PTT nyckling med 4N35

Databladet ger vid hand att LCB110 vill ha mellan 5 och 50 mA i styrström. En "pinne" på en serieport ger i häraden av 5-10mA. På en modern PC, speciellt på laptops, kan det vara lägre ström än så.

PC'n är en "gammal stationär häck" ca 4-5 år gammal, så specad ström för RS232 borde den klara av att leverera. Tror inte detta är problemet. Allt funkar enl. min koppling med LCB110 MEN, med bakvänd funktion. Allt beroende på att LCB110 är NC i viloläge. När plus kommer in på pinne 1, drar reläet och det blir avbrott på utgången.

Problemet var att jag försökte få den att ligga i draget läge som startläge och när jag ville att PTT'n skulle nyckla så skulle reläet falla och ge en slutning på utgången. Det är detta som jag inte får att funka ...


73 de SM6GZL/Leif
 
Om du kommer åt en extern spänning och matar genom optokopplaren (och ett motstånd) kan du få transistorn att bottna ordentligt.

Hur menar du då ? Menar du att lägga på en plus på pinne 6 i 4N35 ? Skulle vara intressant att få veta hur du menar.


73 de SM6GZL/Leif
 
Det som Roland avser är att koppla 100 ohms motståndet som finns mellan pin 5 på 4N35 och kollektorn på BC548 istället till någon yttre spänning på radiosidan, t.ex. + 12 V. För att inte förstöra optokopplare och transistor behöver man då öka motståndet till 1 - 2 kohm.

Jag skulle dock rekommendera en lite robustare switchtransistor, t.ex. BC140 eller BC337.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Här är några varianter på interface (av G4KQU) som jag hittade på nätet, om det kan vara till någon hjälp. Schema 2 påminner lite om din koppling tycker jag :
 

Attachments

  • Screen1.jpg
    Screen1.jpg
    48,1 KB · Views: 241
  • Screen2.jpg
    Screen2.jpg
    54,5 KB · Views: 237
  • Screen3.jpg
    Screen3.jpg
    36,9 KB · Views: 337
Last edited:
Här är några varianter på interface (av G4KQU) som jag hittade på nätet, om det kan vara till någon hjälp. Schema 2 påminner lite om din koppling tycker jag :

Tack för alla scheman, men några men .... 2 av förslagen saknar galvanisk åtskillnad av jord i PC vs. radio och det schema som har galvanisk åtskillnad har en optokopplare som inte går att använda i min IC-240. Orsaken är att, den kan inte gå helt ner till "noll/jord" och kan därför inte nyckla PTT'n i nämnda radio. <10 ohm krävs för att få IC-240 att nyckla säkert.

Nej, det blir till att använda ett halvledarrelä med NO kontakt på utgången så som Karl-Arne föreslår.

Har försökt att få LCB110 att ligga draget och vid nyckling av PTT få "styrspänningen" att försvinna och därmed "slutning" på utgången genom att skifta pinne 5-7, samt att vända inblandade LED så att ström flyter i "viloläge", utan att lyckas. Får väl använda LCB110 till nåt annat kul ...


73 de SM6GZL/Leif
 
Jag vidhåller att ett litet relä skulle förenkla det hela.
I ELFA finns tungelement 37-467-24 med 2 kOhm spole, 12 Volt drar då 6 mA vilket ju RS-232 borde kunna dra, en diod i serie bara.
Men klart, det är ju inte den utmaningen förstås.

De
SM4FPD
 
Exakt ! Jag vill ha all logik i interfacelådan och det går att ordna med ett halvledarrelä. Utan att tillföra spänning till interfacet eller att placera relä i radion. Men visst, jag har vart inne på ett relä också, men nu har jag mixrat så länge med detta, så nu ger jag mig inte innan jag får det som jag tänkt från början. Jag är inte övertygad om att, envishet alltid är bra ...


73 de SM6GZL/Leif
 
Såna här utmaningar tycker jag är spännande!
Hoppas att du kommer på någon bra lösning.
Lova att du redovisar dina åtgärder när du får det att funka!
Varför vill du kunna starta sändaren med datorn? Jag är bara nyfiken...:rolleyes:

/ Ingvar
 
Nu så har jag fått den att nyckla min IC-240. Tack Karl-Arne för din support. Fick använda alla 3 PVA3354 , parallellkopplade och kom ner i ca 6,5 ohm på min gamla multimeter. Nu ligger den stadigt vid plus på pinne 7 RS232. Kanske inte så snygg lösning på problemet, men nu funkar det klockrent.

Nästa steg är att göra samma sak med min TS440, att få den att nyckla. Tror att jag ska testa min första koppling med 4N35, då PTT'n troligtvis låter sig nycklas "lättare" på denna rig. Men detta får bli efter helgerna. Nu ska först mitt "skatbo" bli en snyggare lösning och alltsammans ska in i en låda med ordentliga kontakter.

Tja, vad ska jag ha min nyckling av IC-240 till ? Jo, jag ska testa Echo Link och ge det en chans. Ja, jag vet, det är ingen riktig amatörradio, men det är iaf ganska kul att testa nya saker. "Riktig" radio får bli med CW på kortvågen. Kanske även BPSk och SSTV när jag får till nycklingen med TS440. Allt detta kopplat till en tysk quad och mycket solaktivitet så skulle det var sjutton om inte ...

Gott Nytt År till alla som kommit med tips och råd i detta ärende ! Förmodligen kommer jag att behöva mer hjälp när nya projekt ska provas ....


73 de SM6GZL/Leif
 
Back
Top