SB-200 steget reparerat och i god funktion

Var försiktig Lars, du har aldrig berättat för mig vad du skriver och du skämmer ut amatörradiokåren. Det är tyvärr tråkigt att du får stöd för dina påståenden. Det borde inte vara medlemmar i detta forums uppgift att ta ställning i en affärsuppgörelse mellan två privat personer. Men det är bara bra Lars vad du skriver här för det motsvarar inte den konversation vi haft i vår uppgörelse. Lite hederlighet mellan amatörer borde inte vara så svårt. Jag hoppas de som tagit ställning för dig utan att överhuvudtaget tagit del av konversationen i uppgörelsen tänker efter om det är denna sidas uppgift och hur sådant agerande för vår hobby vidare. Jag kan vidare nämna att i sådana här lägen får man släppa kompis skapet med dig Lars. Om du inte reder ut detta är du en skam för vår hobby.
Sluta gnäll nu.
 
Såvitt jag vet har ingen här ställt sig på någons sida i de trådar du startat om detta. Den eventuella motvilja du upplever har drabbat dig handlar inte om affären mellan dig och mig, däremot att du så tvärsäkert vägrar se andra tänkbara orsaker till ditt haveri än att du är lurad. Nu uppfattar jag att du också misstror de som diskuterat detta ur teknisk synvinkel utifrån de faktiska omständigheter du själv berättat om.

Så kan vi ju inte ha det. Varken pengar eller rör betyder ett smack här, utan helt andra principer.
Jag har nu swichat dig det belopp du betalade för rören för att få ett slut på detta trams och detta haveri i dubbel mening.

Jag har inte för avsikt att vara en skam för vår hobby, det får du fortsättningsvis klara alldeles själv.

Lycka till med dina framtida inköp här på forumet.
 
Det borde inte vara medlemmar i detta forums uppgift att ta ställning i en affärsuppgörelse mellan två privat personer.

Det finns ingen av oss här som blandat sig i din affärsuppgörelse med Lars. Sluta gnäll om det.

Jag och andra har däremot ur ett rent tekniskt perspektiv haft synpunkter på hur du bytt rör på ett slarvigt och oförsiktigt sätt som orsakat problem för dig. Du har fått ett antal tips och goda råd utifrån de förutsättningarna. Synpunkterna från min sida har baserats på din egen felbeskrivning. Att ensidigt skylla på rören och anta att dessa var defekta när de såldes är inte mer än en gissning från din sida. Varken du eller någon annan kan rimligen veta detta.
 
Det finns ingen av oss här som blandat sig i din affärsuppgörelse med Lars. Sluta gnäll om det.

Jag och andra har däremot ur ett rent tekniskt perspektiv haft synpunkter på hur du bytt rör på ett slarvigt och oförsiktigt sätt som orsakat problem för dig. Du har fått ett antal tips och goda råd utifrån de förutsättningarna. Synpunkterna från min sida har baserats på din egen felbeskrivning. Att ensidigt skylla på rören och anta att dessa var defekta när de såldes är inte mer än en gissning från din sida. Varken du eller någon annan kan rimligen veta detta.
Varför fortsätter du nu med att älta detta då. Jag trodde vi klara och hade förstått varandra. Du har blandat dig i och det glömmer vi nu.

Lyckligtvis är Lars en bra och resonabel man så låt nu snälla 7EQL låt detta nu
med detta vara och sluta spekulera.

Ha nu en bra helg så höres vi på banden.

Stort tack till Lars 3ZBB

Mvh

Gert
 
Lyckligtvis är Lars en bra och resonabel man så låt nu snälla 7EQL låt detta nu
med detta vara och sluta spekulera.

Bra att det slutade lyckligt. Det är alltid nyttigt att spekulera och filosofera.

När det gäller nya rör så kan man fundera på när de per definition blir gamla. En del större sändarrör är försedda med tillverkningsdatum och tillverkaren lämnar fabriksgaranti baserat på att användaren följt instruktionerna vid montering och idrifttagande.

