Att följa "DX Code of Conduct" eller inte...

Det går ju inte att redigera i efterhand, så får säga att jag menar (naturligtvis) PINGST. Pigst fick jag nog från Mythos!
/Uffe
 
Mythos är ett gott grekiskt lageröl som bryggs i Thessaloniki med hjälp av tyskt och danskt ölkunnande.
Smakar extra bra efter att ha vandrat Samaria-ravinen på Kreta.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Igår var det fina conds på 21 MHz med enorma signalstyrkor från alla håll och kanter. Förmodligen gjorde QTH sitt till med högt och fritt läge över havet.
image.jpg
Här i skuggan under ett träd med lånat bord och pall från en liten bergskyrka var det behagligt att sitta och slököra. Bland alla 5NN TU QSO så blev det kört förvånansvärt många mer riktiga QSO. Jim VQ95JC från Chagos isl ropade och berättade att han körde QRP 2 watt till en dipol. Amer HZ1BH körde 10 W och det fanns fler som körde med låg effekt och hade gott om tid. Flera långa QSO med di där hemma som klagade på kallt och regnigt väder.

I förmiddags var det nån UN-contest och allmänt rörigt på banden. Goda öppningar på 24 MHz med flera SM samt 5Z0L i loggen. Just nu är alla de högre banden nästan döda så knappast lönt att ödsla tid på radion mer idag. Kanske en stund sen eftermiddag/kväll då solen är på väg ner.

Det har gått fint att inte köra split och även om sk enfrekvenstrafik förmodligen bryter mot DX Code of Conduct och god sed så har jag i alla fall inte tagit mer frekvensspektrum i anspråk än absolut nödvändigt. Ej heller har onödigt hög effekt använts. Inte en enda medveten störning har noterats vilket nog får sägas vara lite märkligt.

Så om någon behöver SV5 Tilos i loggen så är sista chansen att leta på banden senare idag. Förmodligen går 21 MHz bäst. I mogon bitti hämtar taxibåten vid bryggan. Slut i rutan för denna gång.
 
F-n! Den ravinen har jag varit i. Missade ölen dock:/
Det är inte tillåtet med alkoholhaltiga drycker och glasflaskor i själva ravinen, men efter dryga 5 timmars vandring har man nått
den lilla byn Agia Roumeli vid havet. Där finns det öl...
"En iskall i Alexandria" säger jag bara.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
EQL DE FBJ

Ser att du hördes på Mauritius i förmiddags på 12m. Hur funkar det vid inresan med att ha radioprylar i bagaget, har du bara ditt cert och tillstånd med dig, original/kopior?
Ska själv till Malta snart, har funderat på att ta med K2:an.
 
Inga problem i Security check trots att Ra 200-lådan är Military look så att säga. X-ray maskinen ser igenom plåten och det som syns på skärmen är bara elektronikkomponenter och LiFePO4 batterierna. Skall du ha med batterier så kan du kolla på Transportstyrelsens hemsida vad som gäller. Inget konstigt dock.

Jag har kopia på den svenska CEPT-licensen, Förklaringsbrevet plus CEPT T/R 61-01 med mig i fall att.

Mest noggranna med kontroll av radion har dom varit på Kastrup när vi åkte till Karibien. I USA brydde de sig inte. Vid utresa från St Lucia ville de se att apparaten fungerade vilket den gjorde eftersom det finns inbyggda batterier. Wow, nice radio var deras enda kommentar. På Sturup ingen reaktion alls. Så du kan lugnt ta med din rigg.

Men Malta kräver väl att dubansöker om särskilt tillstånd och licens. Kolla upp det innan du åker.

OK om Mauritius. Jag körde en stund på 24 MHz i eftermiddags. Blev ett långt riktigt QSO med Brian. 9J2BO i Lusaka Zambia. Därefter två YB Indonesien, 5 Z0L och Mats LRR alias RM2D i Moscow.
 
Tack Bengt, får kolla upp Malta då. Har du en länk till förklaringsbrevet?

Jag tänker ju inte ta riggen som handbagage.
 
