Hembyggda antenner

SM58596 /U514

Well-Known Member
Hej!

Har någon skisser/ritningar på antenner som ni har byggt för 80, 2, och 0,70 m eller för all del för andra frekvenser också som ni vill dela mer er?

Både stationära och temporära skapelser.
Materialval och inköpsställen.
Tillverkningsmetodik.
Tips och råd.
Framgångar och motgångar i skapande och användandet.

Med vänlig hälsning,
Peter
 
SM4ELM lärde mig för snart 50 år sen att använda 5,5 mm stakettråd av aluminium till element på VHF-antenner. Största utmaningen är att rikta den, kommer i rulle ca 1 m diameter.
Lite senare köpte jag även alurör 45 och 55 mm diameter med 2,5 mm gods, som jag fortfarande använder som maströr.
/Jan
 
Vanlig FK-kabel till HF antenner. DL-1000 tråd, dito.
Stängsel tråd av aluminium, även den till HF antenner.
 
Jag har funderat på att göra en dipol på staketet, en tråd åt vadera hållet.

Isolatorer för Häst-Stängsel skulle kunna användas som hållare för tråden. Frågan är hur bra det faktiskt fungerar?

För lyssning alltså.
 
I en annan diskussion citerades "järnkanslern" med sitt "Bon mot" "politik är det möjligas konst".
I precis samma grad kan antenner beskrivas med "det möjligas konst".

För den som varken har väldigt stora tomtarealer, inga grannar eller obegränsade ekonomiska resurser
smalnar urvalet betydligt när det gäller antenner för i synnerhet "likströmsbanden".

Erfarenhetsmässigt ger dipolen mest prestanda för nedlagt arbete och kostnad, och den "stegmatade" 2x21 m dipolen
som kan fås att fungera på alla kortvågsband är ett "säkert kort". Får man upp den 10-15 m i varje ände har man en
universalantenn som är utmärkt för nybörjaren.

Nackdelen är att den kräver en antennavstämmare, vilket är en komplikation, men som förbättrar funktionen
i mycket hög grad. Vertikalantenner för 80m ger ganska trista prestanda i tättbebyggda områden, och kräver ett stort jordnät.

144 MHz eller 2 m och uppåt är däremot mer lätthanterligt. Antennerna, vars storlek är direkt proportionell mot våglängden,
får dimensioner som passar in i boendemiljön betydligt bättre, men som behöver anpassas till användningsområdet,

Om man t.ex. endast tänker prata med andra på repeatrarna så är en enkel vertikalpolariserad antenn vanligen tillräcklig, förutsatt att repeatrarna eller motstationerna finns inom ens radiohorisont. När antennen sitter högre upp så blir täckningsområdet,
inte oväntat, större.

Sedan finns "seriösa delen" av både 2 m och 70 cm. Där gäller horisontalpolarisation och för att få någon som helst utbyte av dessa band behövs riktantenner. Erfarenhetsmässigt är 6 element på 144 MHz ungefär minimum, och på 432 MHz 2x10 element.

Om man är i skolåldern och har metallslöjd så kan slöjdlektionerna vara utmärkta tillfällen att ta hand om saken.
Förutsätter då en förstående slöjdlärare. I mitt fall räckte förståelsen till att få bygga en 6 element Yagi för 144 MHz
enligt beskrivning i QTC 1970. Bommen blev dock 20 mm tunnväggigt stålrör,


1692018415523.png

men när jag ville bygga 2x10 element för 432 MHz, med baktanken att omsider
expandera till 4x10 element och använda 2 mm mässingslodtråd till elementen tog det stopp.

1692018071247.png
1692018219083.png
Fick be min far att åka till Gustafsson & Görtz i Holmens industriområde för att anskaffa en kartong sådant.

1692021966497.png
Kartongen räckte så småningom också till de 4x10 element som ett tag prydde masten på Björkdalsvägen 18 i HT56d.

1692021688920.png

Med 6 el-antennen så kördes WASM 144 ihop, samt även drygt 10 länder med 10 W telegrafi och i början kristallstyrt.