Jag kan tänka mig att nya rör som legat på en återförsäljares lager något eller några år fortfarande kan klassas som nya och defakto säljs som nya men å andra sidan ändå är så pass gamla att de för säkerhets skull bör formeras eller färskas upp före användning.

Obegagnade rör som legat på lager under decenier får nog betecknas som gamla på riktigt men säljs ändå med få undantag under beteckningen NOS som står för New Old Stock. New är väl då en signal om att de obegagnade rören är "nya på något sätt" men att det är frågan om gammalt lager.

Som köpare har man svårt att kontrollera allt detta i det fall det inte finns tydlig tillverkningsdatum på röret eller en datummärkt obruten rörkartong. Så även obegagnade rör hos en återförsäljare kan ju vara gamla som gatan. Gränsen mellan nytt och gammalt känns lite som en gråzon.

Enklast blir då att alltid hantera sina nyinköpta rör som om de vore gamla trots att de kan vara nya och utgå ifrån att de måste formeras eller färskas innan användning. Sedan kan det naturligtvis finnas gamla rör som trots sin höga ålder fortfarande är pigga och kan stå emot höga spänningar utan att det blir överslag. Då kan man chansa, slå på full spänning och se (höra) vad som händer. Mina fyra NOS 813 i det hembyggda KV-slutsteget är stämplade med tillverkningsår 1943 och några överslag har aldrig noterats trots att de bevisligen legat på lager sedan andra världskriget och jag inte brydde mig om att testa dessa före idrifttagandet. PA-steget har så klart ett väl dimensionerat seriemotstånd som skydd för flash over och nätdelen har en snabb strömbegränsning som är snålt ställd men inte löst ut sedan PA-steget byggdes på 90-talet. Samma rör och de håller nog 100 år till.
 
Bra att det slutade lyckligt. Det är alltid nyttigt att spekulera och filosofera.

När det gäller nya rör så kan man fundera på när de per definition blir gamla. En del större sändarrör är försedda med tillverkningsdatum och tillverkaren lämnar fabriksgaranti baserat på att användaren följt instruktionerna vid montering och idrifttagande.

Jag kan tänka mig att nya rör som legat på en återförsäljares lager något eller några år fortfarande kan klassas som nya och defakto säljs som nya men å andra sidan ändå är så pass gamla att de för säkerhets skull bör formeras eller färskas upp före användning.

Obegagnade rör som legat på lager under decenier får nog betecknas som gamla på riktigt men säljs ändå med få undantag under beteckningen NOS som står för New Old Stock. New är väl då en signal om att de obegagnade rören är "nya på något sätt" men att det är frågan om gammalt lager.

Som köpare har man svårt att kontrollera allt detta i det fall det inte finns tydlig tillverkningsdatum på röret eller en datummärkt obruten rörkartong. Så även obegagnade rör hos en återförsäljare kan ju vara gamla som gatan. Gränsen mellan nytt och gammalt känns lite som en gråzon.

Enklast blir då att alltid hantera sina nyinköpta rör som om de vore gamla trots att de kan vara nya och utgå ifrån att de måste formeras eller färskas innan användning. Sedan kan det naturligtvis finnas gamla rör som trots sin höga ålder fortfarande är pigga och kan stå emot höga spänningar utan att det blir överslag. Då kan man chansa, slå på full spänning och se (höra) vad som händer. Mina fyra NOS 813 i det hembyggda KV-slutsteget är stämplade med tillverkningsår 1943 och några överslag har aldrig noterats trots att de bevisligen legat på lager sedan andra världskriget och jag inte brydde mig om att testa dessa före idrifttagandet. PA-steget har så klart ett väl dimensionerat seriemotstånd som skydd för flash over och nätdelen har en snabb strömbegränsning som är snålt ställd men inte löst ut sedan PA-steget byggdes på 90-talet. Samma rör och de håller nog 100 år till.
Rören var nog bättre förr. På den tiden fanns många tillverkare och man fick kanske tävla i kvalitet och livslängd.

