Tunerbygge i QTC av SM7CBS

SM4FPD

Well-Known Member
Har ni studerat SM7CBS Tores fina artikel i QTC nr 5?
Den hembyggda antennavstämmaren med balanserad utgång byggd av brädor och spånplattor, som pryder franmsidan.
Lägg märke till detta citat på sidan 8: " Nästan allt knaster och störningar försvann i ett ögonblick".
Vad Tore pratar om är att han har fått antennen att stråla och lyssna utan att matarledningen gör annat än fungerar som matare, dvs stegen strålar inte.
En stor beundran till Tore för att under kanske flera år ha experimenterat och fått fram fungerande grejer som dessutom tar bort en massa störningar. Och skrivit den utmärkta artikeln.
Jag har flera ggr benämt problemet som "HF i chassit" kan man få bort det, och uppnå bättre symmetri och balans i amtningen av sin antenn kan man oxo få bort massor av störningar. Vid TX stör man mindre i omgivnimngen.

Det finns hopp för den som lider av starka lokala störningar.

Jag rekommenderar att ni tar del av artikeln i QTC och funderar på vad som kan gå att göra hos dig. Jag skulle drista mig till att säga att enbart denna artikel är värd hela årspriset för medlemskap i SSA och tidningen. Så läs och njut, refelktera och experimentera du oxo. kanske kan du får ner störnigsnivån.

Tore har synpunkter på den gamla klassiska Z-matchen som många har byggt genom århundradena, även jag. Men blivit besvikna på, den ger inte bra balans eller symmetri och man har problem med HF i chassit.
Saken var uppe här för några år sedan men fick inget svar.

SM0AOM är inblandad i frågan om att göra det hela ännu bättre genom att ha koll på fasläget i stegens brancher.

Grundkopplingen till den här avstämmaren är inte ovanlig, se sidan 7 QTC nr 5. Den är enkel och experimeterarvänlig. Vad som skiljer just den här ritningen är att man inte använder en differentialvridkonding, eller butterfly med mittnolla där man vanligen ritar in ett jordtecken. Men ingen har någonsin sagt vart man kopplar den jordpunkten, i en säck blomjord tro? Det är enklet att rita ett jordtecken men svårt att göra det i praktiken.
Jag antyder att en sådan jordpunkt är rätt teoretisk.

Det vore kul med en diskussion i ämnet, även att höra om någon upplevt mindre störningar efter bättre balans?
Och varför Z-match inte ger god balans?
 
Last edited:
Du hann före mig Roy! Jag har en Z-tuner, som dock tar in diverse knaster mm, men den är märkbart tystare än min 3-bands trap-vertikal från Mosley av typen RV3C. Jag ämnar att bygga just denna fina antenntuner som Tore har byggt. Får be att återkomma när den är testad.

Kan tillägga att jag har en kraftig "dimma" av skräp på HF här.
 
Last edited:
Din GP SM7FBJ är ju som alla GP antenner typiska att använda allt annat än antennen som antenn. Dvs den lyssnar med hela elnätet jordnätet och radions chassi. Hur många har inte bränt sig på radion när de kört GP.
Finessen med en dipol eller loop matad på ett så symmetriskt eller balanserat sätt som möjligt är ju att bara dipoeln skal vara antenn och inte elnät, jord chassi vettenlednigsrör etc.
Och det är ju det Tore säger sig ha åstadkommit med den tunertypen. Att sedan balansrade tunrar av olkika uppbyggnad har olika bra balans är då en bra fråga.

Jag skall försöka komma mig för att prova min dubbla antennströmsmätare lik den Tore hade i artikeln. På lite olika avstämmare. Men en sådan mäter ju bara strömmen per ledare i stegen.

Att mäta fasförhållandet som SM0AOM antyder kanske låter sig göras, exvis med två stråligt oschilloskop och två strömtransformatorer, men vad gör vi för att jsutera fasförhållandet i stegens båda ledare?

Se här PA0FRI Homepage Klicka på ant, Rulla ner till osc bilderna. Han har tydligen mätt med oscilloskop och bilderna visar balansen per amatörband, ganska olika. Med så stor obalans finns risk för prblm. Konstigt språk men man kan tolka det.

Håll balansen!
 
Last edited:
När vi flyttar till hus, har jag lovat xyl att inte ha "för mycket " på taket.....en stege upp, och 2 trådar
 
Last edited:
När vi flyttar till hus, har jag lovat xyl att inte ha "för mycket " på taket.....en stege upp, och 2 trådar

Det är väl rimligt att inte ha en massa skräp på taket. Nej en rejäl fackverksmast med beamar ska det va ;-).
 