Den riktigt ambitiöse antennbyggaren investerar en smärre förmögenhet i aluminiumstång och fyrkantrör, och bygger
sig 4x10 element PA0MS-antenner.

1692019141211.png
Med sådana, lite kreativ effektmätning, en U310 preamp samt markreflexen lyckades mer en amatör höra sina egna månekon.

Nu är detta över 50 år sedan, och med dagens metallpriser, en 1 kg kartong med mässingslod torde kosta runt 800 kr
eller 20 kr per 1 m tråd i detaljistledet, så 4x10 element för 432 MHz skulle kosta runt 300 kr för bara elementen
samt ev. avsaknad av förstående slöjdlärare kan det vara befogat att titta på t.ex. de polska antennbyggsatserna från https://www.teltad.pl/ vilka ger mycket antenn för pengarna.

Gemensamt för alla riktantenner för VHF och uppåt är också att de bör vara vridbara och även sitta så högt upp som möjligt.
 
Last edited:
Jag bifogar en bild på en antenn, som visserligen inte är för de frekvensområden du nämner, men som kanske ändå kan tjäna till exempel på byggmaterial och utformning.

Det är en TFD (T2FD) för 7-30 MHz (bäst från 14 och uppåt). Den är i en inverted-V konfiguration med ett centralt stöd av stapelbara glasfiberstavar i en parasollfot av sten, och med trådfästen, transformator och termineringsmotstånd på en enkel träbräda på den högsta staven. Tråden är så kallad ATC-kabel, teflonisolerad FK med en area på c:a 0,75 mm² (fanns till hands...). Ändstöden är enkla träpinnar förlängda med nån sorts avloppsrör av plast, där tråden är fäst på separata ändstöd av trä, med samma trådavstånd som på centrumbrädan. Hela rasket är uppspänt på diagonalen i "trädgården", vilket ger c:a 9 m.

Transformatorn är hembakad och termineringsmotstånden är standard "induktansfria" från ELFA på, i detta fall, 200 Ω.

Bara ett exempel på att man kan bygga med rätt enkla medel. Bra konds = hyfsad funktion; dåliga konds = dålig prestanda. Antennen borde upp högre, helst som en rak dipol. För låga frekvenser (3,5 MHz) ska den vara typ dubbelt så lång, minst.
 

Attachments

  • antenn-1.JPG
    antenn-1.JPG
    4 MB · Views: 26
T2FD är ett typiskt exempel på "det möjligas konst".
Genom att lasta en vikt dipol resistivt så dämpas resonanserna ut och
den går att anpassa till en koaxkabel med relativt enkla medel i
ett stort frekvensområde,
men till priset av en rent erbarmlig verkningsgrad
på de lägre banden.

För mottagning har det inte någon större betydelse, men det märks i sändning.
Resistivt lastade antenner finns i ett stort urval och snart sagt "i alla former och färger",

Dock kan man göra dem mer eller mindre dåliga, och en av de minst dåliga är
"Austin-Fourie dipolen" som togs fram på i mitten av 80-talet av ZS6BKW
och en av hans forskarstuderande för militärt bruk.

Den är en kombination av resistiv belastning och periodisk struktur, och har sannolikt den bästa
verkningsgraden hos någon antenntyp av detta allmänna slag.
Vid det brittiska ingenjörssamfundet IEE:s HF-konferens 1988 så presenterade professor Austin
hela konceptet med olika strategier, och visade jämförelser mellan dessa.

1692027587342.png

1692027654317.png


Har man plats för en sådan kan den vara värd att prova, eftersom man håller sig inom SWR 2:1 cirkeln på de flesta frekvenser
och därmed slipper avstämmaren. Verkningsgraden ligger på 50% eller mer och det är helt OK även för sändning, och ungefär 10 dB bättre än för en T2FD vid den undre gränsfrekvensen. Det finns en och annan här på ham.se som provat den för portabelkörning.

Som i all "systems engineering" så ska lösningarna anpassas efter behovet.
En "Taktisk Teknisk Ekonomisk Målsättning" är befogad som en ansats.
 
