SB-200 steget reparerat och i god funktion

Felet funnet vad som skadades efter installation av nya 572B Kinatillverkade. 1 ohm motstånd R9 avbrunnet i 2KV supply i pga att de kinesiska rören varit defekta.
Efter byte till nytt motstånd 1ohm 3W så är 2 KV tillbaka och med gamla Cetron rören tillbaka funkar steget utan problem ca 440 W till dummyload. Så slutet gott allt gott som det heter.

Nätdelen är från Harbach och kompontent betäkningen är annorlunda än orginalmanualens komponent betäckningar för er som kommer notera detta. R 12 heter motsvarande motstånd i SB-200 orginalmanualen.
 
Nu återstår bara lite "skadereglering" och ursäkt från administratör SM7SEK för sitt inlägg om mig tror inte sådana uttalande är lämpliga om sidan skall utvecklas och om alla skall känna sig motiverade att våga fråga någonting. Det är också viktigt att för att utveckla hobbyn vara medvetna att folk har olika kunskaps nivåer inom hobbyn vilket det är med alla hobbys. Mycket kunskap går i graven i genom att Rör generationen blir äldre.
Föra kunskap och traditioner vidare är ett viktigt uppdrag om hobbyn skall överleva. Att tex: smutskasta de som ställer frågor eller köper något via denna sida torde knappast föra vår hobby vidare.

Sedan uppkommer frågan om SM7SEK står fast vid sitt inlägg. Skall man våga köpa saker genom HAM.se ?
Rören köptes genom kontakt på denna sida där säljaren uppgav, helt nya aldrig använda 572B erbjöds. Rören är skickade tillbaka till säljaren och
jag hoppas att återbetalning kan ske i god anda. För hobbyn behöver ha förtroende då fel upptäckts så tar man sitt säljansvar vid dålig vara.

Liver är inte så svårt i bland och SB-200 lyser och myser vid nyligen gjorda QSO över atlanten kanske steget längtar hem efter så lång tid.. ... :)

73 de SM6PAP
 
Skall man våga köpa saker genom HAM.se ?
Jag hoppas att både du och andra förstår att allt som köps och säljs via forumet är en affär mellan två privatpersoner. Skulle någon få för sig att forumet skall ta ansvar för privata affärsuppgörelser så måste vi ta bort köp och säljdelen av forumet.
 
Nu återstår bara lite "skadereglering" och ursäkt från administratör SM7SEK för sitt inlägg om mig
Jag har bett om ursäkt i den aktuella tråden. Och precis som jag skriver där skrev jag utifrån min tolkning av den information du lämnade.

För övrigt är vi inte speciellt oroliga för forumets överlevnad men tack för din omtanke. Vi har haft det igång sedan strax efter millennieskiftet och det har stormat på ganska bra från tid till tid. Men forumet består.
 
Jag har bett om ursäkt i den aktuella tråden. Och precis som jag skriver där skrev jag utifrån min tolkning av den information du lämnade.

För övrigt är vi inte speciellt oroliga för forumets överlevnad men tack för din omtanke. Vi har haft det igång sedan strax efter millennieskiftet och det har stormat på ganska bra från tid till tid. Men forumet består.
SM7SEK Tack för bra svar det uppskattas verkligen

MVh Gert / SM6PAP
 
Man får tacka SD-200 konstruktörer som satte ett 1 ohms motstånd som "överströmsskydd" till 2 KV linan.
Det bör nog under årens lopp räddat många nätdelars övriga komponenter pga problem/överslag på 2KV linan. tex vid överklag i rör.
 
Så det är alltså mitt fel alltsammans?
Nu besitter inte jag, eller du, kunskaper värdiga en elektronikingenjör. Men jag tycker du också borde fundera på ditt eget ansvar. Du innehar ett hemmabyggt slutsteg som uppvisar hälsoproblem och får för dig att stoppa in nya rör utan att vidta några försiktighetsåtgärder, när inte det fungerar ska jag ersätta dig?

Så pass mycket begriper jag att man måste smyga igång grejor, även nya (eller sk. NOS) kan ha legat på hyllan ett tag och behöva "väckas" genom att stå en tid med bara glöd t.ex. liksom att smyga igång spänningen med lämpligtvis en vridtrafo inledningsvis så man ser att det fungerar, att man inte får parasitsvängningar eller att någon kringkomponent passerat bäst-före-datum. Ersätter du gamla trötta rör med nya fräscha så ställs ju också andra krav på kringkomponenterna.

Skulle rören ha varit oanvända, eller visat på felaktigheter vid en sådan mjukstart så har jag accepterat en retur men jag har svårt att förstå att jag ska återta rören jag sålde till dig som du använt till dina tekniska experiment.

