Har stort problem med kortvågsradio

Beträffande isolatorer så är acetalplast (POM, Delrin m.m.) mycket bättre än Teflon. Det har överlägsna mekaniska egenskaper (hårdare och tål slitage mycket bättre) och i stort sett lika bra elektriska egenskaper.

När det gäller trådantenner så tycker jag nog att det är helt OK med skärbrädor och andra köksutensilier. Min erfarenhet är att en antenn ändå inte sitter uppe speciellt länge. När man väl fått grepp om hur bra/dåligt antennen funkar så är det dags att testa något nytt.
 
"Tondels dB hit och dit" skrev Bengt EQL.
Men nog är det en radioamatörs plikt och instinkt att jaga dB.
Det är väl det hobbyn går ut på! eller ?
Även om man med en dålig antenn ligger -10 dB så jagar man tiondelar.
Faktum är att 0,1 dB plus 0,1 dB är lika med 0,2 dB.
Hellre en dålig antenn än ingen alls, och med den utrustning och de möjligheter man har jagar man deciobellarna, om så i bråkdelar.

Lika väl som det är en radioamtörs plikt och instinkt att försöka komma upp över den allra högsta klykan i antennträdet.

Radioanmatören lägger stor vikt på att hitta rätt gödning till antennträden så att de växer fortast möjligt, trivs och blir stabila och friska för att hålla antennnerna länge och högt.
Lämplig gödning är oxo "vätskeåtervinning" (fint ord för pinka) efter konsumtion av exvis öl. Liksom för att upprätthålla låg resistans vid jordtagen. Dvs kvävegödning.

Blåkorn är fina för Asp och björk, och man kan komma upp i en meter per år. Motsvarar 0,1 dB vid 3750 kHz och år.
NPK för gran o tall.
Här finns utrymme för mer kunskap att bjuda på, från radioamatörer med mer gröna fingrar. Agronomutbildning bör finnas inom kåren.

Nyplanterade antennträd förser man redan när de är i några meters höjd, med antennlinor och block.

En radioamatör ser till att det vid varje QTH finns lämpliga antennträd planterade för att säkra framtiden. Och därmed säkra hobbyn för nästa generation.

de
SM4FPD
 
Jo, acetalplast är utmärkt att bearbeta men jag undrar om APQ inte valt Teflon för att det är extremt vattenavvisande även när det gäller kondens och fukt? Jag läste en rapport om just detta i en militär antennapplikation för länge sedan men kommer inte ihåg var.

Själv använder jag nästan uteslutande acetalplast i svarta stänger och plattor för att tillverka antennmateriel och andra monteringsdetaljer. Underbart material att svarva och borra i och det är billigt i inköp.

Förr i tiden var Plexiglas populärt att tillverka mittfästen och isolatorer av. Det finns nog många bra material och som kommer högt upp på listan över goda isolatorer med tillräckligt bra mekaniska egenskaper.

För mycket länge sedan var det vanligt att amatörerna använde isolatorer av hårt trä som efter torkning och håltagning koktes i vax för att få en vattenavvisande yta.

När det gäller mitt- och ändisolatorer till en dipol så duger det mesta men om man skall tillverka spridare till t ex en högohmig matarledning där det åtgår kanske 20 - 30 st och där impedanserna i vissa fall kan bli extremt höga utefter matarledningen duger bara det allra bästa.

Många "sinnrika" konstruktioner flyter runt på nätet t ex där man använt tunna plaströr i klena dimensioner och förankrat ledarna med hjälp av två genomgående plaststips som precis kunnat pressas igenom röret. Ja, det ser bra ut att titta på men är också en perfekt vatten- och fuktsamlare som effektivt omsätter RF till värme. Vatten och fukt tar sig in överallt och blandas med damm och döda insekter till en sörja eller rättare sagt motståndspasta. Kanske kan man tåla ett (1) sådant belastningsmotstånd i sin matarledning men absolut inte 20 eller 30 st. Visste du att det är lätt att bli av med många dB utan att anstränga sig det minsta?

