Har stort problem med kortvågsradio

Det har jag också provat! Samma fel då. Vet att många riggar har haft problem med dålig jordning vid mic-ingången.
Felet kan vara knepigt att hitta i och med att förloppet är så snabbt.
FP-757GX skall lösa vid 25A, utspänningen ligger på 14,5V och enligt manualen skall det ge 15V vid 1 A och 13,8 vid 20A.

Edit:
Tror jag har hittat lösningen, skall prova detta:

""Many Yaesu FT-747GX/FT-80C presents this fault. But it is very easy to repair.

On the PA output transistors base to colector, there are R17 and R18.

Cut the tracks betwen the transistors base and these resistors and install a little coil wound about 5 or more turs over a 100K resistor.

It will cure the PA oscillation.

This Mod Provided by:
PY8ELO



/-HOW
 
Last edited:
Laddade ner ett schema på nätet.

Jag tror på detta tipset!

Både Q4 och Q5 skall tydligen ha varsin liten drossel på basen.

Vi hoppas att detta stoppar självsvängningen!

/Ingvar
 
Last edited:
Skönt att SM1HOW, kollade radion på sina antenner, och kunde utesluta att det är fel på min antenn, men då är det något fel på radio. Vi får se om han fixar det, har hört att han kan en hel del om radiofix.
Det blev en följetong det här men mycket lärorikt och så var det någon som var en skit, vem det nu var som ringde, det får vi väl aldrig reda på.
Hoppas vi hörs på radio någon gång i höst eller vinter.
Ha de gått alla och speciellt tack till SM1HOW och SM!TDX, han som jag har fått låna prylar av, de är nog dax att kontakta han nu, så han får sina grejer tillbaka.
 
Jag har gjort modifieringen och självsvängningen är borta!
Men grejerna är lite känsliga för HF. I CW-läge kan jag dra på full effekt, men i SSB kan jag försiktigt vissla upp effekten till drygt 50W då slår kragget ifrån. Provade med att hänga ut en tråd på ca 5m från schacket ansluten till riggens jord och då fungerar det. Så jag har lite strömmar/feedback hos mig.

/-HOW
 
Då blir det spännande att se vad som händer hemma hos Donald, med tanke på hans antenn för 80m.
Men vi håller tummarna än en gång!

/Ingvar
 
Jag har gjort modifieringen och självsvängningen är borta!
Men grejerna är lite känsliga för HF. I CW-läge kan jag dra på full effekt, men i SSB kan jag försiktigt vissla upp effekten till drygt 50W då slår kragget ifrån. Provade med att hänga ut en tråd på ca 5m från schacket ansluten till riggens jord och då fungerar det. Så jag har lite strömmar/feedback hos mig.

/-HOW

Hej såg meddelande nu, det skall bli intressant att se hur det kommer att fungera här, jag har inte byggt någon antenn ännu, men det skall bli, så vi får prova på den antenn jag har.
Du är en klippa.
Vi hörs när du har tid.
SM1OAJ Donald
 
HOW och OAJ.
Hej. Har du provat med att köra Donalds transceiver i SSB-läget med en riktig (skärmad) konstantenn? Om felet kvarstår med en konstlast måste det vara något galet med transceiverns mik-ingång som då plockar upp RF.

73
Bengt SM6APQ
 
HOW och OAJ.
Hej. Har du provat med att köra Donalds transceiver i SSB-läget med en riktig (skärmad) konstantenn? Om felet kvarstår med en konstlast måste det vara något galet med transceiverns mik-ingång som då plockar upp RF.

73
Bengt SM6APQ

Hej Bengt, jag har inte kollat det i SSB-läge med konstantenn, kanske SM1HOW har gjort det, skall kolla med han sen. Jag har en mic till som kanske passar, man kan ju prova den också. Men HOW är på god väg.
73/SM1OAJ
 
Mickontakten sitter trångt till så jag ser inte hur det är jordat, (kontaktens hölje verkar gå till chassie som är metalliserad plast med en kopparfolie under frontpanelen)
men enligt schemat är skärmen inte jordad vid kontakten, bara i mainboard. Alla kablar går igenom en ferrit. Finns även up/down knappar i micken som har egen jord som går till display board. Efter mycket letande hittade jag kretskortkontakten till mic men den går inte att dra ut ! Annars kunde jag verifiera jorden. En annan lösning är att man jordar mickskärmen i sladdkontakten. (tack för påpekandet -APQ)

-HOW
 
Last edited:
HOW de APQ:
OK om mike-ingången men det viktigaste och enklaste är ju att först prova transceivern i SSB-läget med en konstlast. Har du en sådan, t ex Heath Cantenna? I annat fall - låna en sådan!

