Stänsgseltråd av Al.

Stängseltråd??
Aluminium??
Vad är det för trams??
Använd en rostfri wire tråd från Bauhause eller Jula, Biltema om du vill ha en hållbar tråd och inte har råd med annat!
Använd tabellen för elektrisk våglängd för vald metall och klipp därefter!

Stängeseltråd är avsedd för högspänning och inte högfrekvens!
Aluminium töjer sig vid belastning och bibehåller ingen specifik längd över tid.
Trams är när man köper allt annat än antenntråd!
Du är ingen Radioamatör va??

Stängseltråd av legerad aluminium töjer sig mycket lite, Annars skulle den inte fungera som stängseltråd. Den väger mycket mindre än koppar och är en utmärkt ledare.

Sedan tror jag inte att HF:en bryr sig särskilt mycket om att den kallas stängseltråd och därför undviker densamma till förmån för kossorna!

Stålwire töjer sig mindre, ja. Men den är ju inte avsedd för HF, så då blir väl HF:en alldeles rådvill...??

Jag har då aldrig sett någon tabell för hastighetsfaktor för olika metaller. Det är nog ingen parameter i sammanhanget. Det som påverkar den elektriska längden är däremot isolering och i viss mån ledarens diameter. Fast diametern, eller strukturen, måste vara rätt grov innan det har någon signifikant inverkan.

För övrigt är det rätt ointressant om hastighetsfaktorn skulle vara 0,93, 0,95 eller 0,97, då jag vill påstå att det är omöjligt att på förhand klippa en antenntråd till EXAKT rätt längd, då denna längd påverkas rätt kraftigt av omgivningen, höjd över marken och jordförhållanden.

/Lasse
 
Snälla SM7FJW, det är OK att diskutera stålwirens för och nackdelar.
Men gör det gärna i en egen tråd, många använder tidigare trådar
som en källa att gå tillbaka till och läsa vad (en del) kloka amatörer
skrivit i ämnet.

För övrigt så skulle du nog tjäna på att inte vara så ironisk/raljerande
då många uppfattar det som trollning d.v.s inlägg med inget annat
syfte än att störa diskussionerna.
 
Stängeseltråd är avsedd för högspänning och inte högfrekvens!
Aluminium töjer sig vid belastning och bibehåller ingen specifik längd över tid.
Trams är när man köper allt annat än antenntråd!
Du är ingen Radioamatör va??

När du rekomenderade CP-antennen, W3DZZ och OFC-dipolen började jag ana ugglor i mossen. Sen vart efter har jag blitt allt mer säker,

Jag har satt dig på min lista för ovänner så jag slipper se dina trollkonster. Att för dig slriva något till eller om mig är med andra ord bortkastad tid.
 
Att det skall vara så svårt för radioamatörer att använda huvudet när dom skall göra en enkel dipolantenn !?

Beräkna antennens längd med hjälp av den formel som du måste ha lärt dig under din utbildning !
Räkna för en 'rymdantenn' d.v.s. utan reduktionsfaktor (0,95 - 0,98 o.s.v.)

Koppla in din brusgenerator, som du har köpt eller byggt själv, med kortaste anslutningskabel till antennen.
D.v.s. en brusgenerator utan impedans-kompenserande komponenter.

Koppla in din mottagare till brusgeneratorn med hjälp av en lämplig koax.

Häng upp antennen där den skall vara ! Mycket viktigt !!

Sök på mottagaren var du har minsta möjliga brus och avläs den digitala displayens frekvens.
Detta är den frekvens som antennen är i resonans med.

Räkna ut hur många % den avlästa frekvensen är från den önskade frekvensen.

Förkorta eller förläng din antenn tråd med samma % tal.

Kontrollmät för att kontrollera att du har gjort rätt.

Genom att placera din antenn där den skall vara, vid mätningen, så kompencerar du för eventuell påverkan av miljön.

Om du skall göra en "multi-antenn" så måste du koppla in lite fler hjärnceller ;-)
 
SM6XYY är avstängd tills vidare.

Ordinarie moderatorer tar tag i detta på måndag igen.

