Vafför kör ni inte på 1810 - 2000 kHz?

SM4FPD

Well-Known Member
Under rubriken myndighetskontakter finner vi att PTS kanske släpper så att vi får hela bandet 1810 - 2000 kHz.
Ett stort band där vi får köra radio.
Idag gäller 1910 - 1845 kHz med 1000 W och 1930 - 2000 kHz 10 W.
Även det stora tysta frekvensband, åtminstone övre delen.
Min fråga är varför man inte utnyttjar dessa fina band?
En veckas lyssnande på 1830 - 2000 kHz kan ge 10 SM call, inte mer.
Här finns plats för tusentals QSO.
1930 - 2000 kHz är 70 kHz och man kan köra SSB med 3 -5 kHz avstånd dvs minst 14 "kanaler". snart har vi kanske 1850 - 2000 kHz med 10 W, dvs 150 kHz!!!"

Nu är det ju så att med för liten antenn går det dåligt, med 2 x 40 meter går det bra.
Med mindre antenn med förlängningspolar går det bra.
Så 2 x15 till 20 meter med spolar kan gå utmärkt.
Bandet är tyst och lugnt, liksom det kommande 1850 - 1930 kHz, där 10 W kommer att gälla.

Det borde gå utmärkt att köra SMFF, eller söndadgs QSO hela kvällarna.
Antennexperiment, med förlängninspolar är trevliga. att utveckla sig på vågutbredningens egenskaper och mystik i dessa band är en utmaning.

Att skapa en störningsfri närmiljö är förstås en svår utmaning för många.
Med en förkortad symmetrisk dipol på skaplig höjd, minimal matarledningstrålning, (Balun och CM drossel) kan man komma undan lokala störningar. det finns jobb att utveckla bra baluner och CM drosslar för dessa låga frekvenser.

Med störningar är RTTY utmärkt, och med smal bandbredd minskar störnigarnas vekan, det finns smala trafiksätt som PSK-31, Morse, AMTOR, inom begreppet RTTY, som går igenom brus.

Jag har till och med hört mobila HF statuioner som kör i detta band. Bilantennen blir stor och en utmaning i sig att bygga.

På något vis verkar amatörradio vara 80 meter..... dvs bandet 3500 - 3800 kHz. Och det är "farligt" att prova på något annat.

Experimentera mera!

Jag har byggt, och lindat, men ej ännu provat och trimmat en 2 x 16 meter lång dipol med spolar av DL-1000 tråd för 1950 kHz. Nån som vill se beskrivningen? och bygga själv?

Eller är intresset noll för de här låga banden?
Och det klagas på bara 10 W, men ingen kör ändå?


Observera att frågan till forumet är: vaför kör ni INTE på 1810 - 2000 kHz?

de
SM4FPD
 
Last edited:
Jag försöker så gott jag kan på 160m trots QRM mellan S8 och S9+20.
Hör mest TV-apparater, switchade nätdelar, hissmotorer och annat skräp.:mad:

Kanske finns det flera radioamatörer med samma störproblem:rolleyes:

/Micke
 
Vi är några som försöker köra lite AM med Ra200, AN/GRC-9 och liknande riggar på 1995 kHz, den vanligaste anledningen jag hör varför man inte kan köra är att man saknar antenn och att man inte kan sätta upp en så lång halvvågsdipol. Men det är lite tråkigt att det verkar vara så få som kan stämma av en obestämt lång tråd eller dipol. Störningarna på detta band blev jag av med genom effektiv jordning av alla skärmar som lämnade radiorummet.

Kolla gärna markvågens utbredning om ni provar att köra lite på 160mb.
 
Där nämnde du någiot intressant SM7MCD, man har ingen antenn.
Jag hör ofta hur folk inte kan göra saker för att de saknar saker.
Exvis:
Jag kan inte laga min radio för jag har inga instrument.
Jag kan inte bygga någon antenn för jag har ingen tråd.
Jag kan inte sätta upp nån antenn för jag har inte tid

Ja så kan det låta.
Och det mesta beror ju på brist av lust.

Antenntråd går ju inte att skaffa, och en voltmeter går ju inte att köpa. Tid kan man inte köpa det är sant, en man får ju skippa att sitta vid TV:en då flera timmar per kväll.

Det var länge sedan jag hörde något på 1995 kHz, men jag skall ropa med SET 19 och AM så får vi se om nån är på.

Störningar är förståss ett stort problem, men det finns ju exempel på hur man löst detta problem.

