särskrivning

Så handskrivning, eller välskrivning är en form av träning för sin finmotorik? Ja det kan jag hålla med om.
Illa om det försvinner, finmotorik behövs när vi skall löda i ytmonterad eleketronik, och nog skall vi bygga amatörradio med ytmonterat i framtiden.
Kanske finns andra sätt att träna finmotoriken, dataspel med små pillriga knappar och joystickar kanske.
Sker samma sak med synen och vi får fixfokus på bildskärmsavstånd så har vi snart utvecklat en ny art av Homo sapiens. Homo sapiens datoriensus vulgaris.
Varför lära sig skriva på papper när det finns tangentbord, varför lära sig gå när det finns bil, varför lära sig bygga antennern när det finns färdiga. Varför lära sig ett språk när man kan göra sig förstådd ändå, "de fattar väl vad jag menar". Varför lära sig odla potatis när de finns att köpa i affären.
Varför bygga eleketronrör när de finns färdiga, öh ja det var ju så klart för 50 år sedan det hände. Så historien har sin gång.

Hur skall det bli i framtiden?
Typ.......

de
FPD
 
Angående inflytande från engelskan. Kan det vara det som orsakar så mycket felanvändning av pronomen?
De tog av sig deras skor. Undrar vems skor det var?
Etc...
 
Apropå AOM's inlägg:

Det här måste vara ett otroligt svårt handikapp i dagens samhälle där skrivna instruktioner har fått en sådan betydelse. "Alla" förväntas kunna läsa och förstå en "manual" eller andra former av information, regler eller direktiv.

Har man hunnit få någon uppfattning om hur utbredda dessa former av bristande läsförståelse är, och om deras långsiktiga effekter?

Blir nästa steg att framtida direktiv, regler och författningar kommer att utformas som musikvideos, dataspel eller bilderböcker?


Bildspråk är nog inte så dumt. Tänker på t.ex. kinesiska.
Är särskrivning ens möjlig där ? Felstavningar kan nog förekomma, antar jag. Ett pennstreck åt fel håll kan få förödande konsekvenser. Kanske ?
Har vi någon språkkunnig på forumet som vet något om hur det ser ut i andra språk? Är vi ensamma här i Sverige om detta fenomen?
 
Just läsförståelse har jag förstått är ett ökande problem. Jag märker detta ganska ofta då även mycket enkla texter missförstås. Inte bara på forumen utan också i andra sammanhang.

Jag har vid några tillfällen använt en textsnutt hämtad ur boken Om kunskapen - STUDIER EFTER CHRISTOFER JAKOB BOSTRÖM AF D:r PEHR KALLING UPSALA 1875.

De flesta som läser igenom texten en första gång har svårt att se något sammanhang och redovisa vad som egentligen sägs. En del tycker att det låter komiskt medan andra som jag är djupt imponerad av författarens förmåga att uttrycka sig klart och tydligt.

Jag saxar några korta stycken i inledningen av studien som smakprov här;

"Det är gifvet, att, då man med en person talar om en sak, man måste med honom vara ense om hvad saken, i sin allmänhet fattad, är; emedan, då samtalets ändamål är ett närmare bestämmande eller utvecklande af saken, denna sjelf då naturligtvis måste förefinnas i bådas medvetande såsom just denna sak och ingen annan. Nu har den nationella personligheten i språket stadfästat sina för dess organer gemensamma, egendomliga uppfattningssätt och förnimmelser. En etymologisk granskning af det språkliga uttrycket torde derföre vara det lämpligaste medel att med landsmän blifva ense om en saks betydelse.

