Radioutrustning som är förbjuden i Schweiz av Ofcom

SA0BUX

Old Member
Hittade i ett annat forum en länk till deras databas över utrustning som har försäljnings och användningsförbud i Schweiz.


PS! Passar nog bättre i störningar men jag hittar inte hur man flyttar ett ämne.
 
Det är ju alltid trevligt att läsa om att man tar marknadskontroll på ett visst allvar åtminstone någonstans, och de avbildade Geräten är sannolikt lika Verboten att både sälja och använda här, men ingen har hittills brytt sig.

Att "bry sig" innebär arbete, och det vill man gärna undvika...
 
Kan ju vara bra att veta ifall man tänkte ta med sin handapparat när man besöker HB9 land.

Inom Schengen brukar det inte vara några gränskontroller men annars skulle radion kanske bli beslagtagen.
Men man bör nog inte använda den när man är där.

Undrar om det finns något undantag för amatörer ?, men man lär ju ändå vara skyldig att se till att utrustningen inte stör andra användare.
 
Last edited:
Undrar om det finns något undantag för amatörer ?, men man lär ju ändå vara skyldig att se till att utrustningen inte stör andra användare.
Det finns ett generellt undantag från typgodkänningsbestämmelserna,
så användaren blir därför själv skyldig att förvissa sig om att apparaten uppfyller relevanta krav i Radioreglementet, ur vilka typgodkänningsreglerna är härledda.
 
Hittade i ett annat forum en länk till deras databas över utrustning som har försäljnings och användningsförbud i Schweiz.


PS! Passar nog bättre i störningar men jag hittar inte hur man flyttar ett ämne.
Jag flyttade tråden, per önskemålet.
 
Hittade detta "skräckexempel"

1692804398871.png

"Ögonmåttet" säger att spuriouserna är endast 10-12 dB ner från 5 W uteffekt.

Det allra största problemet är att genomsnittsstickproppsamatören, vilken är målgruppen för sådana apparater, i princip helt saknar möjligheter att avgöra spuriousnivån.

När man endast sänder någon procent av tiden så är risken för att störa någon även med sådana nivåer trots det ganska liten, vilket förmodligen "räddar oss".

Dock kan man bara spekulera i hur länge till som undantagen i EMC- och RE-direktiven för radioamatörer kan uppehållas.
 
Det brister också hur CE märkningen hanteras, många av Retevis/Baofeng/Anytone/TYT säljs CE märkta inom EU och
det finns mätprotokoll utfärdade av auktoriserade certifieringsföretag men sedan verkar dom flesta Kina företag sälja apparater
som inte uppfyller vad som provats.

Jag syndar säkert själv som använder apparater av alla märkena ovan, när jag får tag i en spektrumanalysator tänkte jag mäta lite.

PHOENIX TESTLAB verkar vara ett lab som dessa tillverkare låter utfärda certifikat för CE RED
men det verkar som att dom förlitat sig på mätningar utförda i Kina.

 
Last edited:
Jag har två Baofeng som jag aldrig använder. Jag hittade nyligen min Signalhound spektrumanalysator och borde nog ta en närmare titt. Tyvärr är det mesta i mätväg fortfarande förlorat i ouppackade flyttkartonger. (Däribland ett antal fin-multimetrar.)
 
Hittade detta "skräckexempel"

View attachment 10584

"Ögonmåttet" säger att spuriouserna är endast 10-12 dB ner från 5 W uteffekt.

Det allra största problemet är att genomsnittsstickproppsamatören, vilken är målgruppen för sådana apparater, i princip helt saknar möjligheter att avgöra spuriousnivån.

När man endast sänder någon procent av tiden så är risken för att störa någon även med sådana nivåer trots det ganska liten, vilket förmodligen "räddar oss".

Dock kan man bara spekulera i hur länge till som undantagen i EMC- och RE-direktiven för radioamatörer kan uppehållas.
Är de katastrofala i Schweiz är de väl med automatik samma i resten av Europamarknaden? Dvs borde portförbjudas i alla länder.
 
Så borde det vara.

Vet dock inte hur "marknadskontroll" fungerar på det nationella planet, om PTS skulle kunna ta beslut i HB9 som intäkt för att utfärda svenskt försäljningsförbud.

Vid en snabb koll på PTS hemsida om marknadskontroll verkar det som
om en anmälan måste göras i Sverige för att PTS ska beakta saken.
 
Med tanke på att CE-märkningen tydligen åsidosätts borde det gälla i hela EU kan man tycka.
 
