Telegrafi - hopplöst ålderdomligt eller "the noble art of communication"

Jodå, provat flera gånger. Svårt men möjligt. :)

Nå, finns det överhuvudtaget några nackdelar med att lära sig telegrafi och använda detta trafiksätt?
 
Det är väl bäst att hälla lite mer bensin på brasan...
När signalerna blir för svaga för kommunikation via tal så kan man gå över till telegrafi och få fullgod läsbarhet.
Digital trafik är naturligtvis överlägsen tal när det gäller svaga signaler, och telegrafi är ju det enda digitala trafiksättet där man verkligen kan höra vad motstationen sänder.
Jag har väldigt svårt att se tjusningen i att låta en dator avkoda och bekräfta att man kört en station via svaga signaler (t.ex. EME). Nej, jag vill verkligen höra signalerna som motstationen sänder ut. Då är telegrafi ofta enda alternativet.
Vid mottagning med dator så krävs det ju ibland att endast en del av motstationens signal detekteras för att anropssignalen skall kunna letas upp i ett register, med tillräckligt hög sannolikhet. Då har man kommit ganska långt från amatörradio.

Jag höjer inte telegrafin till skyarna och gräver ner alla mikrofoner på sex fots djup, utan ser den snarare som en naturlig och mycket praktisk del i utövandet av hobbyn.
 
Jag byggde en gång en QLF-nyckel. Inte det enklaste att få till en användbar nyckel med 60cm lång arm. Men den fungerar och ganska många har lyckats köra 40-takt och högre med den. Jag tror att rekordet ligger uppåt 90-takt.
 
>>>>Nej, jag vill verkligen höra signalerna som motstationen sänder ut.

Morsetelegrafin är nog den enda digitala moden som har dialekter i form av olika handsving, rytmer, chirp och andra små skravanker precis som våra röster skiljer sig åt mörka, ljusa, lena, klena, skorrande och stapplande. Särskilt med handnyckel, mekanisk bugg och sidesviper. En hel värld av dialekter och ljuv musik.

Jämför man mot PSK31 och liknande där protokollen är strikta och varje avvikelse från standard ger avbrott i kommunikationen så står sig morsetelegrafin väl. Det är svårt att se några nackdelar mer än att det så klart kan vara tråkigt för dom som inte är intresserade men det är en annan sak. Det kan ju vilket som helst språk också vara om man inte ser fördelarna eller vill lära sig det.
 
Ja, nog är morsetelegrafin nobel alltid!

Det som jag själv gillar med just denna form av kommunikation är att den, för mig, har ett egenvärde och att innehållet i ett QSO faktiskt inte har riktigt lika stor betydelse som med andra trafiksätt, då det är själva hantverket i sig som ger mig glädje! Även att kunna en skriv- och läsmetod som de flesta andra inte kan, ger en tillfredsställelse. I det perspektivet har det ingen som helst betydelse om metoden kommersiellt har fallit för åldersstrecket.

När telegrafikravet för certifikat slopades, grävde det ett djupt hål i mig och min känsla för hobbyn. I ren protest lämnade jag då SSA för några år, en markering från min sida. Protesten var mot att SSA då så proaktivt verkade för att kravet skulle slopas. För mig kändes det, och känns fortfarande, som att man med detta höll på att gröpa ur själva kärnan i hobbyn.

Det är helt ärligt min känsla och upplevelse. Sen må någon tycka att jag är fnoskigt otidsenlig och att jag koketterar över att tillhöra dem som behärskar telegrafi, men det, det skiter jag faktiskt i! :D

/Lasse
 
Hej,

PSK kan vara lite speciellt och med unika inslag ibland också.

För nåt år sedan hade jag ett QSO på PSK31 med en irländsk station som hade missat att koppla ur sin mikrofon till riggen när han sände vilket ledde till att han även återutsände irländsk skvalmusik samt konversationen med sin XYL.. :D

Kanske inte samma sak som det unika med telegrafin men ändå unikt på sitt sätt.. ;)

Mvh

//Anders
 
Att föra kulturarvet vidare ser jag som en av de största drivkrafterna.

