Remotstyrning av amatörradio!

Jag hade mer brytt mig om att det till slut fungerade...

Javisst, så känner jag också, man blir glad:)
Jag får ju påfyllt surf nästa månad (23nov)

Nu kan jag fortsätta med min setup.
Ett reläkort VM201 ska införskaffas.
En SDR-rx med tillhörande pc ska konfigureras.
När allt fungerar kör jag ut rubbet till stugan.

/Micke
 
Fick hem reläkortet på 2 dgr.
Med hjälp av testmjukvaran kan jag nu styra 8st reläer över internet.
Mjukvaran är bara för test så jag tänkte att man kan ju alltid logga in i web-gränssnittet och styra switcharna men....
Det går inte att logga in på kortet utanför LAN, endast testmjukvaran fungerar via internet.
När man anger IP-adress och port så klickar det i reläerna men man kommer aldrig till inloggningen.

I testprogrammet kan man inte spara några inställningar så det blir opraktiskt att använda.
Har testat Vellemans styrprogramm och det hittar också kortet men styrningen av reläerna fungerar inte korrekt.

Slutsats: ett bra och användbart kort för den som kan skriva sitt eget styrprogram, tyvärr inte jag.

/Micke
 
Så inloggning funkar via testmjukvaran men inte via web ?
Går det att ta bort inloggning och testa utan ?
 
När jag läser denna lidandets historia går tankarna till nr 23 i listan över "Mer eller mindre övertänkta uttalanden av programvaruutvecklare":

"Förutom att det inte fungerar, hur tycker ni att det verkar?"

:)

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
SM0GLD:
Det går utmärkt att ansluta sig till VM201 utanför LAN, web gränssnittet fungerar utmarkt. Man måste använda port 80, tyvärr går det inte
att ändra den porten så det kan bli problem om man har annat på port 80 som inte går att flytta.
 
SM0GLD:
Det går utmärkt att ansluta sig till VM201 utanför LAN, web gränssnittet fungerar utmarkt. Man måste använda port 80, tyvärr går det inte
att ändra den porten så det kan bli problem om man har annat på port 80 som inte går att flytta.

Om inte http://IP:port funkar så kan man normalt byta port i routern. Dvs du kan ha flera enheter på port 80 (med olika IP) på LAN-sidan. På WAN sidan måste man ha olika portar.

Tex:
IP_WAN:49999 <-> Router <-> IP1_LAN:80 (enhet 1)
IP_WAN:50000 <-> Router <-> IP2_LAN:80 (enhet 2)
 
SM0GLD:
Det går utmärkt att ansluta sig till VM201 utanför LAN, web gränssnittet fungerar utmarkt. Man måste använda port 80, tyvärr går det inte
att ändra den porten så det kan bli problem om man har annat på port 80 som inte går att flytta.

Jag funderade lite på det också.
Ska byta port och prova igen.

Även om jag får det hela att fungera så är det märkligt att reläerna "klapprar" när jag försöker logga in.
Detta betyder att en illvillig port-scannare faktiskt skulle få mina reläer att bete sig underligt och ställa sig i ett olämpligt läge.

Är inte detta en grov säkerhetsrisk?


/Micke
 
Ja bär det sig åt på det viset är det ju inte bra. I mitt fall skulle det inte spela så stor roll, använder VM201 för att styra en 4 square vertikal
antenn för 80m och alla 8 portar går åt. Det har förresten kommit en uppgradering av firmware men det kanske du vet redan, heter
VM201Build1315.
 
Är inte detta en grov säkerhetsrisk?

Det är därför det är bra att välja höga portnummer på WAN-sidan. De illviljare (hackare) som scannar IP/portar tar normalt endast de vanligaste portarna typ 21, 22, 80, 443, 8080 etc. Välj portnr över 50000. Tala into om för nån vilken port du kör. Kör du DDNS håll tyst om ditt domännamn..(hackare går dock normalt bara på IP nummret)

List of TCP and UDP port numbers - Wikipedia, the free encyclopedia

Portscan kan man köra på grc.com och kolla viilka portar som är öppna etc...

Att reläerna klapprar måste vara nåt fel. Förmodligen har du blivit inloggad utan du vet om det...
 
Bytte till port 80 och då kommer jag åtminstone till inloggningen.
Skriver in mina uppgifter och trycker "enter" alla reläerna fladdrar till, två stannar i "on" men inloggningen misslyckas.

Kan man inte logga in så borde inte heller något relä aktiveras slumpvis, det är ju helt galet.

Försöker få kontakt med korttillverkaren, kanske kan dom förklara fenomenet.

/Micke
 
Om jag fattar rätt så fungerar det via TCP vägen, varför använda web-gränsnittet då!

Källkoden till testprogrammet finns så det är fullt möjligt att förbättra efter egna behov, en av anledningen varför jag tänker använda kortet.
 
Om jag fattar rätt så fungerar det via TCP vägen, varför använda web-gränsnittet då!

Källkoden till testprogrammet finns så det är fullt möjligt att förbättra efter egna behov, en av anledningen varför jag tänker använda kortet.

Därför att jag inte har kunskaperna som krävs för att skriva program :mad:

Sen tycker jag nog att det är lite farligt när det går att manipulera reläerna utan att logga in.
Vissa portar ska jag använda till antennswitch andra till värmen i stugan osv.
Detta beteende kanske kan fixas i kommande firmware.

Vi får höra vad tillverkaren säger.

/Micke
 
Jag har ungefär samma ide som du, men tvekar nu på kortet efter dina tester.
Vi får hoppas på bra förklaringar från tillverkaren.

Jag har en dator på remoteplatsen så det finns ju andra lösningar för mig ex via USB med hjälp av en Arduino Uno och Relämodul för Arduino > Arduino | Kjell.com.

Vill man köra det över nätet finns ju Arduino Ethernet Shield Rev3 > Arduino | Kjell.com till ovanstående.
Även här krävs ju lite programmering men det finns många exempel på nätet.
Fördelen blir att man har kontroll på båda sidorna!

Vad gäller hantering runt 220 till element och dyligt så använder jag Telldus Technologies, fungerar klanderfritt, finns dessutom sensorer och dyligt.
 
Efter att ögnat igenom manualen så har enheten 2 servrar. En är webserver och går fast på port 80. Den andra går på port 17494 men går att ändra. Se bara till att under inga omsändigheter köra men samma portnummer på bägge servrarna (80) !
 
Efter att ögnat igenom manualen så har enheten 2 servrar. En är webserver och går fast på port 80. Den andra går på port 17494 men går att ändra. Se bara till att under inga omsändigheter köra men samma portnummer på bägge servrarna (80) !

Intressant!
Jag har inte hittat någon manual.

Betyder detta att man måste öppna 2st portar för att få full access?

/Micke
 
Back
Top