Har stort problem med kortvågsradio

Hej Donald!
Vi kan nog fixa det, antingen så kan du åka till mig eller så åker jag till dig någon gång, har semester ett tag till. Som jag skrev tidigare så har jag en 80/40 dipol som är 2x13 m som jag kanske kommer att ta ner, den fungerar bra f.ö.

/-HOW
 
Hej Donald!
Vi kan nog fixa det, antingen så kan du åka till mig eller så åker jag till dig någon gång, har semester ett tag till. Som jag skrev tidigare så har jag en 80/40 dipol som är 2x13 m som jag kanske kommer att ta ner, den fungerar bra f.ö.

/-HOW

Hej, jag har inte haft tid med antennen, hela lägenheten är fullt med folk, barn, barnbarn med mera.
Jag och hustrun bor i husbilen på Fårö just nu.
Nästa vecka är vi hemma igen, så om du har någon tid över, hör av dig. Jag kan nästan alltid.
Mvh Donald
 
Hej och tack för alla svar, jag har lärt mig en del om antenner.
Men en sak blev väldigt tråkigt, det var en man som har ringt hela helgen, min dotter har svarat, eftersom jag inte har varit hemma.

Nu ringde han ikväll och sa vem han var, SM6APQ Bengt Lundgren och frågade hur det går för mig, jag skulle just börja att förklara hur det går, när han avbröt mig och sa
ATT SÅNA SOM JAG INTE SKULLE HÅLLA PÅ MED AMATÖRRADIO.

Bara för att han tror sig kunna allt, så skall man väl inte tracka ner på någon som vill lära sig.

När jag tog mitt cert, så var det på 2 meter man körde på, att jag nu vill ta upp radiokörande igen efter 30 år och har glömt en den, och vill ha hjälp, är det fel??

Jag blev väldigt sur på SM6APQ och bad honom dra åt helvete.
Jag som trodde att han ringde och skulle förklara vad det kunde vara för fel.
Jag tycker det är tråkigt med sådana radioamatörer, antagligen en gammal surgubbe, inte vet jag

73 de SM1OAJ, Donald
 
Ha ha Patetiskt !! Man får ju beundra fjanten att han orkat ligga i o ringa flera gånger ..
Jag hade oxså nån SM6a för en del år sedan som ringde och hade synpunkter på mina uttalande .. minns inte hans signal .. men han fick oxså höra en del :)

// Freddy
 
Hej Donald!

Bry dig inte om gubben! En riktig radioamatör beter sig inte så!
Hans påstående passar nog bäst på honom själv!

Hoppas att du lyckas med antennbygget. Skulle du få problem så
ställer säkert någon av amatörerna på Gotland upp och hjälper dig.

73 de SM4IHY
Gunnar
 
Last edited:
Tack för stödet, men jag tror inte att det finns så många av den sorten, hoppas det i alla fall.
SM1OAJ
 
Donald!
Jag har inte ringt. Har inte varit hemma idag. Det måste varit någon annan.

73
Bengt SM6APQ
 
Donald!
Det verkar som någon har "lånat" min identitet. Kan du berätta vid vilken tidpunkt. Presenterade han sig som SM6APQ? Har du nummerpresentation? Mitt hemnummer är 0340-652111 och mobil 00705-121030. Jag ser allvarligt på det här och behöver din hjälp för att få reda på vem det är!

73
Bengt SM6APQ
 
Donald!
Det verkar som någon har "lånat" min identitet. Kan du berätta vid vilken tidpunkt. Presenterade han sig som SM6APQ? Har du nummerpresentation? Mitt hemnummer är 0340-652111 och mobil 00705-121030. Jag ser allvarligt på det här och behöver din hjälp för att få reda på vem det är!

73
Bengt SM6APQ

Du presenterade dig som Bengt SM6APQ, och jag såg numret 0340-65 21 11, jag kollade på hitta.se vem det var. Min dotter såg numret igår med. Jag kan ju ringa dig i morgon om du vill, så får vi se om jag känner igen rösten.
SM1OAJ
 
Donald.
Hej.
Vi har internet-telefoni här. Jag använder aldrig 0340-652111 när jag ringer ut. Jag ringer alltid över "SKYPE out" där jag har headset och bägge händerna fria. 65211 är bara för inkommande samtal.
Jag kom hem vid tiotiden (2200) från Göteborg där vi hälsat på min dotter och barnbarn.
Du är välkommen att ringa mig i morgon, måndag ,och berätta tidpunkten för samtalet och vad han har sagt.

73 SM6APQ
 
Donald.
Hej.
Vi har internet-telefoni här. Jag använder aldrig 0340-652111 när jag ringer ut. Jag ringer alltid över "SKYPE out" där jag har headset och bägge händerna fria. 65211 är bara för inkommande samtal.
Jag kom hem vid tiotiden (2200) från Göteborg där vi hälsat på min dotter och barnbarn.
Du är välkommen att ringa mig i morgon, måndag ,och berätta tidpunkten för samtalet och vad han har sagt.