Tyvärr har kunskap för vissa blivit ett hot och en börda, i stället för att ses som en tillgång i en allt mer strömlinjeformad värld där alla rättigheter ska vara tillhanda omedelbart och utan väntetid.

Att telegrafin försvann som ett krav för alla licenser såg jag och ser jag inte med blida ögon på. I de länder där kravet fortfarande finns, åtminstone för högsta licensklassen, får vi nog erkänna att tradtionen förs vidare på ett bättre sätt...

SSA borde i stället för att sticka ner huvudet i sanden och enbart fiska efter mer medlemmar, inse att telegrafin är en viktig sammanhållande del oss amatörer emellan.

Att prata foni via kortvågen är trots allt väldigt snarlikt att lyfta sin mobiltelefon eller trycka på Skypeknappen på datorn. Inte speciellt upphetsande, men effektivt - i alla fall då bredbandet funkar eller frekvensen är ren...

Sedan är jag den förste att erkänna att det inte är "finare" att kommunicera via korta och långa... utan enbart mer traditionellt ;)

73 de RM2D, Mats
 
Last edited:
När jag skrivit och postat mitt senaste inlägg i denna tråd tänkte jag att

-nä du Lasse, nu har du nog släppt fekalier i det blå skåpet!

Detta då jag för min inre syn såg giftiga kommentarer från hela den församlade anti-CW och offer-klubben...


Det glädjer mig mycket att jag verkade ha fel!!

Glad Påsk till Er alla!

/Lasse
 
Lasse BDZ, du har en bra inställning: det är nobelt att kunna telegrafi, men det gör inte människan noblare. Jag har då och då mötts av inställningen att en radioamatör som inte kan telegrafi räknas inte. Detta kan vara en anledning till anti-CW-klubben. Ingen av debattörerna här har bemött mig så, snarare tvärtom, flera ska tackas för sin uppmuntran.

Är verkligen människosänd telegrafi digital? Den är amplituddiskret men tidskontinuerlig. Annars hade väl inte dialekterna funnits, Bengt EQL? Jag brukar visa på JOTA hur tydligare telegrafin är jämfört med fonin.
 
Men Morsealfabetet är ju ett praktexempel på huffman kodning!
Det går m.a.o alldeles utmärkt att se morsealfabetet som digitalt.

Bara för att överföringen är dubiös behöver inte det överförda
vara det - PSK31, ADSL med flera överföringar räknas ju som
digitala trots det analoga inslaget vid överföringen.
 
Last edited:
Det har du naturligtvis helt rätt i AIB, och är ju, som du skriver, inget som jag för fram heller. Tråkigt att du bemötts på det sättet. Jag skulle säga att det handlar inte så mycket om själva kunskapen utan att det som gör intryck på mig är viljan att lära. Och då gäller det inte bara telegrafi utan mer generellt!

Sen, din mer tekniskt filosofiska undran om telegrafi kan betraktas som digital kommunikation, ja...jo...nog är det väl ändå riktigt att säga så, då informationsbitarna i telegrafi utgörs av två lägen. Ton eller inte ton. 1 eller 0. Det som möjligen komplicerar analogin är då att "ton-bitarna", 1: orna kan ha olika längd.

Beträffande dialekter så vet jag inte... jag är nog av åsikten att det inte är dialekter utan skavanker, när vi pratar om morsetelegrafi. Dialekter berikar ju faktiskt språket, medan skavanker distorderar det....!

/Lasse
 
Last edited:
En anekdot ur verkliga livet:

En kväll på den lokala klubben NSRA (70-talet) satt undertecknad och knackade CW på den ålderdomliga Heatkit utrustningen som bestod av separat sändare och mottagare - eftersom ingen annan kunde/ville använda den - då en sovjetisk station svarade med så dålig telegrafi att jag replikerade med QLF?