Jag har INTE lämnat vare sig garantier eller falsk information. Du köpte oanvända och matchade rör som legat på hyllan några år, såvitt jag vet är de t.om. märkta med batchnr. och årtal, och det var vad du fick. Jag tror inte jag har något rykte som skojare här, däremot möjligen att jag bemöter folk som jag blir bemött.

IMG20230529144851.jpg
 
Har för mig, inte säker, att det finns rörfabrikat av den där typen, som kräver högre bias för att arbetspunkt/strypning ska hamna rätt. Kolla på pa0fri webbsida.
 
Så det är alltså mitt fel alltsammans?
Nu besitter inte jag, eller du, kunskaper värdiga en elektronikingenjör. Men jag tycker du också borde fundera på ditt eget ansvar. Du innehar ett hemmabyggt slutsteg som uppvisar hälsoproblem och får för dig att stoppa in nya rör utan att vidta några försiktighetsåtgärder, när inte det fungerar ska jag ersätta dig?

Så pass mycket begriper jag att man måste smyga igång grejor, även nya (eller sk. NOS) kan ha legat på hyllan ett tag och behöva "väckas" genom att stå en tid med bara glöd t.ex. liksom att smyga igång spänningen med lämpligtvis en vridtrafo inledningsvis så man ser att det fungerar, att man inte får parasitsvängningar eller att någon kringkomponent passerat bäst-före-datum. Ersätter du gamla trötta rör med nya fräscha så ställs ju också andra krav på kringkomponenterna.

Skulle rören ha varit oanvända, eller visat på felaktigheter vid en sådan mjukstart så har jag accepterat en retur men jag har svårt att förstå att jag ska återta rören jag sålde till dig som du använt till dina tekniska experiment.

Jag har INTE lämnat vare sig garantier eller falsk information. Du köpte oanvända och matchade rör som legat på hyllan några år, såvitt jag vet är de t.om. märkta med batchnr. och årtal, och det var vad du fick. Jag tror inte jag har något rykte som skojare här, däremot möjligen att jag bemöter folk som jag blir bemött.

View attachment 10092
För forumet och vad jag skrivit tidigare i denna tråd skull ber jag dig att försöka använda annat sätt att framställa din talan. Jag bemöter inte heller din åsikter huruvida du är som säljare eller hur du bedömer mina kunskaper. De felaktiga nya 572B skickas tillbaka till dig. Mvh SM6PAP
 
Fortfarande inte bevisat att dom var/är felaktiga, däremot var dom kanske inte plug-in anpassade för just denna tillämpning och krävde viss försiktighet.
 
Det var ju bra att transformatorn överlevde dina laborationer och felet var enkelt åtgärdat.

Nu tror jag dock inte det berodde på att rören du köpte från ZBB var per definition defekta. Snarare var problemet att de precis som alla andra större sändarrör som legat på lager i åratal måste (repeterar MÅSTE) formeras genom att först köra glödspänning ett antal timmar, gärna ett par dygn och sedan med stegvis ökande anodspänning via ett skyddsmotstånd på 10 k eller så.

När jag drog igång mitt kW PA för 144 MHz med gamla men "nya" obegagnade GS35B rör från Ukraina så kollade jag initialt hur mycket spänning röret klarade i kallt tillstånd (utan glöd) med hjälp av min 0-15 kV testgenerator som kan lämna max 100 uA. Överslag mellan elektroderna noterades vid knappt 1 kV på det ena röret och 1,5 kV på ett annat som är reserv. Anodspänningen i PA-steget är 2,8 kV olastat och om jag gjort som du, satt i röret och slagit på full spänning så hade det garanterat blivit överslag som i mitt fall visserligen bara hade löst ut anodsäkringen en tunn tråd 100 mm lång i ett plaströr. Med en feldesignad nätdel som saknat skydd så som i SB-200 och utan ca 10 ohm/100 W seriemotstånd så hade något garanterat gått sönder, möjligen även röret.

Efter formeringen, eller färskningen som det ibland kallas, av GS35B så klarar rören 8 resp 10 kV innan tendenser till överslag noteras. Jag sätter gränsen vid 2-3 uA läckström och det ger god marginal. I mitt fall behövde röret stå med glöd och anodspänning via skyddsmotståndet några dagar och minns jag rätt så planade kurvan ut först på tredje dagen.

Eimac ägnar ett kapitel i sin handbok om allt detta och det finns inga genvägar om man nu vill minimera risken för att elda upp sitt PA eller nätdel. Det finns några olika skolor om hur man kan/skall göra. PA0FRI beskriver en metod där röret diodkopplas och sen drar man på lågspänning i häradet 20 V och bevakar strömmen. Allt eftersom röret piggnar till ökar emissionen och strömmen ökar så att spänningen kan sänkas. Mer korrekt är dock att lägga på högspänning i samma härad som driftspänningen, via nämnda högohmiga skyddsmotstånd.

