PTT nyckling med 4N35

SM6GZL

Active Member
Försöker få min optokopplare 4N35 att nyckla PTT på min gamla ICOM IC-240, utan att nå framgång ... Problemet är att, den inte klarar av att få ner jordpotentialen så lågt att PTT'n i riggen blir ordentligt jordad.

Orginalkopplingen är så att PTT i rig, ansluts till pinne 5 och pinne 4 till jord. Naturligtvis endast PC-jord eftersom man vill ha galvanisk åtskild jord mellan rig-PC ! Då tänkte jag att en transistor borde väl få den rackarns PTT'n att "gå i botten" så att man får ut sin RF i etern.

Då gjorde jag tillägget med transistorn och motståndet. Kan nån säga om jag är på rätt väg? Skulle detta funka med en sådan koppling? Eller har någon ett bättre förslag på koppling så att PTT'n verkligen jordas? Helst vill jag undvika relä, men som en sista utväg så ...

Visserligen är friskt kopplat och hälften brunnet, men jag har inte vågat testa innan nån elektronikexpert har gjort ett utlåtande.


73 de SM6GZL/Leif
 

Attachments

  • ptt_4N35_med transistor.jpg
    ptt_4N35_med transistor.jpg
    18,1 KB · Views: 259
Din föreslagna koppling riskerar att inte fungera, därför att bottenspänningen på en sådan anordning
blir i häraden 1 V vid 70 mA. Detta beror på att det måste finnas en spänning över transistorn
som är stor nog att ge tillräcklig basström genom bottenspänningen på optokopplaren och framspänningsfallet på transistorn.

En betydligt bättre lösning är att använda ett "halvledarrelä".
Dessa är polaritetsoberoende och har mycket låg bottenspänning med båda MOSFET
sektionerna parallellkopplade.

Ett bra sådant relä är Clare LCB110 som Elfa säljer.

Sedan ser jag att du låter minusspänningen i viloläge ligga över lysdioderna.
Det är inte bra för livslängden att backspänna LED:ar.

Föreslår att du också sätter en vanlig kiseldiod i serie
med LED:arna så att backspänningen tas upp av den.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ok, Karl-Arne. Bra med nån som stoppar mig i tid ... Tycker dock det är konstigt att i alla kopplingar används optokopplare och inte ditt förslag med halvledarrelä. Förmodligen billigare och moderna riggar kanske inte är lika känsliga som äldre.

Om jag förstår dig rätt, skall 4N35 helt sonika bytas mot LBC110 och då kanske bifogad skiss skulle funka? Förde även in en diod för backspänningen på LED, enligt ditt förslag.

Skulle denna koppling funka bättre än den först föreslagna?



73 de SM6GZL/Leif
 

Attachments

  • PTT_med_LBC110.jpg
    PTT_med_LBC110.jpg
    14,6 KB · Views: 123
Du skulle även kunna prova din ursprungliga koppling med transistorn, men då gärna med en lite kraftigare sådan, jag brukar använda BC337 som är en tålig "universaltransistor".

Det hela beror på vad radion tycker internt om att ha en bottenspänning på dryga volten mellan PTT och jord i "nycklat läge"

En del apparater gillar inte detta, medan andra inte protesterar.
Efter en titt på schemat över IC240 så ser det ut som om huvuddelen av strömmen
genom PTT-kontakten kommer från "send"-lampan. Det som finns förutom denna är främst transistorswitchar med isolationsdioder i serie.

När sådant förekommer ska man nog inte överskrida bottenspänningar på c:a 0,5 V för att garantera säker funktion.

Bottenspänningen i ett halvledarrelä är liten, du kan räkna med c:a 300 mV i denna
koppling. Dimensionera seriemotståndet så att det flyter c:a 5 mA genom LED:arna
i aktivt läge.

Det är även inte så dumt att sätta ett motstånd på 100 kohm mellan katoden på den första kiseldioden och jord. Då kommer ev. läckage i dioden att avledas där, istället för att hamna som backspänning över LED:arna.

Optokopplare som 4N35 är inte tänkta att "sänka" så stora strömmar som 70 mA.
Någonstans vid 20 - 30 mA så tar strömkopplingsfaktorn slut.
(se http://pdfdata.datasheetsite.com/web/5492/4N35.pdf)

För att göra detta behöver man antingen en Darlington-kopplare, eller en extern drivtransistor.
Denna ska helst ha sin basström försörjd från en konstant spänning via optoisolatorn.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det är som KA antyder så att en IC-240 kräver att man nästan helt jordar PTT. På den tiden, 1976, var det ju inte tal om att någon skulle kunna hitta på att manövrera PTT med något annat än en strömbrytare. Själv skulle jag nog välja ett lite lite relä, ett tungelement.
IC-240 var ju modern på den tiden, då man var tidigt med att ersätta relän och hade elektronisk TR omkoppling. Hade det varit relän som i samtida grejer, ja då hade IC-240 nog legat under jord idag.
Inget hindar ju att du mäter upp hur lågt du måste sänka PTT för att riggen skall koppla om säkert. En pot på kanske 500 Ohm och en voltmeter inställd på 1 Volt ger dig svaret. Lägg sedan ut radion och mät vid låg temp, sen lånar du frugans hårtork och värmer upp den till 50 grader. Troligen hamnar du på omkring 0,5 Volt, och med låg temepraturinverkan.