Trevlig helg!

- Jag är tveksam till denna avstängning, mht annan text i mötet som i så fall hade borde stoppats.
Får se ordinarie moderators motivation.

Förresten, vem är HAM.SE? Vilka står bakom, sätter gränser mm?
 
Al-tråd.
Hård eller mjuk tråd?
Ett intressant hållfasthetsproblem förmodar jag.
Beroende på antennstorlek så kan man säkert få ca 1000 svängningar per timme om det blåser lämpligt i relation till tråddiameter, trådlängd, Elasticitetsmodul etc. Totalt blir det miljoner svängningar under en antennlivslängd. Ett utmattningsproblem som går att behärska både med mjuk och hård tråd. Böjpåkänningen på tråden måste hållas nere och är beroende av trådens egenskaper. En mindre tråddiameter behöver inte vara en nackdel eftersom den tar upp mindre böjspänning. Att hantera hård eller mjuk aluminiumtråd i ett praktiskt antennbyggnad är förmodligen att försöka ge tråden frihet att svänga med stora avrundade isolatorer sina infästningar....
Lycka till
73 de sm4anq/Ulf
 
Min tråd är av märkt "400m 2,0mm ALU GUARD", finns ingen information om tillverkningsland el.dyl.

Tråden tål 7 bockningar, löjligt upprepningsbart gjorde 4 ggr med samma resultat.
Är det ett bra eller dålig "böjningstal"?

Jag provade min 1,5mm ALU GUARD och den tålde faktiskt också bara 7st böjningar.

/Micke
 
SM0GLD
Behöver inte vara så dåligt.
Tänk istället att infästningspunkterna skall vara så rörliga som möjligt. Låsningen av tråden skall gömmas så att den inte introducera böjspänningar beroende på att antenntråden svänger i vinden.
Bästa 73 de SM4ANQ/Ulf
 
SM0GLD
Behöver inte vara så dåligt.
Tänk istället att infästningspunkterna skall vara så rörliga som möjligt. Låsningen av tråden skall gömmas så att den inte introducera böjspänningar beroende på att antenntråden svänger i vinden.
Bästa 73 de SM4ANQ/Ulf

Du har nog rätt, jag tror inte att 7 böjningar är någon allvarlig brist.
Tråden är väldigt stum och sträcker sig inget då vikten är så låg.
En mjuk legering skulle nog vara lättare att sträcka till brott.

Jag gjorde ett misstag och försökte lossa tråden och då gick den av.
Nu vet jag hur man ska göra för att undvika böjningar och tråden håller utan problem.
Jag använder dessutom en lång stängselfjäder som tar upp alla ryckningar från svajande träd.

Ska bli intressant att försöka få upp en stor loop, det är mycket tråd kvar på rullen:)


/Micke
 
Jag kommer att hänga en 85-87m horisontell loop i höst. Den blir polygon till formen med 5-6 fästpunkter.

Har haft en sådan loop tidigare gjord av 2,5 mm2 FK och den här gången hade jag tänkt använda Granngårdens alu-tråd, just den som det skrivs om här. Nu tvekar jag pga. risken för brott genom utmattning av alu-tråden. Upphängningen kommer att bli som tidigare med trädtoppar som förankringspunkter och av erfarenhet vet jag att det svingar friskt när det blåser. Jag har tidigare låtit loopen varit "svävande", dvs tråden har kunnat glida genom isolatorerna för att utjämna belastningen över hela loopen när träden rör sig. FK:n har klarat det här men kommer alu-tråden att bli utmattad snabbare?

FK:n har fungerat utmärkt under flera år och nu vill jag gärna ha argument för och emot FK respektive alu-tråd.

Prisskillnad = obetydlig för 100m tråd.
Viktskillnad = spelar ingen större roll i det här fallet.
Skillnad i HF-egenskaper = ingen större betydelse.
Skillnad i hantering = FK:n är betydligt enklare att hänga upp.
Skillnad i draghållfasthet = alu-tråden har högre dragstyrka/tråddiameter.
Skillnad i böjhållfasthet = FK är överlägsen alu-tråden.
Skillnad i synlighet = alu-tråd och grå FK har samma synlighet.