Så man kan ju då spekulera om att rören du köpte med stor sannolikhet var hela när du fick dom men ev är defekta nu efter att du misshandlat dom dvs inte följt vedertagen praxis vid rörbyte. Det är den bistra sanningen tyvärr. Bit ihop och se det som läropengar är mitt råd. Nu vet du vad du inte skall göra tills nästa rörbyte.
 
Det var ju bra att transformatorn överlevde dina laborationer och felet var enkelt åtgärdat.

Nu tror jag dock inte det berodde på att rören du köpte från ZBB var per definition defekta. Snarare var problemet att de precis som alla andra större sändarrör som legat på lager i åratal måste (repeterar MÅSTE) formeras genom att först köra glödspänning ett antal timmar, gärna ett par dygn och sedan med stegvis ökande anodspänning via ett skyddsmotstånd på 10 k eller så.

När jag drog igång mitt kW PA för 144 MHz med gamla men "nya" obegagnade GS35B rör från Ukraina så kollade jag initialt hur mycket spänning röret klarade i kallt tillstånd (utan glöd) med hjälp av min 0-15 kV testgenerator som kan lämna max 100 uA. Överslag mellan elektroderna noterades vid knappt 1 kV på det ena röret och 1,5 kV på ett annat som är reserv. Anodspänningen i PA-steget är 2,8 kV olastat och om jag gjort som du, satt i röret och slagit på full spänning så hade det garanterat blivit överslag som i mitt fall visserligen bara hade löst ut anodsäkringen en tunn tråd 100 mm lång i ett plaströr. Med en feldesignad nätdel som saknat skydd så som i SB-200 och utan ca 10 ohm/100 W seriemotstånd så hade något garanterat gått sönder, möjligen även röret.

Efter formeringen, eller färskningen som det ibland kallas, av GS35B så klarar rören 8 resp 10 kV innan tendenser till överslag noteras. Jag sätter gränsen vid 2-3 uA läckström och det ger god marginal. I mitt fall behövde röret stå med glöd och anodspänning via skyddsmotståndet några dagar och minns jag rätt så planade kurvan ut först på tredje dagen.

Eimac ägnar ett kapitel i sin handbok om allt detta och det finns inga genvägar om man nu vill minimera risken för att elda upp sitt PA eller nätdel. Det finns några olika skolor om hur man kan/skall göra. PA0FRI beskriver en metod där röret diodkopplas och sen drar man på lågspänning i häradet 20 V och bevakar strömmen. Allt eftersom röret piggnar till ökar emissionen och strömmen ökar så att spänningen kan sänkas. Mer korrekt är dock att lägga på högspänning i samma härad som driftspänningen, via nämnda högohmiga skyddsmotstånd.

Så man kan ju då spekulera om att rören du köpte med stor sannolikhet var hela när du fick dom men ev är defekta nu efter att du misshandlat dom dvs inte följt vedertagen praxis vid rörbyte. Det är den bistra sanningen tyvärr. Bit ihop och se det som läropengar är mitt råd. Nu vet du vad du inte skall göra tills nästa rörbyte.
Du drar dina slutsatser och jag min
Det var ju bra att transformatorn överlevde dina laborationer och felet var enkelt åtgärdat
a , du spekulerar i fråga om rören och låt så vara ang de berörda rören så är det inte ditt ansvar att beskylla någon. Jag ber om ursäkt om jag är syrligt i mitt inlägg det är inte meningen. Ha en bra kväll 73 de SM6PAP
 
För vad det är värt:

Jag har upplevt något liknande.
Inhandlade en begagnad SB-200 för några år sedan, med samma harbachmoddar som i PAP:s, och fick för mig att Cetronrören var trötta.
Jag beställde då ett par nya matchade kinarör från en firma i Tyskland.
Dessa var verkligen "noname", inget fabrikat var angivet vare sig på kartongen eller rören.
Det visade sig att de nya rören gav exakt samma prestanda som de gamla.
Sedan hände det grejer!
Efter några, kanske 5, timmars drift hördes ett dämpat "poff" från det hörn där rören sitter. Jag tyckte mig också uppfatta en "ljusblink" i ögonvrån.
Jag har förträngt hur dumt jag därefter betedde mig, men efter en stund hade det uppstått både sot och rök baki min fina SB-200.
I mitt fall var det ett 33 ohms motstånd anslutet till gallret på ena röret som agerat säkring. Beteckningen på schemat är R21 eller R22, beroende på vilket rör det var frågan om, kommer inte ihåg vilket.
Efter byte av motståndet, och installation av de gamla rören, var funktionen tillbaka.
Jag tillskrev företaget i Tyskland och berättade vad som hänt, och dom skickade snällt ett nytt rör.
Denna gång märkt med namnet "PSVANE" på både röret och förpackningen. Nu var förpackningen dessutom brun i stället för vit som förra gången.
Jag har inte gjort något mera försök med kinarören, men lovar att försöka mig på en "formering" om det skulle bli så.
Tilläggas kan också att det faktiskt syntes att något var skadat inuti ena röret. Vill minnas att en tråd hade släppt i ena änden.
Skall man tro vad som skrivs på QRZ-forat, så kommer alla kinarören, oberoende av namn, från samma fabrik.
 