Så borde det vara.

Vet dock inte hur "marknadskontroll" fungerar på det nationella planet, om PTS skulle kunna ta beslut i HB9 som intäkt för att utfärda svenskt försäljningsförbud.

Vid en snabb koll på PTS hemsida om marknadskontroll verkar det som
om en anmälan måste göras i Sverige för att PTS ska beakta saken.
Vilket är lite konstigt. Vi betalar en marknadskontrollavgift som del av sändartillstånd.
 
Med tanke på att CE-märkningen tydligen åsidosätts borde det gälla i hela EU kan man tycka.
Så fungerar det. Har ett land fattat beslut om försäljningsförbud sprider sig beslutet i hela unionen. Det går dock att reservera sig för ett beslut men det ska göras inom en viss tid. Syftet med marknadskontroll (och hela CE-köret) är inte bara att det ska vara säkra, störningsfria mm produkter utan också att det ska vara en konkurrens som är rättvis.
Ett tips är att läsa EU-kommissionens "Blå guide" som förklarar hur det fungerar. Finns även på svenska.
https://single-market-economy.ec.eu...on-product-rules-2022-published-2022-06-29_en
Det man ska notera att det som ska uppfyllas egentligen inte är någon viss standard utan det som kallas för väsentliga krav. Här missförstås det nog ofta. Den konspiratoriskt lagde kan nog tycka att det sker med avsikt i vissa fall. Det finns dock "finstilt text" i de olika direktiven som säger att man ska göra en analys för att reda ut om valda standarder verkligen räcker för att visa att produkten uppfyller direktivets krav. Går man till EMC-direktivet så är det ofta där man hittar anledningen till att vissa produkter stör kopiöst fast de bevisligen är CE-märkta. Exempelvis vissa optimerare som säkert uppfyller en EMC-standard som tillverkaren valt men tittar man lite noga finner man att standarden inte hade några krav på ledningsbunden emission. I sådana fall tolkar tillverkare av och till att just den biten är laglöst land och man i princip kan vräka ut hur mycket signaler som helst den vägen. Men då har man totalt missat att det egentliga kravet är att uppfylla EMC-direktivets väsentliga krav. Det inses ju lätt att det blir störningsproblem om man gör så - ledningsbunden signal blir ju utstrålad störning om kablar finns. Räknas lätt ut med njuren. Det är dock väldigt besvärligt att slå ner på att skyddskravet inte är uppfyllt jämfört med att krav i en standard inte är uppfyllda - det kräver att det finns omfattande utredningar om det. Man kan nog utgå från att en tillverkare gör allt för att slå tillbaka i ett sådant läge och då är det en massa jurister som tillkallas. Jurister drar sig inte för att påstå saker i stil med att jorden är platt, det kan vara stora pengar med i spelet. Det gäller då för den myndighet som utfärdat beslutet att verkligen ha torrt på fötterna när man ska visa att kartan inte alls stämmer med verkligheten. En tillverkare kan också välja att gå sina egna vägar utanför standarder och då kan det vara en grannlaga uppgift att granska sådana vägar och att det som påstås verkligen har förankring i verkligheten.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...0141039-om-marknadskontroll-av_sfs-2014-1039/

https://marknadskontroll.se/ Förklarar hur marknadskontroll fungerar.
 
Det här är som vanligt en "dragkamp" mellan olika krafter.
Konsumenterna vill ha billig materiel och producenterna vill ha
så höga vinstmarginaler som möjligt.

Detta leder till ett "race to the bottom", där oväsentliga saker, i ekonomernas världsbild, som EMC eller spektral renhet kommer längst ner i prioriteringarna.

För att komma dit förekommer det olika former av "kreativ bokföring"
och att tolka standarder som "fan läser bibeln" blir ett naturligt inslag i dessa. Förmodligen så bryr man sig knappast ens om sådana petitesser för en produkt som formellt sett inte ens behöver vara CE-märkt eftersom den saluförs till radioamatörer vilka i varje fall i teorin, ska ha både kunskaper och instrument för att kunna verifiera att apparaterna uppfyller Radioreglementets krav.

Att dagens stickproppsamatörer knappast har sådana faciliteter tror jag inte ens har korsat importörernas tankebanor.

Som vanligt "kokar det ner" till att det krävs medvetna konsumenter för att kunna utöva konsumentmakt, och när majoriteten av radioamatörkåren är "dumsnåla" får vi faktiskt leva med situationen.
Det finns en liten minoritet som förstår och kan tillämpa sådana här sammanhang, men de har blivit en "ropandes röst i öknen".
 
