SAAB Pocket (27 MHz)

Ooohhh, shit!
Det vart inget bra.
Inte ens ConpestQSO? Nåja, den typen av QSO tillhör inte mina intresse.

Men, Bengt, tror du verkligen att det är helt kört?
Om jag skickar ett rart vykort med kattungar till Börje Nilsson på Televerket, tror du inte att det går att upphäva denna tunga dom?

Skulle vara om det är raggdoll ungar på kortet. Men det krävs mer!

I en månad utan P och R i namnet ska du genomleva 27 Goomorron ringar från början till slut, du ska loggföra ALLAS barometertryck samt eventuella krämpor.

Vid midnatt den 27:e ska du iklädd tagelskjorta med loggen i hand springa 27 varv baklänges runt SSAs kontor. För varje varv deklararera att du aldrig mer kommer närma dig det onämnbara därefter slå loggen mot pannan. Till sist bränner du under tystnad loggen.

Då och endast då blir du återupptagen bland de "rena" amatörerna!

Glömde att du måste limma fast tangenterna med siffrorna " " och " ". Dessutom ladda ner ett program som raderar om du skriver " " på tangentbordet!
 
Last edited:
Det är handlingen som räknas.
Att inneha en komradio för 27 MHz, en flygradio för 118 MHz, eller en jaktradio för 155 MHz är både tillåtet och legitimt.
Att däremot sända med den är det fula. Om man nu inte gör det för att använda den som komradio vid jakt och fiske kanske. Och nog borde det vrara tillåtet även om man har anropsignal för amatörradio att prata med frugan vid jakt och fiske.
Jakt och fiske var huvudskälet till att söka tillstånd för 27 MHz på sin tid.

Att inneha 27 MHz komradiostationer är en bra källa till komponenter, kunskap, chassin och rekvisita för byggen.

Dessutom tycker jag att 27 MHz inte alls är sämre än annan komradio, dessutom har 27 MHz fostrat fram duktiga radiotekniker som sedan blivit duktiga radioamatörer.

27 MHz radiostationer var i tidernas begynnelse fantastiska saker som med endast ett fåtal transistorer eller eleketronrör kunde skapa både sändare och mottagare. Ofta med strömtrekk på något tiotals mA.
Jag menar att där har vi att lära, och då tänker jag på den snart bortglömda kunskapen att bygga med "lösvirke", dvs enstaka transistorer och inte bara PIC, IC, PC-understödd och kisel som behöver högre spänningar, mer ström etc.
Nej tillbaka till Germaniumtiden.

Föresten varför är inte Germaniumkunskap lika viktig kunskap som att kunna bygga med eleketronrör? kanske inte nog gamla för att vara nog fint inom amatörradio.

Jag minns under 70 talet skaffade jag kristaller till en 27 MHz radio och hamnade inom 28 - 29,7 MHz bandet, kanske jag har kristallerna kvar?
Jag fick dock aldrig något QSO. Det var säkert mitt tålamod som CQ-ropande som var felet. Men jag fick radion att funka.
Duger inte radioamatörer till för att köra radio på 28 MHz när 27 MHz folket gör det.
Det sades då att det fanns radioamatörer som körde AM och med ombyggda 27 MHz prylar, så verkade det inte var dock. Har aldrig hört AM på 28 MHz.

Jag tycker att gamla 27 MHz stationer som man idag kan få billigt är en bra källa till komponenter, en bra källa till nästan gratis kunskap i att trimma och laga radio, något som faktiskt radioamatörer borde kunna.

Att som nostalgiskt lagt renovera och laga, göra snyggt och trimma upp, är ändå en del av hobbyn och varför måste det vara frekvenser där man får sända, inte konstigare än att putsa upp en antik kopparkittel.


de
FPD
 
Back
Top