Sorgligt en lördag

För den som vill köra Japan på 15 m just nu, sätts operatörsskickligheten på prov. Så pass mycket eko att man hör sig själv när PTT släpper, och tecknen flyter ihop nästan helt och hållet.

Å andra sidan, om man inte gillar andras syn på amatörradio, är detta ett utmärkt tillfälle för den som vill ha QSO med sig själv, varvet runt, så att säga. Då får man åtminstone prata med någon likasinnad.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Noterar för övrigt att alla band, åtminstone från min radiohorisont, varit helt befriade
från contest denna helg på fonidelen. Och det dessutom med bra conds som bonus.

Bevisligen finns det trots allt sådana helger, även om det tydligen är fel ändå för somliga
oavsett vilken del av banden som används och oavsett mode. Tydligen råkar det alltid vara
just precis samma del av bandet eller samma mode som skribenterna själva skulle använda
juuuust denna helg ;)

Och ändå klagar man i andra trådar över att ingen kör CW nuförtiden, med tanke på vad
som skrivits ovan i tråden verkar ju situationen vara en annan.

Helgen har annars varit utomförträfflig med bra konds och kul QSO:n på de flesta band.

Kan berätta att jag kört alla band mellan 20-10m och ENDAST haft / kört qso:n som varat i
20 minuter eller längre. Riktigt roligt !

Längsta strumptugg varade i strax över 1 timme med en mycket trevlig irländare :)

Antar då, att nästa contestfria helg, avseende CW-segmentet, torde kunna bjuda på liknande
trevliga qso:n för er cw-rävar.

Bra konds på högre delen av kortvågen även idag som det verkar. Kör hårt ! :)
 
Last edited:
Jag vevar just nu över CW-delen på 80 m. Två finska trastuggare och en estnisk contestare hörs. I övrigt ingen aktivitet. Det verkar som att jag får leta på högre band om jag ska hitta något att reta mig på. Eller kanske jag ska be den där estländaren att flytta på sig...

73,
Jonas/SM5PHU
 
Det hade nog gått bra att köra något CW-QSO på 10m, ska prova i dag. Konditionerna är fortfarande bra. Jo jag kör också SSB i bland, får kanske bli nåt på foni-delen på 10m. Mats, jag hörde dig häromdagen med ditt RM2D-call körandes SL6CJ, kondsen blev tyvärr sämre på slutet av ert QSO, jag hade annars ropat upp dig.
 
Nu är kl. 1500 och då råder andra förutsättningar. Men sedan kl 1445 har JT5DX (3507) hörts med bra signal, kl 1500 med 579.. Även JA hörs men väldigt långt ner i bruset. Jag tycker det finns alltid stationer om man gräver lite och slipper störningar. Lyssnar österut med en 100m Beverage alt. en halv loop (typ K9AY) som flyttas runt allt efter behov från norr - öster -söder.
 
Back
Top