Han begrep naturligtvis inte vad jag frågade om, jag ställde ner telegrafnyckeln på golvet, tog av mig skon och nycklade vidare med vänster fot. Reaktionen mot min morsetelegrafering i staccato uteblev, däremot blev det allmänt jubel bland de andra närvarande medlemmarna.

Jag använder alltid Q-förkortningen QSD när motstationen inte kan behärska signaleringen genom att tex sända en kort extra i diverse tecken vilket tycks verka vara det vanligaste förekommande felet.
 
Last edited:
Är verkligen människosänd telegrafi digital? Den är amplituddiskret men tidskontinuerlig. Annars hade väl inte dialekterna funnits, Bengt EQL? Jag brukar visa på JOTA hur tydligare telegrafin är jämfört med fonin.

Tittar vi i Radioreglementet så finner vi att den form av Morsetelegrafi som används inom amatörradiotjänsten
får emissionsbeteckningen A1A i Appendix 1. RR Page

Där betyder "A1A"

1.2.1 Double-sideband A
2.2 A single channel containing quantized or digital information without the use of a modulating sub-carrier 1
3.2 Telegraphy - for aural reception A

Definitionen av telegrafi för hörselmottagning är oberoende av hur den genereras, både maskinsänd och "handpumpad" telegrafi betraktas som digitala emissioner med beteckningen A1A.

Att sedan Morsetelegrafi definierar amatörradion, upprätthåller rågången mot privatradion samt skapar bättre radioamatörer får vi "på köpet".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Bengt KBW, jo Morsealfabetet är ett bra exempel på ternär (tre varianter: sluta, kort eller lång) Huffmankod. Den nivån brukar jag kalla källkodning. Man går från alfabetet till någon form av symboler. ASCII och Baudot har fast teckenlängd. Nästa steg, när teckendelarna genereras, skulle jag inte se helt digitalt, bara i amplitud, inte i tid då det finns en fluktuation, precis vad du är inne på, Lasse BDZ. En bra jämförelse med dialekter, här är det ju mera av brytningar. En dialekt är så att säga rätt inom sitt område, medan en brytning är en avvikelse från alla lokala normer.

Jag har inte upplevt den där nedsättande attityden så ofta. Jag håller helt med dig, Lasse, att viljan och strävan att lära sig är den viktiga.

Bjarne FBJ, jag får väl servera dig en egen anekdot. Jag aktiverade ett naturreservat inom SMFF och kände att min bästa position var liggande på magen. Då behövde jag inte sitta med böjd rygg. Jag la mig ner på ett bra ställe och fann att vänsterarmen kom lagom fram till nyckeln. Jag är högerhänt men tänkte inte på det utan nycklade och det kändes bra. När jag träffade en bekant några dagar senare, undrade han om jag hade kört med manipulator, då han tyckte att det lät så bra.

Karl-Arne, jo det gäller göra klar vilka definitioner man använder sig av. I ITU-RR ses då digital som kvantiserad information, alltså att det finns bara ett visst antal symboler. Då går blir pianomusik digital, då det finns bara ett antal strängar att slå an. Om vi tar det vanliga begreppet digitala moder, så tolkar jag det som att man har en dator i varje ända, alltså ingen hörselmottagning och då går inte A1A in där.
 
Personligen föredrar jag ITU:s definitioner av viktiga termer framför de "hemgjorda" som amatörradion är så full av.
ITU-definitionerna är entydiga, är framtagna av "proffs" och har fördelen att vara accepterade över hela världen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Nästa steg, när teckendelarna genereras, skulle jag inte se helt digitalt, bara i amplitud, inte i tid då det finns en fluktuation, precis vad du är inne på, Lasse BDZ.

Men om vi tänker oss en digital representation av morsekoden för bokstaven A, så skulle den ju kunna bli: 10111, bokstaven B: 111010101 etc !

Det är ju för övrigt ett vanligt sätt att digitalt koda en auto-identifier för CW i t ex repeaterlogik!

Så...?

/Lasse
 
Back
Top