Att följa "DX Code of Conduct" eller inte...

Är filmen sevärd?

...
My goodness, my Guinness...

Det är rätt länge sedan jag såg den.
Kanske är den lite för lång.
Men som alla brittiska 50-talsfilmer är den rätt välgjord.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
EQL DE FBJ

Jag kommer ju bara att köra från hotellet och blir det svårt med antennen (trådantenn med ATU) så får det vara, den har ingen prioritet bara kul om det hinns med på kvällen eller när det nu blir. Radio, nät-del(liten switchad historia) minipaddel, ATU, tråd och en bil koax mellan ATU:n och riggen
 
SM3UKE: En gammal goding till film, rekommenderas. Innehåller skurkaktiga skrönor i segrarnas version, portabelradio á lá 50-tal, en intressant scen där man vevar upp en bil på en gigantisk sanddyn medelst startveven eftersom det inte går att köra i lösan sand. Och dessutom slutscenen som kan göra en nykterist sugen på en pilstner :)

SM7EQL: Tack för snytingen. Det kommer tillbaka, sa kärringen och gav fläsk till grisen! :)
 
Med alla prylar väger hela paketet mindre än 5kg.
Radio
ATU+SWR
Strömdrossel
Dipol
Manipulator
Nätaggregat-switchat
Hörlurar
Antenkabel
 

Attachments

  • IMG_2588.JPG
    IMG_2588.JPG
    190,8 KB · Views: 37
  • IMG_2589.JPG
    IMG_2589.JPG
    203,3 KB · Views: 16
Har du 100 w PA eller 15 w? Vad väger radion?

Min portabelstation komplett med inmonterad KX3 och två 13,2 V 4,2 Ah batterier, loggdator, tangentbord, manipulator och en reservdipol inkl tunn koax som precis går att knö ner i det smala facket i lådan väger strax över 5 kg. Plåtlådan i sig är ganska tung men samtidigt är den ju passande och oöm för fältbruk. Jag räknade lite på hur vikten skulle kunna reduceras genom att ta upp stora hål i innerchassiet och utelämna det separata batteriet för loggdatorn och köra den på sändarbatterierna i stället. Det skulle göra ca 500 gram. Kanske inte värt jobbet.

Sedan tilkommer batteriladdare och en del småplock som väger knappt 1 kg. Några gram här och där adderar sig snabbt till kilon.
 
K2:an väger enligt elecraft 3,3lbs det får jag till 1,5kg. Enda optionerna kristallfiltret och kortet för SSB. Kommer dock bara att bli CW om tillfälle ges att köra utan att annat åsidosätts.
 
OK Bjarne,

1,5 kg låter ju bra för en till formatet så stor radio. Men är det inte mycket luft i lådan?

Breaking News!

För alla otåliga själar - vykortsamlare - som tuggar på naglarna ända upp till armhålorna kan nu meddelas att alla direkt QSL-kort för VP5- och J6-operationerna är besvarade av QSL Managern. Efterhand som byråkorten anländer så besvaras de också.

Ett s k "multi QSL-kort" i flerfärg och som skall användas bl a för SV5-operationen samt fler tänkta framtida liknande semesterjippon är designat och beställt hos Tony LZ1JZ. Utskick påbörjas troligen under juli månad när korten hämtats upp på Ham Radio 2015 i Friedrichshafen. Först till de som skickat direkt-QSL med tillräckligt svarsporto i Dollar-sedlar och sedan allt eftersom till de vars kort ankommer den långsamma vägen via byrån.

Ett "nödvändigt ont" det här med QSL-kortverksamheten som jag inte för allt smör i Småland ställt upp på själv om nu inte QSL Managern med stor glädje tagit hand om det administrativa kontorsjobbet. Tack till Eric JSM. :)

Så nu kan energin koncentreras på radiokörning och antennexperiment utan att riskera att bli svartlistad av vykortsamlarna och komma i onåd hos moralisterna. ;)
 
Ett "nödvändigt ont" det här med QSL-kortverksamheten som jag inte för allt smör i Småland ställt upp på själv om nu inte QSL Managern med stor glädje tagit hand om det administrativa kontorsjobbet. Tack till Eric JSM. :)

Så nu kan energin koncentreras på radiokörning och antennexperiment utan att riskera att bli svartlistad av vykortsamlarna och komma i onåd hos moralisterna. ;)

Varför är det så nödvändigt med Qsl korten i gammalt format? detta pappersslöseri. Om vi nu ska återvända till trådens ursprung genom att ställa om den frågan. Varför ska du ens behöva känna att det betyder ett smack vad "vykortssamlarna och moralisterna" tycker Bengt? Du brukar väl stå på dig och våga gå din egen väg. Är det så illa, så laddat det här med med Qsl korten i papper, att där går den heliga gränsen?

