Telegrafi - hopplöst ålderdomligt eller "the noble art of communication"

Man blir litet nostalgisk då man läser alla historier om oranga bilar och annat som gjorde en knäsvag. Kommer ihåg ett tillfälle då jag fått B-certifikat och fick använda 75 W inmatad effekt. Satt i en pileup på 20 meter CW med min IC-701 och lyckades inte komma igenom... Började tänja litet på gränserna och till slut slog effektmätaren i botten - dvs 100 W uteffekt. DX:t svarade och lyckan var total... tills dess att jag blickade ut genom fönstret... och till ve och fasa fick se Televerkets stora pejlpil i sakta mak köra förbi 300 meter från mitt QTH.

Radion slogs av omedelbart och det blev inte fler QRO-kontakter den dagen... och förmodligen inte dan efter heller :)

Det är nog inte så konstigt att det finns kulturkrockar mellan oss gråhåriga amatörer med minnen från denna tid... och dagens moderna amatörer som fick 1 kW biljetten direkt. Dessutom tror jag att dagens amatörer inte är lika rädda för att vara flexibla med denna effekt, utan det verkar ju vara helt i sin ordning att till och med berätta i etern om hur många kW man kör utöver den tillåtna.'

Ja... det kanske var mer nervöst förr... men det fostrade oss nog till att åtminstone tänka ett par gånger innan vi gick över gränserna :)

73 de LRR, Mats
 
Jo visst är det väl nostalgi Mats och de gamla minnena vi har vittnar väl om vilken respekt vi hade för lagen på den tiden förstått som så att man var medveten om vad man gjorde men samtidigt väldigt försiktig så som AKU skrev. Jag har sedermera bygg kopior på flera av mina gamla sändare för att med moderna instrument och mer kunskap mäta på dem. Uteffekt och övertoner m m. Pyttelåga effekter men trots det gott om övertoner som kunde slå ut grannens TV. Förutom grannens TV har jag svårt att föreställa mig att någon annan radioanvändare blev störda.

Det kan nämnas att en av de tjänstemän på Televerkets kontrollstation i Malmö som teoretiskt sett skulle kunna vara den som fångade mig för olaglig sändning var radioamatör och det framkom långt senare att denne tjänsteman börjat sin karriär på samma sätt som jag med enkla rörsändare innan han tog sitt C-certifikat. Han klarade sig också utan att åka dit. Så nu förstår jag att jag var i gott sällskap.
 
Oranga televerksbilar kändes obehagliga liksom de svart-vita polisbilarna. Även om man nu var helt oskyldig. I alla fall för stunden :cool: Men när en polare började jobba åt televerket och fick en orange tjänstebil så klingade obehaget av. Särskilt som han ändrade texten på den vita Tjänstebil-skylten baktill på bilen till TJÄNSTEFEL.
 
Visst tar lite tid att lära sig Morse såpass att man får upp ett flyt och inte behöver sitta och dechiffrera de individuella tecknen. Men det är ju när man utan problem tar 100–120-takt "i huvudet" som det roliga börjar! Och har man en gång nått dit så glömmer man det aldrig.
 
på 20 m hade vi två stackade 6 el. Före testen trastuggade vi med en amerikan (på RTTY). Han frågade om vi verkligen
körde från SM. Jodå, det gjorde vi. Svaret "Gosh, what a signal". Två QBL 5/3500 och ett skapligt nätaggregat med trefasdrift.

Ja minst ett QBL5/3500 per antenn skall det vara ;)
Tänk om man t ex på Gomorronringen (3638,5kHz) kunde lära sig QRO från mastern? Hörde just hur John GKK körde med 500W en stund och sen sa någon att det gick lika bra utan SB230-steget och då slog han av igen och blev ohörbar för de med sämre förhållanden och de längst bort i landet. Hur tänker man egentligen när man kör en ring för hela landet och kör minimal effekt? Som någon skrev kanske det har med forntiden att göra, då man inte fick köra effekt?
 
Man kan även bygga ett mellanviktslutsteg med 2 x 813. Det klarar man sej bra med och håller sej inom effektramarna:)
 
Jag som ännu icke vill kalla mig telegrafikunnig (men tränar och tragglar på lediga stunder) har
faktiskt redan kört ett CW-qso fast av misstag (!)

Vid justering av en paddel låg jag på 80m i konstlast med minimal uteffekt och slog mitt call ett par
gånger under justerandet. Döm om min förvåning när jag i konstlasten får svar från en DL-station...

Med ett betydande darr på handen lämnade jag rapporten 5nn, önskade 73 och slog SK SK i vild panik.

Svettigt! :D
 
Jag som ännu icke vill kalla mig telegrafikunnig (men tränar och tragglar på lediga stunder) har
faktiskt redan kört ett CW-qso fast av misstag (!)

