Äntligen bilder på mitt slutsteg!
Jag varnar....det är inget skönbygge, men det funkar fint nu.
Blir väl så efter så mycket "mekande" i det, hm
Man kan se en jättestor drossel som sitter monterad i bakplåten. Den är inget annat än en skyddsdrossel som skall göra att säkringen löser ut om jag skulle råka få högspänning på fel sida om kopplingskondensatorn.
"Glasbubblorna" är ryska vacuumreläer med 24V manöverspole.
Fina grejer, B1B heter dom och kommer från Ryssen UR4LL. De kostar 120 kr styck, men det är de värda!
Under bandomkopplaren skymtar toroiden för 160m som ligger i serie med den normala tankspolen.
Den stora brytaren märkt 3,5-28 och 1,8 använder jag för att kortsluta toroiden när jag kör andra band.
Detta var alldeles nödvändigt! Switchen skall ersättas med ett vacuumrelä när andan faller på.
Anodchoken är medvetet uppdelad i tre sektioner som ligger vinkelrätt mot varandra för minsta koppling.
Detta utförande visade sej vara den som fungerade. Den gula stången som håller den på plats är av glasfiber. Här duger det verkligen inte med PVC-stång! Oj, vad problem jag hade innan jag bytte den...
Anode chokens två liggande sektioner kortsluts av ett vacuumrelä när jag inte kör 160m
Undrar om det blir "S-märkt" om jag låter testa det?
Bengt
Jag varnar....det är inget skönbygge, men det funkar fint nu.
Blir väl så efter så mycket "mekande" i det, hm
Man kan se en jättestor drossel som sitter monterad i bakplåten. Den är inget annat än en skyddsdrossel som skall göra att säkringen löser ut om jag skulle råka få högspänning på fel sida om kopplingskondensatorn.
"Glasbubblorna" är ryska vacuumreläer med 24V manöverspole.
Fina grejer, B1B heter dom och kommer från Ryssen UR4LL. De kostar 120 kr styck, men det är de värda!
Under bandomkopplaren skymtar toroiden för 160m som ligger i serie med den normala tankspolen.
Den stora brytaren märkt 3,5-28 och 1,8 använder jag för att kortsluta toroiden när jag kör andra band.
Detta var alldeles nödvändigt! Switchen skall ersättas med ett vacuumrelä när andan faller på.
Anodchoken är medvetet uppdelad i tre sektioner som ligger vinkelrätt mot varandra för minsta koppling.
Detta utförande visade sej vara den som fungerade. Den gula stången som håller den på plats är av glasfiber. Här duger det verkligen inte med PVC-stång! Oj, vad problem jag hade innan jag bytte den...
Anode chokens två liggande sektioner kortsluts av ett vacuumrelä när jag inte kör 160m
Undrar om det blir "S-märkt" om jag låter testa det?
Bengt
Attachments
Last edited: