Vafför kör ni inte på 1810 - 2000 kHz?

"Locate the RF board on the side of the radio and cut the light brown wire at jack 7., which is going to pin 1. Your transmitter is
now unlocked."


Är det denna "öppning" du har gjort? I så fall borde det gå


Tack, jag ska kolla den ljusbruna tråden i kväll.
Har inte gjort några ingrepp själv........ännu:)

/Micke
 
Jag har en fil med alla mods (inte de nyaste riggarna) ,men den var för stor att läggas upp här.
 
7AXI de GLD,

Tack för info, den sparar jag.

Och tack alla som vill hjälpa till att fixa mina "drifter":)
Nu måste vi nog starta en separat tråd om modifieringar av happarater.
Det har blivit alldeles för mycket "off topic", flå't FPD.

/Micke
 
SM6APQ de SM4VLG Hej tyvärr så hör du tydligen inte mig men jag skall försöka sätta upp en långwire eller någon enkel antenn och kommer tillbaka .Din rapport 59++ och ?eve får 56 SM0GLD fick 54 här i Borlänge när jag lyssnar på min S.Loop 80 .

73 till er alla de sm4vlg /roy
 
Last edited:
I kväll var det kört för mej.
QRM på S9 till S9+10.
SM6APQ lyfte sig nätt och jämt över mina störningar men bitvis läsbar.

/Micke
 
FPD de APQ.
Hej. Du ställde frågan varför 1,8 och 1,9 MHz utnyttjas så dåligt. Jag plockade upp "kritiken" och har triggat igång 1990 kHz kl 2200. Två kvällar i rad har jag haft QSO med diverse stationer. Har inte hört dig (FPD)! Kanske är det för sent eftersom du måste upp och jobba?
Att det blev kl 2200 beror på att jag i tisdags gärna ville se "Veckans brott" med Leig G W Persson i TV.
Kanske skall vi starta tidigare - 2130 t ex?

73 och väl mött (i kväll kl 2200 - tills vidare)

Bengt SM6APQ
 
APQ de GLD,
Du var fullt läsbar i kväll men du hörde inte mej.
Min brusnivå är fortfarande mycket hög, ca S9.
Dessutom började min IC745'a driva i frekvens igen.

/Micke
 
-APQ var 59 med lite QSB i Kalmar, övriga svårlästa. Skall se om jag kan trimma ned sändaren under 1995, annars får jag se om jag kan starta upp något annat än gammalt klassiskt surplus med AM. :)
 
APQ, de FPD, obs att det är ingen kritik utan en ren fråga varför så få kör på detta trevliga frekvenområde.
Jag förstår att störningar är ett stort problem.
Jag har hört APQ med grupp på 1990 kHz med bra läsbarhet.
Själv är jag lite dålig på att trycka in PTT knappen. Men lyssnar mycket.

Obs att lyssna är att använda bandet, och kanske någon mer än jga lyssnar mycket och därför är aktiv på bandet.

En fråga är varför det är så få nybörjare som kör här?

Håller störsändarna på att ta över banden? Är risken att vi mister banden mindre än att störningarna tar över banden?

Då jag själv har störningsfritt, ja jag är mycket glad över detta, inser jag förståss att störningar kan ta kål på både intresse och möjligheter.
Att det oxo finns så dåliga radiostationer att Imd tar över på detta band känner jag till, och det dödar intresset det oxo.

Men man kan bygga förselektion, HP filter som tar bort mellanvågen finns i ARRL handdboken. Internet är full av byggbeskrivngar på störningsutfasare.

Det sägs att en loopantenn, dvs inomhus loop, eller ferritstav kan ta bort störningar genom sin riktverkan. Någon som provat?

Jag kan tänka mig att högre antenn, dvs den kommer längre upp och ifrån störningarna är ett sätt, någont som jag själv erfatit tydligt, att se till att verkligen balansera sin dipol bättre, dvs mindre matarlednigstrålning, se annan tråd där det ju syns att det inte är så enkelt att göra en bra CM-drossel på så låg frekvens.

Klart att det är en utmaning, vilket ju är hobbyn.

Någon som är på väg? Bygger antenn, planerar att bli QRV på "mellanvåg"? Lyssnar bara?

de
FPD
 
Jag lyssnade igår kväll. SM6APQ och SM5ATP var starka. Mottagaren står en bit utanför Norrköpings centrum i ett ganska så störningsfritt område.