När vi flyttar till hus, har jag lovat xyl att inte ha "för mycket " på taket.....en stege upp, och 2 trådar
Akta dig, så att inte XYL skickar ut dig på stegen efter ett kvälls-QSO för mycket! ;)

Det jag egentligen avser att kommentera är diskussionsrubriken. En "tuner" utan någon förstavelse är i min begreppsvärld t.ex. en FM-radiodel, avsedd att kopplas till stereoanläggningens förstärkare. Tores artikel avser en "antenna tuner", vilket är något helt annat. Slå gärna upp ordet i Wikipedia.

Tydligen är det fråga om en begreppsförskjutning av samma slag som i tidningsartiklar om skotrarnas framfart (och tragiska olyckor) vintertid. För min del tar jag fram skotern först när vägarna blivit torra och sanden bortsopad. En snöskoter har man nu för tiden ingen större glädje av här i mälardalen.

/ Göstha
 
Last edited:
Man talar om "stay tune" vilket skulle betyda att man skal vara kvar på frekvensen.
Givetvis har du rätt Gösta, tack för påpekandet, visst skulle det ha stått antennavstämmare i rubriken. Jag erkänner, jag var slarvig och skrev slenterianmässigt. Jag ber om överseende och skäms. Skall vi ha koll på vad vi säger och skriver till varandra så gäller det att hänga på. Annars kommer vi snart inte att förstå varandra. Det blir ett enda svengelska av alltihopa.

typ.....
 
Jag skall försöka komma mig för att prova min dubbla antennströmsmätare lik den Tore hade i artikeln. På lite olika avstämmare. Men en sådan mäter ju bara strömmen per ledare i stegen.

Att mäta fasförhållandet som SM0AOM antyder kanske låter sig göras, exvis med två stråligt oschilloskop och två strömtransformatorer, men vad gör vi för att jsutera fasförhållandet i stegens båda ledare?


***

Försökte att bifoga .pdf filen men den var för stor.

Index of /tore/Till Bjorn/Antennkompendium/SSA/13 Baluner mm

Klicka på 26.

Med denna Fasdetektor bör man nog kunna få balans i systemet.

Man bör nog ha två omkopplingsbara mätkroppar för eljest

kommer fasdetektorn ej att visa rätt.



M.v.h

Sm0ctk/stig
 
Att man kan mäta lika stora strömmar i de båda matarledningstrådarna i ett visst snitt av en matarledning garanterar på intet sätt att det råder strömbalans på ledningen. Strömmarna måste vara lika stora och motriktade hela vägen längs ledningen för att strömbalans ska råda.

Det bästa sättet att åstadkomma "balanserad matning" av en antenn är att undertrycka strömmar i gemensam mod (common mode) på matarledningen med hjälp av ström- och spänningsbaluner placerade på de rätta ställena. Vilka de rätta ställen är inte självklart - det beror på matarledningens längd och förläggning och antennsystemets geometri. Att laborera med olika kretslösningar för antenn-tunern är inte rätt väg att gå - man ska i stället försöka förbättra symmetrin i antennsystemet och antenntunerns mekaniska uppbyggnad och eliminera de "tjyv-vägar" som antennströmmar på matarledningen vill leta sig fram till jord på.

Ett bra sätt att se om matarledningen har strömbalans är att kontrollera att summan av strömmarna i de båda ledningarna är noll eller liten jämfört med strömmen i endera ledningen. För både en koaxledning och en öppen tvåledare kan man göra detta med en strömtransformator (som träs över ledningen) + efterföljande likriktare och ev. förstärkare (känsligheten kan vara ett problem). Den mätningen måste man göra längs hela matarledningen (eller åtminstone på ett par ställen) för att vara säker.

Att tro att en viss typ av kretslösning för antenntunern (Z-match, pi-filter eller "whatever") automatiskt ger strömbalans är inget bra sätt att angripa problemet. Däremot kan det hjälpa om tunern är väl skärmad och med in- och utgångar är symmetriskt placerade i förhållande till stationens jordplan. Men osymmetrier i antennsystemet som ger antennströmmar i matarledningen kan man aldrig "balansera bort" med en antenntuner. Antenntuners som matas via en "link"-koppling har en viss fördel genom den isolation detta kan ge, men hur impedanstransformeringen mellan sändare och antennsystem sedan går till påverkar inte strömbalansen på matarledningen

73 JanneG
 
Last edited:
Det är som sagt ganska besvärligt att åstadkomma och indikera 100% balans i symmetriskt matade antennsystem.

Att bara sätta in två instrument (t.ex. de klassiska termokorsinstrumenten) som mäter beloppet av strömmarna i respektive bransch är ett "trubbigt verktyg" och säger relativt lite om systemet.

