Att följa "DX Code of Conduct" eller inte...

Ifall man inte ställer upp på de ganska otrevliga och arroganta DX-jägarnas och contestarnas ensidigt formulerade villkor är man "ohederlig" eller en "dålig amatör", som dessutom ska "hålla truten"
Nu blir jag lite nyfiken. De flesta contesters och DX-jägare som jag känner är ödmjuka och sympatiska personer. Har någon här verkligen blivit kallad dålig amatör eller uppmanad att hålla truten?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Nu blir jag lite nyfiken. De flesta contesters och DX-jägare som jag känner är ödmjuka och sympatiska personer. Har någon här verkligen blivit kallad dålig amatör eller uppmanad att hålla truten?

73,
Jonas/SM5PHU

Läs t.ex. #54 och #63 i denna diskussion...
De ger enligt min enkla mening en ganska bra sammanfattning av amatörradio som "asocialt medium".

73/
Karl_Aren
 
AOM skrev"....En liknande och tänkvärd infallsvinkel har framförts på GM3VLB:s websida "
----

Det var intressant läsning i ämnet. Det slog mig att det kanske skulle vara relevant att frångå det vanliga uttrycket "QSL 100% via bureau" och reducera garantin till 75% eller t o m 50%. Då borde man kunna behålla hedern samtidigt som det inte lovas för mycket. De som har otur och faller utanför tilldelningen kan rimligen inte klaga då villkoren är kända på förhand. Ungefär som att delta i ett lotteri men med extraordinärt hög vinstchans. Bara en tanke som dök upp...
 
Nu blir jag lite nyfiken. De flesta contesters och DX-jägare som jag känner är ödmjuka och sympatiska personer. Har någon här verkligen blivit kallad dålig amatör eller uppmanad att hålla truten?

73,
Jonas/SM5PHU

Mja... jag har EN gång gjort misstaget att upplysa en station om att han ockuperade en stor del av bandet och bad honom vänligt kolla sina inställningar. Svaret blev "Fuck you bloody idiot there is nothing wrong with my radio.."
Det här är inte alldeles ovanligt tyvärr, men själv lärde jag mig av denna läxa och håller därefter låg profil, suckar och byter band.
 
Jag har gjort misstaget att vara den där överstyrda stationen. Förstod inte varför folk bad mig dra åt h-e, innan en ytterst artig engelsman upplyste mig.

73,
Jonas/SM5PHU
 
PHU skrev; "De flesta contesters och DX-jägare som jag känner är ödmjuka och sympatiska personer. "
----

Hmmm vad har du för konstiga vänner? De seriösa contesters och DX-jägare jag känner är då inte särskilt ödmjuka i stridens hetta. Med ödmjukhet vinner man minsann ingen framgång utan där gäller det att ha vassa armbågar och ta för sig. Tänja på reglerna men utan att gå för långt. Allt är relativt. I stortesterna och på de lägre frekvensbanden finns i regel inga helt lediga frekvenser. Där gör alla precis som jag gör, letar upp någon frekvens där S-metern visar ett litet utslag och frågar kanske en gång om frekvensen är ledig lite lagom otydligt så ingen reagerar. Sen kör vi loss med full effekt och ropar CQ contest. De svaga trycker vi bort eller hur? Inbilla inte mig att du gör annorlunda ty i sådana allvarliga tillställningar som contest och när rara länder som P5 jagas så råder djungelns lag och det vet du lika väl som jag. Dubbelmoral är ett otyg. Våga vara ärlig istället och stå för vad du tycker.

Man får försöka se det här i sitt sammanhang och inte sprida falska bilder av att tävlingsinriktade och målinriktade contesters och DX-jägare är några försiktiga, lamt ödmjuka typer som står med mössan i hand och knappt vågar slå igång sändaren. Glöm det. :D

Däremot så upplever jag att många av dem som sysslar med QRP är generellt försiktiga när de befolkar banden. Men i den nischen är det ju viktigt att verkligen finna fria frekvenser för att överhuvudtaget bli hörda och få kontakt. Där duger det inte att flå på som ett skollat troll.
 
Nu handlade det om att DX-jägare och contesters skulle anklaga andra för att vara dåliga amatörer och säga åt dem att hålla truten, som jag uppfattade saken. Och det var just detta min kommentar gällde.

DX jagar jag sällan själv, men de DX-jägare som jag känner är personer som angriper en pileup med intelligens snarare än vassa armbågar. Och bland de contesters jag känner finns ingen som tycker det är OK att stjäla frekvensen för en klenare station. Vi kanske inte umgås i samma kretsar. Jag beklagar om du inte tycker att jag är ärlig och står för vad jag tycker. Om du har rätt eller fel i det avseendet får var och en avgöra själv.

