Radioutrustning som är förbjuden i Schweiz av Ofcom

Nästa fråga: kan jag som användare hållas ansvarig för störningar, låt säga att jag är en kommersiell aktör med tilldelad frekvens och jag är sn.. ekonomisk, går efter tillverkarens certifiering, och kanske borde vetat bättre ?
En mycket "bra fråga".
Om man som användare är tvungen att använda typgodkänd materiel,
alltså inte är radioamatör, är det troligt att man klarar sig från skadeståndsansvar eller straffansvar, men får nog räkna med att bli av med grejorna.

En tidigare kollega som jobbat hos RPS hade att förtälja att när RAKEL blev blockerat i regeringskvarteren för något 10-tal år sedan genom en självsvängande repeater så tog det "ett ögonblick" tills polisen tillsammans med PTS bröt sig in i lokalen och tog apparaten i beslag.

Om man nu tänker sig extremfallet att man orsakar t.ex. en flygolycka genom störningar är det dock sannolikt att saken tas med i haveriutredningen och även blir fråga för brottsutredning.
Men tror själv att sådant avgörs från fall till fall.

Som radioamatör har man däremot inga möjligheter att undkomma ansvar, eftersom man anses ha kunskaper nog att verifiera spektral renhet.
 
Med tanke på störnivån i etern idag från allsköns skitelektronik så lär väl störningarna i % från de hundratal Baofeng som importeras vara försvinnande liten.


Men jag tycker att en uppryckning och tillsnävning när det gäller EMC krav är välkommet.

Störningarna från konsumentelektronik har nu nått ända upp till ca 0,5GHz, där det tidigare varit helt störningsfritt.

Oavsett om det gäller billiga plastradios från China eller betydligt dyrare robotgräsklippare så tycker man att en enskild apparat aldrig ska kunna störa.
Tänker man sig för redan vid konstruktionen av en produkt blir inte kostnaderna för en störningsfri och hållbarare produkt så farligt mycket större i slutändan.
 
Det är skillnad mellan "störningar" och "störningar".

De emissioner som kommer ut ur t.ex. kraftelektronik är vanligen i häraden mikrowatt,
men är fördelade ganska jämnt över spektrum så de drabbar många frekvenser samtidigt
när man är nära störkällan, och dessutom sänder de vanligen hela tiden.

Sedan finns de emissioner som man vanligen kallar för "spuriouser" och de är för det mesta
koncenterade till ett färre antal frekvenser, men är i gengäld desto starkare där.

Det är sådana emissioner som är starka nog att ställa till riktiga problem när de träffar
rakt i en önskad signal, och det är därför som de ägnas speciellt intresse i Radioreglementet och
i typgodkänningsbestämmelser.

Om vi tar det tidigare visade "skräckexemplet" så genererar denna plastradio en snårskog av
spuriouser inom i princip hela VHF och låga UHF-spektrum, som endast är undertryckt med 10-15 dB eller
så från den önskade signalen. När denna är 5 W så blir spuriouserna 100-500 mW vilket är en påtaglig signalnivå,
och ofta tillräcklig för att omöjliggöra trafik på de drabbade frekvenserna.

Sådant är mycket allvarligt för säkerhetsrelaterad radiokommunikation, men det som räddar situationen är att
sändningsperioderna hos potentiella störare vanligen är så korta.
Men det är oavsett det oacceptabelt att så dålig materiel prånglas ut till dumsnåla, omedvetna och ofta okunniga användare.

Vi som konstruerar storskaliga radiosystem behöver ständigt gå en balansgång mellan olika motstridiga krav.
Det vägs hela tiden användningsprofiler,realiserbara materielprestanda och omgivande radiomiljö mot varandra.

EMC-prestanda och radioprestanda är två viktiga parametrar som behöver beaktas tillsammans.
Min presentation "A generalised approach for performance evaluation of HF systems" på HF22 gick in på just detta.
 
Ja, kunskap är ett nyckelord där.

Men tror också att i den bästa av världar så är vi alla barn i början, msn kan inte förvänta sig att en 20årig, nybliven radioamatör har kunskapen, erfarenheten och de ekonomisla möjligheterna att mäta sig fram ... Det är där vi äldre måste backa upp med ibland dyrköpta erfarenheter och råd, och hjälpa framåt ...