Hvilken är då den i språket nedlagda betydelsen af ordet kunskap? Svaret finnes i betydelsen hos stamordet kunna. Att kunna något, det är att i sitt medvetande besitta eller ega detsamma; antingen detta nu framträder i tiden såsom en mångfald af krafter eller såsom en helhet af tidlösa, rena förnimmelser. Om vi derföre på frågan, hvad är kunskap, skulle svara, att kunskap är en medveten förnimmelse af ett verkligt, så har ett svar blifvit gifvet, hvaremot ingen, han må hylla hvilken åsigt som helst, kan ha något att invända. Man kan derföre utgå från denna allmänna fattning af kunskapens begrepp och derifrån bana sig vägen för dess närmare bestämning. Den första bestämningen blir då denna, att kunskapen måste fattas såsom förnimmelse af ett verkligt såsom enhet i mångfald; ty, då, man ej kan sägas ha kunskap genom en varseblifning eller föreställning af något verkligt, då. t. ex den blotta åsynen af ett djur ej är någon kunskap om detsamma; utan kunskap endast kan anses vara för handen, då om det förnumna föremålet ett predikat kan utsägas eller en bestämning tilläggas detsamma; så kan endast en, sådan förnimmelse kallas kunskap, hvarigenom ett verkligt uppfattas såsom en enhet uti en mångfald af predikater eller bestämningar.

Vidare, då kunskap är en medveten förnimmelse af ett verkligt, förutsätter kunskap nödvändigt. ett medvetande, som har kunskapen eller är dess subjekt, något, hvarom kunskap är eller som är dess innehåll, samt slutligen att såväl subjektet, som innehållet är något verkligt. Nu kan subjektet ej kallas verkligt utan genom att vara person, d. v. s. ett individuelt eller fullt bestämdt förnimmande, som sålunda måste förnimma allting eller hela universum på gifna bestämda vis, eller, då det just är dessa bestämda sätt och modi af det egna förnimmandet, som förnimmas, vara ett förnimmande af sitt eget förnimmande på ett oändligt vis, d. v. s. hafva i sig ett oändligt innehåll af bestämningar. Detta är vilkoret för subjektets verklighet. Och innehållet är verkligt genom att innehållas i subjektet eller verkligen
bestämma detsamma samt således äfven vara något för sig. Men då innehållet såsom innehåll ej kan hafva andra bestämningar, än sådana, som ingå i subjektet, och subjektet naturligtvis ej heller kan bestämmas genom något annat, än sitt innehåll, så följer, enligt principium identitatis indiscernibilium, att subjekt och innehåll måste vara samma sak, ehuru sedd från olika synpunkter antingen som ett förnimmande eller ett förnummet. Kunskapen förutsätter således för sin möjlighet ett personligt väsende eller ett osv…." slut citat

Frågan till forumet är huruvida läroböcker med det stuket skulle fungera i dagens skola. Egentligen är ju svårighetsgraden inte högre än vilken lagtext som helst. Men det krävs att man klarar av att hantera långa meningar som innehåller 50-100 ord i följd och där uppbyggnaden inte alla gånger upplevs särskilt logisk.

För att återknyta till ämnet sär skrivning så kan man bara spekulera över huruvida krypterad ovanstående text skulle bli om den särskrevs!

Vad säger MCD?

/Bengt
 
Angående inflytande från engelskan. Kan det vara det som orsakar så mycket felanvändning av pronomen?
De tog av sig deras skor. Undrar vems skor det var?
Etc...

Det stämmer nog.

Minns hur min svensklektor på gymnasiet inskärpte skillnaden mellan hur engelskan och svenskan använder pronomen.

"Their" kan ju översättas både med "deras" och "sina".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Då ju tråden handlar om särskrivning hade jag ögat öppet under ett ärende på lunchen.
Vid Stena metall fanns en jätteskylt, som säkert kostat 10 000 kr, där det stod:

TRANSFORMATOR ÅTERVINNING på en rad och särkskrivet.
På företaget jag besökte fanns åtskillig mer i ämnet. Ex Gasol Brännare, Gasol Grill.

Så visst ser man fenomenet överallt.
Ser man på TRADERA är så gott som var och varannan annons särkskriven.
Antenn fäste, lamp hållare, lik riktare, Ringkärne transformator, gjutjärns kanon, volt mätare, vev grammofon, tråd spelare, ja man hittar fenoement i oändlighet.
Söker man något lönar det sig dels att stava fel, prova med alla tänkbara felstavningar, samt särskrivningar så finner du vad du söker.


Vi borde ha en rubrik för allmänt gnäll här på forument.
Det finns mycket gnäll och klagan som bör komma ut. Ut ur våra hjärnor, då de flesta av oss inte sitter på bänken utanför Konsum och klagar måste det blir här.