Med facit i hand samt att det finns ett fåtal tillverkare av rör kvar så blir det ju svårt att ha en kvalitetsävling mellan tillverkare.

Jag är nog villig i efterhand och hålla med dig i fråga om att man ska betrakta alla rör som gamla. Vilket min händelse visat.

Trots SB 200 enkla konstruktion så gör anod shunten gott arbete för att skydda steget 2000 volt Lina.

Kinesiska rör ter sig inte klara lång lagringstid.

Det nog svårt att slå rekorden dina rör håller om man får vara lite lite skojig.


Mvh

 Gert
 
Är inte anoden i dessa rör av grafit? Det är väl risk för viss porositet och att gas kan vara anhopad i materialet i så fall. Sannolikt hade man en mer omfattande "inbränning" av rör tidigare, när volymerna/omsättningen var större och det inte var ett betydande ekonomiskt avbräck att ha en batch sittande i bakningsprocessen. Misstänker att de äldre produkterna helt enkelt var bättre preppade och därför klarade lagring på ett bättre sätt. Tror inte det är direkt kopplat till tillverkarens hemvist, snarare till de krassa ekonomiska villkor som gäller numer, när det mesta ska vara "billigt".
 
The 813 beam power tube was very popular withamateur radio operators following WW II. The tube remained a staple of amateurradio until single sideband became a popular operating mode in the late 1950'sand early 1960's. Featuring a graphite plate with an ICAS dissipation rating of125 watts the tube was very economical and a pair could provide legal limitoperation (1 kilowatt input) on CW or AM. Later tubes manufactured by RCA and Amperex featured an improved plate made of zirconium-coated nickel.


With a thoriated tungsten filament, the 813 was introduced by RCA in 1938.News of the new transmitting tube first reached the amateur community in theNovember, 1938 issue of QST magazine. The 813 followed on the heels of thefamous 6L6 beam power tube, which was the firstpower tube to use the electron beam principle.
 
Hej!

Att betrakta alla rör som gamla.. jag vill vinkla det lite åt detta hållet:
Tänker nu på sändarrör, vid idrifttagande eller återupptagande av drift efter en periods uppehåll så skall man ha vissa procedurer för att minimera risker, oavsett ålder på röret.

Jag har flera anläggningar med ett eller två 4CX1500B i slutet, i en manual från Harris så står det att man skall låta PA't stå på en viss tid med enbart glöd om anläggningen varit ur drift en längre period.
Som sidospår, har erfarenhet från linjäraccelerator, där skall jonpumpen stå på minimum en viss tid eller tills det att strömmen sjunkit under ett visst värde när man monterat en ny LINAC.

Nåväl, testade ett VT-4-C för några månader sedan, NOS i obruten förpackning tillverkat 1942. Gjorde först ett test med HV allt väl, så jag monterade tände glöden och provade med reducerad och strömbegränsad HV = OK.
Tja, på med 1 kV och stäm av = OK, full effekt!
Synen av fyra stycken VT-4-C och ett VT-25 är en fröjd för ögat och balsam för själen!
Sedan pumpades ett CQ ut på 3.5 MHz med karaktäristiskt ljud...
Sedan några få AM-QSO.

Så, frågan är väl varför verkar det om i vart fall en del rör har mindre problem med gas?
Är det så att avgasningsproceduren vid vacuumpumpningen är "kostnadsrationaliserad" plus kanske otäta genomförningar?
 
När det gäller nya rör så kan man fundera på när de per definition blir gamla. En del större sändarrör är försedda med tillverkningsdatum och tillverkaren lämnar fabriksgaranti baserat på att användaren följt instruktionerna vid montering och idrifttagande

Har i början av min karriär fyllt i åtskilliga garantianspråk på detta missfoster till rör, vilket satt i Granger 5 kW MF-sändare.
Dessa hade på tok för hög branthet genom små elektrodavstånd, så katodmaterial kunde hamna på styrgallret.
Då blev arbetspunkten mer än lovligt instabil. Man tröttnade ganska snabbt på detta, i RoSa byttes röret ut till 4CX3000A,
i RoVa till 8877 och i RoÖa så körde vi på drivsteget i stället mot slutet. 290A kostade nästan 30000 kr när jag frågade sist någon gång i början av 90-talet.