En mycket "bra fråga".
Om man som användare är tvungen att använda typgodkänd materiel,
alltså inte är radioamatör, är det troligt att man klarar sig från skadeståndsansvar eller straffansvar, men får nog räkna med att bli av med grejorna.

En tidigare kollega som jobbat hos RPS hade att förtälja att när RAKEL blev blockerat i regeringskvarteren för något 10-tal år sedan genom en självsvängande repeater så tog det "ett ögonblick" tills polisen tillsammans med PTS bröt sig in i lokalen och tog apparaten i beslag.

Om man nu tänker sig extremfallet att man orsakar t.ex. en flygolycka genom störningar är det dock sannolikt att saken tas med i haveriutredningen och även blir fråga för brottsutredning.
Men tror själv att sådant avgörs från fall till fall.

Som radioamatör har man däremot inga möjligheter att undkomma ansvar, eftersom man anses ha kunskaper nog att verifiera spektral renhet.
 
Det här är svåra saker.

Radioamatörer förutsätts, per definition, att besitta tillräckliga kunskaper för att lösa de radiotekniska problem som de kan ställas inför,
eller annars ha omdöme nog att inse när de inte har dem.

Genom att avskaffa "licenstrappan" och dessutom sänka kraven för att kunna få fram "instant hams" vilka
aldrig getts möjlighet att växa in i problemställningarna, har vi själva skapat problemet.

Med stora privilegier följer ett motsvarande stort ansvar, men detta talar man inte om längre.
Nu kan väl antalet 20-åriga nya amatörer i princip försummas, men oavsett ålder så ser vi avigsidan av att
dela ut stora privilegier utan motsvarande erfarenhet och utbildningsnivå.

Om det vore så väl att nya (och för den delen även gamla) amatörer behärskade, säg, hälften eller mer av stoffet
i KonCEPT-boken skulle vi nog inte ha denna diskussion, men det faller på sin orimlighet att läsa in detta
på ett par veckoslut, och det kräver dessutom kvalificerade lärarkrafter något som blir allt svårare att uppbringa.

Man kan fråga sig lite om vilka syften båda utbildning och examinationer i dagsläget egentligen fyller, eftersom
så få blir aktiva, och de som blir aktiva till nära 100% är "stickproppsamatörer".

Exemplet 69 MHz visar med all önskvärd tydlighet att när man bara begränsar urvalsmöjligheterna något så
klarar man av ett ungefär lika stort antal aktiva, vilka dessutom, såvitt känt, inte förorsakar några besvär för myndigheten,
på ett par procent av radiospektrum utan några som helst examinationer.

Amatörradio är en anakronism "som tronar på minnen av fornstora dar" och som har långt större privilegier än
vad den allmänna kunskapsnivån kan motivera. Det är nog bara en tidsfråga innan man upptäcker detta "från högre ort".
 
Last edited:
Skickade några frågor till OFCOM CH som jag fått svar på.

I 878 fallet kan det möjligen vara så att det är det dubbla användningsområdet PMR/Amatörradio som är haken, kanske det hade
varit annorlunda ifall radion bara var avsedd som amatörradio och spärrad till dessa frekvensområden.


I found this list https://nkgdb.ofcomnet.ch/en and was wondering if it also affects amateur radio use ?

OFCOM Switzerland: Yes, it also affects amateur radio use.

  • The equipment (ANYTONE AT-D878UV PLUS) is intended by the manufacturer for operation as PMR as well as amateur radio equipment. This can be seen in particular from the manual and the associated declaration of conformity. In it, the manufacturer declares that the equipment conforms to the applicable standards for PMR equipment as well as for amateur radio equipment. In the context of the examination by OFCOM, a limit value in the applicable standard for PMR was found to be exceeded. Therefore, this equipment is not conform and a sales ban was imposed.
  • All equipment declared as non-compliant by OFCOM and published on the list of non-compliant equipment may not be operated, not even by radio amateurs.


I noticed that Anytone 878U+ was on the list and that radio is used a lot in the amateur radio community.

What could happen if a CEPT amateur visits Switzerland and have his radio with and maybe also use it on Swizz amateur repeaters ?

OFCOM Switzerland: It is not allowed.

  • All equipment declared as non-compliant by OFCOM and published on the list of non-compliant equipment may not be operated, not even by radio amateurs.
 