Tänk dock på att IC-240 var en av de första avsedd för 25 kHz kanaldelning, och med +-5 kHz deviation. Den är idag för bred, deviationen måste ställas ner till +-2,5 kHz, byte av filter kan man hoppa över.
Jag vet ingen bra metod för att göra 12,5 kHz frekvensteg på IC-240 dock.
På FM amatörradiotidens barndom var det ju 50 kHz kanaler som gällde och +-15 kHz devaition.

de
Roysan
 
Det blev som du befarade K-A, sändlampan lyste, men PTT'n drog inte med 0,9 V kvar. Nu är 2 st LBC-110 beställd och äntligen kanske jag kan få rätsida på det hela. Jag kunde iofs flyttat hela optokopplingen med drivtransistor till riggen och där fått erfordlig spänning för att styra ut trissan helt, men ville ha allt i interfacet så att det passar till olika transeivers. Allt utan spänningsmatning.

Tror att jag bygger ett dubbelt PSK interface i samma låda så att jag slipper flytta kablar när jag ska byta till KV riggen. Tack för tipsen K-A !



73 de SM6GZL/Leif
 
Om du kommer åt en extern spänning och matar genom optokopplaren (och ett motstånd) kan du få transistorn att bottna ordentligt.
 
Har nu ersatt 4N35 med LCB110 och nu får jag riggen att nyckla. Detta sker i sas "viloläge". Alltså ingen +styrning på ingången , pinne 1 ...
Har kopplat enligt schemat i mitt exempel ovan, där pinne 4-6 är förbundna och går till PTT på riggen. Radiojord är kopplad till pinne 5.
Detta verkar som LCB110 har en utgång som är "NC"(normally closed).

Ska det vara på det sättet eller har jag kopplat nåt felaktigt ??


73 de SM6GZL/Leif
 
Då har jag sett fel i databladet...
Det är tydligen NC för denna krets istället för NO som är det vanligaste.

Dock är detta inget problem så länge som man tänker på att låta ström
flyta genom LED:arna i viloläget. Man får bara byta polaritet på alla dioder.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ok, det var kanske inte så lyckat med ett relä med NC i detta sammanhang ... Ok, om man låter en plus flyta RS232 pinne 7 genom LCB110 till jord, ja då blir det avbrott mellan pinne 6-4 på utgången. Relät "drar" alltså. Mao så är PTT ej aktiverad. Jag måste ha det så i startläge.

Nu har jag kört fast, -ja jag vet att detta verkar enkelt, men nu saknar jag fler uppslag och är snart desperat ... Att nåt så simpelt, kan ställa till så mycket probs ... Iaf hos mig !

Kan nån vänlig själ tala om hur jag ska gå tillväga ? Gärna en skiss eller en glasklar förklaring. Ingen skulle vara mer tacksam än jag. Se skiss tidigare i tråden, den med LCB110.


73 de SM6GZL/Leif
 
Temporärt kan du lösa problemet genom att i din skiss av den 2009-12-16, 10:17 låta ledningarna till
7 och 5 i D-subkontakten byta plats.

Då flyter det ström genom LED:arna i viloläge och då är det ingen ström genom halvledarreläet.

En permanent lösning kräver ett NO halvledarrelä, och det pågår letande i mitt komponentförråd efter ett sådant.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Har redan provat detta, utan lyckat resultat ...Förstår då inte varför, eftersom pinne 7 är negativ i startläge och då borde strömmen sas flyta "baklänges" genom LCB110. Detta var inte lätt -iaf inte för mig !


73 de SM6GZL/Leif
 
Vi får ta detta systematiskt.

I "viloläge" eller o-nycklad sändare så har du en spänning på c:a - 12 V på pinne 7 jämfört med pinne 5.

Som det är ritat så är alla dioder backspända i detta tillstånd. Om du byter plats så att
anoderna på dioderna vetter mot pinne 5 så kommer dioderna istället att bli framspända och ström flyter igenom dem. Då ska switchtransistorerna i LCB110 öppnas.

När du gör detta kan du observera den synliga LED:en och se om den tänds.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jodå, visst har jag kopplat så som du beskriver K-A. Båda anoderna i serie till stift 5 RS232. Pinne 7 i RS232 kopplad till jord. En ström borde flyta och synlig LED tändas. Så sker ej ! Lägger jag däremot min synliga LED i serie på LCB110's katod, sas "på andra sidan" om inbyggd LED i relä, ja då lyser LED klart och tydligt, MEN LCB110 drar inte upp. Utgången ligger obönhörligen i "till-läge". När pinne 7 i RS232 ändrar polaritet slocknar synlig LED. Precis så som det ska göra.


73 de SM6GZL/Leif
 
Då kan det vara avbrott i LCB110 LED:en. Prova med diodtesten i en vanlig multimeter om
det finns någon diodverkan mellan pin 1 och 2. Om man lägger pin 1 positiv ska det vara
c:a 1,2 - 1,5 V spänningsfall.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Databladet ger vid hand att LCB110 vill ha mellan 5 och 50 mA i styrström. En "pinne" på en serieport ger i häraden av 5-10mA. På en modern PC, speciellt på laptops, kan det vara lägre ström än så.
 
Jag har en liten fundering.
Skulle inte Leifs allra första idé fungera, med en lämplig mosfet-trissa i stället för BC548?

/ Ingvar
 
Problemet i korthet är att man behöver sänka en ganska stor ström
samtidigt som bottenspänningen måste vara låg.

Även med en MOSFET måste det finnas ett tillräckligt spänningsfall över transistorn
för att kunna öppna den via optokopplaren.

Jag känner inte till några enhancement-mode MOSFET:ar som har en gate-tröskelspänning
som är så låg som 0,5 V.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
RS232 är förmodligen det, genom tiderna, mest "misshandlade" interfacet. Möjligtvis håller USB på att gå om nu när det används för att driva batteriladdare, fläktar mm.

I mitt tycke är det en snyggare lösning att använda en "line receiver" tex 14C89 följt av en darligtondrivare tex ULN2003. Visserligen krävs då en separat strömförsörjning, men å andra sidan fungerar kopplingen i alla väder.
 
Last edited:
Back
Top