Vafför kör ni inte på 1810 - 2000 kHz?

Ja prova du Kai, det lönar sig alltid att testa.
Men jag tror ändå de flesta skriver under på vad jag skrev i mitt förra inlägg:

Ganska typiskt SM0IXY, att en antenn som är avsedd för en okatav högre inte alls går bra på 1,9 MHz.
Tänk på att 1,9 MHz är halva frekvensen av 3,8 MHz
Dubbla våglängden.

Jag har varit aktiv på 1810 - 2000 kHz under åren som vi haft dessa band, först 1830 - 1850 kHz med endast Morse, sen utökat.

De med avstämd antenn som är för en oktav för högt låter ofta som en andeviskning och tröttnar tyvärr snart.

2 x 19.5 meter lång med stege kan gå utmärkt, dvs dubbelZepp, liksom förlängda med spolar etc antenner.

Metallurgin håller jag med om Kai.


de
FotPeDahl
 
Tack för upplysningen, de duger inte me vad som helst om man vill höres på 160.

/73 de SM0IXY
 
Kvällens försök på 1990kHz:
SM6APQ, Mycket god läsbarhet ca 10dB över bruset.
Tyvärr kunde jag bara förnimma att flera fanns där ute.

Min brusnivå ligger på S9+10!!!

/Micke
 
I Trollhättan ikväll med 2x19m dipol avstämd med FC-902 och 40m RG58:
SM6APQ 59+10dB
SM0GLD R4 strax ovanför bruskanten.
SM6YFN R4 strax ovanför bruskanten.

Brusnivå S7

På återhörande, Ska se om jag får upp bättre antenn på lördag.
/Kenth
 
Jag lade in samma fråga på SSA medlemsforum, där har 104 visningar skett, men ingen har kommenterat. Här blev det en hälsosam debatt.

Kanske missfortod man mig, frågan var ju varför man inte kör på detta trevliga band.

Egentligen gäller väl frågan varför man inte kör på alla band.
144 MHz Morse Aurora som var full fart i går kväll, låg aktivitet, varför kör ingen 144 MHz Morse när det är Aurora. Varför är det stendött på 28 MHz när det är full fart på 27 MHz?

På 5 MHz var Norrmännen väldigt aktiva när bandet öppnades, idag är det svårt att höra en Norrman där. Är vågutbredningten redan utforskad?

Det talas mycket om 70 MHz och många länder har tillstånd att köra där.
Om vi får 70 MHz blir det lika stendött där som på andra band?

Tröttnar vi på hobbyn?

Eller upplevs störningarna som ett så stort problem att man inte ens sätter på radion?
Radioamatörer ger upp. Lägger sig platt för stöningarna.

I så fall lär det bli störningarna som vinner kampen om kortvågen.


Jo, jag vet att det är ett stort problem och lider med er som har störningar.
Att lyssna och köra radio på kortvåg är ju underbart om na slipper störningar.
Det är därför jag tycker att fler borde kunna göra detta.


de
FPD
 
Roy, jag förstår din frustration och uppgivenhet.

Jag har lyssnat på er vid flera tillfällen. APQ kommer in med god högtalarstyrka medan knappt någon av er andra har varit ordentligt läsbara så att det skulle vara meningsfullt att utväxla något viktigt utöver rapporter som förbindelseprov.

150 m bandet är annars ett utmärkt kvälls- och nattband för lokala kontakter upp till 100 mil eller så. Detta under förutsättning att uteffekten är betydligt högre än de tillåtna 10 w samt att sändarantennen är någorlunda effektiv och hänger högt. Dessutom krävs en störningsfri radiomiljö för mottagning. Antalet amatörer i Sverige som har plats för en effektiv 150 m antenn och som dessutom har tillräckligt låg störnivå är nog tvåsiffrigt. Av dessa uppskattade 99 så är det nog inte särskilt många som har tid att delta eller som ens är intresserade att sända.

Tiotusenkronorsfrågan är VAD som skall diskuteras när vi kör radio med varandra. Jag har en känsla av att det vi håller på med inte är något annat än konstgjord andning. Radioförbindelserna riggas och förbereds i detalj här på Ham.se eller andra forum som ON4KST. Tid och frekvens avtalas och efter varje brottningsmatch med störningar och svår fäding (QSB) så redovisas resultaten här igen. Du hördes R4 strax över bruskanten och var svårläst... Ungefär som mitt experiment med radiofyren. Inget fel i det men jag kan inte låta bli att tänka.

Vad håller vi på med? :rolleyes::p:D

/Bengt
 
Oj oj oj, det var minnen från 2002 Göran! Hade helt glömt bort den sidan.

Går tiden verkligen så fort???? :confused::eek:
 
Är det någon ide att komplettera en dubbeldipol för 40 och 80 m med två trådar till för 160 m-bandet? Mittpunkt 20 m upp, ändarna sådär 10 m upp. Jag tänker även på eventuell negativ inverkan på 80 och 40.