73 SM6APQ

Men hur kan jag då ha telefonnumret 0340-652111 på min telefonsvarare, jag har fortfarande nummet kvar (sparat).
Det var när du ringde första gången till min dotter som det sparades, sen så ser man inga nummer, det var inte så att du ringde från hemtelefonen första gången.
Min dotter hörde det sista samtalet som jag pratade, jag har högtalartelefon, och hon sa att det var samma röst som hade ringt ett flertal gånger under helgen.

Om det inte är du, så hoppas jag att den personen som har uppgett ditt namn och nummer till mig ger sig till känna, för så här får man inte göra mot amatörkamrater, tycker jag, dom flesta jag har pratat med och mött, är jättetrevliga.
Det konstiga är att jag har ditt telefonnummer på min nummerpresentatör.
SM1OAJ
 
Last edited:
Caller ID Spoofing

Hej Donald,

Jag vill med detta lilla inlägg enbart tipsa Dig om vad som sägs gällande möjligheten att stjäla någons telefonidentitet:

Caller ID spoofing - Wikipedia, the free encyclopedia

Fenomenet kallas "spoofing" och går ut på att man ersätter sitt eget nummer med ett valfritt annat nummer.

"Skype users can assign a Caller ID number in order to prevent their Skype-Out calls being screened by the called party (the default Skype Caller ID in the USA is 0000123456)."

Om man söker i Skype Help efter "caller ID", hittar man en beskrivning på hur det går till.

Det står att man bara får använda nummer som man själv "äger".

Men det verkar i vart fall vara busenkelt för en illvillig person att fuska.

Jag vill inte ta parti eller ställning för någon, men jag vill belysa att det inte alltid är som det förefaller vara...

Om jag var Du skulle jag kontakta Skype och beskriva problemet och anmäla det som missbruk av tjänsten. Skype borde då rimligen kunna spåra detta till en användare, eller åtminstone till ett IP-nummer (om anmälaren var anonym).

Det är synd när folk blir angripna av andra, men det är litet risken med att ventilera sina problem och åsikter på ett öppet forum.

Vi får hoppas att du får fart på antennerna och att detta inlägg får den person att tänka till som ringt dig...

73 de RA/SM6LRR, Mats


Men hur kan jag då ha telefonnumret 0340-652111 på min telefonsvarare, jag har fortfarande nummet kvar (sparat).
Det var när du ringde första gången till min dotter som det sparades, sen så ser man inga nummer, det var inte så att du ringde från hemtelefonen första gången.
Min dotter hörde det sista samtalet som jag pratade, jag har högtalartelefon, och hon sa att det var samma röst som hade ringt ett flertal gånger under helgen.

Om det inte är du, så hoppas jag att den personen som har uppgett ditt namn och nummer till mig ger sig till känna, för så här får man inte göra mot amatörkamrater, tycker jag, dom flesta jag har pratat med och mött, är jättetrevliga.
Det konstiga är att jag har ditt telefonnummer på min nummerpresentatör.
SM1OAJ
 
Last edited:
Hej Donald,

Jag vill med detta lilla inlägg enbart tipsa Dig om vad som sägs gällande möjligheten att stjäla någons telefonidentitet:

Caller ID spoofing - Wikipedia, the free encyclopedia

Fenomenet kallas "spoofing" och går ut på att man ersätter sitt eget nummer med ett valfritt annat nummer.

"Skype users can assign a Caller ID number in order to prevent their Skype-Out calls being screened by the called party (the default Skype Caller ID in the USA is 0000123456)."

Om man söker i Skype Help efter "caller ID", hittar man en beskrivning på hur det går till.

Det står att man bara får använda nummer som man själv "äger".

Men det verkar i vart fall vara busenkelt för en illvillig person att fuska.

Jag vill inte ta parti eller ställning för någon, men jag vill belysa att det inte alltid är som det förefaller vara...

Om jag var Du skulle jag kontakta Skype och beskriva problemet och anmäla det som missbruk av tjänsten. Skype borde då rimligen kunna spåra detta till en användare, eller åtminstone till ett IP-nummer (om anmälaren var anonym).

Det är synd när folk blir angripna av andra, men det är litet risken med att ventilera sina problem och åsikter på ett öppet forum.

Vi får hoppas att du får fart på antennerna och att detta inlägg får den person att tänka till som ringt dig...

73 de RA/SM6LRR, Mats

Tack för informationen, men kan man verkligen ringa så att hans telefonnummer syns på min nummerpresentatör? Och det syntes bara första gången.

Men den person som har ringt flera gånger i helgen har inte ringt igen efter det att jag bad hon att fara åt helv...... osv.

