Hembyggda antenner

Ytterligare ett råd: Spara anteckningar om försöken med antenner, särskilt om två eller flera antenner jämförs. Man glömmer lätt.
Ja och även en referensantenn man känner väl är bra att ha. Det är inte nödvändigt att den täcker frekvensen man laborerar med för dagen, bara man vet hur den brukar gå jämfört med den andra ’gamla antennen’ man nu ersätter med en ny.
Lätt hänt annars att man tillskriver den nya antennen bättre egenskaper än den har.

Jag brukar knäppa en översiktsbild på analyzern för enklare överblick innan och efter jag ändrar Fan-dipolen ngt.
IMG_4004.png
Här hade 20m lallat iväg t.ex.
 
Jag får tacka för er synpunkter.

Min amatörradio (IC-7300) har nu kommit hem, packar upp den till helgen.

Plan A.
1. Starta upp radion med en antenn för 11 m och få lite känsla på knappar och rattar.
2. Bygg en dipol för 80 m på ca 10 m höjd av FK 1,5.
3. Bygg en slimjim för 2m och 70 cm och sätt på skorsten.
 
Vad för slags 27-antenn har du? Beroende på variant funkar den olika bra på lägre HF band.
Beroende på störningsnivå finns det ett fulknep att ta till som funkar i kanske 2 av 10 fall. Det är att lossa koaxen en smula så skärmen ej gör galvanisk kontakt mot radion, att enbart mittledaren är ansluten.
Då ’blir’ koaxen antenn den med. Koax+antenn blir många meter som ofta lyssnar bättre på lägre band MEN med ’antennen’ som ju koaxen då blir…inne i huset, kommer den suga åt sej all möjlig skit i form av störningar du kan ha…så förmodligen blir det bara kraftig extra brusmatta det då bjuds på.

Som frekvensöppnad klarar din radio teoretiskt även att sända på 69 MHz. Förutom att det inte är tillåtet så är det inte speciellt lämpligt heller.
70MHz hanterar radion fint däremot. 70,000.00 MHz funkar fint men inte 69,999.99 MHz då radion där byter bandpassfilter till det som råder på 6m’s. Det gör för det första att du tappar 5-10dB på rx men även att du får hög swr som ibland inte alltid syns på radions inbyggda swr meter ens. Det är lite beroende på version det där. Vet inte om det går att fixa med mjukvara eller via ngn servicemeny.
Se 69 MHz på den som ngt som är lite lätt medskickat bara.

Ha manualen lite som kvällslektyr och tryck inte planlöst på allt som går att trycka på om du inte har en susning om vad knappen gör.

Den knappen som sitter under ON/OFF knappen försätter radion i tx
Har du ännu inget amatörcert eller antenn i då så är det obra. Jag använder den vid avstämning av yttre tbh samt när jag kör med studiomic enbart.
Knappen under den är mer harmlös då det är tuner-knappen.
IC-7300 är konstruerad så att den stämmer av med nästan ingen effekt som går ut alls och stör folk på banden. Det är blott i mW härad den använder vilket är mkt bra.

Antennhöjd är såklart bra av flera anledningar, inte minst för att komma längre bort ifrån fastigheter där det vistas folk(& deras jäbla störningar) men för enbart rx är det annars inte lika kvistigt med markförluster osv.
Skall antennen i framtiden utrustas med fler element är den höjden bra såklart men även 4 meters höjd skulle ’duga åt dej’ i nuläget.
 
Vad för slags 27-antenn har du? Beroende på variant funkar den olika bra på lägre HF band.
Beroende på störningsnivå finns det ett fulknep att ta till som funkar i kanske 2 av 10 fall. Det är att lossa koaxen en smula så skärmen ej gör galvanisk kontakt mot radion, att enbart mittledaren är ansluten.
Då ’blir’ koaxen antenn den med. Koax+antenn blir många meter som ofta lyssnar bättre på lägre band MEN med ’antennen’ som ju koaxen då blir…inne i huset, kommer den suga åt sej all möjlig skit i form av störningar du kan ha…så förmodligen blir det bara kraftig extra brusmatta det då bjuds på.

Som frekvensöppnad klarar din radio teoretiskt även att sända på 69 MHz. Förutom att det inte är tillåtet så är det inte speciellt lämpligt heller.
70MHz hanterar radion fint däremot. 70,000.00 MHz funkar fint men inte 69,999.99 MHz då radion där byter bandpassfilter till det som råder på 6m’s. Det gör för det första att du tappar 5-10dB på rx men även att du får hög swr som ibland inte alltid syns på radions inbyggda swr meter ens. Det är lite beroende på version det där. Vet inte om det går att fixa med mjukvara eller via ngn servicemeny.
Se 69 MHz på den som ngt som är lite lätt medskickat bara.

Ha manualen lite som kvällslektyr och tryck inte planlöst på allt som går att trycka på om du inte har en susning om vad knappen gör.

