Telegrafi - hopplöst ålderdomligt eller "the noble art of communication"

Från:
Recognition of telegraphy in hearing-impaired t... [Scand Audiol. 1995] - PubMed - NCBI

som jag hittade i högermenyn då jag följde SA0AIB's länk här ovan.

Det här är intressant

"When the telegraphy signs were presented 180 degrees out of phase between the two ears, all subjects improved in recognition compared to when the telegraphy signs were presented in phase."

Dax fixa omkoppling fas/motfas i lurarna. Motfas är ju obra då man använder lurarna till musiklyssna.

/Janne
 
Last edited:
Intressant läsning.

Själv såg jag till att lära mig telegrafi innan studiematerial för cert införskaffades. Har ännu inte ett enda SSB QSO i loggen...


73 de Alex
 
Kul Alex med CW-intresset!

Hoppas vi kan träffas på banden framöver. Kommer exempelvis köra mycket i helgen, så hojta till om Du hör mig på CW-delen.

73 de RM2D (SM6LRR), Mats
 
En parentes utan att mena eller tycka något; när jag gjorde CW-provet 99 eller 00 var takten sänkt till 25 tecken per minut för att få Klass 1 certifikatet. Men det vet säkert alla. Det jag minns är att det kändes som att man fick "ligga i lite" för att komma ut på kortvågen. Dock så blev det inte många CW-qso:n. Kan känna idag att det är enormt synd, skulle hemskt göra vilja kunna CW. Idag kan jag slå min signal, typ. :p

Hur är det exempelvis med Italien, har dom också helt slopat CW-kravet? Borttaget helt i hela EU kanske?

SM5XGQ
 
I det stora landet i Öster... är telegrafin borttagen för de lägre klasserna... men för högsta kategorin är kravet kvar.

Det märks på färdigheterna generellt skulle jag våga påstå.

73 de RM2D, Mats
 
Tycka vad man vill om kraven men visst är telegrafi en "art"
Kolla in länken, den är vacker och låter säkert underbart vackert när den får komma ut i radioetern.
Jag skall be tomten snällt. Kanske jag får en då?
Blade
 
vad är problemet
kör cw manuelt eller digitalt med speed 250
själv kör jag digi modes
och fhone
var inte så negativ till andra modes
have fun
 
Ja -CIQ men tyvärr åkte min nyckel i soptunnan för några år sedan.
Nu kör jag med en Begali Spark som jag gillar men kan inte motstå frestelsen till ytterligare en Begali.
Snälla, snälla tomten.
 
Javisst är det dyra grejor men man köper bara en manipulator eller handpump så håller dessa livet ut. Klart man kan ha flera typer men jag menar att det är livslång kvalité. Hade funderingar på en manipulator men efter att ha lånat en fattade jag att det är inget för mig, däremot fick jag till det riktigt bra med en mekanisk bugg på första försöket. Vaffö de då? Inte fanken vet jag. Det måste vara något tekniskt kanske?

Nu skall XYL och jag ut och handla julmat.
 
Back
Top