Ytterligare ett bevis på att man får vad man pröjsar för.
Jag hade en Baofeng UV3, en ren ripoff på Yaesu VX3. Allting kring den andades billigt.
Känslan, funktionen, allt ...

Dumsnålt? Kanske, men när man får 5 -10 Baofeng för en VX3 så är det lätt att falla för frestelsen ..

Vad det gäller certifiering: vad skall göras rent praktiskt? Plockar man säg 20 apparater slumpvis ur produktion för test?
 
Förmodligen så bryr man sig knappast ens om sådana petitesser för en produkt som formellt sett inte ens behöver vara CE-märkt eftersom den saluförs till radioamatörer vilka i varje fall i teorin, ska ha både kunskaper och instrument för att kunna verifiera att apparaterna uppfyller Radioreglementets krav.
Är det verkligen så? Radioutrustningsdirektivet säger att byggsatser, ombyggd och hembyggd utrustning som byggs samman och används av radioamatörer är undantagna. Men färdiga burkar som de på den schweiziska listan måste väl fortfarande vara CE-märkta, även när de saluförs till radioamatörer?

73,
Jonas SM5PHU
 
Så är det säkert, men frågan uppkommer om man skulle "bry sig alls" ifall
"Baofengs" endast skulle få säljas till radioamatörer (hur man nu skulle kunna genomföra något sådant?), eftersom vi blivit betydelselösa i myndigheternas ögon.

Man kan också tänka sig att i länder som Schweiz och Tyskland så tas sådana frågor på ett något större allvar än här. Myndigheterna kan också ha observerat att de marknadsförs till en bredare publik.


Vad det gäller certifiering: vad skall göras rent praktiskt? Plockar man säg 20 apparater slumpvis ur produktion för test?

CE-märkningens certifiering bygger på "självcertifiering"; tillverkaren låter testa en apparat som ska vara representativ antingen på ett ackrediterat laboratorium eller i egen regi, och sedan tas uppgifterna "för gott".
Det hela bygger alltså på förtroende, att en tillverkare verkligen uppgett sanna uppgifter.

"Marknadskontroll" däremot bygger på att en myndighet tar in ett representativt urval av produkterna och låter testa dem för kravuppfyllelse. Vad jag vet finns det inga fasta regler för hur detta ska gå till, men det finns anledning att anta att man gärna vill ha ett stort nog urval för att kunna handskas med dataspridning.
 
Last edited:
Nästa fråga: kan jag som användare hållas ansvarig för störningar, låt säga att jag är en kommersiell aktör med tilldelad frekvens och jag är sn.. ekonomisk, går efter tillverkarens certifiering, och kanske borde vetat bättre ?
 
Det är en ganska komplex marknad där marknadsmässiga och administrativa aspekter styr vad som är tillåtet men stundtals är ekonomiska frågor helt dominerande.

Vi har tidigare pratat om vilka radioapparater som finns tillgängliga att köpa och att dessa radioapparater finns i flera versioner fast de till det yttre har samma försäljningsnamn.

Ett exempel är den populära Anytone AT878UV plus som i Schweiz inte får användas, säljas, ges bort den får inte heller importeras till Schweiz.

Enligt https://nkgdb.ofcomnet.ch/upload/1000489463-ANYTONE-AT-D878UV-PLUS_05.jpg ser märkskylten för den förbjudna AT 878 UV plus ut så här.
Screenshot 2023-08-24 at 09-29-53 1000489463-ANYTONE-AT-D878UV-PLUS_05.jpg (JPEG-bild 485 × 98...png


Om man köpt sin AT878UV plus i Sverige ser märkskylten troligen ut så här.
AT878UV plus svensksåld.jpg
Först när man tittar på märkskylten syns FCC ID som antyder att apparaterna inte är helt lika.

För en köpare som vill ha billigast möjliga radio så går det inte att avgöra vilket utförande man får när man handlar från en nätbaserad försäljningsplats där radion bara kostar ...

En del av produkterna på listan från BAKOM har troligen brister i spektral renhet andra produkter kan ha administrativa brister som medför att de inte får användas i Schweiz.

Bara för skojs skull sökte jag på Hytera och fick ingen träff på BAKOM.
Läser man dokumentationen för Hytera MD785G så framkommer att den inte får användas i Schweiz men i grannlandet Österrike får den användas.
 
Back
Top