Schweizarna använder en helt korrekt tolkning, som i sin tur kommer ur Radioreglementet:

25.8 § 5 1) All pertinent Articles and provisions of the Constitution, the Convention and
of these Regulations shall apply to amateur stations. (WRC-03)


Alltså friskriver inte radioamatörernas förmenta kunskapsnivå från att kunna använda utrustning med undermåliga prestanda,
utan amatörerna förväntas kunna utöva "egen marknadskontroll" och avstå från att köpa och använda sådan materiel.

MEN: om denna apparat endast salufördes till radioamatörer är sannolikheten ganska liten att den
"fastnat" i marknadskontrollen. Man kan bara undra över hur prestanda i praktiken är hos de apparater som säljs i Sverige
till radioamatörkonsumenter.


SSA borde kanske inkludera en Spektrumanalysator i "störlådan" ?

Det har nog föreningen råd med, men problemet blir primärt att hitta kompetenta personer som kan göra
meningsfulla mätningar med den. Se bara hur det gick med "EMC-satsningen" för snart 10 år sedan.

"Ingenting är svårt, så länge som man inte behöver göra det själv..."
 
Hej,
Man kan fundera på hur mycket vi själva hjälper till att störa etern, trots att vi håller oss inom ramarna för tillåten effekt.
Ingen har säkert missat att 23cm ligger pyrt till, likaså 2m. 2m ligger troligtvis längre fram, men ändå.

När man kör NAC finns massa sked som går via AirScout prediktioner. Massa stationer har en ERP på 60 till 100kW. En hel del energi som riktas på dessa plan och dess "svans". Körde Stockholm 559 CW utan problem med AP. Annars NIL, klart att detta är både kul och lärorikt. Min ERP är ynka 22kW på 23cm. Vissa som kör EME har +1kW inmatad effekt till en stor parabol, säkert kul det också.

Har själv en Baofeng, om jag sänder 10cm från antennen på min SA ligger första spur -35db ner. Att detta skulle störa annan utrustning är direkt fel. Kan vara så att de anslutit en radio direkt till en SA utan lämplig dämpare och överstyrt den. Som jag ser det är det att ropa varg, utan att ha sett någon...

1692899029765.png

73 WHY
 
Baofeng finns i alla möjliga "former och färger" och en del är sämre än andra.

Den som gav "snårskogen" av spuriouser tidigare var sannolikt en av de värre.
Dock har jag svårt tro att överstyrning av spektrumanalysatorn skulle kunna ge sådana uppträdanden,

Varken R&S FSIQ26, FSH4, HP8569, HP8563 eller någon annan SA visar sådant uppträdande.
Inte heller WinRadio WRG315 eller Collins 95S-1.

Kravet i Radioreglementet och därmed i typprovningsreglerna för en apparat med 5 W effekt
är -53 dB för alla spuriouser så -35 dB är nära 20 dB sämre. Nu är det mindre sannolikt
att någon förmår störa annan radiokommunikation med sådana nivåer, men reglerna har inte uppkommit av en slump.
@SM5KYH kan nog redogöra lite mer i detalj skulle jag tro.

1692901990681.png
Det här är en av de som man hittade och den har en spuriousundertryckning på endast 15-20 dB.
En stor spridning verkar finnas.
'
Amatörer ligger illa till som de gör, och skulle det bli en allmänt utbredd uppfattning bland myndigheterna att radioamatörer struntar i normkraven finns risken att vi blir förvisade till 69 MHz allihop.
 

Attachments

  • 1692901949339.png
    1692901949339.png
    867 KB · Views: 1
När man kör NAC finns massa sked som går via AirScout prediktioner. Massa stationer har en ERP på 60 till 100kW. En hel del energi som riktas på dessa plan och dess "svans". Körde Stockholm 559 CW utan problem med AP. Annars NIL, klart att detta är både kul och lärorikt. Min ERP är ynka 22kW på 23cm. Vissa som kör EME har +1kW inmatad effekt till en stor parabol, säkert kul det också.

En liten fotnot off topic:
Sådana effekter hade jag inte när jag körde EME på 23cm, men med 5m dish gick det himla bra ändå, och väldigt kul var det kan jag intyga.
 
Äldre HP speckor utan preselector visa spurs överallt. Jag vet, haft några.
Om man inte kan visa hur man mätt upp resultatet betyder det ingenting.

-35db 10cm från min specka är i princip ingenting. 1m ifrån är det typ betydelselöst. Kan någon säga vad som kan störas av det?
 
Back
Top