Last edited:
Jag har själv en köpt gainmaster och den fungerar över förväntan till lyssning på kortvåg!
Jag är då nyfiken på vilken annan antenn du jämför med? Även vilken GM det är…om det är 1/2 eller 5/8?
En kollega har en GM 5/8 som är komplett oduglig till att monitorera HF.
Jämför gör vi med min ändmatade gamla 27halva som däremot plockar in HF över förväntan bra. Ok, jag räknar med att det eg är ’hela masten’ som eg strålar på lägre band pga dc jordningen men ändå. Den kan t.o.m tunas o köras med god behållning på 20m och högre band.
 
I en annan tråd skrev vi om skinndjup och olika egenskaper på mtrl trådar görs av. Utifrån den dras slutsatsen av att den populära militära telefonkabeln DL1000(DubblaLedare 1000meter) och den finns i andra längder också, DL500,DL200 m.fl duger fint till HF antenner.
Den kan upplevas stel o bångstyrig och svårlödd…men är lätt, stark, syns knappt ,töjer sej inte och håller länge. Brukar finna den på gröna bobiner på radioloppis. Upp till iaf 200W är inga problem o köra i den.
FK kabel funkar fint också men den töjer sej med tiden vilket för egen del inte är ngn nackdel då jag alltid verkar klippa dem för mkt…
3 månader senare har de perfekt längd ^^
På prioriterade band kör jag med lite grövre 2 ledad högtalarkabel jag drar isär och delar på.
En rulle på 20m blir perfekt att göra en dipol på 2x19,2m av.
 
En sådan antenn är inget annat än en ändmatad vertikalantenn, och behöver ett mycket bra jordplan för att fungera tillfredställande.
Ett påtagligt problem blir att hålla störningar borta från matningspunkten, och att undvika HF i radioutrustningen.

Detta slipper man när dipolantenner och liknande används.
 
Tack för era synpunkter.

Vad tror ni om att bygga en sådan här antenn, ..
Det är lika vanligt att nybörjare vill ha ’allabandsantenn’ som ’allbandsradio’s.

På sätt o vis förståerligt då man kanske ännu inte vet vad/vilka band som lockar?
I princip ingen har dock det, antenner för alla band…man har för prioriterade band enbart och idiot-tunar dem för att till nöds kunna köra ngt annat band tillfälligt ev.

Mitt förslag är att du slår alla möjliga ’G5RV’s/Windom’s & flerbands vertikaler ur hågen och satsar på en antenn för ett (1) band.
2x19m för 80m bandet.
Lägg den på 3750kHz. Den blir då såpass bredbandig att den går super på 37xx kHz men helt ok på 36xx kHz också.
Den kommer då inte bli helt lomhörd på 160m’s bandets höga del på över 1900 kHz heller. Lyssninsgstips där är de brittiska gentlemännen på 1933 kHz som sena kvällar håller låda om vardagliga ting. Inte mkt o ha mer än att de envetet tuggar i timmar.. Nordisk kustradio som ibland rabblar sjöväder på svenska nere på 1,7 MHz kommer att höras också.

Även 40m band på 7 MHz kommer braka in i högtalaren delvis pga att antenntypen är speciellt lågbrusig. Klena signalstyrkor på 160 och 40m banden kompenseras av låg brusnivå.

Högre band kommer gå sämre även om den ’kommer tillbax’ lite på 27-28MHz igen då den faktiskt resonerar där lite också.
Jupp, den kan där användas även som sändarantenn utan antenntuner. Reducerad prestanda pga anledningar jag inte går in på nu men inte helt lomhörd alltså.

Ännu sålänge lyssnar du enbart och till det får du en riktig racer-antenn för 80m’s som knappt ingen annan antenn slår.
Den kan i framtiden kompletteras med kanske 2st ben till på t.ex ca 2x10m du kopplar till samma balun och hänger en bit under de ursprungliga dipolbenen. Plötsligt lirar den då fint även på 40 och 15m band utan tuner. Ytterligare ben kan läggas till osv.

Du får erfarenhet av antenntypen som du kan jämföra med andra fantasifulla skapelser du hänger i framtiden.
 