Som lite kuriosa en youtube klipp från 2009 Shuguang kina fabrik
Troligtvis är den i gång fortfarande.. RF-Parts (USA) tycks ha köpt gamla Taylor fabrik namnet och använder detta på kina rör.
Troligtvis köpes många Powerrör från en eller två tillverkare i Kina och man OEM döper dem till Taylor eller som i förvarande fall Golden Dragon eller något annat "förtroende" givande namn. Hur många hade köpt 572B av fabrikatet Flashover? :)

Vi får inte glömma att Hams inte är ensamma rör nördar utan det finnes också en stor samling Audio-folk som köper rör tex: 572B etc.

 
-EQL skrev: sändarrör som legat på lager i åratal måste (repeterar MÅSTE) formeras genom att först köra glödspänning ett antal timmar, gärna ett par dygn
Detta gäller endast för rör med yttre anod där zirkonium är placerat vid katoden. I glasrör med zirkonium pålagt på anoden ska den upphettas till minst 800 grader så att den börjar visa färg, först då absorberar den gasmolekyler så det är lönlöst att endast värma glödtråden. Jag provar stora sändarrör med drygt 1 kV anodspänning via 50 ohms motstånd och om så behövs för att tillräcklig ström ska flyta lägger jag på lite positiv gallerspänning. Det händer att ett överslag sker varvid gasatomen elimineras och röret går sedan snällt med ordinarie högre spänning.

Lennart
 
Förmodar att detta gäller alla populära typer förutom 572B som 3-400Z, 3-500Z etc. Jag har ett Tempo-2000 (Henry Radio) renoverat med 2 x 3-400Z som har varit klart att provas sedan hösten 2022 men där jag konstant fegat i ärendet...

Tydligen behövs i så fall en rörformeringsutrustning byggas. Nästan enklare att gå över till halvledarbyggen...
 
-EQL skrev: sändarrör som legat på lager i åratal måste (repeterar MÅSTE) formeras genom att först köra glödspänning ett antal timmar, gärna ett par dygn
Detta gäller endast för rör med yttre anod där zirkonium är placerat vid katoden. I glasrör med zirkonium pålagt på anoden ska den upphettas till minst 800 grader så att den börjar visa färg, först då absorberar den gasmolekyler så det är lönlöst att endast värma glödtråden. Jag provar stora sändarrör med drygt 1 kV anodspänning via 50 ohms motstånd och om så behövs för att tillräcklig ström ska flyta lägger jag på lite positiv gallerspänning. Det händer att ett överslag sker varvid gasatomen elimineras och röret går sedan snällt med ordinarie högre spänning.

Lennart
Det är inget okänt fenomen att gamla rör behöver "piggas" upp som legat på hyllan i många år. Men nya behöver inte detta i samma utsträckning köper du nya rör bör detta inte behövas om man erhåller kvalitets rör eller köper från någon som testar rören innan de skickas ut. Rör som legat på hyllan i flera år är således inte nya rör utan gamla rör i oöppnad förpackning. Därför blir diskussionen om andra typer av rör ganska ointressanta i denna tråd som handlar om en reparation av SB200 steg vad som blev följden av "dåliga" rör och därmed torde tipps på Rör-motionering placeras på egna trådar så att det är lättare att förstå för de som söker information. En rekommendation från mig är att man i separata trådars namn nämner rör typen i trådens namn och hur därefter beskriver hur man bäst får fart på gamla rör. ifråga om 572B så är det gärna välkommet hur man motionerar dessa rör i en separat tråd. Som sagt denna tråden handlar om SB-200 reparation och därmed tipps till andra vad som kan ha hänt när 2KV saknas i ett SB200 steg. En Amatör från USA på forum redogjorde hur han köpt flertal nya kina 572B och några var defekta från fabrik de som fungerade funkade men han behövde byta dem var 6 månad för att undvika problem. Han alternerade de rören var 6 månad under 5 år,

73
 
Last edited:
Back
Top