Den som vill komma billigt undan skaffar stänger av antingen teflon- eller acetalplast, kapar i bitar om 10-15 cm, borrar två c:a 4 mm hål, gradar av noga så att antenntråden inte får en brottsanvisning vid skarpkanten. Vill man göra det riktigt fint så är APQ:s lösning ett bättre alternativ.

Annars duger så klart de gamla hederliga äggisolatorerna i vitt eller grönt som kan plockas upp på våra loppisar för inga pengar alls eller de formpressade plastbitarna som kostar 5 cent styck i Asien eller 15-20 kr här.

Rent elektriskt duger tvättlinor av plast men det ser inte vidare proffsigt ut.

Jaha, det var ännu några goda råd så att det blir ännu svårare att besluta sig för vilken lösning som är "bäst". Villrådig och med beslutsvånda skruvar sig nybörjaren på sin stol, vad skall jag välja, vem har rätt och vem har fel?

EDIT:

Roy skrev; "Nyplanterade antennträd förser man redan när de är i några meters höjd, med antennlinor och block."

Bra idé! Vilken plantskola säljer antennträd som växer underifrån så att blocken följer med toppen upp i skyn?

/Bengt
 
Last edited:
Isolatorer och antenner

Antennisolatorer och feederspridare.

Diskussionen om detta går runt i ”fyrkantiga” cirklar!

Har svårt att förstå varför man ”fuskar” och snålar med utomhusinstallationer. Skärbräden i all ära, men nog är det mera jobb att såga bitar ur brädan jämfört med att med bågfilen kapa av lämpliga längder från en teflonstav. Jag tog en noggrann titt idag på en plastskärbräda i köket. Ytan tycks vara räfflad och påminner om medelgrovt sandpapper för att det man skär inte skall slinta. Detta, ihop med de två sidorna kapade med bågfil (osläta ytor), gör den mycket olämplig att använda som isolator. Smuts och framförallt snöflinger kommer att lättare fastna på ytan jämfört med en rund teflonstav..
Teflon är dyrt påpekade mycket riktigt än av läsarna. Men, som jag tidigare nämnt, kan man ofta komma över spillbitar för ett mycket facilt pris. För några veckor sedan blev jag uppringd av SM6SIM, Bosse, som ville ha hjälp med att införskaffa div. plastmaterial.
Vi besökte en känd plastgrossist i Göteborg. Bosse plockade åt sig det han behövde ur skrotlådorna, Samtidigt fick jag syn på flera 16 mm teflonstavar i en annan skräplåda. Jag ”bärgade” ett helt knippe och frågade expediten vad det kostade?
”Ge mig en 50-lapp”, blev svaret. Jag gav honom 3 st 20-lappar.
När jag kom hem mätte jag upp längden på stavarna. Den längsta var 75 cm. Totalt hade jag fått 2,5 meter! Med en längd på isolatorer eller feederspridare på 10 cm kan jag få ut c:a 25 stycken. (Några blir något längre eller kortare). Kostnaden för varje bit blir i såfall 2:40 !

En radioamatör med självaktning bör ha grundläggande kunskaper om egenskaper hos de material han använder sig av. Naturligtvis så ligger det i hans eget intresse att ta reda på var man kan få tag på dessa material. Det är bra att kunna hålla kostnaderna nere men man bör prioritera funktion före kostnad. Om man snålar för mycket så kanske man får göra om jobbet och tid är också pengar. Ännu värre är det om t.ex. en antenn trillar ner och ställer till skada p g a att snålheten bedragit visheten.