Håller helt med om ovanstående framställning, med tillägget att min världsbild primärt omfattar amatörbandens telegrafidelar.
Därför blir denna rekommenderade antenn 2x21 m för resonans på 3550 kHz ungefär.

Multibandantenner är med nödvändighet kompromisser, och dessa kan vara mer eller mindre dåliga.
Den minst dåliga är faktiskt 2x21 m dipolen med balanserad matarledning.

Lite "lirkande" med en elektromagnetisk simulator samt ett analysprogram för transmissionsledningar visade
att man kan anpassa en såpass "besvärlig" last som en dipolantenn som arbetar långt från designfrekvensen utgör
med förluster understigande 30% eller -2 dB. Detta kräver en anpassningsenhet med ett ganska stort impedansområde,
men för lägre effekter och mottagning går en sådan att realisera med ganska små ansträngningar.

Sedan behöver användaren ha en viss känsla för och kunskaper om hur det här med impedansanpassning går till, och dess
begränsningar, men detta är rätt bra att ha rent allmänt.

Man kan faktiskt förvänta sig att också nyexaminerade radioamatörer vilka gör anspråk på att ha kunskaper på HAREC-nivå,
har åtminstone grundläggande kunskaper i elementär elkretsteori.

1692122767053.png

1692123090101.png

1692122922164.png

Alla ovanstående punkter ingår i det pensum vilket förväntas bibringas blivande radioamatörer.
 
Det är lika vanligt att nybörjare vill ha ’allabandsantenn’ som ’allbandsradio’s.

På sätt o vis förståerligt då man kanske ännu inte vet vad/vilka band som lockar?
I princip ingen har dock det, antenner för alla band…man har för prioriterade band enbart och idiot-tunar dem för att till nöds kunna köra ngt annat band tillfälligt ev.

Mitt förslag är att du slår alla möjliga ’G5RV’s/Windom’s & flerbands vertikaler ur hågen och satsar på en antenn för ett (1) band.
2x19m för 80m bandet.
Lägg den på 3750kHz. Den blir då såpass bredbandig att den går super på 37xx kHz men helt ok på 36xx kHz också.
Den kommer då inte bli helt lomhörd på 160m’s bandets höga del på över 1900 kHz heller. Lyssninsgstips där är de brittiska gentlemännen på 1933 kHz som sena kvällar håller låda om vardagliga ting. Inte mkt o ha mer än att de envetet tuggar i timmar.. Nordisk kustradio som ibland rabblar sjöväder på svenska nere på 1,7 MHz kommer att höras också.

Även 40m band på 7 MHz kommer braka in i högtalaren delvis pga att antenntypen är speciellt lågbrusig. Klena signalstyrkor på 160 och 40m banden kompenseras av låg brusnivå.

Högre band kommer gå sämre även om den ’kommer tillbax’ lite på 27-28MHz igen då den faktiskt resonerar där lite också.
Jupp, den kan där användas även som sändarantenn utan antenntuner. Reducerad prestanda pga anledningar jag inte går in på nu men inte helt lomhörd alltså.

Ännu sålänge lyssnar du enbart och till det får du en riktig racer-antenn för 80m’s som knappt ingen annan antenn slår.
Den kan i framtiden kompletteras med kanske 2st ben till på t.ex ca 2x10m du kopplar till samma balun och hänger en bit under de ursprungliga dipolbenen. Plötsligt lirar den då fint även på 40 och 15m band utan tuner. Ytterligare ben kan läggas till osv.

Du får erfarenhet av antenntypen som du kan jämföra med andra fantasifulla skapelser du hänger i framtiden.
Jag är rädd för att du har rätt, stor del av min vakna tid så läser och ser på olika antenner som folk bygger, riktigt läckert.
Bara idag kom det upp två trevlig förslag

IMG_1361.jpegIMG_1362.jpeg
 
Helt klart var det bättre och enklare förr när amatörer mer eller mindre tvingades att köra med en stegmatad double-zepp (duplet) och liknande.
Om man bortser från strålningsdiagrammet så är en sådan antenn användbar för alla frekvenser som går att stämma av med den tuner man har.
 
Back
Top