Switchad nätdel

Helt omöjligt att köra radio från balkongen här i Bugibba på Malta. Störningsnivåer på mer än S-9. Inte lönt att ropa CQ, antennen fick lutas ut över balkongräcket. Ska det bli amatörradio på fler semestrar får det bli på 2m FM.
 
Tråkigt men inte oväntat. Du får satsa på 100% batteridrift till nästa semester så som jag gjort i portabelstationen. Då finns inga begränsningar och friheten att inte behöva 230 VAC ett klart plus.
 
Helt sant Bengt! ........:oops: Men nu har vi sett Mdina och resten blir utan att ens testa radion.
Med så mycket elektroniskt runt omkring kan det bara inte bli annat resultat. Att jag fick med mig radion utan gnäll är ett steg framåt....:D
 
Last edited:
OK Bjarne, Jag har upplevt samma besvikelser som du när jag hade med min IC706MKIIG till div semesterorter på CT3, CU2, EA8 och andra ställen där vi bott på hotell eller inneboende hos vänner med hög lokal störnivå. Portabelmasten lutades ut över balkongräcket, radion slogs på och S-metern visar S5-S9. Luften gick ur.... Fem minuter senare är skiten nedpackad igen. Helt meningslöst att ropa CQ när man på förhand vet att massor svarar men inte kan läsas. I några fall har något band varit mindre drabbat och efter mycket trixande med antenner så har det gått att köra si så där. Men bara halvkul...

I Karibien på VP5 dec 2014 hade jag med mig min portabelstation och Ronnie DKF sin nätanslutna apparat. Vi upprättade antennerna på två olika balkonger. Störningsnivån ungefär S5. Jag körde en hel drös USA-stationer som peakade över S9 under en kort stund men sen övergick jag till portabelkörning bl a från stranden nedanför hotellet där störnivån var noll. Ronnie hade inte den möjligheten med sin nätanslutna apparat. Det som räddade situationen för oss på VP5 var att vi fick låna en lokal amatörs gästhus hela veckan och där gick det fint som snus att köra ifrån. Inga störningar alls och det fanns även Yagis att använda om vi ville. Från balkongen hade det blivit en flopp-expedition.

Veckan som gick har tillbringats med husbil i Dalarna och jag tog med mig min portabelstation. Div olika platser i naturen och på en ställplats längs vägen. Då jag inte hunnit med att installera fast antenn på husbilen än nöjde jag mig med att ställa portabelstationen med antennen på marken några meter utanför dörren och köra remote med det trådlösa tangentbordet och FM-audiolänken för ljudet. Det blev kört ett hundratal kontakter på de högre banden 18, 21, 24 och 28 MHz. På de banden klarar KX3:ans inbyggda tuner att stämma av min förlängda Ra200-antenn som är 5 m lång helt utan radialer, alltså som en ändmatad tråd där radiolådan som står på marken förmodligen ger tillräckligt hög kapacitans mot marken för att tunern skall klara jobbet. Särskilt bra fungerar antennen på 21, 24 och 28 MHz där den ju är betydligt längre än en kvarts våglängd. Om jag lagt ut några trådstumpar på marken så tillkommer 14 MHz. Notera att sprötantennen monteras direkt på radiolådan som står på marken och det behövs varken mast, stag eller någon lång matarkabel till radion. Oerhört snabbt och enkelt att upprätta station. Märkligt nog stör inte husbilens batteriladdare och solcellsregulator! Knäpptyst på alla frekvenser även vid nätanslutning 230 VAC. Tur var väl det! Det står att laddaren innehåller tyristorer och den där solcellsregulatorn verkar vara av PWM-typ.

Jag skriver detta mest för att ännu en gång belysa fördelarna med batteridrift och lätt bärbar utrustning som trots sin enkelhet presterar fantastiskt bra på telegrafi med QRP 10 W. Efter senaste årets erfarfenheter c:a 8000 QRP QSO jag skaffat mig med portabelstationen på VP5, J6, SV5 och nu i SM4 så kan jag inte se några fördelar alls med att släpa med mig min IC706:a, nätaggregat och mer komplicerade antenner till ett tänkt hotellrum på Kreta eller vad det nu kan bli frågan om nästa gång. Helt uteslutet. Dock funderar jag på att installera 706:an i husbilen tillsammans med en c:a 5 m lång fällbar whipantenn ansluten till AH4 antenntuner som kan få plats på insidan i ett ovanskåp. Det hade blivit en smäcker lösning.
 
Intressant att höra Bengt. Det var för varmt - 34 grader C - att åka in till Valletta i dag, i morgon ska det vara lite svalare - 26 C. Jag ska testa att koppla upp grejorna högst upp på taket av hotellet i morgon där det finns en pool och stolar avsides med fasta 230VAC uttag och fritt utrymme omkring. Får bli senare på dagen då poolen är stängd - efter 1800. Det finns dock ingen skugga så det får bli i solen, på kvällen är det dock lite svalare. Det är ju test i helgen så i morgon blir det att prova igen. Återkommer med info om hur det går.