Stavar av delrin är också ett mycket trevligt material även för isolatorer utomhus. Som Bengt/EQL skrev är det lättarbetat och billigt och mycket starkare än teflon. Långa trådar, V-beamar, rhomber eller gardinantenner där dragkraften är stor är teflon olämpligt. Jag har provat draghållfastheten med dragkroken på bilen och andra ändan fäst i ett träd eller stolpe. Vid stor påfrestning blir teflonisolatorn ”tuggummi” ! Här är delrin eller äggisolatorer av keramik överlägset. Jag testade också att ”seriekoppla” en teflonisolator (enl. tidigarde bild) med FK-1,5 mm2. FK-tråden gick av innan det hände något med teflonet. Här kan var och en dra sin egen slutsats.
Varning för att använda vit delrin utomhus. En ”amatörgranne” konstruerade en riktantenn med isolatorer av just vit delrin. Efter några månader blev ytan ”frätig” och skrovlig. Delrinet fick tydligen ”stryk” av uv-strålningen från solen.

Visst kan man experimentera med antenner konstruerade enligt ”Hipp som happ-metoden” för att citera EQL. Gäller det en temporär lösning för några dagar är kanske byggmetoden godkänd.
Själv experimenterar jag inte med antenner! Jag tillverkar en antenn för ett specifikt ändamål och kopierar konceptet från ARRLs eller Kraus (W8JK) handböcker.
I början av sextiotalet blev jag genom Arthur, SM6ALF, bekannt med Dick, W3ORU. Dick insisterade på att ha SKED en gång i veckan med mig och Arthur på 14 MHz. Jag funderade några dagar och kom fram till att en Lazy H, en kombination av co-linjär och broadside, var den bästa lösning eftersom jag mellan en ek och en flaggstång fick bredsidan mot USA. Efter några år, och mycket läsande i antennlitteraturen, ”byggde jag ut” min Lazy H till en Sterba gardin. Jag vill absolut inte kalla detta för experimenterande! Jag utnyttjade bara känd antennteknik. Antennen satt uppe till slutet av 1980 då jag flyttade till mitt nuvarande QTH.

Radioamatör talar i tid och otid om att experimentera, speciellt när det gäller antenner. Enligt min mening så utför man experiment antingen för att man vill prova en ny princip, förbättra en konstruktion eller i undersökande syfte. För trådantenner finns sedan en lång tid tillbaka välbeprövade lösningar. Man vet hur man gör en antenn mekaniskt hållbar och man vet vilka egenskaper olika antenner har.
Trådantenners egenskaper är vät utprovade och vill man experimentera med antennkonstruktioner så kan man ta reda på alla elektriska egenskaper med hjälp av NEC. Man kan t o m undersöka hur antenndiagrammet påverkas av antennens höjd över marken med mera.
Huvudgruppen av riktantenner på HF, t ex broadside, co-linjär, end-fire och kombinationen av longwirar (V-beamar och Rhombantenner) hade våra ”förfäder” mycket klart för sig hur dessa fungerade redan på slutet av 20-talet och utnyttjades för transatlantiska telegram- och telefonförbindelser.
Jag ser ingen mening med att utföra experiment där fakta redan är känt. Det gränsar ju till ren dumhet eller kanske är det lathet att inte studera de lösningar som redan finns. Jag har t ex aldrig hört talas om att man gör experiment med båtar för att se om de flyter även om man tagit upp hål i skrovet!

Under de mer än 50 år jag sysslat med radio har jag inte upplevt att radioamatörer ”kommit på” eller tagit fram ett nytt koncept inom antenntekniken. Cubical Quad-antennen togs fram av två amerikanska radioingenjörer i Equador som också ”råkade” vara radioamatörer. Den logperiodiska riktantennen ”uppfanns” i början på sextiotalet av två ”radiomatematiker” vid University of Illinois. Deras enda hjälpmedel; papper och penna och gedigna kunskaper i matematik.
Däremot har radioamatörer trott sig komma på ”smarta” antennlösningar vilket har resulterat i tvivelaktiga konstruktioner såsom G5RV, Windom etc och ”skräckexemplet” EH-antennen! Hade någon av dessa koncept varit en succe hade med stor sannolikhet kommersiella krafter använt sig av ideerna.