Men jag skall kontakta Skype, för att kolla, jag har själv skype på min iphone och i datorn.
Jag känner även en kille som är skitduktig på att spåra allt möjligt.
Ha de gått, får jag fram något så skriver jag det här.

En kul grej man kan ha i sin iphone är EchoLink

73 de SM1OAJ
 
Donald.
Hej.
Vi har internet-telefoni här. Jag använder aldrig 0340-652111 när jag ringer ut. Jag ringer alltid över "SKYPE out" där jag har headset och bägge händerna fria. 65211 är bara för inkommande samtal.
Jag kom hem vid tiotiden (2200) från Göteborg där vi hälsat på min dotter och barnbarn.
Du är välkommen att ringa mig i morgon, måndag ,och berätta tidpunkten för samtalet och vad han har sagt.

73 SM6APQ

Hej Bengt jag har försökt ringa dig på mobilen flera gånger idag, men jag kommer inte fram
SM1OAJ
 
Donald:
Jag har varit QRV på 652111 till 1500. Var ute och handlade och hade då min mobil på. QRV igen efter 1700 på 652111.

Jag ringde i morse en kompis som jobbar med IT-säkerhet. Han har en möjlig förklaring. Han installerade SKYPE åt mig för ett antal år sedan. Han "konfigurerade" SKYPE så att när jag använder "SKYPE OUT" visas mitt hemmanummer - 0340-652111. Detta för att folk skall kunna se att det är JAG som har ringt. När jag skickar SMS med SKYPE OUT visas mitt mobilnummer så att folk kan använda "reply" och då trillar svaret på mitt SMS in på min mobiltelefon.

I morse upptäckte jag att jag blivit "hackad" och bestulen på SKYPE. Jag har alltid en summa pengar på SKYPE OUT så att jag kan ringa ut. Jag vet att i lördags morse fanns 96:- i potten. I morse upptäckte jag att det fanns 115:-. Det innebär att inkräktaren har tagit 96:- (eller använt för telefonering eller SMS). Jag har automatisk påfyllning så SKYPE har "fyllt på" 115:-.
IT-kompisen kommer förhoppningsvis ut hit ikväll och gör en nyinstallation av SKYPE och jag byter lösenord. Vad mer kan jag göra? Kan jag sända ett e-mail till SKYPE?
Inkräcktaren måste - tyvärr - vara en radioamatör eftersom han läser HAM.SE.
Berätta exakt vad han sade och om du kunde identifiera dialekten.

Jag beklagar verkligen vad du blivit utsatt för Donald, men du måste förstå att jag är oskyldig.

73
Bengt SM6APQ
 
Bengt,

Förmodligen är det bara ditt Skype-konto man kommit över. Då borde det räcka att byta lösenord. Ett starkt lösenord som inte finns i några uppslagsverk. Ett å annat specialtecken och nationella tecken är och bra att ha med för att stärka lösenordet.

För övrigt så tycker jag att en polisanmälan är lämplig med tanke på att någon nyttjat ditt Skype-konto olovandes. Förmodligen kräver Skype en polisanmälan för att börja spåra från vilken ip-adress ditt Skype-konto varit inloggat. Samma sak kräver förmodligen ISP för att knyta ip-adressen till en kund.

Angående Skype och caller-id eller nummerpresentation så är det enkelt att få det att se ut som om man ringer från ett visst telefonnummer med Skype-out. Det är bara att logga in och ange vilket telefonnummer man vill ska visas.

Hoppas att ni lyckas reda ut denna väldigt olustiga händelse.
 
Här har det hänt otrevliga grejer ! Har aldrig hört talas om något liknande.

Jag var i alla fall hemma vid Donald och kunde konstatera att tunern rasslar igenom några kombinationer sedan händer något väldigt snabbt, misstänker att riggen självsvänger och sedan slår kragget ifrån, startar man upp igen och trycker på PTT (detta i CW-läge med låg drive typ 5 W) slår det ifrån omedelbart, kanske kan man skönja att det rycker till i uteffektmetern. Trycker man på tune igen så upprepas det hela.
Donald har provat att sätta en konstlast istället för antenn och då fungerar det.
Sedan tog jag hem grejerna och kopplade upp till min antenn och var helt säker på att nu kommer det att fungera, men icke ! samma fel på 80m, 40m fungerar.
Nu sitter min matningspunkt bara 4 meter från schacket men den har bra SWR.
Jag provade även utan hans tuner och hade en effektmeter istället, samma fel.
Kopplar jag in en konstlast så fungerar det, den ger ca 120W ut på 80m.
Nu har jag ingen DC-kabel som passar men jag får fixa en så jag kan prova med mitt nätagg.

/-HOW
 
Vad händer om du inte har mikrofonen kopplad alls och bara använder CW-läge och trycker en bärvåg med låg effekt?

/Ingvar
 
Back
Top