Sorgligt en lördag

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Kopplar upp den hemma byggda rör-linen på lördagskvällen för att köra ett CQ i behaglig takt på 40m där mottagaren precis har fått en "ny" spole för just det bandet, då är en sk test på gång. Inget ledigt utrymme någonstans, bara en massa hets-sporrar som sprätter ut sina QC TEST och 5NN så fort att de inte ens kan sända korrekt.....:mad:
 
Hahaha ... Bjarne?
Sände inte du fort som en iller i lumpen, på handpump?
När jag började på gnistutbildningen fick jag veta att man i marinen inte kunde sända. Alltsammans sändes ihop och så fick man minsann inte göra! Det blev rakt spår från handpump 135 takt och guldmedalj rätt ner till styrd sändning i 80-takt på sjöbefälsskolan.
De som kör contest är definitivt duktiga. Även om det är lite störande om man inte vill vara med :)
 
Testkörare duktiga, på vad? Inte på hamndpump iaf....möjligtvis på att ignorera andra stationer som finnes mindre önskvärda i sammanhanget, dvs icke testkörare som inbillar sig att det ska få plats att köra ett ett "vanligt" QSO mitt i smeten, till råga på allt med låg effekt....

Jo, de låter förmodligen datorn sända (korrekt) åt dem
 
Jodå, det finns de som sänder med kroppen också men det brukar inte låta riktigt så bra. Du vet, WARC-banden är testfria :) Kör där vettja!
Testkörare är vanligen de duktigaste operatörerna bland radioamatörerna. Men det är ju alltid så att när man inte "får komma till" så blir man lite sne' ibland. Tester har funnits på våra band sedan 1920-talet. Här i Vårgårda kör de Cykeltävlingar inne i samhället en gång om året. Det är rörigt! Det går inte att cykla riktigt :)
 
Jag har kört många CW contests i mina dar, även om det inte blir så mycket numera. Contest kan vara hur kul som helst, för de som deltar och har utan tvekan sitt berättigande i hobbyn! Det som däremot är trist är att man numera vid Phone-contest inte har någon som helst respekt för de bandsegment som under överskådlig tid varit exklusiva för CW! De finns de som inte ens drar sig för att sända utanför våra nordiska bandgränser för att hämta poäng, speciellt på den tiden 160m slutade vid 1850kHz...

Att contest-operatörer generellt skulle vara särskilt goda CW-operatörer, håller jag inte med om. Det finns många stolpskott som knappast kan sända eller ta emot något annat än "5NN 14" i hög takt och som knappast skulle kunna ägna sig åt njutbar trastuggning i 150-175 takt i en halvtimma eller mer!
Med njutbar, menar jag då förmågan att sända rätt, få felsändningar, bra rytm och med korrekta mellanrum och naturligtvis att kunna ta emot bekvämt i samma takt. Då är det njutbart.

73/Lasse
 
Tester är det varenda helg!
Knuffa bort "vanligt folk" till WARC-banden?
Varför det? Kanske finns det bara möjlighet till en antenn för ett enda band!
Snacka om klasskillnad.

Duktiga testare, javisst. Datorer med inprogrammerat 5NN och egen anropssignal! Duktiga! Ha-ha!
Nej, annat var det förr, då kunde alla prata med alla. Test högst en dag i månaden.

Jag håller med Bjarne!
Och Lasse!
 
... . Du vet, WARC-banden är testfria :) Kör där vettja! ...
Här i Vårgårda kör de Cykeltävlingar inne i samhället en gång om året. Det är rörigt! Det går inte att cykla riktigt :)

"DX-jägarna" och "testkörarna" är dessvärre en liten, högljudd och arrogant minoritet vilka har ett inflytande som vida överskrider deras numerär.

Med vilken rätt förvägrar de andra radioamatörer att använda de traditionella amatörbanden?