Jag har under mitt yrkesliv tjänstgjort på tre kuststationer i Sverige och tre i Afrika. Jag har haft det unika tillfället att i detalj granska olika antenninstallationer – riktantenner såväl som rundstrålande konstruerade av olika firmor. Det har rört sig om antenner för MF (500 kHz) MHF (gränsvåg) och HF. När jag ibland ”fastnat” för en viss konstruktion som jag räknat med att kunna använda för amatörtrafik har jag tänkt: Den här antennen skall jag bygga när jag kommer hem men jag skall göra den ännu bättre…
Detta är mitt sätt att ”greja” med antenner vilket jag inte räknar som experiment.

Jag är medveten om att jag gjort en del utsvävningar från den ursprungliga tråden men jag tycker ändå att det passar in som en fortsättning på ”skräpbrädeisolatorerna”.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
En antenn som fungerar på 80/40m utan tuner än ju W3DZZ. Byggde en nyligen och den går förvånansvärt bra tycker jag. Trapsen lindande jag själv av coax som låg i junkboxen. Skilljer ca 1s på rx jämfört med en monoband dipol för 80m men det gör inte så mkt enligt mitt tycke. Fördelen med denna dipolen är ju att den är lite kortare än en monobandare för 80m.
 
Ett tänkvärt inlägg Bengt!
Visst är det skillnad på att bygga en antenn efter en beskrivning och att experimentera med antenner.

Men vi måste inse att vi har många nybörjare som plötsligt skall bygga sin första antenn i livet.
Det finns massor av beskrivningar att ta del av, formeln för att räkna ut våglängd är enkel.
Beskrivningarna är oftast tvetydiga och går att tolka på en mängd olika sätt.
Så för nybörjaren som skall bygga en dipol efter en brisfällg beskrivning som måste tolkas, är det för honom i alla fall början på en serie experiment, han går in i en helt okänd värld.
Funkar plastad tråd? Hur menar han (konstruktören) att balunen skall lindas, det ser ut som så eller si på ritningen. gör det nåt om jag lindar till vänster eller höger? Hur skall jordtecknet tolkas som sitter 20 meter upp? skall man dra en gulgrön till elcentralen från matningspunkten? Vad är skillanden i längd mellan FEET, foot, feet, feets, feeet´s eller in, inch, IN, INCH, M, m, METER, Meter, metre´s.
Bara att experimentera sig fram till en lösning.
Efter några experiment förstår man konstruktörens ritningar och bygger....

Sen kan man ju ibland sätta likhetstecken mellan orden prova, cut and try och experimentera....

Att prova en W3DZZ är i mitt tycke ett experiment för att utröna skillnaden jämfört med en dipol.


Jag håller med om att material till en antenn mycket väl får kosta en slant, bara antennen håller och kan sitta uppe länge.


Intressant att det gick att köpa så fint material hos plastgrosisten, men finns det ingen plastgrossist i Antennfors, så får man improvisera.

De
OC71
 
Har gjort det enkelt för mig och kör med en Diamond W-735 förkortad dipol. Den påminner om Roy´s antenn men spolarna funkar som traps så att den går på 40m också, den är
2x 13m. Jag funderar på att sätta upp något annat så den blir kanske till övers, om jag orkar göra något nu i värmen, puh..
 
Antenner för nybörjare

Roy de APQ
Du skrev:
Visst är det skillnad på att bygga en antenn efter en beskrivning och att experimentera med antenner.
Men vi måste inse att vi har många nybörjare som plötsligt skall bygga sin första antenn i livet.
Det finns massor av beskrivningar att ta del av, formeln för att räkna ut våglängd är enkel.
Beskrivningarna är oftast tvetydiga och går att tolka på en mängd olika sätt.

