SAAB Pocket (27 MHz)

SM6OID

Well-Known Member
Hej!

Jag äger två 27 MHz apparater, de enda jag någonsin ägt. Dock har jag inte använt dem, ännu skall tilläggas. Jag eftersöker information kring dem!

Det gäller en apparat som tillverkades av Svenska Aeroplan Aktiebolaget.
SAAB Pocket, det handlar om handapparter från 60-talets första hälft, gissningsvis. Rätta mig om jag har fel.
Finns det någon här som vet något om dessa apparater, eller kanske till och med har någon/ra?
 
Det låter som något som jag har sett en gång i tiden.
Är de byggda i gjutna boxar och uppbyggda nästan helt på lödstöd?
Avsedda för headsett eller monofon?
Ser ut som proffsiga hembyggen.
Användes nog som sändare och mottagare för dataöverföring inom tung industri en gång i tiden. Men funkade dåligt och lades i "högen".

Att man redan tidigt 60 tal försäkte sig på trådlös överföring av data är inget nytt. Det kunde vara binär kod från en analog traversvåg.
Fast då hette det inte digitalt.......
Det trådlösa kunde då vara 27 MHz då annat färdigt inte fanns. Eller var för dyrt.

Kan detta vara vad du har tro?

de
FPD, Roy
 
Tufft att erkänna att Du innehar PR-radio på detta forum ;-) Det kanske är en förmildrande omständighet att Du aldrig har använt dom.
Jag har sett dessa på bild i forntiden. Kolla på 27 MHz - Allt om 27 Mhz-bandet , där finns stor kunnskap om PR-Radio.

Jag hittade dom på rigpix. 50mW!
RigPix Database - CB, "Freeband" and more - SAAB Pocket

Varför är det 'tufft' att inneha en eller flera PR-radio?

Jag har flera stycken, både handapparater såväl som bilmonterade!

Det är väl inget fel i att använda dom så länge man sköter sig och inte 'trimmar' dom för att ge högre effekt än tillåtet på 27 mhz bandet, då detta är olagligt !

Trimmar man dom till en frekvens för radioamatörer så är det inte en PR-radio längre och då får man göra vad man vill.
 
Last edited:
Från lumpen minns jag att det fanns något som hette Saabmål och de var fjärrmanövrerade. Kanske via radio?
 
Jag har haft ett par sådana.
Ska rota i källaren och se om det fortfarande förhåller sig så.
Hittade två i en sopcontainer som 10-åring på 70-talet. tillsammans med en massa annat radiosändarjunk. På den tiden var jag rent besatt av radiogrejjer så det var en glädjens tid. Min morbror och hans svåger "beslagtog" dem senare och modifierade dem en aning och använde dem ute i skärgården som båtradio. Det var i original strupmikar till dem.

Jag har ett svagt minne av att jag kan ha en gammal "Radio & Television" där den tidens 27-MHz-radio granskades, och då även den här.

En riktigt gedigen och stötsäker konstruktion.
 
Hej!

Jag tackar för inputen, har faktiskt inte öppnat dem för att se hur de ser ut inuti. Anledningen till att jag har dem är att jag jobbat på Saab Automobile i runt 15 år, tyckte att de var intressant att ha dem. 27 MHz intresserar mig för övrigt inte ett dyft, har aldrig gjort det heller. Tyvärr är de inte helt kompletta vad beträffar antenn och mikrofon etc.
 
Från lumpen minns jag att det fanns något som hette Saabmål och de var fjärrmanövrerade. Kanske via radio?

SAAB gjorde mycket kul på den tiden.

Jag har en uppfällbar arbetsbänk i garaget som är märkt DATA-SAAB
Ursprungligen var det en brits till en röntgen apparat av samma fabrikat tror jag.

Sedan i det militära (flyget) stod det ju saab på var och varannan pryl, inklusive Saabmålen du pratar om.
 
För sent! Du har redan PR-utrustning i din ägo och är därmed redan förtappad.

Men, jag har ju inte ens haft batteri i apparaterna, kan inte det vara en förmildrande omständighet? Vem vet, kanske det inte ens sitter 27 MHz kristaller i...?
 
<IRONI>

Har äntligen lyckats tyda det där sista hemliga stycket i gamla B90.

Det är skrivet med morsetecken på forntelegrafiskt språk. Den osynliga texten framträder bara i ljuset från en 807:a nycklad i CW på 40m bandet.

Så här lyder texten fritt översatt:
Du skola icke få en kristall att å sin grundsvängning eller av öfverton i oscillator avge en frekvens mellan 26 och 28 megacykler per sekund. Ej heller få en frisvängande oscillator att hamna inom detsamma frekvensområde.

Du må dessutom aldrig ha ägt eller ens vidrört en tingest avsedd att alstra dessa frekvenser.

Har du utsatt dig för det ovanstående så skall du anses vara evigt förtappad och av de rena radioamatörerna betraktas så som paria inte värdig ens det kortaste test QSO.

</IRONI>
 
Last edited:
Ooohhh, shit!
Det vart inget bra.
Inte ens ConpestQSO? Nåja, den typen av QSO tillhör inte mina intresse.

Men, Bengt, tror du verkligen att det är helt kört?
Om jag skickar ett rart vykort med kattungar till Börje Nilsson på Televerket, tror du inte att det går att upphäva denna tunga dom?
 
Back
Top