När man samtidigt mäter belopp och fas i branscherna, eller beloppet av common-mode strömmarna, får man reda på mera, men frågan är hur mycket man sedan kan påverka det hela. Praktiskt realiserbara antenner sitter ju placerade på de ställen där man kan sätta dem, och då blir det besvärligt att flytta om antennelementen så att balansen förbättras. Förmodligen får man nöja sig i praktiken med kanske 15 - 20 dB "balans" eller common-mode undertryckning.
Det finns anledning att anta att common-mode strömmarna även är ganska frekvensberoende.

Att montera en fasdetektor i varje bransch är något som man inte har så stor nytta av. Det som sådana visar är fasvinkeln på den last som "tunern" ser, och den kompenserar man för vid inställningen.

Då har man betydligt större nytta av en anordning som indikerar common-mode strömmar.

Den kan antingen bestå av en gemensam strömtransformator där båda branscherna går igenom,
eller en för varje bransch. Genom att seriekoppla sekundärerna i motfas får man en anordning där skillnader i både amplitud och fas kommer att indikeras som en avvikelse från nollutslag.

Ett annat sätt som ger betydligt mera information är att ansluta strömtransformatorernas sekundärer till var sin kanal på ett differentialkopplat 2-kanals oscilloskop. Då kan man separera inverkan av amplitud- resp. fasobalans.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja visst har du rätt JanneG, i att man först och främst skall bygga en perfekt antenn, då finns ju inga problem kvar sedan.
Men mig veterligen finns inga sådan antenner, och vi talar nu om HF dipoeler HF loopar etc.
Vad jag har erfarit är likväl att det skiljer MYCKET mellan olika typer av avstämmare som sägs ha balanserad, eller symmetrisk utgång.
Z-match exvis som gör att man bränner sig på radion, typen med strömbalun efter avstämningen ger bra balans och är alltid bättre än Z-matchens trots att Z har link utgång, som ser balanserad ut på schemat. Att köra baluen efter avstämningen gör att balunen får jobba med fel impedanser och ifrågasätts ofta. I Tores artikel verkar det som han har likande erfarenheter, Z-match ger dåligt resultat och den koppling han beskriver är betydligt bättre.
Jag är inte ensam om de här erfarenheterna.

Låt mig ställa denna fråga: Finns det någon som byggt och kört den typ av avstämmare där man matar sändaren i en link och tar ut till stegen med krokodiler på en spole där man väljer uttag efter impendansen, på denna skulle ju finnas möjlighet att bestämma skillnad mellan stegens brancher genom att flytta krokodilerna olika per sida av huvudspolen. Men då behövs förståss någon form av mätare som visar balansen.

Z-mathcen kördes av många i en del fall som obalaserad genom att man jordade ena ändan av linken och körde koax, där verkar Z göra ett bättre jobb.
 
Roy - här är två direkta frågor till dig. Antag att utgångskretsen i en antenn-tuner ör en spänningsbalun eller transformator. Balunen/transformatorns sekundärlindning är ansluten till två polskruvar på tunerns baksida. Ingen av polskruvarna är ansluten till chassi eller jord.

1. Vilka egenskaper hos utsignalen mellan de polskruvarna gör att den utgången förtjänar att kallas för "balanserad utgång"? "Balanserad" i förhållande till vad då?

2. Vilka egenskaper hos den utgången gör att strömmarna på de båda branscherna av en matarledning till en antenn som ansluts till polskruvarna förblir lika stora och i motfas ("strömbalans") hela vägen upp till antennen?


73 JanneG
 
Last edited:
Ja JanneG det är ju dessa frågor jag försöker få besvarade här.
Varför är det skillnad på de olika grundtyperna av antennavstämamre som sägs ha balansarad eller symmetrisk utgång. På schemat ser det perfekt ut men verkligheten är något annat.
Så fråga inte mig, jag tycker oxo att torin borde stämma men det gör den ju inte.
 
Last edited:
Med tanke på att det verkar i princip ogörligt att få en antenn matad med bandkabel att inte plocka upp alla dessa moderna störningar så kanske man måste titta på en lösning med koaxmatning och balanserad remote-tuner? Ett balansfel där får ju inte samma konsekvenser.
 
Bygget klart

Så blev min "CBS-ATU" klar. Men den är svår att stämma av. Tips mottages gärna. Javisst, flytta klämmorna i kombination med kondensatorns inställning och anslutning........har provat. Går att stämma av någon enstaka frekvens.