Jag har aldrig haft problem med att fatta hur man skall knåpa ihop en trådantenn efter ARRLs eller W. Orrs handböcker. De skisser som beskriver hur feederstegar och radiatorer är hopkopplade i t ex en Sterba-gardin (jag tar som exempel den mest "komplicerade" riktantennen) vill jag inte kalla beskrivningar. Ritningen på trådarna där ström- och spänningsmax. ofta utritade ger ju en tydligen indikering för konstruktören var det fordras bra isolatorer och ibland cu-tråd med stor diameter. Det är ju sedan upp till den enskilde amatören att använda lämpliga isolatorer, koppartråd och upphängningsanordningar (rep, persiennlinor m m). Allt detta fordrar kunskap något som man bör införskaffa innan man över huvudtaget sätter igång med amatörradio.
Du nämner svårigheten med att följa beskrivningen hur man t ex lindar en balun. Om man har satt sig in hur en balun impedansomsätter, lindningarnas reaktans etc behövs ingen "lindningsbeskrivning". De som följer en beskrivning exakt utan att veta hur och varför balunen fungerar är "hackers"!
Återigen är kunskapen det viktigaste verktyget och här finns inga genvägar!

Lite utanför ämnet:
Jag har alltid varit intresserad av fiske. Jag tror jag var sex år när jag såg hur "gamla farbröder" metade id i Rönne å utanför Engelholm. Jag studerade hur metspö, rev, flöte, sänke och krok ("köpegrejor") var sammansatta. Jag gjorde en efterapning vilket resulterade i ett rönnspö, svart björntråd, kork, sänke (liten mässingmutter) och en krok av en böjd knappnål. Agn; grönblå spyflugor vid utedasset. Jag fångade flera laxöringar och tappade många p g a att knappnålen saknade hullingar.
Jag tror detta lade grunden till att jag aldrig haft svårigheter att "få ihop" antenner med eller utan beskrivningar.

När jag var 14 år fick jag låna ARRLs handbook från 1951. Med hjälp av lexikonet begrep jag det mesta. Jag hade inga svårigheter att räkna om "fötter" och tum till meter och centimeter. Där fanns bra beskrivningar på hur en 7 MHz dipol kunde tillverkas. Jag kom över lacktråd på skroten genom att linda av gamla nättransformatorer. Jag kokade torra träpinnar i vax som blev isolatorer. "Nedledningen" utgjordes av en "twistad dubbelledare" läs lampsladd. Med mina föräldrars Philipsmottagare kunde jag höra SM-stationer på AM från hela Sverige.

Det måste finnas ett gediget och brinnande intresse för teknik och kommunikation för att bli en radioamatör. Ett sätt att bli intresserad var att först bli lyssnaramatör. Då fick man en känsla för konditioner och vågutbredning.
Jag vågar påstå att dom bästa dx-operatörerna har börjat sin bana som lyssnaramatörer.

73
Bengt SM6APQ
 
Det är inte så svårt att "bygga" en trådantenn efter anvisningar i ARRL's handböcker om man har de mest elementära kunskaperna.

Vad är då det?

ENGELSKA/AMERIKANSKA !!!

Jag vet av egna erfarenheter att dom flesta "stickpropps-amatörerna" inte kan engelska och då har man STORA problem att förstå vad texten säger. Det borde ingå elementär engelska i våra kurser i amatörteknik/certifikat-utbildningar men då får man ofta höra att "varför skall jag lära mig engelska, jag skall bara snacka med mina kompisar och dom talar svenska." Det är samma sak med matematik: "Varför skall jag lära mig matte, jag tjänar pengar ändå och jag tänker inte räkna ut hur man bygger antenner, det köper jag färdiga." På den tiden jag började med radioteknik så var det nyfikenheten om hur det fungerade som drev mig, i dag vill man inte lära sig det som är "onödigt" utan man köper färdiga grejor. Dom som idag tar certifikat blir inte "radioamatörer" utan bara "radiokommunikatörer" och det är en mycket stor skillnad.