73,
Jonas/SM5PHU
 
>>>>Nu handlade det om att DX-jägare och contesters skulle anklaga andra för att vara dåliga amatörer och säga åt dem att hålla truten, som jag uppfattade saken. Och det var just detta min kommentar gällde.
----

OK. Ja det är mycket ovanligt. Kan inte påminna mig att jag har några sådana vänner som är så ofina så att de skriver på forumet att någon skall hålla truten. Jag tycker att alla måste ha rätt att delta i diskussionerna oavsett om man är aktiv eller passiv på banden. En som är passiv kanske är passiv av någon anledning så som AOM skrev.

>>>Vi kanske inte umgås i samma kretsar.

Jo det gör vi alldeles säkert. Möjligen ser vi på saken från olika synvinklar. Ett bra sätt för var och en att bilda sig en uppfattning om sakens natur är att aktivt lyssna när det är contest eller när det jagas rara DX. Ibland tvingas man höja på ögonbrynen när ens bästa vänner löper amok på bandet. Nu menar jag inte händelser som att glömma att koppla in split-funktionen.... Nåja, bara att gilla läget och kavla upp ärmarna. :rolleyes:
 
Däremot så upplever jag att många av dem som sysslar med QRP är generellt försiktiga när de befolkar banden. Men i den nischen är det ju viktigt att verkligen finna fria frekvenser för att överhuvudtaget bli hörda och få kontakt. Där duger det inte att flå på som ett skollat troll.

Ja, det är bara att sucka och vrida vidare när någon lägger sig precis på eller brevid och splattrar ut en massa effekt.

Jag försöker dock hålla mig på eller kring dom rekomenderade QRP frekvenserna, då det är där andra letar efter QRP stationer.

Är det contesthelg så är det bara att hålla sig på warcbanden, det finns inga contestfria segment på dom andra banden.
 
Ja, det är bara att sucka och vrida vidare när någon lägger sig precis på eller brevid och splattrar ut en massa effekt.

Jag försöker dock hålla mig på eller kring dom rekomenderade QRP frekvenserna, då det är där andra letar efter QRP stationer.

Är det contesthelg så är det bara att hålla sig på warcbanden, det finns inga contestfria segment på dom andra banden.

Hade ett QSO med en ryss igår när jag körde portabelt på ca 40 W. Han klagade över att min signal var svag och gav "53". Jag frågade om han hade svårt att uppfatta mig. "Not at all, I copy you very well. Good modulation, but you're only 53. That's not good. I don't like QRP." Haha. Själv körde han 500 W och gick in med 56 hos mig. ;)

Vissa stationer tycks köra som om det vore contest även på warc-banden. Några få sekunder och oärliga RS(T)-rapporter. På ett sätt lite meningslöst att dela ut rapporter om de inte har något informativt innehåll.

Har heller inte riktigt förstått varför det är så överdrivet mycket fokus på signalstyrkan i RST-rapporter. Det viktigaste borde väl ändå vara hörbarheten, eller har jag fel här? Vissa stationer som blåser in på S9+30 låter så illa på SSB att man borde ge dem "39".
 
Jag har tidigare klargjort hur ser på denna typ av förbindelser och lagt till min inställning på qrz.com. Det blir tyvärr mindre förbindelser med en annan operatör och oftare en titt på RBN var jag hörs med rör-QRP-radion eller QRPp radion.

10MHz får ofta bli en tillflykt när det inte går att köra radio som JAG vill vilket sker allt oftare när jag försöker köra på den enda (14021,7KhZ) frekvensen jag kan på 14MHz med rör bygget vilket är ganska så exakt varje helg. Som Bengt tidigare skrev om hur de som bor permanent på eftertraktade DX-QTH:n så kan man bara beklaga.

Det blir även allt vanligare att andra roffar åt sig frekvensen som jag startade på (efter att ha frågat QRL?) och fått kontakt med en raritet som andra vill köra när jag väl avslutat och väldigt konstigt när rariteten accepterar att den som ropar tar "min" frekvens istället för att säga QSY upp eller ner.

För min del är det lika intressant att se var jag hörs via RBN som att ha en förbindelse på minst en kvart med någon som kan/vill säga mer än 5NN. Ibland tar jag fram "flugpappret" för att se vilka som nappar, det fungerar ofta bra.

DX-jagande har för MIN del aldrig inneburit snokande på kluster utan mer ett lyssnade på den nedre bandkanten på det aktuella bandet, jo någon gång har jag faktiskt av en tillfällighet "sett" ett DX på RBN som jag faktiskt har fått "QSO" med.
Dock, man ska inte förkasta andra intresseriktningar bara för att man kanske själv är smal i sin egen eller har mindre intresse av vad en del andra pysslar med.

Jag gillar telegrafi, bandkabel och egentillverkade antenner, helst med tråd på kortvåg och lysande radiorör, det finns dock amatörradioprylar med halvledare och menyer i samlingen.
 