FPD frågar om varför få nybörjare kör här. Jag gissar att man inte börjar med det eftersom det krävs längre antenner och svårare till DX jämfört med höga band. Men det är klart att det kan vara en utmaning!

Eric
 
Last edited:
Eric, jag tror inte att nybörjarna är ute efter DX, jag vet nybörjare om skulle bli jätteglada om de hörde en SM station på något band.
Med störningar och okunskap om på vilken frekvens eller band man skall höra Svenska radioamatörer är DX något som man börjar med först efter att ha blivit mycket varm i kläderna. Visst finns undantag.

Långa antenner är förståss ett problem.
de som försöker med en 2 x 19,5 meters antenn hör dåligt och tycker det är ett skitband.

de
FPD
 
de SM6APQ.
Jag är QRV på 1990 kHz ikväll (måndag) vid 2200-tiden. Var ej hemma igår kväll vid den aktuella tiden.

73
Bengt SM6APQ
 
de SM6APQ.
Det tyx vara dålig aktivitet på 1990 kHz vid 22-tiden. Kanske är detta en olämplig tid?
Skall vi försöka "samlas" 1800 snt istället på 1990 kHz, eller har någon förslag på en bättre tidpunkt?
73
Bengt SM6APQ
 
de SM6APQ.
Det tyx vara dålig aktivitet på 1990 kHz vid 22-tiden. Kanske är detta en olämplig tid?
Skall vi försöka "samlas" 1800 snt istället på 1990 kHz, eller har någon förslag på en bättre tidpunkt?
73
Bengt SM6APQ


2200 är inget problem för mej.
Tyvärr måste jag prioritera renovering av tranceivern.
Sen ska jag försöka ta itu med störningarna, sen kanske om jag inte tröttnat på 160m.

/Micke
 
SM6APQ de SM6MFA. Premiär-QSO på 150m. Du var 9+10 här strax SO om Trollhättan. 2x19m dipol avstämd med FC-902 och 40m RG58 ;-) ca 10W. 22:00 är en bra tid för mig. 18:00 har jag sällan hunnit komma hem. Får försöka snida till en mobilpinne för detta band. Verkningsgraden blir väl nästan obefintlig, men testa måste jag framöver.

/Kenth
 
Last edited:
SM6APQ de SM0IXY
De gick ju inte så bra på 160 av någon anledning. Jag läste dig bra ca 55+.
Min antenn är en windom (10% matad) ca 42m lång (ej avsedd för 160). Mitt QTH är Täby (norr om Sthlm). Ev. kanske ja eldar upp all effekten i min långa koax. Får väl teste lite mer.

/73 de SM0IXY
 
Ganska typiskt SM0IXY, att en antenn som är avsedd för en okatav högre inte alls går bra på 1,9 MHz.
Tänk på att 1,9 MHz är halva frekvensen av 3,8 MHz
Dubbla våglängden.
Helt andra vågutbredningsfenomen, som bör utforskas.
Nästan allt material för amatörradio, som baluner, antenner, kompromis antenner, CM-drosslar, strömbaluner etc är avsedda för 3,5 - 30 MHz.

Tyvärr ger våra moderna störsändare mer effekt vid så låga frekvenser.

Längre antenner, förlängda med spolar elelr på annat vis möjliga att bygga på villatomten, bättre symmetri och högre placering för att få ner störningar och brusnivån gäller. Baluner och CM drosslar som verkligen fungerar på de här låga frekvenserna är nog något som många tränger.

Tänk på att en antenn för 1990 KHz på 10 meters höjd sitter hälften så högt som en dipol för 3750 kHz som sitter 10 meter över marken. Elektrisk sett ligger den nästan på marken.

Jag oxo tänker på alla vittnesmål om hur S-matchen kan ge god balans och mindre störningar. Det borde funka på 1810 - 2000 kHz oxo.

Därmed blir det lite av en utmaning, och det är väl vad hobbyn handlar om.
Eller?

För många år sedan, mitten av 70 talet hade vi inte 1,8 MHz men jag hade radio som kunde sända där, och stämde av min W3DZZ, fick svar från England, ja det är väl preskiberat nu.....
Mycket spännande......


de
FotPeDahl
 
Jag kan nog tänka mig att köra även här. Har också en Carolina Windom för ursprungligen 80m och högre, men det är väl bara att tuna lite :D . Ställer in 1990 som lyssningsfrekvens :)

73 de Kai

PS: Inom amatörradion skulle vi kanske göra om ordspråket. Att lyssna är silver, att tala är guld.... hehe
 
Back
Top