Samma sak gäller det rent hantverksmässiga. Dom flesta "radioamatörer" har inte ens en lödkolv och hur skall man då kunna tillverka något? Att man har de mest vanliga verktygen är en grundförutsättning för att kunna "prova" en idé som man har, men har man aldrig sett en avbitare så är det svårt att förstå hur man "klipper till" en antenn.

Jag tror, tyvärr, att dom "riktiga" radioamatörerna är borta om 10-20 år när vi gamlingar är SK och har gått QRT.

73 de /Jan
 
Last edited:
Men.... lär man inte ut Engelska i skolan längre?
Jag (som inte är speciellt ung längre) fick lära mig Engelska från fjärde klass. Fem års utbildning i språket är ju mer än tillräckligt för att förstå en byggbeskrivning av en trådantenn.
Eller är det så illa att större delen av befolkningen har fem tummar placerade centralt i varje hand?

För övrigt tror jag att de flesta antenninstallationer kan räknas som experiment. Med långt ifrån optimala förutsättningar (för låg höjd, byggnader och andra störande föremål i antennens närhet) kan man aldrig vara säker på resultatet.
 
Hi hi ja ni är duktiga!
Men jag vet att det finns de som är duktiga på annat, exvis ekonomi, bilreparationer, agronomi, men gärna vill lära sig bygga exvis en antenn. Han kan behöva hjölp, så enkelt är det.

Jag kommer ihåg i skolan, vi skulle ha teknisk Engelska.
Lärarinna bad oss elever att ta med varsin bok på engelska, med tekniskt innehåll.
Vilken bok jag tog med är väl inte svårt att förstå.
Jag tror jag var ensam om att överhuvudtaget ta med en bok.
Det blev ingen teknisk engelska.
Hon uppskattade inte den teknik vi fann i ARRL handboken.
Jag fick lära mig all teknisk Engelska och Tyska själv.
Det gick det oxo men som någon här skriver, man måste brinna.

Folk vågar fråga mig, och därför vet jag att det fattas mycekt kunskap, jag vet oxo att det skrivs i tidningar och böcker på ett tvetydigt sätt så att man gör fel, inte förstår och bygger fel. Visst kan man klaga på alla som inte är lika duktiga som mig eller dig.
Men jag har alltd velat hjälpa mina vänner.
Och analyserar varför de inte förstår.

Hr på SRS bygger vi till huset, det kryllar av byggnadsarbetare. Jag har lagt märke till att de talar väldigt mycket i mobiltelefon. vad talar dom om? Jo hur det skall göras vid själva bygget. Ritningar är så otydliga och tvetydliga att de hela tiden måste tala med konstruktörerna om hur saker skall göras.
Vi får ett alltmer otydligt injengörskap i de flesta branscher.

Ang SM1HOW antenn, Diamond W-735 förkortad dipol, så finns ett program där man beräknar just sådana antenner. Man kan genom att göra spolarna på ett visst sätt få dem att även bli spärkretsar, varje spole har ju en egenresonans.
Man kan bygga flerbandsanenner med sådana spärrkretsar och göra egna spolar. Antennen blir både kortare och går någotsånär på flera frekvenser.
Programmen har det länkats till här flera ggr. Om intresse finns kan jag leta upp vilket program det är.

Jo man lär sig Engelska i skolan, men idag är skolan till för att lära sig lära.
Specialistkunskapen förutsätts man lära sig själv på jobbet som man kanske får efter skolan.
Dagens unga är mycket duktiga på engelska, men blir det djupare teknik står de sig lika slätt som äldre.

de
OC71
 
Utmärkta analyser av APQ och XYY. Även OC71:an skrev en del tänkvärt tycker jag. Tyvärr inspirerade ni mig att fundera några varv och här kommer en kort resumé av de tankarna.