Nå vad gör vi åt problemet då?
Skriver till skolminsitern?
Eller stillatigande accepterar.

de
FPD
 
>>>Nå vad gör vi åt problemet då?

Håller oss till att läsa gamla böcker och tidningar där fenomenet inte återfinns.

/Bengt
 
Bra ide Bengt!
Och genom att kunna om det gamla kan vi räkna ut vad som kommer i framtiden.

de
FPD
 
Vi borde ha en rubrik för allmänt gnäll här på forument.
Det finns mycket gnäll och klagan som bör komma ut. Ut ur våra hjärnor, då de flesta av oss inte sitter på bänken utanför Konsum och klagar måste det blir här.

Eller också går vi med i denna förening i vårt västra broderland:

LA1AFP Radioamatørgruppen Akademiske Radiokverulanter

:)

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det här måste vara ett otroligt svårt handikapp i dagens samhälle där skrivna instruktioner har fått en sådan betydelse. "Alla" förväntas kunna läsa och förstå en "manual" eller andra former av information, regler eller direktiv.

Har man hunnit få någon uppfattning om hur utbredda dessa former av bristande läsförståelse är, och om deras långsiktiga effekter?

Blir nästa steg att framtida direktiv, regler och författningar kommer att utformas som musikvideos, dataspel eller bilderböcker?

Jag har inte läst någon forskningsrapport där man försöker att förutsäga vad bristerna leder till eller hur stora bristerna egentligen är. Men flera hävdar att det finns ett samband till varför flera företag börjat med manualer på Youtube eller motsvarande media. Om det egentligen är kopplat till läsinlärning eller om det mest är ett sätt att profilera sig som modernt företag återstår att se, men helt klart kommer fler och fler manualer och instruktioner att presenteras som en video.

Redan på ett forum som detta märker man snabbt att långa inlägg har ofta en lägre läsfrekvens och flera studier säger att den "vanlige läsaren" läser vanligtvis 5 - 7 rader sammanhängande text, därefter måste det vara nytt stycke för att erbjuda läsaren en möjlighet att navigera i texten. På fler och fler forum kan man märka att inlägg med lång text inleds med upplysningen "Lång text" i rubriken, de som öppnar tråden vet då att man måste läsa kanske flera sidor innan man kan tillföra tråden något.

Här märks även att om författaren inleder med en ironi i första stycket som förklaras längre ned i texten kommer många inte att läsa fortsättningen och få den verkliga ståndpunkten förklarad, utan läsaren blir arg och skriver ett irriterat inlägg som för de som läser hela tråden framstår som helt "urflippat"...
 
Men vem orkar sitta och se en film, eller kallas det video, på en pryl för att kunna använda den. Dessa filmer även om de är 30 sekunder känns som en evighet av det mest onyttiga man kan sälja sin tid till.
Att läsa en väl formulerad och rättstavad text är däremot underbart.

Men det finns nog många skräckexemple på manualer till de enklaste prylar.

Tänk er en youtubefilm för att lära sig köra en IC-7600. Tar nog många timmar....

Jag tänker på att jag vid flera tillfälen har spelat in handhavandet på en radiostation, det var kassettband på den gamla goda tiden och en IC-706MKIIG kunde omfatta två 90 min kassetter. Hur orkar någon sitta och lyssna gånge efter gång för att lära sig radion.
Är man blind är det dock en stor hjälp och många blinda är duktigare på sin radio än seende.

de
FPD
 
När vi ändå är inne på den knutna näven i fickan.
Jag retar mig på de som översätter engelskspråkiga TV-program. T.ex.
-100 yards blir enkelt 100 meter.
-10 fot blir lätt 10 meter.
-Kan man inte den svenska översättningen av ett ord, skrivs det engelska ordet.
Det finns gott om ytterligare exempel.

Det är tur att jag glömmer så snabbt.
I annat fall, hade jag väl aldrig fått upp den där knutna näven ur fickan.