Kondingen är på 30-220pF (2 x 110pF)
 

Attachments

  • atu.jpg
    atu.jpg
    26,8 KB · Views: 584
Last edited:
Hejsan alla!
Jag tycker det är både kul och hedrande att min artikel skapat sånt intresset för stegmatning och tillhörande avstämmare. Det var lite överraskande...jag skrev ju om en ny sorts quad!? He!
Skämt åsido....din avstämmare ser helt ok ut SM7FBJ. Min erfarenhet är att de högre banden behöver väldigt lite C. Så man måste ha en vridkonding med lågt lägsta C. Vridkondingar med plåtgavlar har ofta högt lägsta C så keramiska gavlar rekommenderas. Du kan också prova att förlänga alternativt förkorta stegen och/eller sätta en fast konding i serie med vridkondingen och därmed minska lägsta värdet (och även högsta värdet!). Som oftast kräver ju hembyggen både justering och testande. Och det är väl just experimenterandet som är ett av av skälen att vi bygger och "pular"! Även med plank och spånskivor!? He!
I mitt senaste bygge har jag gått över till mera "förädlat" material. Plywood! He! Av en IKEA-låda typ Snack som har metallskodda hörn har jag gjort en snygg väska för min RA190 station. Men det är ett annat bygge!
I kommande nummer av QTC kommer jag att berätta om reaktioner på artikeln ovan, om "balansinstrumentet" och om antennsimuleringsfrågan.
Ha en bra dag! Själv kommer jag att köra mobilt i KJ idag ...lyssna på 3737.
Eder Tore
 
Kul Tore, jag kom faktiskt till samma slutsats, i och med att jag fick bästa swr med minsta C. Ska testa att minska värdet på den.

Jag kör ju med denna än så länge, och det går bra utom på 40m, där räcker inte plattavståndet till för 100W.

Bjarne
 
Last edited:
Roligt att du är med här Tore!
Vad jag och många andra fastnade för var din formuelring i QTC artikeln där du entusiastiskt får bort störningar, genom att ha god balans i feedern.
Idag är ju störningar ett stort problem. Min avsikt med att starta denna tråd var att försöka komma en bit framåt när det gäller just frågan om att optimera balansen i feedern.
Både när det gäller koax och stege.

Samt att försöka komma framåt när det gäller den eviga frågan om varför olika uppbyggda avstämmare som sägs, eller som är balanserade på utgången trots detta har så olika egenskaper.

Ta exvis den som SM7FJB länkar till, Z-matchen, eller utvecklingar av denna, som jag aldrig lyckats får balans med, den ger många ggr så mycket HF i chassit att man bränner sig på radion, och jag är tydligen inte ensam. Har oxo testat både fabriksbyggda och hembyggda Z-Matchar. Både som jag byggt och andra byggt. Ej godkända.

Sen har vi modeller med T match och balun efter, som MFJ appraterna oftast har. Där finns naturligtvis synpunkter på att köra balunen med den komplexa inmpedans som finns efter avstämmaren. Trots detta funkar den principen mycket bra. Har provat fabriksbyggda, har byggt själv, alla blir godkända.

Men som du utrycker det i din artikel Tore, så verkar den konstruktion du byggd bli med beröm godkänd. hi hi.

Slutligen en fråga till forumet:
Är det någon som kör en strömbalun, eller provat, lindad med stegen för att förbättra balansen efter en balanserad avstämmare?
Jag såg någonstans hur man lindar stegen, eller bandkabeln på ett papprör, luftlindad förstås, där stigningen då bör vara större än stegens bredd.

En intresant sak idag är att en antennavstämmare inte behvöer vara skärmad.
Förr, exvis på DRAKES tid var det mycekt viktigt och man annonserade om dubbelskärmning. Klart att ett plåthölje är snygggt och billigt vid massproduktion, och en köpe sak måste se ut som något, pass i linen.
Även hembyggen var förr tvungna att vara skäramde av en massa skäl. (lite ironisk)
 
Antfilter.

Kanske något för radioklubbarna!

Prov!

Om man hänger upp en stege med ett ex 600 ohms motstånd i toppen. Därefter startar du en
oscillator och hänger i närheten med en tråd som vertikal ant och försöker att se till att du får ett
så lågt s-värde som möjligt med diverse inställningar av olika typer av Ant-filter.

Detta för att hitta det optimala Ant-filtret när det gäller balans-egenskaperna.

Undrar vad som händer om man nyttjar en Stege med 3 trådar med mitt-tråden ev
till jord?

Man skulle också kunna roa sig med att ha en gnistsändare eller annat otyg för att se vad som
händer också.

I dagens läge så är det massor av Hams som har bekymmer med olika störningar. Vertikalantenner
som många nyttjar i tätorterna äro inte trevliga att lyssna med.


CTK/Stig
 
Back
Top