Remotstyrning av amatörradio!

Port 80 är mot webservern dvs. via browser.
Port 17494 är TCP porten som accessas via sedvanlig TCP trafik, denna port är hårdkodad i testapplikationen.
Dom är oberoende av varandra!
 
OK, då får man öppna en "ip-range" till kortet från 80-17494! Vilket j-a område:D

Var hittar jag denna info? länk tack.


/Micke
 
Nej för tusan det räcker med att du öppnar 17494, 80 stöds redan i din router

Jag tänkte så här....
Port 80 för att nå inloggningen utifrån wan.
Port 17494 för att kunna styra med demoprogrammet.

/Micke
 
Jag tänkte så här....
Port 80 för att nå inloggningen utifrån wan.
Port 17494 för att kunna styra med demoprogrammet.

/Micke

Det kommer inte att fungera så som koden är skriven och jag är tveksam till att servern i detta fall håller statement för inloggningen.

Har jag missat något av det du beskriver som gör att det inte fungerar?

Varför vill du göra så som du tänker?

Jag ser inga direkta problem med koden så jag förstår inte riktigt varför det inte fungerar, förutom att det är en Visual Basic programmerare som skrivit den :rolleyes: ..... jag är ju uppväxt i C världen :D
Koden är skriven i C# (C Sharp) för Visual Studio.

Några enkla tillägg bör fixas:

Data sparas mellan sessionerna
Skapa dns upplösning av webadress till IP-adress i de fall man inte har en statisk ip adress
 
Om inte du kan skriva lite kod förståss:D

/Micke

Får endera skaffa ett kort om du nu bedömer att det fungerar som det skall och sen fixa koden eller så får jag kommunicera med ditt kort.

Torrsimma kod kan ha sina risker, man missar alltid något..... och det brukar vara en god ide att köra koden i debug-läge.
 
Visst fungerar det med demoprogrammet.
Jag tycker bara att det är lite otäckt när man kan påverka reläerna genom att bara försöka logga in i webservern från wan.

Har suttit hela kvällen och försökt få till Freedomotic men det programmet är lite knepigt, för mycket lull-lull som man inte behöver.

Jag skulle ju kunna öppna en port till dig om du orkar och har tid.
Min IP-adress har du ju sedan tidigare om du inte har kastat det mailet, åsså var det port 17494.

Ska bara konfigurera routern på mitt fasta nätverk.

/Micke
 
Visst fungerar det med demoprogrammet.
Jag tycker bara att det är lite otäckt när man kan påverka reläerna genom att bara försöka logga in i webservern från wan.

Om inloggningen strular via wan och funkar normalt via lan så är det inte fel på kortet..Har du provat att inte köra

wan port 80 <-> forward i router <-> lan port 80

utan

wan port 50000 <-> forward i router <-> lan port 80

I routerns manual står ju:
if you set the service port of the virtual server as 80, you must set the Web management port on
“Security –> Remote Management” page to be any other value except 80 such as 8080.
Otherwise there will be a conflict to disable the virtual server

och sett till att porten för demomjukvaran inte är 80

enligt "Board configuration" i manualen:

ETH008

Att läsa manualer tar ju lite tid men kan ju spara lite också...
 
Om inloggningen strular via wan och funkar normalt via lan så är det inte fel på kortet..Har du provat att inte köra

wan port 80 <-> forward i router <-> lan port 80

utan

wan port 50000 <-> forward i router <-> lan port 80

I routerns manual står ju:
if you set the service port of the virtual server as 80, you must set the Web management port on
“Security –> Remote Management” page to be any other value except 80 such as 8080.
Otherwise there will be a conflict to disable the virtual server

och sett till att porten för demomjukvaran inte är 80

enligt "Board configuration" i manualen:

ETH008

Att läsa manualer tar ju lite tid men kan ju spara lite också...


Jag har inte öppnat port 80 mot wan.

Om jag öppnar wan port 17494 <-> forward i router <-> lan port 80 eller...
wan port 17494 <-> forward i router <-> lan port 17494 spelar ingen roll, reläerna klapprar när jag försöker logga in på kortets web-sida.
All annan kommunikation med hjälp av demoprogrammet fungerar som förväntat.

Läsa manualer, jovisst men man måste ju förstå vad man läser också:D

/Micke
 
Last edited:
Skicka du över din IP och ev. web adress så skall jag dona lite med programmet!

Du har ett meddelande med uppgifter.