Eftersom radio inte är det primära och tiden för förberedelser - vilket du klart och tydligt har visat är A & O - inte har funnits som det borde så får det ju bli som det blir. Antennen är två rör på 45cm med en spole ovanpå med uttag och ett teleskopspröt på 1,5m monterat på ett kamerastativ. Två radialer på 5m som kan kortas av för 21MHz och uppåt. Väldigt intressant att ta del av andras/dina erfarenheter på denna typ av upptåg.
 
Last edited:
Ta god tid på er i Valetta old town och undvik turistfällorna! Det finns många fina gränder bortom huvudstråken. Och åker ni med hästskjutsarna så tänk på att komma överens om priset före påstigning. De är ungefär lika hederliga som Taxi på Arlanda. Ett pris på skylten, ett annat när resan påbörjas och ett tredje vid ankomst. När jag var där så noterade jag hur flera blåögda turister blev skinnade. Men rundturerna är trevlig avkoppling och kan rekommenderas.
 
Väldigt intressant att ta del av andras/dina erfarenheter på denna typ av upptåg.
I höstas var jag i Puerto de la Cruz på Teneriffa och var QRV med min FT-817. Jag hade ett 5 meter fiskespö med tråd, 5 meter motvikt och en kraftig batteriklämma, typ jättekrokodil, för att kunna ansluta till balkongräcket. Antennen matades med 5 meter RG-58 med en ferrittoroid. Fiskespöt spändes fast i räcket med spännband så det nästan var horisontellt, nästan 5 meter rätt ut. Antennen var 30 meter över marken och med fri sikt över Atlanten. Det gick fantastiskt bra på 30 till 15 meter. Visst fanns det störningar, bla från hissarna, men inte över S3 i 250 Hz-läget. Körde flera QRP-stationer i USA.

/Roland
 
Det blev ett par QSO:n från taket med en nyfiken turist som undrade vad jag gjorde. Italien, Schweiz och Ryssland hamnade i loggen innan jag var tvungen att packa ihop då det bli kolsvart snabbt. Det var även på taket kraftiga störningar från omgivningen men ändå lite bättre än på balkongen.

Det får bli Valletta i dag. Det blev Victoria/Gozo i går och en rundvandring i gamla staden och citadellet med sina fängelsehålor innan hemfärd på en överfull buss från Cerkewwa på norra Malta efter resan med färjan från Gozo.

Får se om det blir fler försök på taket på annat band än 20m. Behöver prova fram hur antennen ska ställas in för 21MHz.
 
Tisdag 16 juni. Blev bara 3 QSO på 20m, bla 4x5.......fast 9H är ovanligt så blev det inga långa QSO:n. Kan inte ladda upp bilden min setup då bildfilen är för stor. Kan inte ändra på storleken med min Chromebook så jag har lagt upp en bild här.

Blir en tur till gamla tempel i morgon, blev tempel i dag (17/6) också. Hagar Qim har tempel som är äldre än pyramiderna i Giza.
 
En liten tröst är att det var +12 grader i SM6 och att det ösregnade hela dagen...
 
13 grader här i Skåne, regn och allmänt ruggigt. Blåsigt. Ser inte ut att bli bättre i morgon. Kanske får vi en timmas sol på midsommaraftons kväll. Blir till att hålla sig inomhus med sillen och nypotatisen vilket inte hänt på många år. Dock plockades de fyra första jordgubbarna igår och möjligen kan det bli en hel handfull till midsommar. Ur led är tiden.
 
Vi höll på att blåsa bort i dag, kraftiga vindar på hela ön. Inget radiokörande i dag. Vi slipper den svenska midsommaren i år också :D

Vi fick en busstur med en galen busschaufför som inte visste var bromsen satt, men bussarna här funkar bra och billigt är det. 15SEK och du kan åka runt på hela ön på en och samma dag.
 
Översta delen av antennen är ett teleskop spröt på 1,5m sedan kommer spolen med sina uttag och sedan två rör-sektioner (halva delen av en gardinstång från Biltema som har en diameter på 22mm och passar i kamerastativet) 45cm vardera. Det hela hålls på plats med hjälp av ett kamerastativ. Som jordradialerna är 2 till antalet. 5m långa och med en banankoppling 2m från ytteränden så att jag koppla om till 2 x 3m för de kortare våglängderna (21-28MHz).

I dag avverkades st John's Co Cathedral i Valletta och de små gränderna som stupar på ett sätt som påminner om San Francisco, hård blåst på 12m/s gör att jag nog avstår från radioaktiviteterna på taket i dag.

Bussarna är billiga och fungerar bra med sina anknytningar om man inte får en chaufför som kör som en tjuv vilket vi råkade ut för i går. Hästdroskorna har vi undvikit till fördel för apostlahästarna och de skuggor som fanns tillgängliga.
 
Last edited:
Igår fredag blev det den sista sessionen på taket. På flygplatsen nu och väntar på att åka hem till ett grått skåne.
 
Back
Top