Har följt tråden med stigande höjd på ögonbrynen ;) men lyckats hålla fingrarna borta från tgb. Kanske skulle fortsatt med det .... Men sysslar vi inte med en hobby på individ basis, med olika intressen, olika inriktningar? Varför MÅSTE jag skicka Qsl kort till de som skickar till mig, fast jag aldrig bett om det? Varför ska jag i den logikens namn inte kunna köra hur mycket radio jag vill? Jag skulle aldrig ha råd att skicka papperskort på alla Qso jag kör?

Självfallet så laddar jag upp alla Qso på LOTW, skickar e-Qsl, på allt jag kör. Har väldigt klart å tydligt angett på min Qrz.com sida vad som gäller. Samlar inte själv, vill inte ha, måste du ändå ha så hör av dig så löser vi det. Så ska då inte det räcka? Ska papperspuritanerna bestämma åt mig - skicka papperskort på allt eller sluta köra radio. För skickar du inte papperskort så bryter du mot Ham Spirit å får inte vara med i vår sandlåda!

Tur man är en hårdhudad elaking, värsting, när man nu tar sig friheten att själv bestämma om Qsl korten är ett obligatorium eller en frivillighet. För på tafsen lär jag väl få, må det vara hänt, jag förbehåller mig i alla fall rätten att våga vägra slentrianmässiga Qsl kort i papper!
 
Uhhh, det var många svåra frågor att svara på. Men ditt inlägg är så intressant att jag gör ett försök.

Min grundprincip är att jag själv bestämmer över mitt eget liv och min egen hobby och att man alltid skall försöka vara så ärlig som möjligt i vad man tycker även om ens åsikter inte är politiskt korrekta hos moraltanter och sådana som verkar lida av dubbelmoral när frågorna ställs på sin spets. Fördelen är att man snabbt gallrar bort de personer som man inte har behov av att vara en riktig vän med. Det är i regel samma personer som inte klarar av att acceptera andras åsikter än sina egna och inte klarar av att hålla i sär sak och person. Enligt min mening måste man ha kapacitet att vara 100% oöverens i en sakfråga samtidigt som man tar en öl tillsammans och har det trevligt. Då är allt bra.

Som jag tidigare skrivit så ser jag QSL-kortverksamheten som ett hemskt ointressant och arbetskrävande arbete och jag trivs inte alls med att lägga min fritid på att kontrollera loggar, fylla i kort och skicka iväg korten. Men efter att jag fått ett erbjudande i form av en QSL-vänlig QSL Manager så kommer saken i ett annat läge. Rent praktiskt alltså. Dessutom kan man ju känna sig lite som en god människa, en scout som hjälper gamla tanter över hårt trafikerade gator. Inte fel när det kostar så lite. Min insats är ju trots allt begränsad till att designa och beställa kort och de tusenlappar om året som tryckningen kostar påverkar inte min ekonomi. Så rent ekonomiskt är den frågan ointressant och en s k ickefråga.

Ang pappersslöseri så läser jag vad du skriver och rent principiellt har du helt rätt i att helelektroniska kort är mer miljövänliga. Dock har jag så mycket sunt förnuft att jag förstår att mina val i olika miljöfrågor inte är mätbara på ett ingenjörsmässigt tekniskt plan och därför inte kommer att göra varken till eller ifrån i det stora hela. Är nog hellre en liten miljöbov än gör uppoffringar som är helt meningslösa i ett större globalt perspektiv.

Anledningen till att jag inte är överdrivet intresserad av LoTW är att ARRL enligt min mening sysslar med ren och skär affärsverksamhet på radioamatörernas bekostnad. Jag vill helst inte vara med att stödja sådan suspekt verksamhet om jag inte måste. Jag gillar bättre när hobbyverksamheten bedrivs ideellt och enligt självkostnadsprincipen. Kanske finns det fördelar som uppväger nackdelarna och då kan frågan komma att omprövas.

>>>>"Tur man är en hårdhudad elaking, värsting, när man nu tar sig friheten att själv bestämma om Qsl korten är ett obligatorium eller en frivillighet. För på tafsen lär jag väl få, må det vara hänt, jag förbehåller mig i alla fall rätten att våga vägra slentrianmässiga Qsl kort i papper!"

Så skall det låta Johan! Man skall inte låta andra diktera villkoren för ens egen hobby. Det är en av anledningarna till att jag startade den här tråden att få läsarna att börja tänka själv. Tyvärr går de flesta i moraliska ledband nuförtiden och många diskussioner blir därför urvattnade när knappt någon vågar ha en helt egen måhända obekväm åsikt.
 
Jo, det är onödigt mycket luft i den. Men om man ska montera in 100W steget i den så försvinner det utrymmet....
Angående QSL-kort så säger jag : NO NEED FER QSL när de säger att de tänker skicka ett. Om någon frågar efter QSL så säger jag som regel inget
 
Back
Top