Synpunkter?
 
Nej, det är än så länge inte så stora skillnader mellan FK och stängseltråden.

För min del är det ett experiment för att se hur det fungerar med tråden.
Tiden får utvisa om alu.tråden kommer brista p.g.a böjningar. Det är björkar
som de fem fästpunkterna är uppskjutna i och det rör sig rätt rejält när det
blåser.

Den gamla loopen av 1,5 mm2 FK-kabel hade trots allt suttit uppe sedan
06 och överlevt Per. Får väl köpa in 200 meter FK att ha i bakfickan när
al.tråden gett upp :)
 
KBW, fördelarna med al-tråden är förstås den låga vikten - och ledningsförmågan. Hårddragen al-tråd tål som synes inte så många deformationer över sträckgränsen innan den är utmattad och går av, sju gånger var det väl?
Teoretiskt skulle man kunna få al-tråden att hålla länge som antenntråd om man aldrig böjer den när man hänger upp sin loop uppe i stolparna/träden. Kan man använda raka längder av al-tråden mellan de ställen där tråden ändrar riktning och på dessa ställen (upphängningspunkterna) använda extra flexibla kabelstumpar kan antagligen livslängden på antennen ökas avsevärt.
Det innebär lite extra arbete och justeringar men det kanske är en lönsam arbetsinsats i längden.
De extra flexibla kabelbitarna består då av mångledare - vanligtvis av koppar - med extra stort antal tunna kardelar, när varje tråd är så där tunn kommer väldigt få av trådarna att deformeras över sträckgränsen och kabeln håller då länge.
Gastäta och mekaniskt stabila förbindningar mellan trådarna, oxidskydd och mekaniskt skydd ytterst blir då extra viktiga och -GLD, Mickes metod är mycket bra.
 
SM2DNR DE SM3ZBB,

jag tror inte din lösning är bra för en loop som är tänkt att hänga högt i träd eftersom man då måste fixera antenntråden vid varje isolator. Det blir fler brytpunkterna och antennens livslängd minskar därmed. Om man hänger en loop i trädkronor så minskar man påkänningen på tråden genom att den får vara flytande genom isolatorerna.
 
Som skrivits tidigare i tråden, det finns betydligt böjtåligare kvaliteter av stängseltråd. Den som suttit i min Quad i 11 år utan brott, tål 28 böjningar, 90 grader, innan den brister. Ska försöka ta reda på vad den hette, då jag överlät en spole med några meter kvar på till en annan amatör. Han har den förhoppningsvis kvar...

/Lasse
 
SM3ZBB, låter du den böjda tråden löpa av och an genom en isolator så flyttar du böjen fram och tillbaka längs tråden och får då verkligen en upprepad böjning av tråden. Fixering av upphängningningarna och en flexibel böj på dessa ställen hjälper upp livslängden på antennen väsentligt. Men som sagt, det är lite merarbete med detta.
 
Nej du tänker fel här. Hänger man en tråd som en loop i ett flertal fästpunkter i trädkronor så får man ett oregelbundet slitande och dragande åt alla håll. Man kan tro att när det blåser så rör sig trädkronorna regelbundet i takt med vinden, så är det inte. Istället blir det virvlar mellan träden så de kan böja sig åt olika håll lite hur som helst och varje träd för sig.

Om vi tänker oss att hänga 85m tråd i 6 upphängningspunkter blir varje ben ca 14m. Man kan välja mellan att fixera tråden som du tänker eller ha den flytande på mitt vis.

Med din metod finns 14 m tråd mellan två träd som kan svinga åt var sitt håll, då blir det hög belastning på den sträckan av tråd.

Hänger du tråden flytande så utjämnas belastningen över 85 m tråd. När det blåser så spänns tråden åt vissa håll men slackar åt andra, dessutom minskar ryckandet i tråden eftersom den glider genom isolatorerna och ger efter.

En tråd av FK klarar detta galant, men gör alu-tråden det?
 
Back
Top