En annan sak man kan reta sig på när det gäller måttenheter är alla amerikanska antennbeskrivningar, som iofs oftast är läsvärda, men har alla mått i foot och inch.
På Wikipedias site kan man läsa följande:
"From July 1, 1959, the United States and countries of the British Commonwealth defined the length of the international yard to be exactly 0.9144 metres.[5][6] Consequently, the international inch is defined as exactly 25.4 millimetres".
Foot och inch var ju medeltida mått från början, utan någon riktig metrologisk definition. Så sedan länge faller man tillbaka på metern som definition på dessa måttenheter. Varför inte då gå över till metern på en gång?
Hälsningar
Rolf/ SM3GUJ
 
Men vem orkar sitta och se en film, eller kallas det video, på en pryl för att kunna använda den. Dessa filmer även om de är 30 sekunder känns som en evighet av det mest onyttiga man kan sälja sin tid till.
Att läsa en väl formulerad och rättstavad text är däremot underbart.

Men det finns nog många skräckexemple på manualer till de enklaste prylar.

Tänk er en youtubefilm för att lära sig köra en IC-7600. Tar nog många timmar....

Jag tänker på att jag vid flera tillfälen har spelat in handhavandet på en radiostation, det var kassettband på den gamla goda tiden och en IC-706MKIIG kunde omfatta två 90 min kassetter. Hur orkar någon sitta och lyssna gånge efter gång för att lära sig radion.
Är man blind är det dock en stor hjälp och många blinda är duktigare på sin radio än seende.

de
FPD

Hej Roy!

Att skriva en manual är en svår konst. I ett tidigare jobb jag hade skulle jag skriva användarinstruktioner för mätutrustning. Jag tyckte jag gjorde ett bra jobb, men jag fick höra av en del användare att de tyckte att jag använde för svårförståeliga ord. Dvs. ej vardagliga ord.

När jag själv läser manualer så tycker jag ofta att man får leta alldeles för länge efter det man söker.

Förkortningen "RTFML" är väl välkänd idag?
 
Gentle men,

Det förekommer faktiskt ibland ambitiösa satsningar för att motarbeta särskrivningar. Jag var själv medlem i skrivihop.nu - mot särskrivningar!, som tyvärr numera är avsomnad, även om den - inaktiva - hemsidan finns kvar. Vi hade drygt 26.000 medlemmar.

Som med gemensamma krafter samlade ihop en otrolig mängd idiotiska särskrivningar. Från denna förening kunde man även beställa små block med klisterlappar med texter som

VARNING!
Sär skrivning!
skrivihop.nu - mot särskrivningar!


och annat elakt i folkbildningens tjänst

Lapparna kunde antisärskrivningsgerillan ha med sig i plånboken och t ex klistra in dem i restaurangmenyer, på affischer o s v.

Jag tvivlar på att kampanjen hade någon större framgång - världens största problem är som bekant inte ondskan utan dumskan - men kul hade vi!

Min egen favorit var en skylt med texten "RÖK FRITT!". Kommentarer förmodligen överflödiga.

73,
Rolf
SM5MX
 
En brun hårig sjuk sköterska....

Särskrivning är ett riktigt elände liksom dem-missbruket. Men den här tråden får mig att fundera. Allt är tydligen elände nu för tiden. Det skrivs och talas illa. Radio och TV-programen är rena tramset och för att inte tala om den s.k. musiken. Det finns ingen riktig Post längre, banken har inga pengar och tågen går inte ens på sommaren längre. Alla produkter som säjs är skräp med bluff och båg. Maten är farlig. Polisen dricker kaffe och äter munk.. Körkort och ingenjörstitlar tycks spridas i flingpaketen. Ja allt är åt skogen och skogen är ett kalhygge...

Jag undrar, kommer jag se på världen på samma sätt när jag passerat 60 eller 70-årsåldern?

Men internet måste ni väl tycka är bra i alla fall? Finns det nåt mer?
 
RNA skrev; "Jag undrar, kommer jag se på världen på samma sätt när jag passerat 60 eller 70-årsåldern?"
----

Med all sannolikhet är svaret JA.

Jag läste en artikel i en QST från 1929 för några veckor sedan som handlade om en tidigare artikel från 1919 där en old timer ondjorde sig över hur dålig trafikdisciplinen blivit på banden. Allt var bättre förr då operatörerna hade tid för riktiga QSO.