Det finns säkert många bakomliggande orsaker till att en majoritet (?) av de nytillkomna radioamatörerna står helt handfallna och hjälplösa inför sin nya hobby. Tiderna har förändrats och inte många ungdomar, och nu även medelålders, har fått möjlighet att växa upp med en uppsättning verktyg i handen som vi lite äldre fick göra. Som små barn byggde vi trädkojor och lådbilar. Vi lärde oss att hantera de vanligaste verktygen med vilka det mesta kunde göras. Jag är nog inte heller ensam här i församlingen om att med spade och korp ha grävt djupa hål i marken för att täcka över med brädor och jord. Grottor där vi satt i skenet av ett stearinljus och kände spänningen. I mitt kvarter liksom i alla andra kvarter sågades och hamrades det överallt. Ungarna var ute i friska luften och lekte, spelade boll och skaffade sig skrubbsår på knäna. Allt detta hände i 7-10 årsåldern.

Om man växt upp under sådana extremt svåra levnadsförhållanden och tvingats arbeta praktiskt med händerna från säg 5-årsåldern fram till 14-årsåldern förstår nog var och en här på Ham.se att när den första mopeden införskaffats så var det inga problem att använda vanliga verktyg som skruvmejslar, skiftnycklar och hammare för att plocka ner halva motorn i sina beståndsdelar, tvätta delarna i fotogen, bli svart om fingrarna, justera brytaren och optimera det ställbara munstycket för en jämn och fin gång i maximal hastighet. Inte tändstiftet att förglömma, bara det var en vetenskap i sig och här lärde vi oss att använda bladmått.

En del av oss tonåringar byggde modellflygplan där de olika bitarna sågades ut med lövsåg. Vi mixtrade med de små högljudda 1-cylindiga motorerna som startades med ett 1.5 V glödströmsbatteri, det där jättestora runda batteriet med två lättrade mässingsmuttrarna i toppen. Andra tonåringar intresserade sig för foto, där mörkrum byggdes och framkallningsvätskor blandades i rätt proportioner. Här lärde vi oss också en massa nyttiga saker. Många av hjälpmedlen som behövdes tillverkade vi ungdomar själv och tidningar som Teknik för Alla översvämmades av hyperintressanta byggbeskrivningar och tips för Händigt Folk - sådant folk som inte hade tummen mitt i handen.

Själv trillade jag först in i frimärkssamlandet och sedan i radiohobbyn och började plocka i sönder träradioapparater på löpande band. Att skruva isär, klippa av trådar och montera ner apparaterna i sina minsta beståndsdelar var inget problem eftersom färdigheten i att använda verktygen från lådbils- och trädkojetiden redan fanns. Gick apparaterna att plocka sönder gick de väl också att bygga ihop. Enkla sändare byggdes och mottagare trimmades. Trådar slängdes upp i träd och häckar. Längre trådar gav högre ljud och det gick att höra stationer längre bort.

Så illa var det förr i tiden för oss stackare som bara var beväpnade med ett brinnande intresse men saknade allt annat eftersom veckopengen var låg. Hur bra är det idag när det mesta verkar ha slocknat i samhället och glöden falnat bland ungdomarna men ekonomin är så god att pengar inte är något problem. 7-åringen pekar på den senaste spelkonsolen - vill ha - och så blir det. Den nytillkomna radioamatören surfar på nätet - G5RV - vill ha - och så blir det.

Det enda som finns kvar är alla frågorna och de blir fler och svårare att besvara för varje dag!

-Hur klipper man till en dipol?
-Vad är FK1.5?
-Kan man inte köpa en färdigklippt FK1.5?

Allvarligt talat ärade debattörer och anonyma läsare. Har de nytillkomna egentligen något reellt val utöver att ställa sina många frågor eller köpa färdigbyggda dipoler. De grundkunskaper som faktiskt krävs för att lära sig mer om amatörradio, och allt annat för den delen, är ju inget man kan skaffa sig på en kafferast även om man verkligen vill och försöker aldrig så mycket. Det är saker som tar ett helt liv att samla på sig och den som inte börjat samla redan i 5-årsåldern är ute ur leken.