Och en antenn med spolar blir ju ändå måttligt lång.

Visst är det synd att så stora frekvensband står tysta.

de
FPD
 
Bygg en förkortad dipol, 2 x 16 meter lång av DL-1000 tråd för 1950 kHz

Denna antenn byggd men ej testad och trimmad än.
Många har en rulle DL-1000 liggande, dvs försvarets telefonkabel för fältbruk. Den består av två trådar som är tvinnade. Man kan tvinna isär dem med en borrmaskin och får då två längder tunn, lätt och stark tråd att bygga antenner av. Trådarna kan vara kladdiga av något som liknar tjära, man tvättar dem med en trasa indränkt i lacknafta.
En vanlig dipol-antenn för 1950 kHz kHz blir lång, c:a 2 x 37 meter. På den lilla villatomten kan det bli lite trångt, och för portabelbruk eller att ha med i bilen, husbilen etc är det praktiskt med en förkortad och mycket lätt antenn. Med två förlängningspolar på antennbenen fixar man önskad längd. Längden i detta fall blir c:a 2 x 16 meter. Dvs mindre än en halv vanlig dipol för 1950 kHz. Spolarna kan man linda på olika vis, men vi kör med 100 µH (mikroHenry). Placeringen utmed antennbenen betyder mycket för antennens längd. I detta fall skall spolarna sitta 7,5 meter från balunen, och det blir c:a 8,5 meter utanför spolarna till ändisolatorerna. Genom att linda spolarna med samma tråd som antennen, dvs med DL-1000 tråden, (enkeltråd) får man en lätt och robust antenn utan skarvar och kopplingar. Nackdelen är att man får trä tråden vid spolarna genom små hål för avlastning.

100 µH spole på 32 mm VP rör, lindas med 190 varv, tätlindat, och spolen blir då 380 mm lång, såga till minst 420 mm långa rör och gör två spolar. Placera spolen så att det blir drygt 7,5 meter på ena sidan och minst 9 meter på andra sidan av spolen. Det går åt 20 meter tråd i spolen. Dvs du behöver två stycken 7,5 + 8,5 + 20 = 36 meter långa trådar, (ta gärna till lite längre, minst en eller två meter extra på den yttre tråden, för trimningen). Spolen kan fixeras med buntband och eltejp. Avrunda hålen, försänk, där du trär igenom DL-1000 tråden så den inte knäcks för hårt.
(Formen på denna spole är inte optimal, den är för lång för sin diameter. Men nu är avsikten att använda 32 mm VP röret och DL-1000 tråden som materialval, och detta har fått styra dimensioneringen. En bättre spole har halva diametern av längden, men blir klumpig).

Spoldata
Induktans: 100 µH
DL-1000 Trådens innediameter: 0,9 mm
DL-1000 Trådens ytterdiamter: 1,95 mm
Spolstomme: 32 mm VP rör
Varv: 190
Trådlängd i spolen: 20 m
Spolens längd: 380 mm (plus fästen)
Egenresonans: 12 MHz
Q-värde: 200

Tar du annan tråd och andra rör har du mycket jobb framför dig.
Se till att balunen verkligen går på så låg frekvens.

Att göra egna spolar på önskat sätt, beräknade med ditt materialval med 100 µH låter sig förståss göras.
spolar kan beräknas med solenoid.exe som kan laddas hem gratis här: Download from here.



de
FPD
 
FPD de APQ.
Jag är QRV på 1990 + - QRM ikväll (tisdag) efter TV-programmet "veckans brott".

73
Bengt SM6APQ
 
APQ & GLD
Har tyvärr inte möjlighet att köra 160m.
Men jag tror mig veta vad "drivningen" på GLD's IC745 beror på.
Jag har haft en sådan och märkte samma fenomen när jag körde PSK på de högre banden.
När fläkten startar, så blåser den rakt på en kristall. Jag trädde lite styrol (isoleringsmaterial) över den och det avhjälpte fq-driften !
Lycka till ! / Sparky
 
jag kan tyvärr inte stämma av min antenn ( superloop 80)på denna delen av 160m , men ska försöka få till någon annan antenn till i morgon kväll !
 