Så allt är relativt och som ZBB konsterade i ett annat inlägg för några månader sedan så har vi alla våra referensramar i den tiden vår hobby/liv stod på topp sett ur våra egna ögon. Troligen refererar de flesta av oss till en tidsperiod för 20...30 år sedan. De riktigt gamla stötarna minns tillbaka 40-50 år medan de yngre i 30-40 årsålderna gärna skulle vilja åka tio år tillbaks.

Så hän ger det nogihop.

/Bengt
 
Man kunde tänka sig att göra som försvaret.
Istället för att skriva ihop gräv med spade, och få grävspade heter det:
Spade, gräv
Spade, fält
Spade, signal
Spade, trafik
dvs blir det för svårt om man skall skriva ett ord eller särskriva så gör man baklänges.
Dvs istället för att skriva på Herr Toaletts dörr:
Herr Tolalett kan man skriva Toalett, Herr
Fäste, antenn
Kanon, Gjutjärn.
Nyckel, Morse
Eleletronrör, slut
Personbil, terräng
Radiobil, terräng

Jo försvaret var före sin tid.

För att få ordning på skolan så skulle ett 8 gradigt betygssystem med små bilder vara bättre. Att välja 10 och därmed få möjlighet till decimaler är att göra sken alltför lätt. Med 8 kan na använda åttondelar och slå ett slag för allmänna bråk.
Bokstäver som A, a, B, Ba, b, C, eller femgradigt med siffor 1,2,3,4,5 eller sjugradigt med ord, MVG, VG G etc. är inte bra. Nej 8 grader med små bilder. Hästar, elefanter, fiskar etc.
Mer kontroll av kunskapen och mindre inlärning av kunskap, så behövs färre dyra lärare.

Ja visst har du rätt Anders RNA, och det blir nog bara värre om du blir äldre.

Ang förhistoriska måttenheter, så finns inget som heter metersystemet, allt sammanfattas med SI numera där ingår exvis längdmåttet meter.
För vissa länder lär det ta flera hundra år att ändra något.
Trafikverket sägs ha 15 olika typer av hästkrafter att översätta till SI mått, kW för motoreffekt.
Amerikanska Kodak var dock före sin tid och lancerade 35 mm film redan för över hundra år sedan.
Sen blev bildformat tum igen.

Samma i SM, till och med public service använder 12 timmars dagar.
Fotbollsplan som ytmåttenhet.
Kalori istället för kilokalori eller SI måttet för energi Joule.

Det blir bara sämre och sämre.

de
Roy
 
Konstigt att ingen tar upp syftningsfel i denna tråd. T ex det i vår lokaltidning, "ttela" för en tid sedan: "En statyett hittad i Hjärtumsskogen som är 6 cm hög." Detta kan också bli kul. Eller att han som kom på 126:e plats i Vasaloppet åkte på samma skidor som segraren!

Roy skriver ofta om "eleketronik" vilket påminner mig om ett annat extra "e" på en bensinstation i närheten av Zakopane, Polen. Där fanns en stor skylt med förbud för rökning skrivet på en massa olika språk. På svenska stog det "Rökning förebjuden". Som svensk var jag alltså tvunten att röka där, inte att rekommendera.

Eller hopskrivningar, detta fanns på ytterdörren till min adress i denna vecka: "Vattnet kommer att vara avstängt tidvis underdagen den 27/6". Det var dock inte Jesus som gjorde arbetet, inte heller Appolonius från Tyana.

Sina - deras, var - vart, ensam - själv, det finns säkert många fler exempel på konstiga användningar av ord. Eller amatör radio för kortningar:

Bästa 73`s
Kurt / SM6BZE

(Och förlåt alla ofullständiga meningar i denna kria!)
 
Last edited:
En statyett hittad i Hjärtumsskogen som är 6 cm hög
Skogen var väl nyklippt...

Jag berättade en gång här på forumet att Sydsvenskan envisades med att skriva "busshållsplats" ett antal gånger i olika artiklar. Jag kontaktade tidningen och ifrågasatte reportrarnas utbildning.
Efter den brevväxlingen stavade de alltid rätt till busshållplats.
 
Last edited:
Back
Top