En annan sak. Varför väljer så många av de nya amatörerna att inte gå med i sin närmaste lokala radioklubb? Det är ju ett av de allra sista vattenhålen för att lära sig mer om sin hobby och t o m få möjlighet att arbeta praktiskt med klubbens antenner och radioapparater, i bästa fall under överinseende av någon mer erfaren medlem som kan fungera som pådrivande mentor och hjälpa den som vill bli hjälpt och har förmåga att ta till sig hjälpen.

Finns det någon hjälp att få för en frågvis nykomling i de lokala klubbarna eller är det Internet och Ham.se som är framtiden?

/Bengt
 
I SvD uttalade sig ett befäl i Svenska armén om de nya soldaterna:

"– Jag har upplevt skjutövningar där rekryter börjat gråta när jag sagt att de blivit underkända vid utvärderingen och måste genomföra momentet igen. Det hände aldrig med de värnpliktiga - de var bättre soldatämnen. Inget befäl säger något annat, säger denne officer som vill vara anonym.

Psykologen Madeleine Gauffin menar att dagens ungdomar lyssnar mer på vad de själva vill, på gott och ont.

– Man har fått mycket serverat och är inte så benägen att offra sig.

– Förr var man tvungen att bita ihop, så är det tack och lov inte längre
."


Hela artikeln: Svagare fysik kan förklara soldatavhopp | Inrikes | SvD

Jag har samma problem med våra elever, de får träningsvärk när de för första gången står på en stege och arbetar med armarna sträckta uppåt, varvid föräldrarna åker till sjukhuset med sina barn och hävdar att de redan har fått förslitningsskador...

Det är kört med dagens ungdomar, det var alltid bättre förr...
...eller så blir vi 50+ bara allt gnälligare med åren. :rolleyes:
 
"Saltkaret" har flyttats 175ggr nu....fick du någon hjälp Donald?
:p
 
Last edited:
"Saltkaret" har flyttats 175ggr nu....fick du någon hjälp Donald?
:p

Hej, ja, mycket förslag har jag fått, men jag har inte varit hemma på en vecka.
Och nästa vecka kommer barn och barnbarn, så blir det väl inget då heller.
Den antenn jag har fungerar inte på 80 m, men på dom andra banden, konstigt.
Antennen skall antagligen upp högre.
Jag har tänkt bygga den antenn jag fått förslag på här, förkortat ??
Jag har köpt sladd, och så skall Lasse sm0ydo, skicka rör till mig som jag kan linda på.
Men jag tycker det är konstigt att min antenn inte fungerar, fast leverantören sa att det skulle den göra.
Kanske någon här på Gotland kan hjälpa mig mot höstkanten, när mer tid finns, nu har många semester.
Jag har provat på 40 m, där fungerar det perfekt, men det är mycket Tyskar där.
Ha en skön sommar.
SM1OAJ Donald
 
Hej!
Kul att du försöker aktivera banden, tråkigt att det inte fungerar.
Den lilla konstlasten är jag misstänksam mot, den är väl inte specad för mer än 5-10 W ?
En felkälla till är kabeln mellan rig och konstlast/tuner.
Bra att -TDX tittar införbi, annars så har jag meckat med många riggar.

73 -HOW

Hej, jag misstänker fortfarande att det är något som inte stämmer med radion, eftersom den fungerar på 40 m, men inte på 80.
Har du kollat en Yaesu FT-747 GX radio.
Yaesu FP-757 GX Power Supply

någon gång??

Det bästa skulle vara att testa radion vid någon som har 80 m antenn, och se om radion fungerar.

Jag fick även förslag om att det kan vara glapp i något kort, men jag vill inte gå in i radion och röra något. Du kan gärna få testa radion om du har tid eller lust förstås.

I så fall kan jag åka ut till dig, eller om du har vägarna förbi Visby, så kan du ta med skiten.
Hör av dig, ibland är jag på repitern.

SM1OAJ Donald
 
Ha en trevlig helg ni alla som har hjälpt mig med en massa förslag, hoppas bara jag klarar av dom också
73 de
 
Back
Top