WARC-banden är inte användbara för kommunikation på kortare distanser, och är, med undantag för 10 MHz, inte öppna under en stor del av solfläckscykeln.
SM6FUD talar alltså på fullt allvar om att förvisa en majoritet till 250 kHz av de totalt dryga 3400 kHz som f.n.finns tillgängligt under 30 MHz.

Ser vi till numerären så borde man i stället överväga att låta testerna försiggå på WARC-banden.
Analogin med cykeltävlingar haltar också, dessa sker sällan och man avlyser inte hela det allmänna vägnätet under dessa.

Slutligen, vad hände med detta:

ONE:
The Amateur is considerate...He never knowingly uses the air in such a way as to lessen the pleasure of others.

...

THREE:
The Amateur is Progressive...He keeps his station abreast of science. It is well built and efficient. His operating practice is above reproach.

FOUR:
The Amateur is Friendly...Slow and patient sending when requested, friendly advice and counsel to the beginner,
kindly assistance, cooperation and consideration for the interests of others; these are the marks of the amateur spirit.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Svara gärna på frågan:

Med vilken rätt ska icke-testkörare avvisas från de traditionella amatörbanden?
Detta är arrogans om något.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja det blir värre o värre för varje år. Nu ska varje land o förening ha sin egen tävling. Löses lätt som en plätt genom att i tävlingsreglerna statuera segment inom vilket de som tävlar ska hålla sig. Jag har mailat tävlingsarrangörer i frågan, men i den mån jag fått svar har det bara varit av typen goddag, yxskaft.
Att hänvisa till WARC-banden funkar inte. Inte ens nu, när det är solfläcksmax är kortvågen oftast inte öppen över 9-10 MHz på kvällen här uppe i norr. Och det är då man har möjlighet att ta sig tid att köra lite radio.

/Roland
 
Segment för contest som man SKA hålla sig inom är något som SSA borde driva i NARU och vidare i IARU. SSA lär ju ha mandat att representera ALLA radioamatörer i Sverige i internationella spörsmål. Så.. någon som frågat SSA vad som sker?
 
Lugn o fin nu!

Om vi läser FUD's "Kör där vettja!" som ett tips i all välmening till oss inte-så-testsugna så blir det mindre bekymmer med magsyran.

Visst är bedrövligt att bli överkörd av adrenalinstinna tävlande som har så bråttom att de inte lyssnar tillräckligt innan de tar över en frekvens. Det sänds ett QRL? och efter en eller två sekunder släpps cqtestramsan på, och det blir ofta ogörligt att komma emellan för att fortsätta en pågående kontakt. Usch för sånt.

För övrigt var sjöbefälsskolefunktionärens påhopp på flottistgnistar grovt generaliserande, och att man med ett guldmärke i bagaget skulle sända så kryckigt att det gick åt styrd sändningsträning måste vara ett undantag. Visst finns det även bland oss de som slarvar, men de flesta får allt till en njutbar cw.

/Janne
 
Jag hackar inte på FUD, även om en hänvisning till WARC-banden inte är ok. Särskilt vintertid är det gemensamma utrymmet begränsat och inkluderar inte WARC-banden som SM0BRF redan uttryckt. Ofta är endast 40m-bandet användbart. En contesthelg är det meningslöst att ens försöka komma ut.

Och QRL? Näää.. Full gas och mobba ut den som kör barfota är vad som gäller. Störst och starkast gäller, eller tävlingsinstinkt och vinnarskalle kallas det visst med modernt språkbruk.

Det jag irriterar mig över är att de rekommendationer i bandplanerna helt upphör att gälla vid contest och det verkar inte tävlingsarrangörerna bry sig om. Visst kan det vara kul med contest men någon j-a ordning får det väl ändå vara?
 
Segment för contest som man SKA hålla sig inom är något som SSA borde driva i NARU och vidare i IARU. SSA lär ju ha mandat att representera ALLA radioamatörer i Sverige i internationella spörsmål. Så.. någon som frågat SSA vad som sker?