/ Göstha
 
Gösta om du vill komma ut på 1810 - 2000 kHz krävs en längre dipol.
Det har flera av inläggen i denna tråd visat.
Skillnanden är dramtiskt.
Den tredje dipolen, den för 1950 kHz på din antenn kan ju vara försedd med förlängningspolar och bli måttlig.
Dessutom går det att skapa spolar som bildar spärrkretsar, dvs längsta dipolen blir för 3750 KHz innaför spolarna och 1950 kHz med spolarna och ändå bara exvis 2 x 29 meter.

Men givetvis blir det hela svårtrimmat..

de
FPD
 
Hej!

En liten kommentar kring antenner för 160 m.
I mitten på 80-talet så körde jag på det ynkans lilla ytrymme vi då hade, CW låg effekt som kopplades till en koaxmatad dipol klippt för 40 m. Att det inte blev några DX behöver väl knappast kommenteras. Jag nådde ungefär 1000-1500 km vill jag minnas. Men, mest var det nog kontakter mot England, Tyskland etc.
 
Roy, jag har faktiskt plats för en oavkortad dipol för 1,9 MHz. Det är bara höjden som är "beskedlig" (20 m i mitten).

En gammal hemgjord ferritbalun behöver lindas om. Induktansen räcker inte för den låga frekvensen. Om jag minns rätt är den på 3x7 varv och kärnan är Philips största 4C6. Överslagsvis behövs i så fall åtminstone 3x10 varv, så jag måste skaffa tunnare tråd. Nu är det dubbellackad koppar, men det duger kanske med vanlig FK, åtminstone till att börja med. Balunen bör gå att använda upp till 10 MHz-bandet.

/ Göstha
 
Inget att vänta på då Göstha....
Jag har för mig att jag brukar köra 3 x 15 varv på den kärnan och då går den bra på 1,8 MHz och mottagning blir tillräckligt bra ner mot långvågen

de
FPD
 
Tack Bengt! Jag måste tyvärr vänta tills marken är mer "lättframkomlig". Skarsnö vore i och för sig idealisk, men den kommer inte på beställning.

Ja, jag försöker nog utan balun först. Ivern att testa blir säkert större än balunlindningstålamodet...

Vilken centerfrekvens ska jag klippa antennen för?

/ Göstha
 
DXU de APQ.
Om du har en tuner nere vid transceivern blir inte måtten på dipolen kritiska. Då kan du t ex klippa antennen för 1820 kHz och "rätta till" med tunern för 1990 kHz.
Gör i så fall dipolen 2 x 39 meter

Om du inte har någon tuner och siktar på 1,9 MHz så klipper du antennen för en mittfrekvens runt 1950 kHz. Blir då 2 x 36,5 meter - total längd 73 meter (lätt att komma ihåg, hi). Inga mått är kritiska.

Welcome 1990-kHz, 2200 SNT - the TTC group (The Technical Channel).

73
Bengt SM6APQ
 
Tack Bengt! Undrar sedan bara hur mycket den kan tänkas inverka på dipolerna för 80 och 40 m. Trådarna kommer att löpa i stort sett parallellt. Och sedan kanske jag hänger dit trådar för 10 MHz också. Då blir det något av en kvast-tenna! :)

/ Göstha
 
180 m horisontell loopantenn

CQ de APQ

Så här ser min horisontella loop ut. Jag kan stämma av den på samtliga amatörband från 1,8 - 29,7 MHz - ja t o m på 50 MHz.

Symmetripunkten är normalt jordad men är försedd med en isolator för att kunna ansluta ett lämpligt avslutningsmotstånd. Med en balun på ingången blir loopen en bredbandsantenn - aperiodisk - som då ej erfordrar en ATU - precis som en T2FD. Jag har provat med gott resultat.

Spolen i T-filtret är en rullspole - glömde nämna detta i skissen

QSX 1990 kHz 2200 SNT ikväll

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • 180m triangelloop.jpg
    180m triangelloop.jpg
    32,8 KB · Views: 123
Lyssnade på er igår och jag hörde er 47-58 men jag lyckades inte nå fram då jag försökte anropa er(SM6APQ).
Provade med 80 m longwire provisoriskt upphängd runt tomten men ska linda om balunen och dra om min fk 1,5 så får vi göra ett nytt prov.

73
Mats SA4BUK
 
Inspirerad av den här tråden lyssnade jag igår kväll mellan 1930 och 2000 kHz. Det var flera år sen senast. Jag hörde några svenska stationer i QSO. SM6APQ var starkast med som mest S9+30dB. Dessutom några danskar, engelsmän och tyskar. Engelsmännen var de enda som körde AM övriga SSB. Det fanns några oidentifierade starka stationer med skottsk accent som körde USB. Jag ropade länge allmänt anrop på 1980kHz utan resultat. Så småningom hittade jag SM0GLD på 1990kHz. Han var S9+15dB tvärs över stan.
Stationen här var en vertikal på 28m och 10W ut. Det man kan konstatera är att bandet, åtminstone vintertid på kvällen/natten, verkar fungerar utmärkt inom skandinavien med 10W SSB om man har skaplig antenn och låg störnivå för mottagning.
 
Back
Top