de APQ
Kul att få använda 1990! Jag försöker vara QRV i morgon kl 2200

73
God natt
Bengt SM6APQ
 
SM4FPD

Frågan är: vad vinner jag på att sätta spolar på en för kort antenn, jmf med att köra den via en riktig tuner med den längd den har ?
Naturligtvis är det bekvämare att få de 50 ohm i matningspunkten som direkt kan anslutas till en koax (via strömbalun) och slippa trixa med en avstämningsenhet via öppen stege (eller twin-koax).
M E N, blir verkningsgraden på antennen bättre ? Dessutom låser du den till ett (1) band. Övriga band kräver ändå en avstämningsenhet, om du vill använda den på fler band än det som spolarna är lindade för.
Själv kör jag med en 2 x 30 m inv v, matad med twin-koax, avstämbar på samtliga band 10 - 160 m m h a en MFJ-974H. Visserligen j-t smalbandig på 160 m, men tunern är ju just en tuner, så vaddå ??
Anledningen till 2 x 30 m är att jag på en loppis ramlade över en 60 m lång fosforbronzlina. Bara som ett ex på hur bra den går, är att jag ikväll hade qso med 4W0VB på 40 m. 100W från en IC-7200. Så, alltså, skit i spolar och skaffa en rejäl antennavstämningsenhet ! Och symmetrimata !

PS: lyssnade ikväll på SM6APQ & SM0GLD. Tyvärr var min mik undanstoppad och hann inte rota fram den innan de la av. (Kör uteslutande CW i vanliga fall). Därav min kommentar här ovan, att jag inte kunde köra 160 (jag skulle ha sagt "köra foni... ").
APQ: du var 59+ och GLD 33 med QSB till 54 (glömde även det !)
 
Last edited:
APQ & GLD
Har tyvärr inte möjlighet att köra 160m.
Men jag tror mig veta vad "drivningen" på GLD's IC745 beror på.
Jag har haft en sådan och märkte samma fenomen när jag körde PSK på de högre banden.
När fläkten startar, så blåser den rakt på en kristall. Jag trädde lite styrol (isoleringsmaterial) över den och det avhjälpte fq-driften !
Lycka till ! / Sparky

Tack för tipset!
Nu var det ju ingen fläkt igång så det måste ha varit något annat.
Har inte märkt av detta fenomen tidigare på något band.

/Micke
 
Tack för tipset!
Nu var det ju ingen fläkt igång så det måste ha varit något annat.
Har inte märkt av detta fenomen tidigare på något band.

/Micke

OK Micke. Är du säker ? Har för mig att fläkten har två varvtal, ett lågt till att börja med (hörs knappt) och ett högre när det börjar bli riktigt varmt.
Så mycket som 200 Hz (som APQ nämnde och jag själv konstaterade) råkade jag aldrig ut för, men ett tiotal Hz drev jag vid PSK och det är MYCKET på den moden ! Om du lyfter på locket, så ser du att i luftströmmen från fläkten sitter en kristall (minns inte nu var i kedjan den har fnk), men jag vet att det hjälpte att isolera den från luftströmmen från fläkten.
En sak till ang IC-745, det skiljde ca 10 Hz mellan TX-fq & RX-fq (MYCKET på PSK31, men inte hörbart vid SSB !) Tänk på det O M du kör riktigt smalbandsmod (PSK31 t ex). Använd RIT vid mottagning och AVaktivera fnk i "software" som säger att TX & RX ska följas åt ! Annars kommer ni att jaga varandra från bandkant till bandkant innan qso't är slut :D
Förutom detta, så var min 745:a suverän. Anledningen till att jag gjorde mig av med den har andra orsaker (för mkt att dra här). Bara en sån sak, att alla minnen (inprogrammerade fq-er t ex) var intakta efter 28 år !!! Köpte den i HonKong 1983 (jobbade till sjöss). Aldrig behövgt byta backup-batteri. Nuvarande ägare kör den till full belåtenhet :)
Vi hörs !
73's de Sparky (signalen kmr vid qso....)
 
OK Micke. Är du säker ? Har för mig att fläkten har två varvtal, ett lågt till att börja med (hörs knappt) och ett högre när det börjar bli riktigt varmt.
Så mycket som 200 Hz (som APQ nämnde och jag själv konstaterade)

OK Sparky, min fläkt var aldrig igång då jag körde endast 10W.
Jag känner väl till problemen med frekvensdriften i denna radio men har aldrig tidigare råkat ut för detta så påtagligt som denna gång.
Jag har endast sett fq-driften som en "long term drift" men nu var det ju av "short term" karaktär.

Modifieringar för att komma tillrätta med detta problem finns beskrivet på nätet och renovering kommer att ske snarast.