Så vitt jag kan förstå har IARU-policy blivit att icke-testkörande radioamatörer helst ska bege sig till WARC-banden under testerna. (Ur IARU R1 HF bandplan)
"Non-contesting radio amateurs are recommended to use the contest-free HF bands (30, 17 and 12m) during the largest international contests. (DV05_C4_Rev_07)"
De som representerar svenska radioamatörer inom IARU är själva test-körare och agerar därför i egen sak.
Det var det som jag avsåg med "ett inflytande som vida överstiger deras numerär".
SSA är lika lite demokratiskt i detta avseende som i andra.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Jag kontrollerade faktiskt först WARC-banden, där var dock inte mycket till aktivitet, inte ens på 30m. Saken var ju den att jag ville använda min hembyggda rör-radio som går på 20/40/80m. Förr när jag hade en FT-7 som fieldayradio kollade jag alltid om det var test innan jag packade "ryggsäcken". I dag när jag har en K2 som har WARC-banden kollar jag ändå om det är test innan jag ger mig ut på /p.

Det får under omständigheterna bli kört på vardagar i stället.
 
Det är nog inte speciellt förvånande att aktiviteten sjunker, fler och fler ger upp amatörradio och att det blir allt svårare att nyrekrytera under sådana förhållanden.

Jag kan bara beklaga att den riktige radioamatören Bjarne SM7FBJ, som tänkte använda ett exklusivt amatörband för att utöva riktig amatörradio med riktig telegrafi och med riktig hembyggd utrustning med riktiga elektronrör förvägrades detta.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det måste gå att komma överens i frågan.

Jag kör inte heller test (med några undantag).

Stora tester som pågår på alla band i 24-48 timmar kväver annan trafik och det är inte önskvärt, samtidigt är ju en del i testandet att strategiskt köra olika band vid olika tidpunkter för att maximera antalet kontakter.

Att dela upp banden och göra contest-segment på SSB/CW delen skulle aldrig fungera på stortesterna, då hela SSB delen är knökfull av contest.

En tanke jag har haft är att man kan styra det till ett fåtal stortester som får tillgång till alla band i 24 timmar eller mer (vilka tester det ska vara får testfolket själva komma överens om, men inte fler än 5)

Dom mindre testerna får tillgång till alla band och i mindre än 24 timmar. (nu snackar jag bara dom traditionella banden, warc-banden ska fortsätta att vara testfria) med undantaget att ett av banden 20/40/80 ska lottas bort varje helg och lämmnas testfritt.
(vem som sköter lottningen låter jag vara osagt, men en oberoende part, gärna live på webben )

Inte mer än en test per trafiksätt och helg, är det SSB test på lördag kan det få vara CW test på söndag, eller digitalt för den delen.

Dessutom ett antal HELT TESTFRIA HELGER PER ÅR, hur många vet inte jag, men av 50 helger på ett år bör ju 5-10 kunna vara testfria, eller hur?

Visst borde det finnas 10-20% av amatörkåren som inte är intresserade av tester?
 
Ja det blir värre o värre för varje år. Nu ska varje land o förening ha sin egen tävling. Löses lätt som en plätt genom att i tävlingsreglerna statuera segment inom vilket de som tävlar ska hålla sig. Jag har mailat tävlingsarrangörer i frågan, men i den mån jag fått svar har det bara varit av typen goddag, yxskaft.

/Roland

Håller med dig Roland. Om man nu ska försöka vara lite konstruktiv så visst vore det en både rimlig och framkomlig väg. Tyvärr är det nog inte helt enkelt att nå den samsyn och disciplin detta skulle kräva worldwide. De enda som skulle kunna göra det, är väl isåfall contest-arrangörerna, samtidigt som alla överträdelser då skulle beivras. Denna frekvens-polisiära kontrollfunktion torde ändå bli övermäktig...

Finns dessutom ingen kompromissvilja, i något av lägren, befäster det ytterligare den situation och utveckling vi ser.

/Lasse
 
Back
Top