Kan även berätta att jag nu sitter på jobbet och kör kortet hemma, 59:D

/Micke (måste jobba nu)
 
Intessant att följa problemlösandet. Jag ser att Devantech Ltd förutom ETH008 m 8relä även har ETH484 m 4relä, 4 A/D o 8 digital I/O för samma pris (£52.50).
Sedan har Remoterig.com sin webswitch 1216H från 1495kr.
Så inte är det lätt att välja. :confused:
 
Som jag ser på det så föredrar jag TCP i det att jag då kan skriva min egna mjukvara på clientsidan.
Web i all ära men då är man låst till vad tillverkaren anser att man skall göra.
Kan tänka mig att man vill göra olika sekvenser beroende på vad det man vill styra.
 
Jag har inte öppnat port 80 mot wan.

Om jag öppnar wan port 17494 <-> forward i router <-> lan port 80 eller...
wan port 17494 <-> forward i router <-> lan port 17494 spelar ingen roll, reläerna klapprar när jag försöker logga in på kortets web-sida.
All annan kommunikation med hjälp av demoprogrammet fungerar som förväntat.

Förvirringen blir bara större :confused:...Funkar det att logga in via LAN men inte WAN (med webläsare) ???

En webläsare söker alltid default på port 80 (443 för https) så om du kör 17494 så antar jag du skriver http://wan_ip:17494 ? Och du måste då göra forward till port 80 på enheten eftersom det är den porten webservern ligger på. Kör du mot 17494 så finns ju ingen webserver där och vad som helst kan hända..(server för demoprgrammet..)

Du måste också ha unika portar på wan sidan, annars finns det ju flera vägar som paketen kan gå. Det borde dock inte gå att konfigurera så om routern är bra...
 
Förvirringen blir bara större :confused:...Funkar det att logga in via LAN men inte WAN (med webläsare) ???

En webläsare söker alltid default på port 80 (443 för https) så om du kör 17494 så antar jag du skriver http://wan_ip:17494 ? Och du måste då göra forward till port 80 på enheten eftersom det är den porten webservern ligger på. Kör du mot 17494 så finns ju ingen webserver där och vad som helst kan hända..(server för demoprgrammet..)

Du måste också ha unika portar på wan sidan, annars finns det ju flera vägar som paketen kan gå. Det borde dock inte gå att konfigurera så om routern är bra...

Yes, det går bra att logga in i LAN med webläsare, men inte från WAN.
Om jag Kör wan ip kolon port : 17494 <-> forward i router <-> lan port 80 så kommer jag till inloggningen och skriver in mina uppgifter men inget händer, ingen websida öppnas!
Kör wan ip kolon port : 17494 <-> forward i router <-> lan port 17494 så får jag ingen inloggning.

.....men...

Bosse FPG har i dag skrivit om demoprogrammet så att allt via TCP fungerar på rätt sätt och setup sparas.
Jag behöver alltså inte ens försöka logga in på servern längre, utom vid justering av setup om det nu skulle behövas nångång.

FPG har alltså i dag kört mitt kort hemmifrån sig och jag har kört från jobbet samtidigt. Vi tryckte tom. på knapparna samtidigt utan problem:D

Stort tack Bosse!

/Micke
 
Problemet med dom klapprande reläerna är löst.
Fick hjälp på tillverkarens hemsida.

Om man aktiverar knapptrycknings-password så kommer inga "skräp"-kommandon fram.
Nu vågar jag faktiskt använda kortet remote.

/Micke
 
Är detta vad jag har att vänta mig om jag försöker få till en 4G uppkoppling med sommarstugan?

/Micke

- F-låt om jag synes lättfärdig, men slå dig "blodig" om så behövs för detta. Ge inte upp!
Jag bor i Sthlm/Kista med mkt bedrövliga förhållanden, och kör ofta remote från supertysta Roslagen.
Det lönar sig att lägga ned arbete på detta, och sedan ägna "radiotid" till annat.
Mitt stöd till dig!
 
Nu äntligen har jag kommit till skott.
Har i kväll lyssnat på min SDR-rx remote:D
Hör stationer som inte är läsbara här på hemma-QTH´t.

Kör SDR-Console för att styra mottagaren.
Kör VNC för att kunna stänga av remote-datorn.

....men..
Jag kan inte få till "Wake on Lan"

Detta betyder att jag nu inte kan starta remote-datorn igen efter att jag har stängt av den, ganska retfullt:(

Datorn är testad i trådat nätverk och då funkar WoL.
Min router kräver lite speciell inställning för att det hela ska fungera och jag har fölljt instruktionerna för detta men det funkar icke!!

Nu behöver jag hjälp.

/Micke
 
Back
Top