Du får kontakta Maltas licensmyndighet på info@mca.org.mt och ladda ner ansökningsblanketten "Application Form for an Amateur Radio Licence MCA/F/11-0338"
från https://www.mca.org.mt

Man kan under tiden glädja sig åt att det krävs telegrafikunskaper för en "klass A"-licens i Malta.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Nää... de hade ingen ölexport vid tiden jag menar. Då man efter en svettig ökenfärd per ambulans med elaka nazis både i hälarna och i bagaget äntligen komma fram till Alexandria och få dra fingret i imman på ett högt glas fyllt med kall öl. Fråga AOM, känner jag honom rätt kan han ge dig rollistan :)
 
Jo det är en Carlsberg :)

... ursäkta Bengt för trådkapningen, men det är nu en gång du som initierat öltörsten.
 
Nu blev jag intresserad och fick läsa på hos IMDb :)

"In the bar scene in Alexandria, John Mills was drinking real beer because ginger ale and other substitutes didn't look real enough on film. In the final cut (the 14th take) he actually was quite drunk."

"The beer that the crew drink at journey's end in the novel is American Rhinegold. Although it's not actually a German beer, it certainly sounds like one. As the war was still a very fresh memory in many people's heads at the time, the decision was made to go with Danish Carlsberg beer instead. In reality, as Denmark was occupied by the Germans in WW2, they would not have been able to get Carlsberg in Alexandria. More likely they would have had the local beer."

"The bar scene was some 40 years later used in a Carlsberg commercial. Indeed "worth waiting for"."
 
FBJ skrev; "Jag tänker ju inte ta riggen som handbagage."
----

Jaha. Med tanke på hur ovarsamt det incheckade bagaget hanteras av den ibland nonchalanta lastpersonalen så skulle jag aldrig komma på tanken att stoppa ner radion där. Det finns ju även en viss risk att bagaget kommer bort eller blir försenat. (Hände för mig på Cook isl och du kan tro man blir kallsvettig när antennerna vara borta. Kom fram dagen efter dock,...puhhh!)

Min packningsstategi när det gäller handbagage i prioritetsordning är resedokument, kreditkort, kontanter (inget annat är "livsnödvändigt" för själva resan) samt radion inkl minimalt med tillbehör som enkel trådantenn etc så att stationen kan upprättas och köras med reducerad prestanda i det fall det incheckade bagaget med ev stora antenner kommit på avvägar. Finns det sedan plats/vikt över så kan man ju stoppa in ett ombyte och en T-shirt etc i handbagaget. Allt förbrukningsmateriel som schampo och shorts som enkelt kan ersättas kan ju köpas på plats om det blir kris?

På hemresan brukar jag dock stuva över en del elektronik som laddaren till LiFePO4-batterierna och kablaget m m i det incheckade baggaget för att få en lättare packning att bära på. På utresan vägde mitt bagage 10 kg incheckat (inkl antennsystemet) och handbagaget 8 kg inkl radio, laddare, iPad mobiltelefon etc småprylar. Gränsen är för handbagage var dock max 6 kg men man brukar ju inte vara så knussliga. På hemresan kontrollvägde grekerna dock allt bagage och vågen visade 20,1 kg. Man bjöd på 100 grams övervikt annars kunde jag ju alltid ha efterskänkt en en svettig T-shirt och passerat kontrollen. Vikten brukar öka några hundra gram eller mer när man åker hem från länder med fuktigt klimat. På St Lucia var de stenhårda och Ronnie DKF fick packa ut tunga kläder och ta dom under armen för att klara invägningen. Hi hi.

ZBB; "... ursäkta Bengt för trådkapningen, men det är nu en gång du som initierat öltörsten."

Inga problem Lasse. Öl är gott och tillför ju en viss substans i de ibland lite enkelspåriga diskussionerna om riktig radio där bara några få kan vara med att delta.
 
Öl är kultur...

Goethe kunde lika gärna ha sagt "Mehr Bier" som "Mehr Licht" för sina sista ord.

73/
Karl - Arne
SM0AOM
 
Är filmen sevärd?

Appropå ölkultur så sörjer jag att det inte hann bli någon pint Guinness när jag var i Dublin förra veckan. Nåväl, jag hann med en på Heathrow på vägen dit. Och då blev jag åter varse att så gott som alla serverar stout alldeles för kall i Sverige. Varför är det så? Kanske samma kylaggregat till alla tappar på puben. Den smakar ju så mycket bättre om den inte är iskall. Även Ale brukar serveras lite väl kall IMHO.

My goodness, my Guinness...
 
Back
Top