73
Bengt SM6APQ
 
APQ, ja konstlast har jag och då fungerar allt som det skall. Jag har inte tid att fixa mer med detta nu och med motviktstråd så fungerar det så jag nöjer mig med detta.

73 /-HOW
 
APQ, ja konstlast har jag och då fungerar allt som det skall. Jag har inte tid att fixa mer med detta nu och med motviktstråd så fungerar det så jag nöjer mig med detta.

73 /-HOW

Hej, vill du att jag skall hämta grejerna eller åker du till Visby någon dag?
Är lite nyfiken hur det fungerar på min antenn.

73/ SM1OAJ
Donald
 
Hej Donald
Ingen Visbytripp dom närmaste dagarna, men jag är hemma lördag och söndag om du vill hämta grejerna.

73 de -HOW
 
-OAJ har fått tillbaka grejerna och det verkar fungera!
Sedan hittade jag en sida med en del tips för 747:an, FT-747GX, Modifikationen und Reparatur-Tipps
Jag har inte översatt den men det verkar som PA-kortet kan behövas lödas om och det är ju en standardåtgärd för 80-tals grejer. Kanske skulle det kurera självsvängningen. VFO-encodern kan behövas att bytas och man kan ta bort kulan som gör klick-lägena.

73 de -HOW
 
Last edited:
Kul att få lite feedback om hur det gått.
Kan kanske tillägga att jag har haft en 747 en gång i tiden och det var inte den bästa stationen jag haft .. om jag nu uttrycker mig snällt :).

Men den var billig och en ok rig att börja med .. Jag hade kanske sett mig om efter en gammal IC-735 om jag hade fått välja .. En gammal hederlig station som det ofta inte är några större problem med .. Priset på dem brukar ofta vara ganska vettigt oxså !

Lycka till med kortvågen nu . !

// Freddy / SM7WDG
 
Hej på er alla, stationen fungerar hur bra som helst, efter det att HOW, fixat den. Jag har provat lite och allt verkar fungera, nu är det bara att försöka att få antennen så högt som möjligt. Jag har testat på 80 och 40 med Norge, och det har fungerat.
Nu bor jag lite trångt till med många hus i närheten, så jag har ganska mycket brus, vet inte om det beror på det.
Men som jag har sagt förut så är det en teststation, för att kolla om intresset finns kvar för radio.
Det finns ju så mycket mer tillbehör nu tex, datorprogram för att skriva logg om jag har förstått rätt, då slipper man skriva allt för hand.
Jag skall söka på nätet vad som finns, efter det jag fixat med antennen.
Ha det gått alla, och tack för allt, stort tack till HOW och han som jag fick låna grejer av, kommer inte ihåg signalen just nu.
SM1OAJ
 
Hej Donald!

Roligt att du fått radion fixad.

Vissa lågenergilampor och små batterieleminatorer/laddare till mobiltelefoner, datorer och annan småelektronik som det brukar finnas gott om i ett hem idag kan ge ganska mycket brusstörningar på kortvågen. Prova att stäng av allt sånt och anslut sedan en i taget så får du se om du hittar någon störkälla.

Även vissa platt-TV kan ge en hel del störningar.

73 de SM4IHY
Gunnar
 
Last edited:
Hej Donald!

Roligt att du fått radion fixad.

Vissa lågenergilampor och små batterieleminatorer/laddare till mobiltelefoner, datorer och annan småelektronik som det brukar finnas gott om i ett hem idag kan ge ganska mycket brusstörningar på kortvågen. Prova att stäng av allt sånt och anslut sedan en i taget så får du se om du hittar någon störkälla.

Även vissa platt-TV kan ge en hel del störningar.

73 de SM4IHY
Gunnar

Tack för förslaget, skall testa det.
73
SM1OAJ
 
Är det någon som vet om man behöver en balun till hemmabygget av antennen som jag fick förslag på att bygga, Förkortad 80 meters (3,7 MHz) dipol.
Är det inte bara att koppla ihop med en sockerbit och fästa trådarna i något så att dom inte går sönder, och isolera med tex eltejp.

Jag har byggt antennen, och tänkte testa den när det har slutat blåsa
 
Hej det tillverkades några sådanna här förkortade dipoler i radioammatörklubben
Södertörns radioammatörer
som jag är medlem i och vad jag kommer ihåg så fanns det ingen balun
på mitten.

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top