Upptäckte också att brusnivån hade sjunkit betydligt under kvällen vilket var lite konstigt, rx-känsligheten var dålig.
Stängde av i 5min och därefter var allt som förr.
Jag hade haft radion på ganska länge och den var ordentligt genomvarm.
Kanske är vissa gamla komponenter på väg att "ta slut".

Får väl ta en titt under locket.

/Micke
 
Kul att ni reagerar.
Sparky ditt inlägg om antenner var bra!
Jag skrev något som jag brukar skriva i min ingeress: "Experimentera mera" det rimmar till och med.
Jag tror inte du kan få svaret om vilken antenntyp som har bäst verkningsgrad. Och då blir det att som med allt annat, man får göra det själv. Dvs experimetnera själv och erfara saken.

Ang din DubbelsZepp med phosforbronstråd, så är det ju en utmärkt antenn!!
Men idag är det svårt för många och man tycker det är dyrt att skaffa en antennavstämmare.
Den som inte har lust att bygga, eller har material till en avstämmare kanske tycker det är roligare, mer praktistk eller mer spännande att linda spolar.

Det viktiga är att det finns flera möjligheter.
Någon möjlighet som passa alla.
Alla tyx fastna och vill prova just någon metod att göra saker. Man får en favorit.
Att förverkliga ett sådant experiment är ofta mycket spännande och är ju faktiskt själva hobbyn. Det går inte att ta fel på stoltheten hos någon som byggt något, fått igång något, lagat något eller byggt något som funkar.

När vi får svaret på frågan vilken antenn som är bäst kan vi återgå till frimärksamlingen...eller varför inte en insektssamling, myggor lär det finnas många arter av och är ett utmärkt forskningsprojekt i sommar.

Vid portabelt är en liten lätt antenn smidig med koax.
Många installationer med koax ger praktiskt kabeldragning, och vid kortare längder kan till och med RG-174 duga.

Vidare tycker jag det är spännande att bygga antenner med spolar. Just spollindning är något som satt sig i generna...

Symmetrin och därmed möjligheter att få bort lokala störningar är en fördel, som visst oxo en dubbelZepp kan ge.
Den förskortade dipolen kan givetvis monteras inverted Vee och behöver då bara en mast.

Ja jag tror att det går att räkna upp mängder av plus och minus för varje antenntyp.
Att lära sig om detta, erfara och labba, är ju själva hobbyn.
Såg faktiskt en byggbeskrivning till en EH antenn för bandet på nätet.

När det gäller IC-745 så var en höjden av stabilitet på sin tid, kom 1983. Men en frekvenssyntes var komplicerad på den tiden och hade sina nackdelar.
Kanske en helt nykonstruerad syntes för att hålla liv i IC-745:an 30 år till?
Med dagens trafiksätt som kräver mindre frekvensfel kan man dock göra prov och experiment. Att låta tillverka ugnskristaller blir lika dyrt per kristall som hela radion.
Att se till så att kristaller som bestämmer frekvensen inte blir utsatta för varierande temp och luftflöden kan vara ett sätt. Kanske kan man med en räknare eller annan mottagare kan sniffa på de i syntesen igående krsitallerna och försöka få fram vilken som deriver vid vilkte tillfälle.
Kanske en IC-745:tråd att ventilera detta vore spännnade och kanske fler har ideer.
Även här: "experimentera mera"

Under den tid jag lyssnade igår kväll på 1930 - 2000 KHz hörde jag inte en enda SM. Några CQ med AM på 1995 kHz gjorde jag.
Men nu har vi ju fått några frekvenser att passa.

de
FPD
 
FPD de GLD,

Jag har läst och sparat det du tidigare har skrivit om IC745 och det har varit mycket värdefull info för mej, stort TACK!
Nu upptäckte jag en annan märklig egenhet med mitt exemplar, den går bara till 1,990MHz men i handboken står det 2,000MHz.
Det fattas mao 10KHz, ska det vara så?
På övriga band stämmer det helt med handboken.

/Micke
 
GLD, vet ej, har aldrig fått frågan, det är 25 år sedan jag hade en sådan radio på bordet så jag kan inte testa. Kanske någon annan har en och kan kolla.
Varför inte öppna TX helt?

de
FPD
 
"Locate the RF board on the side of the radio and cut the light brown wire at jack 7., which is going to pin 1. Your transmitter is
now unlocked."


Är det denna "öppning" du har gjort? I så fall borde det gå
 
Back
Top