1687017515817.png
Så, frågan är väl varför verkar det om i vart fall en del rör har mindre problem med gas?
Är det så att avgasningsproceduren vid vacuumpumpningen är "kostnadsrationaliserad" plus kanske otäta genomförningar?
Det är nog en kombination av hur omsorgsfullt som materialen i röret väljs ut, och hur noga man är vid monteringen,
Sedan förvärras problemet av små elektrodavstånd. 211A eller VT-4 har lågt µ och branthet och därmed ganska stora elektrodavstånd, dessutom
är det en konst att göra vakuumtäta genomföringar. Inte alla tillverkare behärskar detta fullt ut.
 
en konst att göra vakuumtäta genomföringar.
När man kollar "Rör-hobby-byggare" på youtube så förstår man ganska snart att detta är en mycket svår del av rörkonstruktionen.
Det finns väl egentligen ingen annan väg in för luften som ställer till problem på sikt.
 
Det finns väl egentligen ingen annan väg in för luften som ställer till problem på sikt.
Precis, När man började göra större rör med pressat glas i bottnen som även höll stiften, som 832A och 829, fick man initialt
riktiga problem med att de blev "gasiga" redan efter par års lagring.

Hos QQE06/40 löste problemet i bottnen med sintrat glas, men genomföringarna till anodstiften kunde ställa till problem.
Efter ett par år så satte Philips sintrat glas även i rörets topp, och då försvann problemen,

1687031123839.png
 
Last edited:
Har inte sett något QQE06/40 "i modern tid" med något annat än sintrat glas i toppen oavsett fabrikat.
Möjligen kan de DDR-tiillverkade SRS 4451 haft vanligt hårdglas i toppen.

1687031369782.png

Mullards QQV06-40 var den typ som jag hörde mest om att de gav problem i tidiga TV-sändare och radiolänkar.

1687031603693.png

1687032335076.png
 
Last edited:
YL1060 ser ut att vara en variant med sintrat glas men 829 kan vara en tveksam närbesläktad variant.
 
829 kunde ha mycket dålig lagringsbeständighet.
Det var inte förrän den "ruggade" varianten 3E29 kom som
det blev bättre.

Rent allmänt bör man helst undvika 829B, eftersom det kräver mycket driveffekt och
har dålig verkningsgrad över 50 MHz.

1687032805562.png
 
Otroligt intressant läsning, ligger i bakgrunden och suger åt mig av all kunskap och visdom :)

Har några 832A som ligger och väntar på att få bli använda. Samtliga philips. Tanken är att göra en liten LF förstärkare av dem. Hoppas nått är användbart trotts risken att ha läckt luft.
 
Philips 832A eller QQE04/20 är nog rätt bra.
Man var riktigt duktig med metall/glas och vakuumteknik.

Det finns anledning att anta att även dessa håller vakuum
lika bra som det snart 60-åriga NOS QQE03/20 vilket nyligen kom fram ur en kartong
och som vid provning i 144 MHz-sändaren fortfarande gav dryga 45 W ut.

1687073392403.png

Ett QQE03/20 som tripplare till 432 MHz satt i mitt första försök på 70 cm 1972:

1687072045296.png
I min realisering var dock röret monterat liggande så att anodkretsen låg i linje med anodstiften,
allt enligt inrådan av min mentor SM4COK. De dryga 5 W som anordningen gav ut räckte faktiskt till både
Arboga och Fellingsbro.
1687073054432.png

Hade dock inte råd med 2 st ECC88, utan det blev ECF82 och EL83 i stället. Tänk vad man kunde göra med absorptionsvågmetrar och glödlampsslingor som primära mätverktyg...
 
Last edited:
Back
Top