kam du drar oss alla? Möjligen skulle jag kunna förstå din inställning om den bygger på tråkiga erfarenheter från umgänge med dem som vi ibland elakt kallar "plugin-amatörer" i dess mest negativa betydelse, dvs de som faktiskt inte vet, eller bryr sig om, vad som finns innanför skalet på den fiina köperigg de använder, och kanske inte ens har kunskaper nog att räkna fram och bygga sin egen dipol. Dessa är det mest synd om, ty de missar ju det grundläggande och det mesta av det fina med amatörradion.

Jag hävdar och vet att det byggs, pysslas, samarbetas och optimeras en hel del ute i bygderna. Många sitter fortfarande på framkanten och sträcker sig nyfiket mot framtiden med räknedosan och lödkolven i näven.

Inte heller detta har nåt med piratradio att göra.

/Janne
 
Nu är dom igång igen. RWI på 11401 kHz, AM med bra ljud.
Nu= 2014-04-13 kl 11.23

De
Roy
 
Roy, tack för tipset, jag missade dom i dag, men jag tycker det är kul med tips!

Har det startat någon station från Krim än, någon engelsspråkig då helst?
 
Last edited:
"Laser Hot Hits" annonseras mellan varven och dem hittar man information om på nätet som en aktiv pirat på just 4025 kHz.
Låter som att man reläar ut en inspelad topplista från en kommersiell FM-station "Bright FM" från 1999 bland annat….
Ganska njutbar ljudkvalité :)
 
Laser Hot Hits 4025 är tydligen aktiv tämligen reguljärt. Så också denna morgon. Frågan är vilket som är roligast att lyssna på. En ring på 80/40m eller en station som denna med underhållande musik? Ja, beror på musiksmaken förstås :)
 
Pirat radio på 40m amatörband
Där går det bra att höra .Rysk folkmusik!
Starka signaler 20db i Helsingborg.

Stig
 
Nu är RWI igång igen.
11401 kHz, 5 8-9+
Fin musik störningfritt, möjligt att njuta av stor bandbredd vid AM.
nu är 2014-08-10-13-15

de
ÄffPeDeh
 
Även idag (201-09-14) RWI på 11401 kHz. kl 09.19
Stark och störningsfri. Njutbar med 10 kHz AM bandbredd!!

de
ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
SKÅNES RADIO MERCUR.

Inte piratradio i lagens betraktelse även om det kom att kallas så långt innan piratradiolagen tillkom 1962. Mercur från Landskrona var ju också tre år före Radio Nord.

Enligt Scandinavian Offshore på Facebook kommer program från Skånes Radio Mercur från 1959 att återutsändas idag kl 1500 på denna stream

Scandinavian Offshore Radio/

Ja det är ju inga radiovågor på KV precis men man slipper ju fading och QRM.

Det finns inte så många hela program bevarade från SRM,kanske ett 15-tal så kanske dyker Pekka Langer upp med "Republiken Skåne".

1959-10-18 Kosangas.jpg

Göran
 
Back
Top