Piratradio SWL kortvågslyssning

SM4FPD

Well-Known Member
Just nu (2011 12 17 kl 11 -) en mycket stark AM pirat på 6220 kHz.
De är inte dåliga för att vara icke radioamatör att få till en rejäl AM sändare, och lyckats bygga en antenn.
Radio Spacexxxxx int kallar han sig och spelar musik av bara den.
Verkar vara en finsk station.
Oavsett vad man tycker om pirater så finns fenomenet, det sänds.
Och jag vill bara påvisa att det förekommer.
Inte höra att de är kufar eller något negativt, den som vill klaga bör starta en egen tråd, ex "gnälla på piratradio"
För visst är det kontroversiellt.

Ibland med njutbar musik till och med.

de
SM4FPD
 
De är inte dåliga för att vara icke radioamatör att få till en rejäl AM sändare, och lyckats bygga en antenn.
Du är säker på att det är hembyggt?
Vilka regler finns i Finland för innehav?
 
Jag kan tyvärr inte språket (finska) men håller med dig Roy angående musiken klart njutbar ibland.
Kan det vara nån som saknar gamla tider, kvällarna man tillbringade i garaget då man slog om bilstereon till AM medan man skruvade ,när man var trött på att lyssna på kassettbanden .

Kom gärna med fler "frekvenstips" om du har Roy det låter faktiskt rätt bra i min 735:a .

de SM4VLG
 
Det är säkert förbjudet att sända så i Finland, ja det är väl just därför det sker.
Innehav i Finland vet jag inte, men oavsett om det är förbjudet eller ej, så gör det ju det hela mer spännande.

Klart han har byggt sändaren själv......
Förr var det många Finnar igång med piratsändningar, men förr lät de illa, och det kan betyda att de nu kör med något kommersiellt och större, QRO, just nu är han MYCKET stark, S-metern visar upp till S9+40 dB och jag lyssnar med 9 kHz bred AM störningsfritt. Det finns fin diskant med i sändningen.

SM4VLG, kolla bandet 6200 - 6400 kHz helger och särskilt jul och nyårshelgerna.
Kvällar alla dagar i veckan 3900 - 4200 kHz, typiskt 3905 och 4015, 4026 kHz är aktiva under veckorna.
Givetvis är det fart på mellanvågen nu under vintern, på 1611 kHz har vi översta frekvensen där sänder Påven med AM eller DRM, från 1615 till 1700 kHz kan man hitta allt som spelar.

På 7500 och uppåt lär det vara, eller har varit, piratband, men där har jag inte hört något, någon???

de
FPD
 
Nu är de bra fart på 1645 och 1655 kHz.
Holländare, tysk musik.

Men någon jammar, det vrids VFO över stationerna. Vet i katten vad detta är för QRM.

Ang Finnen, Radio Spaceshuttle int, trots stark signal inget brus, bra modulation så var det jättevårt att få stationsnamnet, man jag koncentrerade mig inte så djup utan bara strölyssnade.

de FPD
 
Just nu är Finnen igång på 6216 kHz lika stark och fin som igår. (just nu = 2011 12 18 kl 11 07)

Vet i katten hur man får till det där otroliga oväsendet som han har i jinglarna?
Vore perfekt att fylla ut en amatörradiosändning med, en overrider har han, dvs som så fort han talar så dras musiken ner. Oxo perfekt för amatörradio då man hela tiden har full modulation, och bandbredd, även när man drar efter andan.

Ungefär som när vi kör RTTY med BAUDOT och har diddle på.

de
FPD
 
Hej!

Jag lyssnar regelbundet på piraterna, i går kväll vid "kvart över elva" så lyssnade jag på 1648,35 kHz.
 
Radiopiraterna visar osedvanligt dåligt omdöme genom att sända på 6216 kHz vilken är mittfrekvensen i den SSB nöd- och säkerhetskanal som reserverats i GMDSS för 6 MHz-fartygsradiobandet.
Dessutom visar spektrummyndigheterna i Finland, om det nu är där sändaren finns, ett lika dåligt omdöme när man inte lever upp till internationella avtal och stoppar sändningarna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
AOM de APQ.
6215 USB.
Håller med dig. 6215 kHz i Region 3 motsvarade 2182 kHz i Reg. 1 och 2.
Jobbade 8 månader i Pacific som rådgivare åt kuststationerna i tekniska och trafikala frågor.

73
Bengt SM6APQ
 
Just nu lyssnar jag på 6422 kHz AM med 10 kHz bandbredd.
Spelar 599 men det är ändå svårt att höra vad han säger. Musien däremot låter skön AM i bra högtalare.
Tror mig höra att han kallar sin station för Radio Sunshine

Nu är 2011-01-07 kl 1343

de
FPD
 
Back
Top