Vid justering av en paddel låg jag på 80m i konstlast med minimal uteffekt och slog mitt call ett par
gånger under justerandet. Döm om min förvåning när jag i konstlasten får svar från en DL-station...

Med ett betydande darr på handen lämnade jag rapporten 5nn, önskade 73 och slog SK SK i vild panik.

Svettigt! :D


SM0O de APQ

Vad var det för slags "konstlast"? Matarkabel till lasten?

73
Bengt
SM6APQ
 
APQ

Haha, det var en gammal så kallad "Cantenna" från Heathkit. Du vet en sån
där oljefylld "målarburk" med ett motstånd i. Matarkabeln var endast 2m lång,
men av usel RG58 -typ. Den kasserades tämligen omgående kan jag lova :)

Det slår mig, för att referera till en annan tråd, att den strålande matarledningen
i detta fall påminner svagt om en helt annan så kallad antenn... lustigt, den uppför
sig också som en konstlast fast luftkyld.... hm....
 
Last edited:
... Matarkabeln var endast 2m lång, men av usel RG58 -typ...
Det slår mig, för att referera till en annan tråd, att den strålande matarledningen i detta fall påminner svagt om en helt annan så kallad antenn... lustigt, den uppför sig också som en konstlast fast luftkyld.... hm....
Visst är det sådan läckande kabel man brukar använda i tunnlar, men då kanske inte med beteckningen RG58...

/ Göstha
 
The noble art of ...


S: Ah, detta är livet! Hum hum humm ...

M: Va, håller du på med sånt?
En sån hopplöst ålderstigen metod!
Och sakta går det också.

S: Javisst, men jag har ingen brådska
och tär mycket lite på naturens resurser.

M: Tycker allt det verkar ganska tråkigt det där.

S: Häng gärna med på en provtur för att se
hur du tycker det verkar.


M: Tja, inte så tokigt. Ganska häftigt faktiskt.
Kan jag ta pinnen en stund?

S: Javisst, du vet ju redan hur man navigerar på vågorna.

(--- intermission ---)

Seglaren o Motorbåtsmannen: 'Vi går omboord på Maria-Albertiiina ...'


Sydväst på!
/Janne



/// http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/Ivar_Kalleberg.jpg/250px-Ivar_Kalleberg.jpg \\\
(info om fotograf och bild finns på Wikipedia, den fria encyklopedin om man söker på sydväst )
 
Last edited:
Underbart Janne,

Det enda jag missar i min proffession som skogsförvaltare (till kommande generationer) är sjön, havet, då jag härjar i fjällområdet Jämtl.Tröndelag. Har varit sailor i min ungdom.

73 / Uffe
 
Telegrafi är lite för modernt.

Varför inte nöja sig med att meddela vad man vill med flaggor.
Man får massor med frisk luft och stör ingen HF-mässigt.:)

HaDe!
Hans
 
Hej!

Urspårad, då får jag hjälpa den rätt...
Jag tycker att telegrafi är amatörradions grundläggande språk.
Därmed INTE sagt att ni som inte kan telegrafi är sämre på nå't vis, det är väl säkrast att tillägga...?

Jag kör en del telegrafi på (främst) 30 meter med min RT77/GRC9, vilket ger mig en viss tillfredställelse.
Jo, jag kör telegrafi på andra band och med annan utrustning också.

Jag tycker således att telegrafi inte är hopplöst föråldrat.
Det har en inneboende skönhet som inte går att förklara för den som inte redan förstår.
 
In på spåret igen OID. Här kommer mitt bidrag.

Morsetelegrafi är tidlös och lika modern idag som för länge sedan. Det är ju apparaterna i sig som åldras och gamla apparater blir så småningom ålderdomliga men inte telegrafin.

Morsetelegrafi är fullt tillbakakompatibel till mitten av 1800-talet då järnvägstelegrafen var modern. Det finns inget som tyder på att morsetelegrafi skulle bli föråldrad i framtiden heller.

Morsetelegrafi i tiden skulle man kunna säga.

Dessutom är det väl så att utan morsetelegrafi så skulle stora delar av amatörradiohobbyn inte kunna utövas. Nu tänker jag på både enkelheten att bygga sändare och mottagare, kommunicera med låg effekt och under svåra förhållanden.

Morsetelegrafi är också den enda digitala moden som låter sig avkodas direkt i hjärna och det behövs inga modem eller datorprogram.

Dessutom medger morsetelegrafi ljudlös kommunikation vilket skrikande i en mikrofon inte gör. Jag ser enbart fördelar med morsetelegrafi.

Finns det överhuvudtaget några nackdelar?
 
Vissla i mikrofonen som man gjorde förr när konditionerna gick ner och man försökte få igenom rapporten. Mycket vanligt på 2 m och 70 cm. Förekommer även idag men mer sporadiskt.
 
Back
Top