Den knappen som sitter under ON/OFF knappen försätter radion i tx
Har du ännu inget amatörcert eller antenn i då så är det obra. Jag använder den vid avstämning av yttre tbh samt när jag kör med studiomic enbart.
Knappen under den är mer harmlös då det är tuner-knappen.
IC-7300 är konstruerad så att den stämmer av med nästan ingen effekt som går ut alls och stör folk på banden. Det är blott i mW härad den använder vilket är mkt bra.

Antennhöjd är såklart bra av flera anledningar, inte minst för att komma längre bort ifrån fastigheter där det vistas folk(& deras jäbla störningar) men för enbart rx är det annars inte lika kvistigt med markförluster osv.
Skall antennen i framtiden utrustas med fler element är den höjden bra såklart men även 4 meters höjd skulle ’duga åt dej’ i nuläget.
Jag tänkte att använda 11 m atennen för 27mhz i några dagar innan jag får upp 80m antennen på tomten.
 
Jag tänkte att använda 11 m atennen för 27mhz i några dagar innan jag får upp 80m antennen på tomten.
Det behöver inte betyda ngt dåligt. Enklast tänkbara 27halva i aluminium är den enklaste tänkbara BRA randomantenn man kan lyssna HF med. På 20m’s där den ju ’blir’ 1/4 våg, utklassar den 80m dipolen t.ex och kompletterar den.
Ifall det är en 5/8(ej GainMaster) så är den bra nog att kunna stämmas av och t.o.m kunna köras med på 40m.
 
Det behöver inte betyda ngt dåligt. Enklast tänkbara 27halva i aluminium är den enklaste tänkbara BRA randomantenn man kan lyssna HF med. På 20m’s där den ju ’blir’ 1/4 våg, utklassar den 80m dipolen t.ex och kompletterar den.
Ifall det är en 5/8(ej GainMaster) så är den bra nog att kunna stämmas av och t.o.m kunna köras med på 40m.
Häftigt!

Desto äldre jag blir, desto mer inser jag att jag aldrig kommer att bli fullärd.
 
Men det ska jag försöka provocera. Satt den påsklämma som brann
i högströms eller högspänningspunkt?
Den satt längst ut på det parasitiska element. Bör alltså ha varit högspänning där.
Tråden i denna punkt var samma 1 mm:s lackerade koppartråd som jag använt för spolen.
Även isoleringen på den tråd som elementet hängde i hade brunnit där påsklämman satt.
Denna tråd kom från en slaktad lampsladd, alltså 0,75 mm2 isolerad kabel.
 
Denna tråd kom från en slaktad lampsladd, alltså 0,75 mm2 isolerad kabel.
Då kan man tänka sig att orsaken var PVC-isolering med mycket dålig förlustvinkel på
HF. De flesta polära isolationsmaterial har höga förluster på HF och högre frekvenser.
 
Då kan man tänka sig att orsaken var PVC-isolering med mycket dålig förlustvinkel på
HF. De flesta polära isolationsmaterial har höga förluster på HF och högre frekvenser.
Man får hoppas att påsförslutarna inte är av pvc då.
 
PVC har grovt räknat 30 gånger
högre dielektriska förluster än polypropylen vid 3 MHz.
Polyetylen och polypropylen har ungefär samma.
 
Last edited:
Gick över till lampsladdar i båda antenndelarna. Distanserna är nu tillverkade av skyddsrör för fiberkabel (klarade mikroprovet). Allt sammanhållet av buntband. Har nu klarat ett år utan eldsvådor!

Jan (Den ofrivillige antennpyromanen)
 
Tryck till på TUNER knappen så ’TUNE’ försvinner från displayen. Det blir bättre rx då eftersom radion kommer ihåg inställningarna för tunern förra gången den stämdes av…o på helt annan antenn än din.
Om du försöker tuna din 27-antenn så kommer den inte klara den då den ligger alltför off och då kommer ej ’TUNE’ att tändas.
Tryck även på SPAN för att göra speccet bredare. Det blir mer liv i det på +/- 500kHz jämfört med +/- 50kHz det är inställt nu.
Ytterligare inställningar kan vi ta i PM om du hellre vill, dvs du är välkommen o skriva till mej om du undrar ngt mer.
Jag hade nog testat PreAmp1 samt NR t.ex.
 
SM4ELM lärde mig för snart 50 år sen att använda 5,5 mm stakettråd av aluminium till element på VHF-antenner. Största utmaningen är att rikta den, kommer i rulle ca 1 m diameter.
Lite senare köpte jag även alurör 45 och 55 mm diameter med 2,5 mm gods, som jag fortfarande använder som maströr.
/Jan
Var hittar man sådan al-tråd?
/Uffe
 
När det var aktuellt för mig för 40 år sen var det firmor som monterade staket, och överskottsbitar som var för korta att använda till staketmontering. Det är tråden som håller upp staketnätet och går högst upp. De hade även rörbitarna jag nämnde till bra pris. Då fick jag kontakt genom en vän i byggbranschen.
/Jan
 
Back
Top