Det var en ny vinkling men som låter logisk Thomas. Som du skriver så borde loggboksanteckningarna vara tillräckliga även om det nog finns tillfällen där man rimligen inte kan vara säker på att en radioförbindelse med en legal radiostation ägt rum. Pirater är tyvärr vanliga och det förekommer att folk har knäck i lurarna och hör fel på prefixen som SA och HA vilket diskuterats tidigare här på HAM.SE.
Om man på grund av alltfår dåligt S/N (knäck i lurarna eller annan orsak) inte får igenom ett QSO i den meningen att båda sidor uppfattar varandras meddelanden; är det en förbindelse värd att bekräfta med QSL? Ska man även skicka QSL till motstationen om man inte får svar på ett anrop? Det kan ju tänkas att motstationen hörde men inte hördes. Ja, frågan är förstås ställd med glimten i ögat. Personligen tycker jag nog att båda sidor ska uppfatta varandras meddelanden hyfsat väl för att det ska räknas som en fullbordad förbindelse. Missuppfattningar kan alltid inträffa, men jag har ännu inte sett ett QSL-kort som återger de verkligt intressanta delarna av en diskussion. Ett gott värde på R framgår medan förbindelsen pågår. Sämre S och T kan möjligen förklara ett lågt R, men är annars är klart underordnade i min (möjligen något inskränkta) värld. :)

Eftersom jag inte är intresserad av diplomjakter eller tävlingar och knappast QSL-kort heller, så är motstationens politiska och juridiska status inte viktig för mig så länge den använder en signal som jag inte kan misstänka vara falsk, operatören uppför sig som folk bör och ger sanningsenliga rapporter. Man kan ändå ha roliga, trevliga och intressanta diskussioner om radioteknik, väder och vind eller något annat ämne. Nej, jag är inte det minsta piratvänlig, men jag ser det inte som min livsuppgift att vara radiopolis. Det är en affär mellan stationsägaren och lokala myndigheter i hans/hennes territorium. Om jag upptäcker någon pirat i Sverige, så skulle PTS förstås få ett meddelande om det. Endast QSL-kort "via bureau" kan stävja pirater i den mån byrån verkligen kollar tillstånden. Samtidigt finns det massor med fullt lagliga och genomhederliga radioamatörer som vill ha QSL per direkt snigelpost. Hur QSL-kortet levereras är alltså inte någon indikation på stationens legala status.

Jag envisas med att tycka att QSL-skickande är onödig dubbeladministration. De med annan uppfattning i frågan får gärna ha det. Vi kan helt säkert både samsas och ha kul ihop på banden i alla fall.

Ja och i intressevariationerna borde ingå att det finns inbitna QSL-samlare liksom det finns dom som är mer fokuserade på det radiotekniska och nöjer sig med att erhålla ett signalstyrkevärde eller en teknisk rapport ang nycklingsknäppar från sin motstation. Var och en får hålla på med sitt...
Bengt, vi är så rörande eniga att man nästan blir tårögd :D
 
Jag jagar ju, som jag tidigare skrivit, under stundom både rara DX och kör contest.
Observera ordet "ibland" !

Under normala förhållanden, som till exempel då jag satt upp en ny antenn likt
den jag har haft uppe på Hallandsås under mina studier, är det ju naturligtvis
en sanningsenlig signalrapport jag är ute efter.

Dessa är tyvärr sällsynta, så det som finns att tillgå i bästa fall är de vanliga "59"
QSO:na och att därigenom se vart i världen jag hörs. Jag menar, om motstationen
hör mig så når ju mina radiovågor bevisligen dit.

Jag tror nog att den gode Bengt EQL har hört mig däruppe vid något tillfälle ? :)

Men visst är det fruktansvärt blodfattigt och tråkigt med alla dessa "Italy Zulu 59"....
 
Häromdagen körde jag från den här platsen några km norr om byn Lavidia. Fin utsikt och bekvämt att sitta i skuggan sen eftermiddag. Japanerna dånade in och även en handfull SM loggades. Trots allt har det blivit en del riktiga QSO även om huvuddelen är de vanliga 5NN TU så klart.

image.jpg SM ligger i stigens förlängning och höjden ca 100 m över havet med brant stup är nog bra. Här ute i naturen finns inga störningar och när condsen är dåliga vilket dom varit på de högsta KV-banden är det lätt att tro att mottagaren lagt av.
:)
 
Måste säga att jag lider med dig Bengt :D Måste vara hemskt att vara där när kondsen är dåliga ...
 
Ja det är hemskt. Men nu läskar jag med en kall Mythos isället. Är på vandring upp i bergen söder om Lavidia idag. Räknar med att bli QRV vid 14-tiden SNT från någon lämplig bergsknalle 3-4 km längre fram längs stigen.

Körde föresten lite 14 MHz kring soluppgången med bra signaler från UA0. Inte många igång men signalerna var starka.
 
AOM skrev
Hellre en kall Mythos än dåliga konds...
Va är en Mythos? Hur mkt socker/vatten, jäst? -;)
Jag kör trots dåliga konds - å det funkar, om man har hum om vågutbredning.
När får jag höra dig AOM på banden?
Glad Pigst, alla, de Uffe -Ciq
 
Back
Top